Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan finne den rette hunderasen ?

Kajsa95

Recommended Posts

Jeg tenker meg en hund jeg kan gå flere og lange turer med, bare jeg kjeder meg kan jeg ta med hunden ut og gå turer.

Men en bichon frise, hvordan trener vi den mentalt da ?

Som alle hunder, eller ?

Eller med sånne psykologiske leker f.eks, der du tar mat i en leke som hunden skal prøve og få den ut eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 125
  • Created
  • Siste svar

Jeg tenker meg en hund jeg kan gå flere og lange turer med, bare jeg kjeder meg kan jeg ta med hunden ut og gå turer.

Som alle hunder, eller ?

Eller med sånne psykologiske leker f.eks, der du tar mat i en leke som hunden skal prøve og få den ut eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan desverre ikke anbefale deg raser som de andre her,men hva med og reise på utstillinger/treff osv for og hilse på de forskjellige hunderasene og snakke med folk om deres erfaringvav de forskjellige rasene..Det har jeg gjort og man treffer stort sett veldig hyggelige folk som gjerne prater om hunden sin både negative og posetive sider :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når jeg tenker meg at jeg vil ha en hund vil jeg ha en hund som er liten og tøff, god spenst, helst korthåret, kjapp og det er denne DSG-en, så er jeg faktisk fornøgd med den, siden den er også lydig, lettlært, stikker ikke ofte av pga den holder seg til territoriumet sitt elns.

Og jeg tror en DSG vil passe meg, den er jo ikke så stor heller da :aww:

Men bichon frise var en søt hund, men jeg vet ikke :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alle hunder, eller ?

EN bichon frise er en hund på lik linje med andre hunder og må stimuleres mentalt på samme måte som de, som feks ved godbitball (siden du nevnte det), trikstrening osv.

Det er ingenting i veien for at både en Bichon og en Whippet (som jeg mener å huske er nevnt tidligere i denne tråden) kan bli med å gå lange turer når du kjeder deg. Men en hund som krever mye MÅ ut på på den ekstra turer enten du kjeder deg eller ikke.

Edit. Så ikke at du hadde svart. Jeg vet ikke aktivitets nivået på en DSG, kjenner ikke rasen overhodet men det kan jo tenkes det er en fin hund for deg. Jeg nevnte kun Bichon Friseen fordi du spurte om noen visste om noen andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett tips til deg, som jeg håper du vil tenke nøye igjennom. Jeg forstår at du ønsker deg hund av hele ditt hjerte, og at du er for ung til å skjønne konsekvensene av dårlig avl på populære raser for eksempel. Du vet ikke hva det vil si å ha en hund som trenger MYE mosjon (som du selv sier at du ønsker deg). For meg virker det som du og familien ikke har noe særlig erfaring med hund.

Dere kan velge, enten å sette dere ned som en familie, skriv ned de rasene som dere kan tenke dere ut ifra det inntrykket dere har av de rasene nå. Les om rasene, ring og snakk med oppdrettere, dra på utstillinger og se på de ulike individene innenfor rasen, snakk med raserepresentant. Når dere har gjort det, kan dere kanskje utelukke noen raser, og blitt mer gira på noen raser. Dere må finne ut hvem som skal ha hovedansvar for hundens ve og vel. Det innebærer å bruke mye tid på den fra den er valp, fóring, trening både mentalt, fysisk, miljøtrening og sosialisering. Hvem skal betale om hunden blir syk? Hvem skal betale forsikring? Hvis dere følger rådene som folk med gode intensjoner her har prøvd å gi dere, så er sjansen stor for at dere får en hund dere er fornøyde med og som alle vil hjelpe til med. En hund som skal leve sine 15 år, de eneste 15 årene den får leve, hos dere. Hunden er et individ, de er ikke statisk hele sitt liv. Ting kan oppstå og problemer og vansker kan kommer rekende på en fjøl, selv for de som legger ned mye jobb i og velge oppdretter og rase.

Hvis dere velger den andre løsningen, som forsåvidt er mye mer impulsiv og fort gjort, kan du se på finn.no og finne den første og billigste hunden du finner. Ikke sette deg inn i rasen, ikke helsestatistikken til rasen, ikke hvordan gemytt den har eller hva den har av nedarvede instinkter. Det kan gå bra, men i mange situasjoner vil det ikke gå bra. Valper er søte, men du skal ha en god posjon med tålmodighet og trygghet i rasevalget når du før pubertetslus og trassig unghund. Det er ikke en dans på roser, og det kan være greit og vite litt om hva som venter dere i denne perioden.

