Gå til innhold
Hundesonen.no

Vedvarende UVI

ipadda

Recommended Posts

Bella Vita fikk påvist UVI etter et ******* med å få "fanget" urin i denne her fancy dubbedingsen vi får hos dyrlegen. Det var ikke noe kraftig UVI, men nok til at hun ble satt på antibiotika 12 dager.

Vi er nå på 10. dagen av kuren, å jeg ser liksom ikke noe fremgang. Hun var med oss til Hamar i helgen. Vi stopper ca hver tredje time for å lufte, å valpen vi leverte fra oss (8 uker) klarte fint å holde seg de tre timene, men ikke Bella Vita. Hun hadde ikke tisset sånn masse, men lekkt littegranne liksom. Idag skulle hun ligge på sofaen sammen med meg, å plutselig så bare lekkte det noen dråper ut av henne, senere samme kveld skjedde det samme men denne gang i litt større mengder. Vi har to dager igjen av kuren, burde hun ikke være rimelig symptomfri nå?

Allmenntilstanden er helt fin, hun leker å hopper rundt her som normalt. Vi har fått forbud mot noe veldig turgåing ettersom hun har hatt en halthet i høyre fremfot grunnet veldig rask vekst.

Nå kjenner jeg at jeg er på nippet til å tilte, hva annet kan det være?

Symptomene hun har er:

Hun tisser ofte, og små dammer, men ikke inne. Hun lekker både i bur og når hun er løs. Det virker ikke som om hun egentlig kjenner at hun må tisse, for hun setter seg ikke ned for å gjøre det, hun bare står så renner det ut av henne....

Hva annet kan det være? Kan det være nyrer o.l?

Jeg skal selvfølgelig ta henne med til vet i løpet av de neste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uvi kan være skikkelig vanskelig å bli kvitt noen ganger. Har en følelse på at det særlig er hos unge tisper. Men hva med å ta en urinprøve og få veterinæren til å dyrke frem bakteriene. Sånn at du er sikker på å få en antibiotika som tar de bakteriene hun har. Jeg har mere tro på at hun har fått en antibiotika som ikke tar bakteriene enn at det skulle være npoe med nyrene.

Etter hun forhåpentligvis får riktig antibiotika bør du ta en ny urinprøve for å se at du ikke får utslag på den. Jeg fikk også tips om tranebær som forebyggende. Men jeg tror det kan være greit å ikke begynne med det før hun faktisk er helt frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Arkan - få dyrket bakteriene og finn et antibiotikum som er mer spesifikt rettet mot nettopp de bakteriene.

Det er neppe noe galt med nyrene, men det kan jo være en misdannelse i urinveiene ? Jeg vet dette kan være et problem hos noen briarder, og de lekker når de er unge hunder, men det går seg som regel til når de vokser opp. Enkelte er dog såpass plaget at de må opereres også.

Det har dukket opp noe som kalles Ektopisk Ureter hos oss på enkelte linjer, dette kan visstnok undersøkes med ultralyd så vidt jeg vet. Det slår også ut i lekkasjer (er kjent på mennesker - søk på Google). Det sikkert en forsvinnende liten sjanse for at det er det som er problemet, men det går jo an å høre med veterinæren.

Forhåpentligvis er det bare det at antibiotikaen ikke har greid å ta knekken på bakteriene da :whistle:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løp på apoteket og kjøp "ren" C-vitamin. Det heter Askobin Syre.

Gi ca 1-2 kryddermål iløpet av dagen som behandling og forebygging.

Du kan ikke overdosere det da det er vannløselig.

Men syren hjelper også på PHen til urinen, og gjør det mer "stabilt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei  min hund er 3 år. I vår fanilie er det meg, som er mammaen til hunden og to barn. Ei på 14 og en på 18. Jeg har veldig respekt i forhold til hund og små barn. Vår hund forstår ikke konseptet med barn og jeg ønsker tips til hvordan man kan lære hunden ro når det er barn i nærheten.  I dag blir hun vil, bjeffer og når noen løfter opp barnet blir hun sjalu.. enn så lenge ikke i form av aggresivitet, men i form av bjeffing og ønske om å bort å leke, snuse og er veldig voldsom.  Det er vanskelig å øve når det gjelder barn, men tar i mot alle tips jeg kan få.    
    • Kloklipp ok igjen. Å lide for skjønnheten er ikke hans greie, men Vom er han villig til å lide for. Vi har hatt kjempefremgang på både kloklipp, dusjing og pelsstell. Å få børste, rake, dusje og klippe med maskin, med begge hender og godisen på hylla, kjempefremgang! Når det kommer til stress på treningssenteret er vi langt fra mål, som er en rolig og stille og perfectly well behaved gentleman Edeward, men det er fremgang, både i kurssetting og innom butikken.  Når det kommer til å gå pent i bånd uten bestikkelser hadde vi MASSIV fremgang, før vi plutselig hadde en hævletes setback i dag.  Han gjorde riktignok bare ett eneste bysk etter syklist, av sikkert mer enn 30 forbipasserende jevnt og trutt, så den delen er nesten i mål. Han var SÅ behersket og fin på alle de andre syklistene som passerte.  MEN, han insisterer på å konsekvent gå med hele skulderen foran beinet mitt når han ikke forventer å få betalt. Det er ufattelig irriterende. Luksusproblem, kanskje? Instruktør mener han skal holde frembeina bak skotuppene mine, men å enforce det kravet er BARE stress, så vi har hatt en helt ****** tur i dag. Om jeg fjerner det kravet under casual walking, så har vi det helt fint. Usikker på den avgjørelsen. Det ER greit å ha ham langt nok bak til at han ser meg og følger meg i hva jeg gjør uten å måtte varsle ham først, dersom jeg vil stoppe eller svinge. Samtidig er det dumt å ha dårlig stemning mellom oss over en sånn bagatell.  Jeg oppfatter ham ikke som for selvstendig eller dominant, så jeg tror ikke det å bare la ham gå de 30 cm for langt frem er et lederskapsproblem. Han er bare misfornøyd med hvor treigt jeg går, og føler vel at det går fortere om han er et hode foran.  Å fjerne kravet er å fjerne en stressfaktor for oss begge. Får høre med privatinstruktøren vår hva hun mener før vi gir opp eller finner en annen tilnærming. Ellers var det en massiv skuff å komme til klubbens første utendørstrening i LP for året. Det var INGEN der da vi kom. To stk kom ca 45 min etter start, da vi gikk igjen. Oh well. Planen var å ha det litt dølt der, med døll mat og en døll leke lekt dølt med av en døll muttern, for å ikke få samme problem med forventningsstress som vi har på senteret. Full måloppnåelse på den. Ede forbinder ikke spaserturen dit med noe spennende nå, mer som 2x30 min med krangling om hvor han skal gå ifht meg -_- Vi prøver igjen på torsdag, uten kravet om å holde seg bak skotuppene mine i casual walk. Kanskje legge på mer andre øvelser underveis for å forbinde turen i seg selv mer med mestring.  Utgangsstilling uten godis i hånden? Jeg fikk en på turen i dag. Ikke verst. Den var en opptur  
    • Hvor lenge varer et Back on Track dekken? Når blir det slitt? Hvor mye vask tåler det? Mitt er vel 10 år gammelt, så vurdere å kjøpe nytt.  Men noen som har noen info om dette? Har sjekket BOT sin side, men finner ikke noe om akkurat dette.   
    • Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...