Gå til innhold
Hundesonen.no

Bieffekt av Bactrim


Anette

Recommended Posts

Hei sonen!

(eneste topicet vi hadde om bactrim var om noe helt annet så ergo jeg har søkt og det var ikke relevant)

Amiga går nå Bactrim 2 ganger daglig og jeg ser etter jeg gir henne pillene at hun peser veldig. Hun puster fort og mye helt uten grunn. Hun ligger helt rolig i sofaen og på gulvet og lungene går på full fart.

Sakset fra denne websiden

What are the possible side effects of Sulfamethoxazole and Trimethoprim Tablets Double Strength:

Stop giving the medication and seek emergency veterinary medical attention if your pet experiences an allergic reaction (difficulty breathing, closing of the throat, swelling of the lips, tongue or face, or hives), unusual bleeding or bruising, or yellow skin or eyes. Other less serious side effects may also occur.

Er det vanskeligheter med å puste? Burde jeg ringe dyrlegevakta og spørre? Hun har holdt på å puste fort og mye (med lukket munn ofte, men ser hele kroppen beveger fort og masse på seg) i mange timer nå. Synes det virker så unormalt liksom, hun pleier å ligge halvdød og kose seg i sofaen etc, mens nå bare puster og puster og puster hun. Og istad lå hun i fanget til Sambo og peset med åpen munn av noe som burde vært rolig og koselig.

Burde jeg være bekymret? (jeg er forsåvidt allerede, men burde jeg ringe og spørre noen?)

Hønemor på tur :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite. :wub: Spørs hvor mange beroligende svar du kan vente å få en natt også.. :ahappy: Hadde jeg vært deg, ville jeg ringt og fortalt dette, kanskje slått meg til ro med å vente til neste morgen for å se det an, og evt ikke gi noe mer (dersom det er et alternativ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det de beskriver er en akutt potensielt dødelig allergisk reaksjon på medikamentet, anafylaktisk sjokk. Om hun hadde fått anafylaktisk sjokk hadde hun hatt flere symptomer enn pesing, og hun hadde sannsynligvis vært død kort tid etter første gang du gav medisinen. Det er en voldsom immunreaksjon som i tillegg til pustebesvær fører til hevelser og blodtrykksfall få minutter etter medikamentet blir administrert. Jeg tipper amerikanere skriver dette om det fleste medikamenter muligens? Det er en svært sjelden reaksjon på et medikament.

Ring veterinæren i morgen og fortell om du er redd, mulig bactrim har andre bivirkninger på dyr enn på folk og det står ikke nevnt i veterinærkatalogen. Men jeg ville ikke vært særlig bekymret med mindre hun virker veldig syk. Mulig pesingen kommer fra årsaken til at hun får antibiotika? Det kan jo hende hun har litt vondt en plass eller bare er litt utilpass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det de beskriver er en akutt potensielt dødelig allergisk reaksjon på medikamentet, anafylaktisk sjokk. Om hun hadde fått anafylaktisk sjokk hadde hun hatt flere symptomer enn pesing, og hun hadde sannsynligvis vært død kort tid etter første gang du gav medisinen. Det er en voldsom immunreaksjon som i tillegg til pustebesvær fører til hevelser og blodtrykksfall få minutter etter medikamentet blir administrert. Jeg tipper amerikanere skriver dette om det fleste medikamenter muligens? Det er en svært sjelden reaksjon på et medikament.

Ring veterinæren i morgen og fortell om du er redd, mulig bactrim har andre bivirkninger på dyr enn på folk og det står ikke nevnt i veterinærkatalogen. Men jeg ville ikke vært særlig bekymret med mindre hun virker veldig syk. Mulig pesingen kommer fra årsaken til at hun får antibiotika? Det kan jo hende hun har litt vondt en plass eller bare er litt utilpass?

Ja kan jo hende, hun har jo bandasje på labben etter fjerning av svulst men hun hoppet og var lykkelig og løp i sirkler også gikk vi inn og tok antibiotika også ble hun pesende og bare slapp og generelt ser lei seg ut. Jeg og sambo har funnet ut vi skal puste frem til i morgen så ringer vi vet som opererte ( yay for lørdagsåpent) og spør om det er normalt, hun skal iallefall få sove i senga inatt så vi merker om noe annet skulle skje. Må passe på små'en ellers blir jeg :ahappy: også blir jeg :) på sambo helt til han gir opp og sier alt er bra :)

Men selv han syntes det var rart hun var såå pesette selvom alt annet var dønn rolig og det å bli kost på magen pleier å være kjempedeilig og avslappende :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun har fått narkose i dag så kan det hende det rett og slett er det. Den ene hunden min satt og plystret en hel kveld etter narkose, han ble helt tussete.

Eller at hun fikk vondt i labben etter hopp og sprett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pratet med vet idag og fikk beskjed om å slutte med Bactrim ettersom mange hunder ble tussette og satt ut av den. Og er jo litt slik hun virket. Så nå lever hun på luft kjærlighet og bandasjer :ahappy:

Hun ble forøvrig opperert på tirsdag, så syntes liksom det var nok dager med "stressing" etter operasjon.

Fin hund, forresten!

Takk! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...