Mulig dette ble rotete, men jeg vil virkelig dere og hunden som dere skal kjøpe sitt beste. Og sånn som jeg oppfatter måten du forholder deg til tipsene på, så kjenner jeg at jeg blir litt bekymret over hvordan hundeholdet kommer til å bli. På sonen bryr ikke folk seg personlig om hvilken rase du velger, eller hva du skal gjøre med den. De prøver og komme med velmente råd, for å spre kunnskap og dele av sin erfaring, for å bidra til at flere blir mer bevisst sitt valg om å kjøpe hund. For min del kan du kjøpe deg den skarpeste bruksmallen liksom.... Jeg prøver bare og gi deg råd for at du skal bli mer rustet til å kjøpe hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du har vist denne tråden til moren (eller faren) din, men har du ikke det, så kanskje det kunne vært en god start på å finne "drømmehunden" ?

Kanskje lettere for moren din å, fullt ut, å forstå råden som kommer fram her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to forskjellige raser, den ene er dansk svensk gårdshund og den andre er en griffon. Griffonen skal ikke være kravstor når det kommer til trening, hverken fysisk eller psykisk. Allikevel er han med på lange turer hver dag, vi går alltid minst en time, men det er ofte turene er på to og tre timer også. Det har han null problemer med, og han sier aldri nei til tur eller vil snu. Dsg'en skal være mer kravstor til fysisk og psykisk trening. De har vel et middels aktivitetsnivå. Min dsg har et veldig høyt aktivitetsnivå, og krever lange turer hver dag, i tillegg til litt mental trening. Han har også et høyt jaktinnstinkt, og har veldig stor radius på tur.

Forskjellen på de to hundene er at griffonen krever ikke noen ting, men han er veldig glad for å få masse. Dsg'en krever masse hver dag, og blir slitsom hvis han ikke får det. I tillegg er griffonen veldig opptatt av meg og vil helst være sammen meg, derfor går han aldri langt unna meg og kan gå løs overalt. Dsg'en kan jeg ikke ha løs overalt, og hadde jeg bare hatt han hadde jeg gått veldig alene på tur. Han er overhode ikke opptatt av meg når han er ute, da er det nesten bare jakt som står i hode på han.

Jeg synes ikke det virker som du helt forstår hvor mye en hund kan kreve og hvor slitsomt det kan være å ha en kravstor hund i hus. Man trenger ikke velge de hundene som krever mest mosjon for å gå lange turer og jogge litt av og til. Så og si alle hunder kan gå tur mange timer hver dag, jeg har aldri møtt en hund som ville sagt nei til det.

Jeg tror dsg kan passe til deg. Men jeg vil absolutt anbefale tispe. Og fra rolige linjer som har lite jakt i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har hørt at disse DSG-ene har ett jaktinnstikt men de stikke aldri av når de er hjemme, ihvertfall ikke ofte. De er glad i territoriumet sitt og sånt, men det er nesten bare hannhunder som ikke er kjøpt, det er alltid tispene som er utsolgt.

Og jo, jeg vet hvor mye en hund kan være, hvor krevende en hund kan være. Jeg har passet en Japansk Spisshund av og til, han bjeffer og bjeffer, men han kan gå lange turer og sånt, mye MYE pelsstell med han der.

Men jeg er klar for en hund.

En gang må være den første :aww:

Men er ikke det mye styr med tisper også da? De får jo løpetid. Jeg kan ikke så mye om det der jeg :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skumlest tråden din, men hengte meg opp i at du vil ha en hund som krever mye aktivitet.

Jeg har en hund som krever mye aktivitet, en dalmatiner. Hun sier aldri nei til aktivitet, og det kan bli FOR mye. For som andre sier her, en hund som krever mye aktivitet synes ikke livet er kult når han ikke får det, men en hund som ikke KREVER like mye aktiviet blir bare glad og fornøyd når han får mer enn han 'trenger'. Om min ikke får så mye aktivitet som den trenger går det ut over andre ting. Som lekene til ungene, ting som ligger der de ikke skal ligge osv.

Flere av mine venninner har tibetansk spaniel. Dette er hunder med pels, men de har en veldig lettstelt pels. Og de er kjempesporty! Pesto er vel drøye året nå, og han er med mannen i huset på flere joggeturer i uka. Han henger med dalmisen min på fjellturer uten noe som helst problemer og min venninne har han med på lange skiturer.

