Gå til innhold
Hundesonen.no

Vedvarende UVI


ipadda

Recommended Posts

Bella Vita fikk påvist UVI etter et ******* med å få "fanget" urin i denne her fancy dubbedingsen vi får hos dyrlegen. Det var ikke noe kraftig UVI, men nok til at hun ble satt på antibiotika 12 dager.

Vi er nå på 10. dagen av kuren, å jeg ser liksom ikke noe fremgang. Hun var med oss til Hamar i helgen. Vi stopper ca hver tredje time for å lufte, å valpen vi leverte fra oss (8 uker) klarte fint å holde seg de tre timene, men ikke Bella Vita. Hun hadde ikke tisset sånn masse, men lekkt littegranne liksom. Idag skulle hun ligge på sofaen sammen med meg, å plutselig så bare lekkte det noen dråper ut av henne, senere samme kveld skjedde det samme men denne gang i litt større mengder. Vi har to dager igjen av kuren, burde hun ikke være rimelig symptomfri nå?

Allmenntilstanden er helt fin, hun leker å hopper rundt her som normalt. Vi har fått forbud mot noe veldig turgåing ettersom hun har hatt en halthet i høyre fremfot grunnet veldig rask vekst.

Nå kjenner jeg at jeg er på nippet til å tilte, hva annet kan det være?

Symptomene hun har er:

Hun tisser ofte, og små dammer, men ikke inne. Hun lekker både i bur og når hun er løs. Det virker ikke som om hun egentlig kjenner at hun må tisse, for hun setter seg ikke ned for å gjøre det, hun bare står så renner det ut av henne....

Hva annet kan det være? Kan det være nyrer o.l?

Jeg skal selvfølgelig ta henne med til vet i løpet av de neste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uvi kan være skikkelig vanskelig å bli kvitt noen ganger. Har en følelse på at det særlig er hos unge tisper. Men hva med å ta en urinprøve og få veterinæren til å dyrke frem bakteriene. Sånn at du er sikker på å få en antibiotika som tar de bakteriene hun har. Jeg har mere tro på at hun har fått en antibiotika som ikke tar bakteriene enn at det skulle være npoe med nyrene.

Etter hun forhåpentligvis får riktig antibiotika bør du ta en ny urinprøve for å se at du ikke får utslag på den. Jeg fikk også tips om tranebær som forebyggende. Men jeg tror det kan være greit å ikke begynne med det før hun faktisk er helt frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Arkan - få dyrket bakteriene og finn et antibiotikum som er mer spesifikt rettet mot nettopp de bakteriene.

Det er neppe noe galt med nyrene, men det kan jo være en misdannelse i urinveiene ? Jeg vet dette kan være et problem hos noen briarder, og de lekker når de er unge hunder, men det går seg som regel til når de vokser opp. Enkelte er dog såpass plaget at de må opereres også.

Det har dukket opp noe som kalles Ektopisk Ureter hos oss på enkelte linjer, dette kan visstnok undersøkes med ultralyd så vidt jeg vet. Det slår også ut i lekkasjer (er kjent på mennesker - søk på Google). Det sikkert en forsvinnende liten sjanse for at det er det som er problemet, men det går jo an å høre med veterinæren.

Forhåpentligvis er det bare det at antibiotikaen ikke har greid å ta knekken på bakteriene da :whistle:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løp på apoteket og kjøp "ren" C-vitamin. Det heter Askobin Syre.

Gi ca 1-2 kryddermål iløpet av dagen som behandling og forebygging.

Du kan ikke overdosere det da det er vannløselig.

Men syren hjelper også på PHen til urinen, og gjør det mer "stabilt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...