Jump to content
Hundesonen.no

Bieffekt av Bactrim

Anette

Recommended Posts

Hei sonen!

(eneste topicet vi hadde om bactrim var om noe helt annet så ergo jeg har søkt og det var ikke relevant)

Amiga går nå Bactrim 2 ganger daglig og jeg ser etter jeg gir henne pillene at hun peser veldig. Hun puster fort og mye helt uten grunn. Hun ligger helt rolig i sofaen og på gulvet og lungene går på full fart.

Sakset fra denne websiden

What are the possible side effects of Sulfamethoxazole and Trimethoprim Tablets Double Strength:

Stop giving the medication and seek emergency veterinary medical attention if your pet experiences an allergic reaction (difficulty breathing, closing of the throat, swelling of the lips, tongue or face, or hives), unusual bleeding or bruising, or yellow skin or eyes. Other less serious side effects may also occur.

Er det vanskeligheter med å puste? Burde jeg ringe dyrlegevakta og spørre? Hun har holdt på å puste fort og mye (med lukket munn ofte, men ser hele kroppen beveger fort og masse på seg) i mange timer nå. Synes det virker så unormalt liksom, hun pleier å ligge halvdød og kose seg i sofaen etc, mens nå bare puster og puster og puster hun. Og istad lå hun i fanget til Sambo og peset med åpen munn av noe som burde vært rolig og koselig.

Burde jeg være bekymret? (jeg er forsåvidt allerede, men burde jeg ringe og spørre noen?)

Hønemor på tur :ahappy:

Bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite. :wub: Spørs hvor mange beroligende svar du kan vente å få en natt også.. :ahappy: Hadde jeg vært deg, ville jeg ringt og fortalt dette, kanskje slått meg til ro med å vente til neste morgen for å se det an, og evt ikke gi noe mer (dersom det er et alternativ).

Det de beskriver er en akutt potensielt dødelig allergisk reaksjon på medikamentet, anafylaktisk sjokk. Om hun hadde fått anafylaktisk sjokk hadde hun hatt flere symptomer enn pesing, og hun hadde sannsynligvis vært død kort tid etter første gang du gav medisinen. Det er en voldsom immunreaksjon som i tillegg til pustebesvær fører til hevelser og blodtrykksfall få minutter etter medikamentet blir administrert. Jeg tipper amerikanere skriver dette om det fleste medikamenter muligens? Det er en svært sjelden reaksjon på et medikament.

Ring veterinæren i morgen og fortell om du er redd, mulig bactrim har andre bivirkninger på dyr enn på folk og det står ikke nevnt i veterinærkatalogen. Men jeg ville ikke vært særlig bekymret med mindre hun virker veldig syk. Mulig pesingen kommer fra årsaken til at hun får antibiotika? Det kan jo hende hun har litt vondt en plass eller bare er litt utilpass?

Det de beskriver er en akutt potensielt dødelig allergisk reaksjon på medikamentet, anafylaktisk sjokk. Om hun hadde fått anafylaktisk sjokk hadde hun hatt flere symptomer enn pesing, og hun hadde sannsynligvis vært død kort tid etter første gang du gav medisinen. Det er en voldsom immunreaksjon som i tillegg til pustebesvær fører til hevelser og blodtrykksfall få minutter etter medikamentet blir administrert. Jeg tipper amerikanere skriver dette om det fleste medikamenter muligens? Det er en svært sjelden reaksjon på et medikament.

Ring veterinæren i morgen og fortell om du er redd, mulig bactrim har andre bivirkninger på dyr enn på folk og det står ikke nevnt i veterinærkatalogen. Men jeg ville ikke vært særlig bekymret med mindre hun virker veldig syk. Mulig pesingen kommer fra årsaken til at hun får antibiotika? Det kan jo hende hun har litt vondt en plass eller bare er litt utilpass?

Ja kan jo hende, hun har jo bandasje på labben etter fjerning av svulst men hun hoppet og var lykkelig og løp i sirkler også gikk vi inn og tok antibiotika også ble hun pesende og bare slapp og generelt ser lei seg ut. Jeg og sambo har funnet ut vi skal puste frem til i morgen så ringer vi vet som opererte ( yay for lørdagsåpent) og spør om det er normalt, hun skal iallefall få sove i senga inatt så vi merker om noe annet skulle skje. Må passe på små'en ellers blir jeg :ahappy: også blir jeg :) på sambo helt til han gir opp og sier alt er bra :)

Men selv han syntes det var rart hun var såå pesette selvom alt annet var dønn rolig og det å bli kost på magen pleier å være kjempedeilig og avslappende :wub:

Hvis hun er blitt operert har hun kanskje smerter og er litt stresset på grunn av det. Sånn pustet min hund de første døgnene etterat jeg hadde hentet henne, jeg tolket det som et tegn på stress. Fin hund, forresten!

Om hun har fått narkose i dag så kan det hende det rett og slett er det. Den ene hunden min satt og plystret en hel kveld etter narkose, han ble helt tussete.

Eller at hun fikk vondt i labben etter hopp og sprett.