Jeg er helt sikker på at man ikke skal undervurdere små hunders muligheter til å være aktive om man ønsker aktivitet! Om man ser bort fra de kortsnutete hundene tror jeg de aller fleste hundene uansett størrelse lett holder følge med en families aktiviteter, både en datters joggeturer, en sønns skiturer og mor og fars søndagsturer.

Jeg tror at man bør velge en 'selskapshundrase' som familiehund, en herlig liten sak som hele familien kan nyte godt av og bli glade i. Så får man prøvd ut det og ha hund. Og om 10-15 år, når du er voksen og selv skal kjøpe deg hund helt på egen hånd kan du være mer spesifikk i hva du ønsker av hunden din. Kanskje du da har brukt familiehunden i agility og bestemt deg for at med din egen hund skal du SATSE på agility. De aller fleste hunder funker fint til hobby-agility :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har hørt at disse DSG-ene har ett jaktinnstikt men de stikke aldri av når de er hjemme, ihvertfall ikke ofte. De er glad i territoriumet sitt og sånt, men det er nesten bare hannhunder som ikke er kjøpt, det er alltid tispene som er utsolgt.

Og jo, jeg vet hvor mye en hund kan være, hvor krevende en hund kan være. Jeg har passet en Japansk Spisshund av og til, han bjeffer og bjeffer, men han kan gå lange turer og sånt, mye MYE pelsstell med han der.

Men jeg er klar for en hund.

En gang må være den første :aww:

Men er ikke det mye styr med tisper også da? De får jo løpetid. Jeg kan ikke så mye om det der jeg :s

Da vil jeg anbefale å sette deg på venteliste hos oppdretter, og si at du ønsker tispe. Jeg skjønner du vil ha hund, og helst nå, men det kan være lurt å vente for å få den valpen som passer best til deg.

Dsg hannhunder kan være veldig krevende som unghunder. De kan være kranglete med andre hannhunder, de kan være ganske umulige i forhold til tisper, og de kan kreve generelt mye frem til de er minst 2 år.

Nå vet jeg ikke hvor du har det fra at dsg'en aldri stikker av hjemmefra, men jeg kjenner en god del dsg'er og det er ikke mange av de som ikke ville stukket hjemmefra om de hadde fått muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare les på canis.no og mittdyr.no

Jeg bare leser på internett føreløpig men jeg syns en DSG kan være en hund som passer fint for meg. En hund som kan bli med på lange skiturer, joggeturer, liker sikkert og bade.

Men er helt sikkert en kosehund og en jeg kan trene agility med( for moro skyld)

Men jeg skal ha en registrert en tilfelle en dag jeg vil melde den på agility konkurranser.

Og jeg skal ha hunden på dressurskole, eller hundeskole.

Og jeg har faktisk lært frå dere om jeg ikke bør ta en hund etter utseende og det gjør jeg ikke, ( ikke nå ihvertfall )

En DSG er lærenem, lydig og en hengiven og trofast hund.

Jeg har tatt en beslutning og holder meg til den.

Vi får kanskje også en, min mor sa ja. Og min far har hatt hund da han var liten men det var en Beagle.

Og jeg forstår også at denne hunden har ett jaktinnstikt men takket være dere så har jeg faktisk innsett at det er ikke utseende som teller men selve hunden, gemyttet og hvordan den er :aww:

Og jeg begåri ikke en feil med å få en hund, og iallefall ikke når det gjelder hunderase. Jeg ville ha en JRT men dere sa jeg heller burde ha en DSG pga gemyttet som er roligere og ikke så sta elns.

Jeg har en katt som jeg har nevnt, som kattunge er det mye ansvar men nå, nesten ingenting.

En hund er mye ansvar, men jeg tipper nok at en valp er MYE mer ansvar.

Takk for alle tipsene jeg har fått her.

Jeg har lært mye, og viss jeg lurer på noe så bare spørr jeg her :hmm:

Tusen takk alle sammen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok en dsg er et godt valg, jeg synes ihvertfall det er hærlige hunder :aww: De kan også brukes til mye! Det er lurt å gå valpekurs, det skal jeg med min, ikke bare for lydigheten og det å kunne forstå hunden, men også for sosialisering når den er liten.

