Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det håp?


malc

Recommended Posts

Min samboer er jo allergisk mot hunder, og vi hadde derfor bestemt oss for å forsøke storpuddel. I går var vi hjemme hos oppdretter og han ble så innmari allergisk. Det skal nevnes at de hadde tolv hunder inne, puddelvalper og en annen hund og samboer satt jo i valpekassa. Liksom. Jeg bare tenkte...tiss og sånn. Sukk. Jeg ble så innmari skuffet.En hundeelsker og en allergiker som kjærester liksom. Huff. Men KAN det fungere likevel?Med en valp bare? tror vi det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trasig at samboeren din reagerte, det er dessverre ikke så rart. Det er veldig vanlig å få sterkere allergisk reaksjon på valper enn voksne hunder, og det at samboer satt i valpekassa samt antall hunder har mye å si. Det sies at valper har høyere andel av allergener enn voksne hunder og at voksne hannhunder har mer allergener enn tisper. Lyse hunder skal også ha mindre allergener enn mørke hunder.

Selv har jeg en sterk pelsdyrsallergi og astma og jeg reagerer sterkt på puddelvalper, men når valpelukten forsvinner og rensligheten blir blir bedre da blir også jeg bedre. Jeg har en hannhund og merker godt når han (er en tissenisse.. ) er nedtisset på mage/ben, men siden han bades ca 1 gang i uka til hver 10 dag er det ikke noe problem. Min hund har forøvrig fri tilgang til alle rom og møbler inkl sengen min.

Jeg vil råde dere til å prøve å låne en voksen puddel, fortrinnsvis tispe over en kort periode. Det kan godt hende at samboeren din vil tåle en unghund/voksen puddel bedre. Om ikke oppdretter kan hjelpe så vil dere sikkert finne puddeleiere som er behjelpelige med et lite "lån" på Norsk Puddelklubb sitt forum.

Jeg bare nevne at jeg har hatt veldig god erfaring av akupunktur og homeopati - det er ikke alle som tror på sånt - men for min del har jeg kun positiv erfaring og jeg mener at det er takket være alternativ behandling jeg i det hele tatt kan ha puddel. :wub:

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

venneparet mtit er også slikt, herren i huset er fryktelig allergisk

de har 1 storpuddel og fikk 1 storpuddel valp til nå.Han blir litt snufsette om hunden er helt oppi ansiktet hans, og helt oppi senga etc

Når jeg kommer på besøk kan han hilse på Amiga etc, men blir fort tettt.

Ville prøvd med 1 hund som simira sier, også prøvd å lånt den et par dager etc. tilogmed jeg blir allerigsk når det er fryktelig mange hunder rundt meg (er litt allergisk) elelr om jeg har amiga oppi ansiktet mitt over en tid.

ikke gi opp så lett, start i mindre skala! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vaplene blir jo store etterhvert, og da vil han kanskje reagere mindre? Han reagerer mye mindre på hunder enn på feks katter, så jeg var overrasket over at han omtrent var døden nær.

Oppdretter har sagt at vi kan låne en valp i en uke eller to, og reagerer han ikke da, så tenkte jo vi at vi kunne kjøpe den, for da er kysten klar liksom. Jeg skjønner jo at ting kan skje etterhvert, men vi må forsøke å holde det i sjakk. Jeg tenkte også at vi skulle bade den hver dag, i tillegg burke sånn allergidempende greie. Også blir jo hunden min hovedansvar, og jeg tar meg av tissing og bading.

Ville dere forsøkt å låne valpen? Jeg tenker han kanskje reagerte så sterkt pga tisseaviser? Det blir jo litt dunst av tolv nye dammer. Kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vaplene blir jo store etterhvert, og da vil han kanskje reagere mindre? Han reagerer mye mindre på hunder enn på feks katter, så jeg var overrasket over at han omtrent var døden nær.

Oppdretter har sagt at vi kan låne en valp i en uke eller to, og reagerer han ikke da, så tenkte jo vi at vi kunne kjøpe den, for da er kysten klar liksom. Jeg skjønner jo at ting kan skje etterhvert, men vi må forsøke å holde det i sjakk. Jeg tenkte også at vi skulle bade den hver dag, i tillegg burke sånn allergidempende greie. Også blir jo hunden min hovedansvar, og jeg tar meg av tissing og bading.

Ville dere forsøkt å låne valpen? Jeg tenker han kanskje reagerte så sterkt pga tisseaviser? Det blir jo litt dunst av tolv nye dammer. Kanskje?

