Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundebelte til bil?


Guest Lilli22

Recommended Posts

Guest Lilli22

Hei

Jeg har lurt litt på om jeg skulle kjøpe Bilbelte til hunden vår (Får hund i nov). Grunnen er at jeg vet ikke om jeg får plass til bur i bilen min, det er en Hyundai elantra for å være eksakt. Og lurte litt på hva dere synes , Angående sikkerhet osv. Jeg har lest det er mange som bruker det på grunn av at hunden trives bedre med bilbelte enn å være i bur.

Men nå spør jeg dere. Hva bruker dere? Og hva synes dere om Bilbelte til hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som bilbelte er en grei løsning med tanke på at mange bur "klapper sammen" hvis uhellet virkelig skulle vært ute, hvis ikke du kjøper helsveist stålbur (eller noe sånt, se bilde lengre ned). Jeg tenker å kjøpe sele til min i første omgang å se hvordan det går, liker hun det ikke får jeg heller investere i et kollisjonssikkert bur.

2000x2000Herkules+Small.jpg

her er sånn type bur som visstnok skal holde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordentlig bilbur (IKKE sammenleggbart!!) er mye sikrere enn bilbelte, både for deg og hunden. Det har nettopp vært en lang tråd om bilbur her, og det finnes mange gode løsninger. Men har man ikke plass, så har man ikke plass. Da er bilbelte et minimums alternativ ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du søker litt rundt om på forumet, så finner du en link som viser hvor "sikkert" bilbelte er for en hund. Og den er vel ikke til noe annet enn å holde hunden fast et sted slik at den ikke blir et flyvende objekt i kollisjon. Så for deg som sjåfør, er bilbelte til hund bra nok. For hunden er det ikke det, i tillegg til at det kan være med på å gjøre redningsarbeid vanskeligere om det sitter en krakilsk og skada hund fast inni bilen.

Bur er det beste for hund. I høy fart er det liten sannsynelighet for at hunden overlever (vi mennesker har jo en grense på 70 km/t pga belastningen av indre organer, man kan jo tenke seg at hunder har noe av det samme). I tilleg blir hunden inni bilen, og skaper ikke flere farlige situasjoner eller blir påkjørt om den kommer seg ut. I tillegg til at det blir lettere for reddningsmannskap om bikkja er innesperret (de færreste av oss eier vel Lassie som skjønner at de blir reddet).

Bur skal i tillegg stroppes fast, slik at de ikke kommer framover i kollisjonen og skader passasjerer og fører (det er ikke bra nok å la de stå inntil ryggen på baksetet, de er ikke laget for å ta i mot vekten av bur + bikkje).

Av bilder av bilen din, så ser det ut som du vil ha mulighet til å legge ned bakseter og få bur baksert? Kommer an på hvor stor familie du har. Du får kjøpt bur tilpasset din bil, og da er det bare å stroppe det fast.

Selvfølgelig er ingenting 100% sikkert. Det øker bare sannsynelighetene for at både hund og eier overlever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker bilbelte, selv om det er stor plass til bur (caravelle). Men, er ikke min bil da, når jeg får egen blir det bilbur, fordi han legger fra seg så mye hår i setene :ahappy:

Jeg synes belte er en fin løsning jeg, ett skikkelig bilbelte er vel sikrere enn et bur? Så jeg er faktisk litt i tvil om jeg skal fortsette med belte uansett jeg, for hunden sin sikkerhet? Så vidt jeg har skjønt er det større sjanse for overlevelse med sele, kontra bur? Det er iallefall hovedårsaken til at jeg sikrer hunden, er jo for hans skyld, men selvsagt viktig å tenke på de andre som er i bilen og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte bilbelte til hunden min da hun var valp, kjørte cabriolet, så det var ikke all verden med plass til bur i den bilen. Akkurat det med kollisjonstester og bilseler har jeg ikke satt meg inn i, så det skal jeg ikke uttale meg om, men mange valper blir bilsyke, også blir de skitne +++ Og det er noe HERK å vaske bilen hver gang man ha vært ute og kjørt. Fikk til slutte presset inn et bur i baksetet på bilen min, og var langt mer fornøyd med den løsningen :ahappy: Fra da av ble selen kun brukt om vi kjørte med taket nede, da ville jeg ikke ha henne baki pga vind :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker bilbelte, selv om det er stor plass til bur (caravelle). Men, er ikke min bil da, når jeg får egen blir det bilbur, fordi han legger fra seg så mye hår i setene :ahappy:

Jeg synes belte er en fin løsning jeg, ett skikkelig bilbelte er vel sikrere enn et bur? Så jeg er faktisk litt i tvil om jeg skal fortsette med belte uansett jeg, for hunden sin sikkerhet? Så vidt jeg har skjønt er det større sjanse for overlevelse med sele, kontra bur? Det er iallefall hovedårsaken til at jeg sikrer hunden, er jo for hans skyld, men selvsagt viktig å tenke på de andre som er i bilen og.

Et skikkelig bilbur er mye sikrere enn belte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var borti noen som var i ulykke, hvor hunden satt i en slik bilsele, den fikk store indre skader og måtte avlives.(Menneskene i bilen derimot gikk det bra med).

Det gjorde meg litt skeptisk til disse selene hvertfall, men som andre nevner er det jo bedre enn ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var borti noen som var i ulykke, hvor hunden satt i en slik bilsele, den fikk store indre skader og måtte avlives.(Menneskene i bilen derimot gikk det bra med).

Det gjorde meg litt skeptisk til disse selene hvertfall, men som andre nevner er det jo bedre enn ingenting.

Hva hadde selen med de indre skadene å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hadde selen med de indre skadene å gjøre?

