Gå til innhold
Hundesonen.no

Terrariestørrelse- og lys

C.J

Recommended Posts

Skrevet

Poster denne her også, siden folka på Reptilfreaks ikke bød på noen nyttige svar. Ser også at noen her er aktive på tella-fronten :lol:

Jeg vurderer å skaffe meg en tarantell (G. Rosea), men innen den kommer i hus vil jeg forsikre meg om at den vil få det godt, og leve et liv som er en tarantell verdig. Mitt første spørsmål er derfor: hvor mye plass krever en fullvoksen g. rosea egentlig? Jeg hører folk si at den føler seg tryggest i et lite terra (30*30*30) og trives utmerket der, mens andre sier at de vandrer en del på natten og derfor trenger større plass.

Jeg har et 60-liters akvarie (ca. 60*35*40) og et terrarie på 30*30*30 disponibelt.

Hva er deres synspunkt? Kom med argumenter!

Så en liten ting angående lys - hvor viktig er det med en direkte lyskilde over terrariet? Er det slik at tarantellen ikke klarer å skille mellom dag og natt dersom den ikke har noen lyskilde "å gå etter"? Er det nok med lyset i rommet, og sollyset som kommer inn stuevinduet (sollyset vil selvsagt ikke treffe terrariet direkte)?

Skrevet

Jeg har ett lite akvarielys med pære i over det ene terraet og en liten ledlampe fra ikea over den andre. Når tellaen er liten er 30x30x30 stort nok i massevis! Går jo ann å bytte når den vokser seg til?

Den ene av mine bryr seg ikke om dag/natt virker det som, den andre kommer kun ut når lyset er på for å sole og varme seg :lol:

Skrevet

Jeg brukte 30 x 30 x 30 cm til min rosea til den døde av alderdom... De er jo ulike de også, så om du får en vandrer kan du jo heller bytte dersom det blir behov senere :lol:

Skrevet

Pleier holde med den minste størrelsen.

Lys over hadde jeg brukt uansett. Rett og slett fordi det ser mye penere ut. Slår du av lyset over ett terrarie eller akvarie, så blir det ganske mørkt, selv med lys i rommet :lol:

Skrevet

30x30x30 skal nok holde ja. Er det en fullvoksen du skal få? Evnt vet du hva den har bodd i fra før?

Er det en sling du skal ha, så kan det nok hende den bør ha MINDRE plass i begynnelsen. Her har våre bodd i plastbokser den første tida.

Det ER nok penest med lys over ja. :)

Skrevet

Har hatt sling i 30x30x30 fra starten, har gått fint! Det jeg har gjort er å vente til den er tydelig sulten og legge kakkerlakken rett i spindelvevet så den er garrantert ett "kill".

P.s Sirisser er kjipt å kjøpe til de. Jeg kjøpte inn mange fra dyrebutikk når jeg fikk min første tella. Ordnet til fint til dem i ett eget terrarie og valgte ut de største i dyrebutikken. Var riktig stolt av hvor fint de fikk det! Problemet var at voksne sirisser lever kun to uker eller noe, ingen som hadde sagt noe til meg :) Fikk gitt edderkoppen to stk før alle femten var stein døde. He he. :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...