Gå til innhold
Hundesonen.no

Rare spørsmål


Labmamma

Recommended Posts

Hei på dere :)

Har nå samlet opp noen spørsmål til dere der ute som har mer erfaring enn meg :)

Godt mulig at noen av disse spørsmålene er litt smårare, men jeg spør uansett...

(Hunden spørsmålene dreier seg om er en Labrador Retriever på akuratt 5 mnd.)

1. Hvor tung skal en 5mnd gammel labrador være, sånn ca? Han ser ikke tjukk ut, men jeg har litt bange anelser om at han veier litt for mye :) Har veid han, men holder resultatet litt for meg selv ennå :) Nå er faren hans kraftig, og det er flere inkl. to dyrleger som sier at han kommer til å bli stor. (Ikke stor som i tjukk, men stor i høyde osv.)

2. Hvordan kan vi lokke han til å gå trapper? Han nekter å gå trapper både opp og ned.. Vi har prøvd med godbiter og all slags oppmuntring, men han nekter. Han viser at han har lyst til å gå opp, men han tørr liksom ikke. Han begynner å bli litt vel tung å bære opp og ned trappen fra 1. etasje og opp i hovedetasjen...

3. Hvor lang skal klørne være? Sikkert ikke noe fasitsvar, men er redd for å klippe for mye, og er også redd for at de skal bli for lange. Sikkert litt umulig å svare på dette, men prøver meg likevel :)

4. Hvor lange turer kan vi gå? Skal vi bare gå til han blir klar? Vi begynte jo med turer på 5-10 min, og har økt sakte men sikkert oppover. Nå går vi i rolig tempo, og turen varer fra 3 kvarter-1,5 timer. (Nå tenker jeg på hovedturen om dagen) Dette er det vel ikke noe fasitsvar på heller, men noen erfaringer hadde vært kjempefint :)

5. Mitt siste spørsmål er: hvordan får vi han til å dra mindre når vi går tur? Vi bytter mellom vanlig halsbånd og sele, han drar mye mer i selen, men jeg liker likevel å bruke den, da den skal være bedre for nakke/rygg. Vi har til nå stoppet hver gang han har dratt mye i båndet, men det har ikke effekt så langt iallefall. (Det er den metoden vi har hørt at andre bruker, men tar gjerne imot råd og erfaringer som har fungert med dere) Er klar over at han er ung, men synes det er viktig å få inn dette så tidlig som mulig, da vi kjenner allerede nå at han er ganske sterk.

Er takknemlig for alle som har tid til å svare :) (ble en litt lang mld dette..håper noen orker å lese den likevel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang draspm..

Hver gang han drar, stopp helt opp. Stå heelt stille til valpen slutter å dra. Gjenta etter 2 steg om det trengs.

Er han virkelig ett "stabeist" så snu dere og gå andre veien slik at dere drar i han.. da innser han kjapt at drar han blir han dradd.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere :)

Har nå samlet opp noen spørsmål til dere der ute som har mer erfaring enn meg :)

Godt mulig at noen av disse spørsmålene er litt smårare, men jeg spør uansett...

(Hunden spørsmålene dreier seg om er en Labrador Retriever på akuratt 5 mnd.)

1. Hvor tung skal en 5mnd gammel labrador være, sånn ca? Han ser ikke tjukk ut, men jeg har litt bange anelser om at han veier litt for mye :) Har veid han, men holder resultatet litt for meg selv ennå :) Nå er faren hans kraftig, og det er flere inkl. to dyrleger som sier at han kommer til å bli stor. (Ikke stor som i tjukk, men stor i høyde osv.)

Hvis du kjenner ribbeina godt på sidene er han ikke for tykk. Valper har ofte litt valpefett og mye hud, så han skal ikke være radmager. Vekten kommer an på høyde og beinstrukturen til hunden. Jeg har en klump av en tollervalp, men han er ikke tykk. Kjenner godt ribbeina under huden, men han er likevel massiv og ser litt klumpete ut enda.

2. Hvordan kan vi lokke han til å gå trapper? Han nekter å gå trapper både opp og ned.. Vi har prøvd med godbiter og all slags oppmuntring, men han nekter. Han viser at han har lyst til å gå opp, men han tørr liksom ikke. Han begynner å bli litt vel tung å bære opp og ned trappen fra 1. etasje og opp i hovedetasjen...