Jeg ville prøvd å fått lånt en voksen først, rett og slett fordi som sagt tidligere, de avgir minst dunst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å låne en voksen er for å se om han kan fungere med en. Fungerer han ikke med en voksen hund så vil det være lite hensiktsmessig å gå gjennom en valpeperiode uansett. Fungerer en voksen så kan man hente en valp, men være forberedt på at han kanskje likevel reagerer på valpen - dog vil dette da bedre seg når hunden blir eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, selvsagt. Av og til er jeg så korttenkt. Det var jo lurt! Fordi det har jeg nemlig lurt på, om allergien slår ut, er det umulig at den "slår tilbake" da? Altså at han blir bedre. Hvis han feks reagerer på tisset og blir dårlig av en eller annen dam på gulvet, er det liksom "gjort" da? Vi kan fjerne dammen og sånn, men nå har han reagert og sånn? Ikke så lett å forstå dette. Da gjelder det å finne en stor puddel. Kanskje vi kan låne mammaen til valpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vaplene blir jo store etterhvert, og da vil han kanskje reagere mindre? Han reagerer mye mindre på hunder enn på feks katter, så jeg var overrasket over at han omtrent var døden nær.

Oppdretter har sagt at vi kan låne en valp i en uke eller to, og reagerer han ikke da, så tenkte jo vi at vi kunne kjøpe den, for da er kysten klar liksom. Jeg skjønner jo at ting kan skje etterhvert, men vi må forsøke å holde det i sjakk. Jeg tenkte også at vi skulle bade den hver dag, i tillegg burke sånn allergidempende greie. Også blir jo hunden min hovedansvar, og jeg tar meg av tissing og bading.

Ville dere forsøkt å låne valpen? Jeg tenker han kanskje reagerte så sterkt pga tisseaviser? Det blir jo litt dunst av tolv nye dammer. Kanskje?

Allergi er utrolig individuelt, så det kan godt hende at samboeren din vil reagere mindre på en voksen hund eller på en enslig ren valp - når det er sagt kan dere også risikere at valpen vil trigge allergien og allergien blir verre og da hjelper det ikke at valpen etterhvert får mindre allergener. Dette vet dere ikke før dere har forsøkt, så det er viktig at sambo er motivert og ønsker hund like mye - da det er helsen h*ns som står på spill. Om oppdretter vil låne dere valp og dere er motivert så hvorfor ikke. :wub:

Personlig ville jeg lånt en voksen hund først, men om dere låner valp så være klar over at daglige bad ikke er et alternativ. En puddel skal blåses helt tørr og børstes flokefri før og etter bad og det er ingen liten jobb selv om valpen nå er liten. Det er slitsomt for valpen å bli stelt og den skal læres til å like slik håndtering så daglige bad er rett og slett urettferdig mot valpen og dere. Puddelpels floker seg og selv om valpepels er mye lettere å håndtere er det viktig å legge et god grunnlag for pelsstellet tidlig, dvs gjøre pelsstellet lystbetont og trivelig for både dere og valpen. Ukentlige bad og skyll av underliv og mage er derimot en annen sak, men være obs på at hunden skal og må være helt tørr før den legger seg og den skal heller ikke går rundt å være våt over lengre perioder. Pelsstell på puddel er ikke som på en labrador :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det finnes noen andre råd enn at dere bare må prøve dere fram. :)

Min svigermor er svært allergisk mot alt av pelsdyr (og parfyme, pollen osv, både astma og allergi), men hun reagerer ikke på polarhunder. Det allergilegen hennes hadde av forklaring var at polarhunder har en annen pelstype og mer fett i huden sånn at allergenene ikke kom "ut i friluft" på samme måte.

Hun reagerer veldig på pudler og andre raser, mens hunden vår går relativt greit. Rene polarhunder som Alaskan Malamute og Siberian Husky merker hun ingenting av (hun har hatt fire stk selv), mens vår merker hun det litt i halsen siden den ikke har typisk polarhundpels (blanding med bl a greyhund og pointer).

Jeg er ikke allergisk mot hunder i det hele tatt, men reagerer faktisk på Yorkshire terrier, selv om det høres helt absurd ut. :)

Jeg begynner å klø i øynene og får prikker oppover armene så fort jeg tar på en yorkshire terrier.

I tillegg reagerer jeg på hunder med nyresvikt. :) Ganske så sært da jeg jobbet som dyrepleier, det var kun hunder med nyresvikt jeg reagerte på, ingen andre. Har vært hos legen og tatt utvidet allergitest. Den gav ikke utslag på hunder, så jeg vet at jeg ikke er allergisk mot de, men likevel reagerer jeg på enkelte individer.

Det finnes ingen fasit på allergi, noen reagerer på pels, noen på spytt eller urin. Noen kan reagere på enkelte hunder og tåle andre. Noen kan bli mindre allergisk hvis de blir utsatt for det de reagerer på over tid, mens andre kan bli verre og andre igjen merker ingen forskjell over tid.

Det finnes "vaksine" mot allergi. Vet at det eksisterer mot pollenallergi, men er ikke sikker på om de har utviklet den til dyreallergi ennå. Den er dyr, men den har visstnok god virkning. Da får man sprøyte som inneholder det man reagerer på, poenget er at man skal bli utsatt for det man reagerer på og trigge kroppen til å venne seg til det og ikke reagerer allergisk. (elendig forklart... google it :wub: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det finnes dessverre ingen fasit. Men hvis man bestemmer seg for å prøve med en valp, er det noe spesielt vi bør tenke på? Spyle rumpa til valpen når den har vært ute? Klippe den kort? Passe på som en hauk for at den ikke tisser inne? Kanskje dumme spørsmål, men jeg har jo såååå lyst at det skal funke, og at vi kan hente hjem den lille valpen til helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om valpen tisser inne så burde ihvertfall den som ikke er allergisk ta seg av vaskinga(Og passe på å vaske grundig).

