Gå til innhold
Hundesonen.no

En rase for meg?

Litz

Recommended Posts

Det spørs hvem det går utover når du må "lempe på andre krav". Som oftest går det utover hunden som ikke får det den trenger.

Jeg har akkurat kjøpt hund utelukkende pga bruksegenskaper, da jeg aldri har vært overbegeistret for utseendet til rasen. Men det er den rasen som tiltaler meg mest bruksmessig.

Det finnes utrolig mange raser jeg liker hvis jeg skal se utelukkende på utseendet, så da kan man jo se om en av de vil fungere til mitt bruk før man går for en labbis eller golden?

Men det høres ut som om dere tror jeg mener at man bare skal skaffe den rasen man liker best utseendemessig uten å tenke bruksegenskaper i det hele tatt. :ahappy:

Hadde jeg ment det så hadde jeg ikke giddi å spørre her inne etter raser som kan passe for min familie... da hadde jeg bare stukket fingern i lufta og plukket den første og beste jeg kom over i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Nei, det er en valp på 6 mnd og en på snart 2 år.

Som jeg sa i forrige tråden din - omplasseringshunder trenger mer, pubertale hunder trenger mer, kombinasjonen pubertal omplasseringshund er uten tvil krevende. Men ja, en "rase" som er avlet kun for å trekke fort og gjerne langt, trenger en del fysisk aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa i forrige tråden din - omplasseringshunder trenger mer, pubertale hunder trenger mer, kombinasjonen pubertal omplasseringshund er uten tvil krevende. Men ja, en "rase" som er avlet kun for å trekke fort og gjerne langt, trenger en del fysisk aktivitet.

... som ikke innebærer stress, altså ikke kaste-ball-leken som varer over lang lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mens dere har hunden, før dere får omplassert den, så bruk 1 time på morgenen. Les innlegget fra Belgerpia hvordan morgenen hennes ser ut og hvordan hun forbereder hundene til å være alene og gjør det samme. Også bruker du de timene på ettermiddagen også fornuftig - da kan du se hvordan det går og du slipper å ha dårlig samvittighet.

Jeg bruker ca 50 minutter på han hver morgen. Han får tur på 15-20 minutter og deretter godbitsøk i ca 30 minutter på plena.

Problemet mitt i forhold til hva Belgerpia gjør er at jo at jeg ikke kan slippe han... og jeg har jo fått beskjed om at å løpe etter ball i langline ikke er bra. :ahappy:

På ettermiddagen går vi i minst halvannen time, så blir det litt godbitsøk og trener litt på lydighet (innkalling i langline, bli osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror whippet (og muligens ett par av de andre myndene) passer deg perfekt!

Eneste negative du trekker fram er at mannen din ikke liker utseende.. Vel, det gjorde ikke min heller. Han syns de var direkte frastøtende inntil han ble ordentlig kjent med rasen. En whippet etter bra linjer er snill med alle mennesker, også barn, den har ikke vokt, den er aktiv som bare det om den får lov, den er utholdende - men elsker også en dag under dyna! Det er null pelsstell, den ser sunn ut (om den får nok mosjon og mat), den er funksjonell og utrolig vakker. Prøv å snu at den er tynn og skrøpelig til at den er sterk og atletisk :-D

Mine to tar gjerne en "tre-dagers" sammen med meg, de er snille med barn, og de er gjerne med på hytteturer/joggeturer/whatever. Snørekjører dem om vinteren - kjempegøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg heller nok mer og mer over på whippet.

For min del har det vært en aktuell rase hele tiden, men jeg har jo sett bort fra de fordi mannen min ikke liker utseendet deres.

Men da får jeg heller prøve å overtale han... vi har uansett ikke noen umiddelbare planer om ny hund. Jeg mener, Shadow er her fremdeles, førsteprioritet nå er å finne ett godt hjem til han som kan gi han det han fortjener... og det gjør fortsatt vondt å tenke på at det hjemmet dessverre ikke er her. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et ordtak som sier: "hver synes best om sine barn".

Jeg har møtt folk som har hunder de i utgangspunktet synes var stygge, men de valgte rasen på grunn av egenskapene. Og etterhvert som de ble glad i hundens personlighet, synes de selvfølgelig den er verdens vakreste :ahappy:

Jeg synes whippet høres ut som et godt forslag for dere - kan du ikke prøve å arrangere et møte med noen her på sonen som har det? Så får mannen din sett hvor herlige de er :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du/dere funnet noen raser som kan være aktuelle? Eller er alt like usikkert fortsatt?

Tja... det meste er usikkert for tiden.

Gubben er (i følge han selv for fem minutter siden) usikker på om han noensinne vil ha hund. :ahappy:

Så nå gidder jeg rett og slett ikke tenke mer... kun prioritere å finne ett godt hjem til Shadow. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben er (i følge han selv for fem minutter siden) usikker på om han noensinne vil ha hund. :ahappy:

Så nå gidder jeg rett og slett ikke tenke mer... kun prioritere å finne ett godt hjem til Shadow. :lol:

Høres ut som en god avgjørelse. Lykke til med å finne drømmehjemmet til Shadow!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare litt her jeg sitter... Det hadde ikke gått an å få noen andre til å ha med hunden din på joggetur av og til? Det er vel mange rundt forbi som leter etter en hund de kan lufte (inkludert megselv, men nå bor jeg på andre siden av landet da), og det hadde vel vært perfekt for noen aktive hundeintresserte folk uten hund.

Bare en tanke altså :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg villle besøkt opdprettere av de rasene dere eventuelt kunne tenke dere jeg. mye lettere å ta en avgjørelse på om man liker en rase eller ikke, når man får møte flere irl. også er det jo også lettere å prate med erfarene folk irl for å lære om de eventuelle rasene. :ahappy:

Hvis du ikke vil ha en vokterhund så er det vel flere av molossene som faller fra pga dette.

Og hvis du vil ha en hund som det ikke er noe problem å ha løs, er myndene så veldig bra alternativ da? Ikke sikker jeg altså, bare spør :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Det er en gruppe 1 hund som ikke er nevnt her. Hva med korthåret collie?

De er ofte noe gladere og mer robuste av gemytt enn det langhåren er. De kan være reserverte i forhold til fremmede. D.v.s. uintereserte, ikke redde eller agresive. Men de kortisene jeg har møtt er glade i både folk og dyr.

Om en sjekker MH resultatene til slekta til et kull, så finner en fort ut om flertallet i de linjene er sosiale eller ikke.

De er rolige inne, aktive ute. Har ikke så sterke instinkter at det ikke lar seg styre. Lett å ha løs, lett å trene. Passer til de fleste hundesportene.

Utseendemessig kan de kanskje passe for deg også, samtidig som at de ikke ser like spinkle ut som enkelte mynder?

Red. Min er sjelden så lykkelig som når hun står midt i en ungeflokk og klappes fra alle kanter på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...