Gå til innhold
Hundesonen.no

UVI hos hannhund?!


Shlush

Recommended Posts

Skrevet

Ja, spørsmålet er som overskriften sier. Kan hannhund få urinveisinfeksjon?! :) Trodde det var virkelig sjeldent jeg egentlig, men nå er jeg sannelig ikke sikkert lengre da hunden min tydeligvis har tisset på seg 2 ganger i SØVNE(?) det siste døgnet...

I morges når jeg stod opp så var det vått på hundesengen hans og han var våt/klam på innsiden av lårene... det luktet INGENTING. Så lot det egentlig are gå forbi, tenkte det ikke var noe å stresse etter :)

Men nå i sted så var det skjedd IGJEN! Han var utrolig sliten etter bytur i dag. Så han sov på hundeputa si i sofaen. var sist ute å tisset kl 18 ca og kl 23.30 så tenkte jeg at jeg skulle lufte han igjen. Han hadde sovet så å si konstant hele den tiden, hvertfall ikke bevegd seg. Men da var det en stor våt flekk/runding på puta hans :-/ Lukter fremdeles ingenting! Men veldig rart altså, kan ikke skjønne hva dette er for noe...

Så kan hannhunder få urinveisinfeksjon? Hva annet kan det være? Og bør jeg være bekymret?

:) er litt lett hønemor egentlig, men han er frisk og rask på alle andre måter. Har ikke merket noe på han, glad og aktiv. Og full matlyst og riktig avføring!

Takk for svar!

Skrevet

Ja, hanhundar kan få urinvägsinfektion. Men jag vet inte helt om det är det som din hund har då.

Har du märkt något på om han dricker mer än vanligt? Eller om urinen har en väldigt stark gul färg som är mer mot orange?

Du skriver att han är frisk och rask annars osv. men att han sover mycket?

Kanske han har förhudskatarr, men det brukar inte vara så mycket gugga att det blir så mycket på insidan av låren alltså men vad vet jag :)

Skrevet

Nei, han sover ikke uvanlig mye :-) han bruker å være veldig rolig inne. Men i går og i dag er han ekstra sliten fordi vi har funnet på mye ute og i byen. Da sover han tyngre ;-)

Nei, forhudskatar hadde han i helga:-) men nå tisser han seg ut i søvne :-( det er ganske mye...

Han har kanskje drukket lite i det siste, men verken mer eller mindre enn vanlig :-) men han drikker generellt lite inne. Det kan kanskje være med å skape uvi?

skal ta en urinprøve i morgen jeg:-) ta med til vet å få sjekka.

Takk for svar;-)

Skrevet

Høres ut som det min hannhund hadde.. Han tisset seg ihvertfall ut mens han sov, luktet ikke noe spesielt av det heller, samt at han hadde et par ganger hvor han tisset kanskje 1 dl på alle fire. Fikk bekreftet at han hadde UVI og det har ikke skjedd etter at han fikk antibiotika :)

Skrevet

Høres ut som det min hannhund hadde.. Han tisset seg ihvertfall ut mens han sov, luktet ikke noe spesielt av det heller, samt at han hadde et par ganger hvor han tisset kanskje 1 dl på alle fire. Fikk bekreftet at han hadde UVI og det har ikke skjedd etter at han fikk antibiotika :)

Takk :) Håper virkelig det er UVI! :)

Han tisset MYE i morges nå, så fikk jo tatt en rikelig urinprøve... :) Men håper det ikke er noe annet galt med gutten min, blir ganske nervøs kjenner jeg!

veterinæren kl 12...

Skrevet

hjemme fra veterinæren nå, ingenting uvanlig på urinprøven heller :-/ men hun konstaterte med at en så ung hund skulle det ikke være noe galt med. hun trodde at nico muligens har spist noe giftig eller vanndrivende i, så vi fikk beskjed om å gi te med en sukett i, dette er vist veldig vanndrivende :-) da skulle han få skyllt ut grundig iløpet av noen timer. hvis han fremdeles var dårlig i natt så skulle jeg hente ut antibiotika... jeg fikk med meg en resept!

Så da er det bare å krysse fingrene å håpe på det beste ;-)

Skrevet

Jøss, te til bikkja? Har jeg aldri hørt om :) Men vi får krysse fingrene for dere at han blir bra nå! Ikke no gøy når det skjer rare greier med disse dyra... :)

Skrevet

Sukett?? Er det noe særlig da? Hva inneholder suketter egentlig? Vanligvis tåler hunder dårlig kunstig søtningsstoff... :)

Skrevet

Sukett?? Er det noe særlig da? Hva inneholder suketter egentlig? Vanligvis tåler hunder dårlig kunstig søtningsstoff... :)

Ja, en sukett i teen :) hehe!

Syns det hørtes rart ut jeg også, men er jo for at han skulle få tisset ut og tømt systemet liksom... :) Hun sa også at jeg kunne koke ris å gi han, for det var også vanndrivende... Da vet vi det :)

Skrevet

hjemme fra veterinæren nå, ingenting uvanlig på urinprøven heller :-/ men hun konstaterte med at en så ung hund skulle det ikke være noe galt med. hun trodde at nico muligens har spist noe giftig eller vanndrivende i, så vi fikk beskjed om å gi te med en sukett i, dette er vist veldig vanndrivende :-) da skulle han få skyllt ut grundig iløpet av noen timer. hvis han fremdeles var dårlig i natt så skulle jeg hente ut antibiotika... jeg fikk med meg en resept!

Så da er det bare å krysse fingrene å håpe på det beste ;-)

Dette synes jeg hørtes ut som en merkelig veterinær... Det finnes vel langt bedre metoder å benytte enn te med SUKETTER ??? Og hva mente hun med EN SÅ UNG HUND ? Alle hunder kan det da feile noe, uansett alder, og misdannelser i urinveiene kan jo resultere i lekkasjer. Jeg ville nok vært litt skeptisk til hva denne veterinæren sa og oppsøkt en annen også. Du kan jo også gi den tranebær som er godt for urinveiene -evt c-vitaminer som gjør urinen surere slik at det ikke vokser bakterier så lett.

Skrevet

Dette synes jeg hørtes ut som en merkelig veterinær... Det finnes vel langt bedre metoder å benytte enn te med SUKETTER ??? Og hva mente hun med EN SÅ UNG HUND ? Alle hunder kan det da feile noe, uansett alder, og misdannelser i urinveiene kan jo resultere i lekkasjer. Jeg ville nok vært litt skeptisk til hva denne veterinæren sa og oppsøkt en annen også. Du kan jo også gi den tranebær som er godt for urinveiene -evt c-vitaminer som gjør urinen surere slik at det ikke vokser bakterier så lett.

Misdannelse i urinveiene ble avkreftet :whistle: Og dessuten ville nok det vistes tidligere også! Han har vært så å si stueren leeeenge...

C-vitami?! Kjøpes?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...