Andre ting som kan hjelpe:

Hunden bør ikke få lov å slikke på huden til personen, spesielt ansiktet.

Hold den ute av soverommet.

Vask hendene etter kontakt med hunden, spesielt før man tar seg i ansiktet, spiser el.lignende.

Pelsstell og bading bør ikke gjøres av personen med allergi, og pass på å rengjøre ordentlig etterpå.

Også ta allergimedisin hver dag såklart. I tillegg kan petal cleanse være verdt et forsøk.

Men man bør være innstilt på at allergien kan bli verre med tiden, det kan faktisk gå fint i årevis før det plutselig blir verre. Det trenger ikke å skje, ting kan gå andre veien også, at man reagerer mindre etterhvert, men slikt vet man liksom ikke før man har prøvd desverre. Faren for å utvikle astma er også tilstedet.

Så det er et sjansespill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Lån en voksen hund i en periode og se om det fungerer, om det fungerer så vet dere at en voksen puddel er ok - dersom han reagerer på valpetiss (jeg synes det høres litt rart ut jeg at man reagerer på det, men det er muligens vanlig at det er det man reagerer på.) så går det jo an å for eksempel overta/kjøpe en halvstor valp, alternativt en unghund. Da slipper man valpetiden.

Pelsstell på puddel er ett h.... det er MYE jobb, den bør børstes hver dag og er de ute å blir fuktige så bør de børstes med en gang. Noen skriver at det er mindre jobb med valp enn voksen, men det stemmer ikke i forhold til de med puddel jeg kjenner - de orker ikke å holde puddelvalpene i utstillingskondisjon fordi pelsen er vanskelig å holde i orden når de er valper. Det bedrer seg når de får voksenpels.

Men puddel floker og de floker fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde uansett tenkt å ha den helt kortklipt, som en dobermanpels feks. Da er det jo minimalt med stell? I hvert fall før den vokser seg lang, men da klipper vi den igjen. Tenkte nå vi da. Jeg vet bare om en storpuddel i området her, og er det vanlig at folk låner ut hundene sine for slike formål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde uansett tenkt å ha den helt kortklipt, som en dobermanpels feks. Da er det jo minimalt med stell? I hvert fall før den vokser seg lang, men da klipper vi den igjen. Tenkte nå vi da. Jeg vet bare om en storpuddel i området her, og er det vanlig at folk låner ut hundene sine for slike formål?

Jeg hadde lånt ut mine hunder om noen kom og spurte meg på ordentlig måte at de ønsket å finne ut om rasen passet de ol. Selvfølgelig måtte jeg pratet litt med dere etc for å stole på at dere ikke bare stakk avgårde med hundene mine :)

men ja, folk låner bort hunder :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i dette dilemmaet. Har funnet meg en allergiker som verken tåler katt, hest eller hund.

Nå er det riktignok ikke alle hunder som det reageres på, men de fleste.

Katt, som jeg egentlig ville ha, er uaktuelt. Da måtte jeg velge, katt eller mann. Og gode menn... kan være hardt å finne :whistle:

Så da ble det mann :)

Men tenkte mer og mer på hund, og etter å ha passet en hund for en kollega en ukes tid, så fant vi ut at vi skulle prøve og se hvordan han reagerte. Han hadde jo reagert svært lite på den boston terrier'n vi passa.Gubben er litt sta, så typiske allergivennlige raser ble stemt nedenom og hjem... Ut fra at vi ikke har hatt hund før noen av oss. fant vi ut at labrador var en rase vi følte kunne passe oss. Så vi kontaktet oppdretter og hun kom hjem til oss med moren (før hun ble parret), slik at han fikk prøvd litt. Vi var også på flere besøk hos oppdretter og hilste på deres tre labber. Og det gikk over all evne. Gubben reagerer ikke på lab, som ikke akkurat er allergivennlig, hverken på voksen eller valp. Men søsterns terv eller svigerinnas toller, de er det verre med. Så det er absolutt ingen fasit. Dere må bare prøve og teste... Kjenner noen allergikere hvor det har "gått seg til". Fra å ta allergipiller hver dag fra de fikk valpen til etterhvert å ikke ta en eneste tablett, med mindre de har vært flere uker borte fra hunden. Men ville ikke satset på dette, da det kan gå veldig galt :ahappy:

Uansett, lykke til! :):):wub::lol::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min hadde slik alergi, men akupuntur kan fjerne det meste. Hundealergien er nesten borte, nå reagerer hun bare på hunder med underhår.

Jeg ville ha sendt ham til regelmessig akupuntur og så skaffet meg en basenji, har tro på denne rasen for folk som er ekstremt alergiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...