En sele presser på kroppen til hunden på spesifikke punkter, i et bur vil hunden treffe burveggen og få belastningen mer "jevnt fordelt" over kroppen. Dermed får man for eksempel lettere indre skader ved bruk av bilsele. Unntak på begge tilfeller finnes, såklart. Ikke at jeg kjenner til noe gjennomgående forskning av dette heller, bare gode argumenter og sunn fornuft. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hadde selen med de indre skadene å gjøre?

Hunder har jo ikke trepunktsseler der de sitter vendt riktig vei i forhold til kjøreretningen slik at de får belastningen jamnt. En bilsele gjør ofte at hunden kan snu seg en del, og vil kunne belaste hunden totalt feil under en kollisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Så flott at det har kommet så mange gode svar.

Nå ble jeg litt "smartere" her jeg sitter. Får vel kanskje invistere i ett bra bur. Høres så mye bedre ut for hunden sin del. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Er det noen som kan huske linken til den tyske siden som testet sele og bur. Haralødri likt selene som vi kjøper på vanlig butikk men siden sønnen min kjører lastebil og gjerne ville ha med seg hunden så måtte vi se etter noe bedre og da kom jeg over den selen som jeg linker til og der er noe helt annet en det som blir solgt for c 250 kr i butikkene. Da begynte jeg å få tro på sikkerhetselen igjen når jeg så den. Tror det er billigvarianten av sikkerhetselen som er testet på linken til den tyske siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en tysk nettbutikk for hundeutstyr så jeg en TüV godkjent sikkerhetssele for hund i bil. Det er slik kvalitet man må satse på dersom man skal ha sele og ikke bur til hunden under kjøring.

Jeg har rotet litt i listen over favorittlinker jeg har, men finner den ikke igjen, dessverre. Skal huske på det og legge ut link dersom jeg kommer over den selen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en tysk nettbutikk for hundeutstyr så jeg en TüV godkjent sikkerhetssele for hund i bil. Det er slik kvalitet man må satse på dersom man skal ha sele og ikke bur til hunden under kjøring.

Jeg har rotet litt i listen over favorittlinker jeg har, men finner den ikke igjen, dessverre. Skal huske på det og legge ut link dersom jeg kommer over den selen igjen.

Gjetter her... https://ssl0502.onit4u.de/kleinmetall-shop/index.php?site=2&categorie=46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Den selen linket jeg til lengere opp. Du får den i Norge,Sverige og sikkert i danmark. Google Allsafe så dukker det opp nettbutikker som har den. Vi har den til border collien når hun skal sitte i lastebilen og det er noe helt annet og mye mer sikkert enn dem andre selene som er vanlige å få i butikken. Den er da virkelig verdt pengene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Den TUV godkjente selen for hund belaster kroppen til hunden på en helt annen måte enn den billige varianten. og det er ingen plastspenner som kan ryke. Så ja den er bedre enn billigvarianten. Om den er like god som bil bur kommer annn på hvor stort bur en har i forhold til hund også og om buret er fastmontert og i hvaslags kolisjon man er med i. Den er i hvertfall et godt alternativ for folk som ikke har bil hvor de kan ha bur fatst montert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, veldig interessant tråd. Jeg er i akkurat samme situasjon selv nå. Jeg får en liten Peugeot 206 i slutten av uka, og har ikke sjans til å få et bur inn bak som kan monteres riktig. Etter det jeg har sett i bagasjerommet er jeg nesten helt sikker på at det rett og slett ikke lar seg gjøre. Det er derimot plass til å ha hunden løs i bagasjerommet, men da er det vel mer optimalt å investere i en skikkelig bilsele slik at hun kan sitte med den i baksetet? Men ikke noe gøy å lese at bilbelte til hund faktisk kan skade hunden, når jeg ikke har mulighet til å ha henne i et bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, veldig interessant tråd. Jeg er i akkurat samme situasjon selv nå. Jeg får en liten Peugeot 206 i slutten av uka, og har ikke sjans til å få et bur inn bak som kan monteres riktig. Etter det jeg har sett i bagasjerommet er jeg nesten helt sikker på at det rett og slett ikke lar seg gjøre. Det er derimot plass til å ha hunden løs i bagasjerommet, men da er det vel mer optimalt å investere i en skikkelig bilsele slik at hun kan sitte med den i baksetet? Men ikke noe gøy å lese at bilbelte til hund faktisk kan skade hunden, når jeg ikke har mulighet til å ha henne i et bur.

Sikker på at du ikke får plass til bur? Svoger hadde 206, og det er da ikke så trangt i bagasjerommet, om man får laget et tilpasset bur med kant opp til døra. Ellers kan du jo vurdere gitter mellom bagasjerom og kupé? Eventuelt også med VariGate, som er nevnt tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bur er tryggere dersom det er skreddersydd til hunden slik at den ikke får fart mot sidene i en kollisjon. Slik er det ikke i realiteten, da folk kjøper bur der hunden kan både ligge, stå og strekke seg. Sannheten er nok dessverre den at folk går rundt med altfor lite kunnskap, noe som ender i at man kjøper seg falsk trygghet. Det hjelper ikke en dritt med solid bur dersom bikkja får nok fart inn i bursiden til å bli most på innsiden, gjør det vel? Lite lite hjelper det hvis man har festet en sele til en 1 meter lang snor som også gir lignende effekt. Slik folk flest bruker bur og seler, er fører og passasjer beskyttet mot hunden, hunden selv er ille ute hvis noe skjer...

Stikkordene når det gjelder kollisjonssikring er stramt og nært. Det gjelder dyr og mennesker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...