Lykke til med vovsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i det som er sagt over her, sørg for å få møtt noen individer av rasen. De er svært forskjellige, dsg tispa vi har hjemme krever ikke noe som helst i en alder av 5 år, men var ganske kravstor og hadde høyt aktivitetsnivå som ung. jaktinstinktet er nok noe forskjellig vil jeg tro, så det er viktig å trene på innkalling og kontakt, flott å delta på kurs :aww: Lykke til i valget !

du kan også ta turen innom www. dansksvenskgrds.diskusjonsforum.no Der er det også stilt mange spørsmål om rasen, og mange svar :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen jeg tenker på hunden sitt gemytt og utseende, jeg kan bare ikke noe for det.

Det gjør også jeg når jeg ser på rase nå, men jeg legger ikke all vekten på utseende. Men ser på rasen sin helhet :lol: Og møter individer av rasen og snakker med eiere, og tidligere eiere av rasen osv.

Jada, jeg har skjønt at dere men jeg bør ombestemme meg. Jeg forstår at en ikke tar en hund etter utseende, men når jeg liker en hund, har lest om den hvor ca. den er og sånt, så er jo en hund fin viss du liker den , det er det jeg mener.

Og grunnen til at jeg liker JRT er at den virker liten og tøff :aww:

Du er klar over at man faktisk kan legge ut omtrent hva man vil på nettet. Jeg kan jo f.eks. skrive om Tinka som phalene og bruke det ene individet som utgangspunkt i en rasebeskrivelse. Det vil ikke bety at det stemmer for de fleste individer, da akkurat Tinka faktisk ikke er så rasetypisk.

Du MÅ møte individer!

Bichon Frise er kjempe søte hunder men tåler de lange skiturer, lange turer mye mosjon da?

Jeg vet ikke men jeg har lest at de trenger lite mosjon ?

Tåler de joggeturer da, det kan en hund være med på.

Mange som har med hunder på joggetur og sykkeltur

Alle hunder tåler lange skiturer, de må bare lære det fra dag 1. Ta f.eks. min 6kgs veskehund, det er en typisk rase som ofte bare rusler litt rundt med eieren i nabolaget (riktignok noen timer hver dag), min hund derimot har gått Besseggen (5timers fjelltur), hun har vært med på lange skiturer, osv.

Samt vært med meg på jobb som hundelufter som innebar 5timers gåtur hver dag!

Men når jeg tenker meg at jeg vil ha en hund vil jeg ha en hund som er liten og tøff, god spenst, helst korthåret, kjapp og det er denne DSG-en, så er jeg faktisk fornøgd med den, siden den er også lydig, lettlært, stikker ikke ofte av pga den holder seg til territoriumet sitt elns.

Og jeg tror en DSG vil passe meg, den er jo ikke så stor heller da :hmm:

Men bichon frise var en søt hund, men jeg vet ikke :/

DSG'en er ikke lydig, eller stikker sjelden av, det er individer av rasen. Du kan være meget uheldig og få et individ som er vanskelig å trene, det vet du aldri.

Derfor er det viktig å se både negative og positive sider ved rasen, og se om man er fornøyd med alle aspekter av rasen.

Du sier bichon frise er søt, da kan du jo ta å kikke litt videre, møte noen hunder osv :lol:

Jeg har ett tips til deg, som jeg håper du vil tenke nøye igjennom. Jeg forstår at du ønsker deg hund av hele ditt hjerte, og at du er for ung til å skjønne konsekvensene av dårlig avl på populære raser for eksempel. Du vet ikke hva det vil si å ha en hund som trenger MYE mosjon (som du selv sier at du ønsker deg). For meg virker det som du og familien ikke har noe særlig erfaring med hund.

Dere kan velge, enten å sette dere ned som en familie, skriv ned de rasene som dere kan tenke dere ut ifra det inntrykket dere har av de rasene nå. Les om rasene, ring og snakk med oppdrettere, dra på utstillinger og se på de ulike individene innenfor rasen, snakk med raserepresentant. Når dere har gjort det, kan dere kanskje utelukke noen raser, og blitt mer gira på noen raser. Dere må finne ut hvem som skal ha hovedansvar for hundens ve og vel. Det innebærer å bruke mye tid på den fra den er valp, fóring, trening både mentalt, fysisk, miljøtrening og sosialisering. Hvem skal betale om hunden blir syk? Hvem skal betale forsikring? Hvis dere følger rådene som folk med gode intensjoner her har prøvd å gi dere, så er sjansen stor for at dere får en hund dere er fornøyde med og som alle vil hjelpe til med. En hund som skal leve sine 15 år, de eneste 15 årene den får leve, hos dere. Hunden er et individ, de er ikke statisk hele sitt liv. Ting kan oppstå og problemer og vansker kan kommer rekende på en fjøl, selv for de som legger ned mye jobb i og velge oppdretter og rase.