Har dere båret han i trappene til nå, for å unngå belastninger? Jeg ville nok bare begynt å gå opp trappen, gå to trinn og vent på han. Hvis han blir fortvilet så bare vent han ut. Ros masse og gi godbit om han starter å prøve å gå. Bare tren på det. Ikke bare når dere allikevel skal opp trappen, men ellers og. Begynn med å trene på å gå oppover, det er mindre skremmende. Når han har blitt litt mer stødig på det kan dere trene på å gå ned. Ha goooode godbiter og bare prøv og lokk han med deg.

3. Hvor lang skal klørne være? Sikkert ikke noe fasitsvar, men er redd for å klippe for mye, og er også redd for at de skal bli for lange. Sikkert litt umulig å svare på dette, men prøver meg likevel :)

Dette er litt vanskelig å svare på. Søk på nettet så får du bilder av ca hvor kloen skal klippes.

4. Hvor lange turer kan vi gå? Skal vi bare gå til han blir klar? Vi begynte jo med turer på 5-10 min, og har økt sakte men sikkert oppover. Nå går vi i rolig tempo, og turen varer fra 3 kvarter-1,5 timer. (Nå tenker jeg på hovedturen om dagen) Dette er det vel ikke noe fasitsvar på heller, men noen erfaringer hadde vært kjempefint :)

En valp kan gå og gå uten å vise at den blir sliten før den kommer inn. Min tollervalp er 6mnd nå. Jeg går mye med han i marka og har han løs. Da tusler vi rundt og han velger tempo selv. De blir sterke i kroppen av å gå i ulent terreng i eget tempo. Når jeg går på steder rundt her vi bor (bymiljø) så går jeg kortere etapper. Da trener jeg på passering av mennesker og hunder, sitt med kontakt og gå fot over fotgjengerfelt osv. Dette blir han raskere sliten i hodet av, da det er mye inntrykk. Jeg ville nok heller prøvd å stimulere han mentalt enn å gå til han blir sliten hver dag. Den ene dagen kan du gå tur og den andre dagen kan du trene.

5. Mitt siste spørsmål er: hvordan får vi han til å dra mindre når vi går tur? Vi bytter mellom vanlig halsbånd og sele, han drar mye mer i selen, men jeg liker likevel å bruke den, da den skal være bedre for nakke/rygg. Vi har til nå stoppet hver gang han har dratt mye i båndet, men det har ikke effekt så langt iallefall. (Det er den metoden vi har hørt at andre bruker, men tar gjerne imot råd og erfaringer som har fungert med dere) Er klar over at han er ung, men synes det er viktig å få inn dette så tidlig som mulig, da vi kjenner allerede nå at han er ganske sterk.

Signerer det andre tipset du fikk her. Dette krever en goood porsjon tålmodighet og det er superviktig å være konsekvent. Du kan for eksempel innføre at når han går i halsbånd er det ikke lov å trekke. Da har du tid og mulighet til å være konsekvent og trene på å gå fint i bånd. Har du det travelt og ikke har tid til å stoppe hver andre meter fordi han trekker kan du ta på han sele. Når han blir voksen vil du også bruke sele om han skal trekke på ski eller gå spor. Det er greit å gjøre forskjell på dette nå. Stopp med en gang båndet blir stramt. Stå stille til båndet blir slakkes litt. Da fortsetter du fremover med en gang. Timingen er viktig så hunden vet hva den skal gjøre for å få belønningen, altså å gå fremover.

Er takknemlig for alle som har tid til å svare :) (ble en litt lang mld dette..håper noen orker å lese den likevel)

Det viktigste tipset jeg likevel vil gi er å gå på kurs med han. Meld dere på valpekurs, så får dere hjelp til de spørsmålene dere har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5. Mitt siste spørsmål er: hvordan får vi han til å dra mindre når vi går tur? Vi bytter mellom vanlig halsbånd og sele, han drar mye mer i selen, men jeg liker likevel å bruke den, da den skal være bedre for nakke/rygg. Vi har til nå stoppet hver gang han har dratt mye i båndet, men det har ikke effekt så langt iallefall. (Det er den metoden vi har hørt at andre bruker, men tar gjerne imot råd og erfaringer som har fungert med dere) Er klar over at han er ung, men synes det er viktig å få inn dette så tidlig som mulig, da vi kjenner allerede nå at han er ganske sterk.