Pratet med vet idag og fikk beskjed om å slutte med Bactrim ettersom mange hunder ble tussette og satt ut av den. Og er jo litt slik hun virket. Så nå lever hun på luft kjærlighet og bandasjer :ahappy:

Hun ble forøvrig opperert på tirsdag, så syntes liksom det var nok dager med "stressing" etter operasjon.

Fin hund, forresten!

Takk! :wub:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Glemt å oppdatere med 7 måneders bilde. Ikke har jeg fått veid eller målt han heller. Kommer tilbake med det senere.    Vel, her er Tempo 7 måneder gammel. 
    • Jeg tenker det er viktig at du tar dette på alvor. Hun signaliserer at hun ønsker avstand, og om det ikke respekteres kan det eskalere. Jeg ville som det sies over fått henne grundig sjekket for om hun kan ha smerter. Ville også vurdert å lære inn en fast liggeplass som er litt unna folk, som du kan kommandere henne til når du tenker at det kan oppstå knurring.
    • Jeg hadde tatt henne til en kiropraktor/rehab og fått en skikkelig gjennomgang. Er hun røntget (hofter/albuer/rygg)? Det KAN være hun har vondt, og rett å slett knurrer fordi hun er redd folk skal komme for nærme. Knurring er jo ett signal på at hun ønsker å være i fred.
    • Dette står på DKK's sider: Visse kategorier af hunde kan ikke udstilles: Hunde, der mangler den ene eller begge testikler (kryptorchister) kan ikke udstilles. (Testikler skal være normale og på normal plads). Undtagelse: For hunde, som har fået fjernet den ene eller begge testikler på grund af en skade eller sygdom, er det muligt at søge dispensation hos DKK. Dette foregår ved at søge om dispensation fra dopingreglerne ved at udfylde en særskilt dispensa- tionsansøgning, som ligger på DKK’s hjemmeside – link: https://www.dkk.dk/alle-emner/sundhed- og-sygdom/doping Sammen med dispensationsansøgningen skal der indsendes dokumentation for, at hunden har haft ”normale testikler på normal plads” før operationen. Dette kan være i form af en dyrlægeer- klæring eller dokumentation fra tidligere deltagelse på udstillinger eller prøver, hvor hundens te- stikelstatus er blevet tjekket. Herudover skal der vedlægges dokumentation fra en dyrlæge, hvor den præcise årsag til fjernelsen af den ene eller begge testikler fremgår. Det er kun i tilfælde af tilskadekomst eller alvorlig sygdom (f.eks. kræft), at hunden kan opnå dispensation, og det altid er op til DKK at vurdere, om den bag- vedliggende årsag og/eller den indsendte dokumentation er tilstrækkelig. Den dispensation, DKK kan give, gælder alene hundens mulighed for at deltage på en udstilling el- ler en prøve. Det vil sige, at dommeren ikke kan undlade at bedømme hunden eller diskvalificere hunden pga. testikelmangel. Det vil dog stadig være op til den enkelte dommer at vurdere, om der f.eks. er fejl (ud over testi- kelmangel), som ikke længere kan konstateres grundet indgrebet, så DKK vil aldrig kunne forud- sige, hvordan en hund, der mangler den ene eller begge testikler, vil blive bedømt. Kopi af dispensationen skal vedhæftes hundens tilmelding eller indsendes til arrangøren inden til- meldingsfristens udløb - og medbringes på selve udstillingen.
    • Dette står på SKK's sider: Detta gäller vid kastrering Här finner du svar på frågor om kastrerade hundar och deras rätt att delta vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Nationella Dopingkommissionen berättar vad som gäller. Kastrerad hanhund Kirurgiskt kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats kirurgiskt medges generell dispens att delta vid prov, tävling eller beskrivning. Detta innebär att ansökan om dispens inte behöver ske. Kemiskt (medicinskt) kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats genom medicinsk behandling medges inte dispens för deltagande vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning, oavsett bakomliggande orsak till behandlingen. I begreppet beskrivning innefattas olika former av mentaltest/-beskrivningar. För hanhund som kastrerats via medicinsk behandling råder 6 månaders karenstid innan deltagande återigen kan ske vid någon form av utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Har den kemiska kastrationen skett med chipimplantatet Suprelorin gäller 6 månaders karenstid utöver angiven verkningstid enligt FASS vet. Vilket innebär för; Suprelorin 4,7 mg: Verkningstid enligt FASS vet 6 mån + 6 mån karenstid = 12 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Suprelorin 9,4 mg: Verkningstid enligt FASS vet 12 mån + 6 mån karenstid = 18 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Observera att verkningstid samt karenstid kvarstår oförändrat även om hanhunden under denna period blir kirurgiskt kastrerad. Veterinärintyg för kirurgiskt kastrerad hanhund När veterinärintyg åberopas för en kastrerad hanhund ska detta vara utfärdat på av SKK godkänd blankett (se exempelvis F145 Sveriges Veterinärförbund eller motsvarande). Uppgifter som ska finnas med för att intyget ska accepteras är: ras, registrerat namn, registreringsnummer, ID-nummer, vad ingreppet avser, åtgärd, anledning till åtgärd och kommentar om testiklarnas utseende och placering Hva andre land sier, vet jeg ikke. Vil tro det er likt DKK.
  • Nylig opprettede emner

• Create New...