Hvis dere velger den andre løsningen, som forsåvidt er mye mer impulsiv og fort gjort, kan du se på finn.no og finne den første og billigste hunden du finner. Ikke sette deg inn i rasen, ikke helsestatistikken til rasen, ikke hvordan gemytt den har eller hva den har av nedarvede instinkter. Det kan gå bra, men i mange situasjoner vil det ikke gå bra. Valper er søte, men du skal ha en god posjon med tålmodighet og trygghet i rasevalget når du før pubertetslus og trassig unghund. Det er ikke en dans på roser, og det kan være greit og vite litt om hva som venter dere i denne perioden.

Mulig dette ble rotete, men jeg vil virkelig dere og hunden som dere skal kjøpe sitt beste. Og sånn som jeg oppfatter måten du forholder deg til tipsene på, så kjenner jeg at jeg blir litt bekymret over hvordan hundeholdet kommer til å bli. På sonen bryr ikke folk seg personlig om hvilken rase du velger, eller hva du skal gjøre med den. De prøver og komme med velmente råd, for å spre kunnskap og dele av sin erfaring, for å bidra til at flere blir mer bevisst sitt valg om å kjøpe hund. For min del kan du kjøpe deg den skarpeste bruksmallen liksom.... Jeg prøver bare og gi deg råd for at du skal bli mer rustet til å kjøpe hund.

Denne bare signeres glatt! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...hvordan kan jeg faktisk finne ut at en hunderase er den perfekte eller den rette for meg?

Tenk tilbake i tid, og spør deg selv; hvilken hunderase har jeg likt lengst? Ofte er det en eller to raser som har skilt seg ut i årevis, kanskje helt siden barndommen.

Kanskje det er den rette rasen i dag..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke møtt en DSG før, men jeg vil viss jeg får DSG-en :aww:

Men poenget er jo at du møter de FØR du bestemmer deg for rase sånn at du kan finne ut om de passer akkurat deg og dine ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan ta kontakt med noen oppdrettere å høre dere kan få passe en voksen DSG i et par uker/mnder ? Det tror jeg kan være ganske smart. Da får dere kjenne litt på situasjonen med å ha hund, hva som skal til, og ikke minst blir dere kjent med rasen og får se om den passer for dere. Etter å ha hatt hunden i noen uker så vil dere også falle litt i daglig rutine og vil derfor fort se hvem som tar på seg hovedansvaret for hunden :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo kanskje, men jeg må ikke.

Naboene mine fikk jo hund uten og ha sett hvordan rasen er, de har den hunden enna :console:

Så heldige naboene dine er :aww:

Men du virker jo veldig bestemt på å finne rett rase :lol: Og sier jo selv at du ikke vil bruke penger på en rase du egentlig ikke vil ha..

Derfor tipser vi deg om å møte rasen ordentlig først :banana:

Istedenfor å unnskylde seg, så syntes jeg faktisk du skal ta til deg rådene som blir gitt her :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ser du skal få dsgvalp, så vil jeg bare komme med noen tips.

Gårdshunder er veldig myke hunder, så det kan være lurt å lese deg opp på klikkertrening og positive metoder.

Jeg ser også at moren til valpen din har noe jakt i seg, så jeg ville startet fra dag en å trene innkalling og kontakt. Det er utrolig viktig.

Også håper jeg du leser deg opp på hvordan det er å ha hannhund. Selvom det står mange steder at gårdshunder ikke sloss, så gjør de absolutt det. Og det er mange av hannhundene som ikke liker andre hannhunder. Derfor håper jeg du tar de hensyn som det er lurt å ta når man har hannhund.

Det er også viktig at du aldri lar han jokke på andre tisper. Gårdshundene kan være ganske håpløse på det i unghundperioden, og hvis han gjør det så ta han i bånd og vekk fra tispen med en gang.

Det er også viktig med ro-trening. Det er lurt å lese deg opp på det også.

Lykke til :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...