For meg har det funket best å snu hver gang de trekker, ikke bare stoppe. Det er tålmodighetsarbeid til tusen, men gir resultater. Har også forskjell på halsbånd og sele som noen nevner over. Med sele er det lov å vase og surre, mens med halsbånd skal vi gå pent på venstre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :)

Prøv DENNE siden! :)

Ja har sett på denne siden, men jeg syntes at klørne var veldig lange. Når jeg klipper, så bruker jeg å bare klippe noen mm hver gang, men jeg vet ikke helt hvor lange/korte klørne skal være...

Ang draspm..

Hver gang han drar, stopp helt opp. Stå heelt stille til valpen slutter å dra. Gjenta etter 2 steg om det trengs.

Er han virkelig ett "stabeist" så snu dere og gå andre veien slik at dere drar i han.. da innser han kjapt at drar han blir han dradd.. :)

For meg har det funket best å snu hver gang de trekker, ikke bare stoppe. Det er tålmodighetsarbeid til tusen, men gir resultater. Har også forskjell på halsbånd og sele som noen nevner over. Med sele er det lov å vase og surre, mens med halsbånd skal vi gå pent på venstre side.

Da tror jeg at vi skal prøve metoden med å ha på halsbånd når han skal gå fint, og med sele så kan han gå litt mer fritt. Det hørtes veldig lurt ut, for jeg har jo tenkt at han kan brukes til å dra litt når han blir større. Kjenner at tålmodigheten får prøve seg, men dette skal vi få til :) Tror vi prøver dette med å snu retning hver gang han drar, kanskje han forstår det litt bedre (han er nemlig ikke den skarpeste kniven i skuffa ) :) Men en ting jeg tenker på, og dette er sikkert ganske individuelt, men skal jeg snu hver gang han drar, eller når han drar mye? For at han er ivrig og snuser med litt drag i båndet og slikt synes jeg kan være greit for jeg vil jo ikke ta fra han lysten til å være interessert og slikt når vi går på tur, men dette blir det vel kanskje vanskelig å skille for en hund?! At litt draing er ok, men blir det så og så mye, så er det ikke lov. Eller?

Det viktigste tipset jeg likevel vil gi er å gå på kurs med han. Meld dere på valpekurs, så får dere hjelp til de spørsmålene dere har :)

Det er desverre dårlig med kurs hvor jeg kommer fra, men vi møtes en gjeng med både voksne og valper noen tirsdager, der det er en dyrlege tilstede som skal hjelpe oss med innkalling, sosialisering osv. Så håper dette kan være positivt for både han og meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at vi skal prøve metoden med å ha på halsbånd når han skal gå fint, og med sele så kan han gå litt mer fritt. Det hørtes veldig lurt ut, for jeg har jo tenkt at han kan brukes til å dra litt når han blir større. Kjenner at tålmodigheten får prøve seg, men dette skal vi få til :) Tror vi prøver dette med å snu retning hver gang han drar, kanskje han forstår det litt bedre (han er nemlig ikke den skarpeste kniven i skuffa ) :) Men en ting jeg tenker på, og dette er sikkert ganske individuelt, men skal jeg snu hver gang han drar, eller når han drar mye? For at han er ivrig og snuser med litt drag i båndet og slikt synes jeg kan være greit for jeg vil jo ikke ta fra han lysten til å være interessert og slikt når vi går på tur, men dette blir det vel kanskje vanskelig å skille for en hund?! At litt draing er ok, men blir det så og så mye, så er det ikke lov. Eller?

Kan bare svare for hva jeg selv har gjort. Mine får bruke båndets lengde til snusing, men ingen trekking, så lenge vi har på halsbånd. Det jeg gjorde når de var yngre var at jeg koblet dem i sele de første ti minuttene, fordi de var så superivrige og ukonsentrerte. Når de hadde fått ut den værste dampen koblet jeg over til halsbåndet og trente "gå pent" en stund, for så å koble tilbake til selen når de begynte å blir slitne igjen. Etterhvert som de ble eldre har jeg økt tiden de skal gå pent, slik at de nå kan gå pent og bruke båndets lengde hele turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dina&Midas: Ja, vi bærte han opp og ned trappen fra han kom til oss, for vi fikk beskjed om at han ikke skulle gå trapper p.g.a. leddene/føttene. Men når han fikk lov til gå trapper, så ville han ikke. Han går opp og ned trappen frå verandaen og ned til plenen, men det er kun 3 trinn. Men på andre lengre trapper - så nekter han. Vi får prøve dine råd, med å gi han en godbit når han viser initiativ. For jeg ser at han vil, men han ender opp med å stå å bjeffe til oss.. :)

