Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpekurs .. og videre trening


Epson

Recommended Posts

Vi går nå valpekurs og han er ca 4 mnd

Det jeg lurer på er når sånn ca er det lurest å begynne med brukshund kurs?

og videre trening. Jeg har lyst til å gå IPO kurs

og vet at jeg må ta RIK kurs, men er det noen andre kurs vi bør gå i mellom?

Jeg er ganske målrettet av meg og gidder ikke drive å surre i ørska, selv om andre kurs sikkert hadde vært super interessant og lærerike de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kanskje slengt meg med på et sporkurs da, om du aldri har drevet med IPO spor før. Så får du hjelp fra starten på det, og gode råd til videre trening i sporet.

Edit: Du veit at du ikke kan starte i IPO med blandingshund forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man kan vel trene og gå på kursene?

Han valpen nå er liksom bare et prøveprosjekt.. Litt slemt å kalle han det men..

Jeg kan jo starte bruks/agility osv med han da..

Men så lenge jeg kan gå kursene og vet hva jeg skal gjøre til neste valp spiller det ikke stor rolle for meg om jeg kan starte med han jeg har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kanskje slengt meg med på et sporkurs da, om du aldri har drevet med IPO spor før. Så får du hjelp fra starten på det, og gode råd til videre trening i sporet.

Edit: Du veit at du ikke kan starte i IPO med blandingshund forresten?

Hvorfor kan man ikke starte IPO med blanding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kreves at hunden er registrert for å starte i RIK.

Kurs kan du være med på ja, men du må nok regne med at en del klubber ikke kommer til å la deg trene C arbeid med hunden din. I og med at den ikke kan starte, så er det ikke alle figuranter som lar deg bruke opp treningstid med hund som aldri vil komme til start (noe som er forståelig nok).

I NBF kan du derimot starte med en blandingshund, så om du ønsker å konkurrere, er det jo bedre å satse på et program man kan starte i kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går nå valpekurs og han er ca 4 mnd

Det jeg lurer på er når sånn ca er det lurest å begynne med brukshund kurs?

og videre trening. Jeg har lyst til å gå IPO kurs

og vet at jeg må ta RIK kurs, men er det noen andre kurs vi bør gå i mellom?

Jeg er ganske målrettet av meg og gidder ikke drive å surre i ørska, selv om andre kurs sikkert hadde vært super interessant og lærerike de også.

Vi har akkurat fullført valpekurs selv. Ønsker å først få de øvelsene vi har trent på der til å sitte skikkelig. Jobbe mye med å gå fint i bånd, hilse pent, sånne ting som er ålreit å ha kontroll på - det er en liten energibombe vi har i hus :whistle: I januar starter vi opp med lydighetskurs 1. Målet er å fullføre de kursene og kunne konkurrere i lydighet. Det er også veldig ålreite kurs mtp at vi skal på agilitykurs når hun har fylt året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Du kan ikke trene c-arbeid med hunden din. For å gjøre det kreves det lisens og det gies kun til registrerte hunder. Men du kan selvfølgelig være med på Rik grunnkurs, figurantkurs og alt som omhandler spor, rundering, lydighet og feltsøk i RIKsporten. Gå på kurs, få masse erfaringer uansett hundesport, det er alltid noe å lære for framtiden, for ingen hunder er like uansett.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det teller ikke om han er registrert i NKK's NOX register?

Men er det noen trenere eller hundeskoler som anbefales?

Er ikke helt fan av hun vi har på valpe kurset

. Etter mange år i hestesporten og med tysk og amerikansk trener så har jeg fått litt sånn dere

den treneren liker jeg ikke mens den treneren liker jeg innstilling og den kommer ganske fort.

Så noen tips til bra spor trenere, lydighet osv???

Helgekurs kan jeg jo så og si dra over hele Østlandet på, mens ukes kurs bør være vestfold eller Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Etter mange år i hestesporten og med tysk og amerikansk trener så har jeg fått litt sånn dere

den treneren liker jeg ikke mens den treneren liker jeg innstilling

og den kommer ganske fort...

Så noen tips til bra spor trenere, lydighet osv???

Når du ikke forteller hva det er ved noen trenere du ikke liker, så kan jo ingen vite hva de skal anbefale. En trener som en person liker, kan bli mislikt av deg.

Jeg tviler på at alle på valpekurset misliker instruktøren, slik du sier at du gjør. Da hadde vel alle slutta ganske fort :- ) Men hva er det du ikke liker ved akkurat den instruktøren da?

Det er bedre om du konkret legger frem hva det er du misliker, og hva du liker. Hvilken type trening liker du f.eks.? Klikkertrening, positiv trening eller "gamle metoder" med "hands on" oppdragelsesmetoder...?

Hvis du opplyser om hva slags treningsformer du liker, og hvilke mennesketyper du absolutt ikke liker, så vil du lettere få svar som er konkrete og som du har bruk for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kom til å tenke på at det jeg skrev ble litt teit.

Tror ikke mange misliker treneren nei :-)

Vet ikke om det her er "dumt" å si men for meg så er det alltid viktig å vite hvorfor man gjør øvelsen. Det er helt greit at man må gjøre det osv. og hvordan .. Men jeg vil også vite hvorfor man gjør ting, hva bakgrunnen er til at man gjør akkurat DET når hunden gjør sånn og sånn.

Så det jeg syntes er bedre er instruktører som forteller hva, hvorfor, hvordan osv uten at man må spørre om det hele tiden.

Feks vi fikk beskjed om å trene på innkalling. burde h*n ikke gitt oss noen tips om hvordan vi bør gjøre det riktig?

En tanke fra meg er vel at det er vel lettere å gjøre det riktig på konkurranse hvis man feks starter med å gjøre det likt nå. Jeg har aldri gått hundekurs før så jeg har ikke peil på hvordan man gjør der riktig i følge konkurranse regler.

Eller er jeg helt på bærtur?

Mulig det er jeg som er dum, men jeg liker å vite grunner osv for jeg føler at jeg bruker det vi lærer mer riktig da.

Jeg liker positiv trening og litt gamle metoder

hmm hvordan skal jeg forklare det riktig.. Er ikke spesielt fan av "milde" instruktører.. da mener jeg ikke de som er harde mot hunden. men da tenker jeg mer på hvordan de forklarer ting for eieren og behandler eieren..

En annen ting ang IPO kurs(ser at det ikke blir aktuelt på noen år, men kan jo ha det gøy med den hunde vi har inntil jeg får en ny)

Hvilken hunderase anbefales av disse: Schæfer, Rottweiler elle Doberman?

Har egentlig lyst på engelsk staffordshire terrier, men leste at de ikke egnet seg? riktig? feil?

Egentlig tenkte jeg bare på noen tips fra de som har vært på kurs, noen de vil anbefale feks til videre kurs.

Eller hundeskoler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...