Og vi kjenner godt ribbeina hans, men når jeg har googlet litt på hva en voksen labradorhanne "skal" veie, så synes jeg det er rart at han veier såpass mye som han gjør allerede. For vi har fulgt anvisningene på forsekkene vi har kjøpt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig individuelt. Det kommer an på hvor fort han vokser osv. Jeg ville heller sett an holdet til hunden, istede for å fokusere så mye på hva han veier og hvor mye han "skal" veie.

Hvis du går to trinn opp trappen, og han bjeffer og bli gira på å følge deg, så bare vent. Ros og godbit med en gang du ser at han prøver å begynne og gå. Han trenger å prøve litt og bli trygg. Han blir ikke trygg på dette før han får prøve og se at det går bra. Så her må du også smøre deg med tålmodighet og sette deg ned og trene på det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. trapp så kan dere prøve å bære han et stykke opp og så la han gå noen få trinn, og etterhvert øke med flere trinn. Det samme nedover. :) Du sier jo at tre trinn går bra, så det kan jo være greit å starte med det i en lengre trapp, for så å putte på et eller to til osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. trapp så kan dere prøve å bære han et stykke opp og så la han gå noen få trinn, og etterhvert øke med flere trinn. Det samme nedover. :) Du sier jo at tre trinn går bra, så det kan jo være greit å starte med det i en lengre trapp, for så å putte på et eller to til osv.

Dette vile jeg prøvd også. Bær han nesten helt opp, men sett han i trappen når det er noen få trappetrinn igjen, og la han prøve å gå de. Dette vil nok gi han litt mestringsfølelse og vise at det ikke er så ille :) Plutselig løsner det (forhåpentligvis) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg finne fram de beste godbitene han liker, og bære han et stykke oppi trappen slik at det er igjen noen trinn, og sette han ned der :) Da må han jo nesten gå opp.. kanskje :) Med tålmodighet, ros og godbiter skal vi klare dette også :)

Det er mer jobbing med en valp enn hva jeg hadde forestilt meg.. Men jeg har også blitt gladere i han, enn hva jeg trodde var mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg helt glemte i sted :) Husk på å belønne når hunden faktisk går pent i tillegg til å snu når den trekker. Det skal jo lønne seg å gå pent :)

Ja, jeg har med en god dose med små godbiter når vi går på tur :) (ikke rart han er kraftig hehe)

Men jeg ser nå at jeg kanskje har hatt for store og urimelige forventninger til Bruno. :)

Jeg har prøvd å få han til å gå fint og ikke dra i båndet gjennom hele turen, men jeg burde kanskje ha med både halsbånd og sele på turen. Der vi begynner med sele, slik at han får av seg den verste energien, og så bytter vi til halsbånd - og da skal han gå fint - og så bytter vi til sele igjen mot slutten, hvis/når han blir lei av å bli korrigert hele tiden.

Så kjekt å kunne få høre andres erfaringer altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har med en god dose med små godbiter når vi går på tur :) (ikke rart han er kraftig hehe)

Men jeg ser nå at jeg kanskje har hatt for store og urimelige forventninger til Bruno. :)

Jeg har prøvd å få han til å gå fint og ikke dra i båndet gjennom hele turen, men jeg burde kanskje ha med både halsbånd og sele på turen. Der vi begynner med sele, slik at han får av seg den verste energien, og så bytter vi til halsbånd - og da skal han gå fint - og så bytter vi til sele igjen mot slutten, hvis/når han blir lei av å bli korrigert hele tiden.

Så kjekt å kunne få høre andres erfaringer altså :)

Er nok litt mye forlangt at en så ung hund skal konsentrere seg hele turen ja. Ellers kan du jo belønne med mye annet enn godbiter også da. Lek, løping, få lov til å spurte bort til den fristende lukteflekken el. Helt an på hva hunden synes er stas, sånn hvis du er redd for at han skal bli for rund mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...