Gå til innhold
Hundesonen.no

Kleskode


Akita

Recommended Posts

På jobben min tar vi jobben like seriøst om vi sitter i en bahagelig stygg joggebukse og hettegenser så jeg må si jeg ikke helt ser problemet med det når kundene uansett ikke ser meg..

jeg liker faktisk å ha på en STOR hettegenser jeg, for da kan jeg gjemme meg litt unna i den når kundne er slemme med meg :D

Sånn er det for meg også. Går jo ikke på at jeg ikke tar jobben seriøst. Men føler meg bra når eg går i "meg" klær. Er merkelig kor mye klær gjør med en, men når salget synker når eg går i stive klær, bør jo det ha noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Sånn er det for meg også. Går jo ikke på at jeg ikke tar jobben seriøst. Men føler meg bra når eg går i "meg" klær. Er merkelig kor mye klær gjør med en, men når salget synker når eg går i stive klær, bør jo det ha noe å si.

Hvis du tar jobben seriøst, så følger du vel også de reglene som gjelder der eller? Salget synker når du må bruke stive klær, jaja :D

I min verden hører ikke joggebukser og andre sportsklær hjemme på en arbeidsplass, uansett hvem som kan se deg eller ei. Det minste man kan gjøre er å kle seg presentabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar jobben seriøst, så følger du vel også de reglene som gjelder der eller? Salget synker når du må bruke stive klær, jaja :D

I min verden hører ikke joggebukser og andre sportsklær hjemme på en arbeidsplass, uansett hvem som kan se deg eller ei. Det minste man kan gjøre er å kle seg presentabelt.

Ja, men dette er noe de har innført nå nylig. Har jobbet her i over et år, og nå har de funnet dette ut..

Sjefen min har vel lest noe eller noe. Han får av og til ting over seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min verden hører ikke joggebukser og andre sportsklær hjemme på en arbeidsplass, uansett hvem som kan se deg eller ei. Det minste man kan gjøre er å kle seg presentabelt.

Hvor er det du har jobbet i det siste? Jeg har enda ikke hatt en jobb der jeg har blitt uglesett fordi jeg har valgt å gå med joggebukse, og det er jeg veldig glad for.

For meg så er sportsklær minst like presentable som andre klær, når det kommer til en god del yrker - spesielt i yrker hvor eventuelle kunder IKKE en gang ser deg. Å sitte rett opp og ned i litt penere klær og fiklefokle med en masse dingeldangel man eventuelt måtte ha rundt halsen, ser jeg på som rimelig meningsløst. Hvis man føler seg rævva av å sitte på en stol i dressbukse og blazer, i opp til åtte timer i strekk, så synes ikke jeg det skal være en nødvendighet å gå kledd slik heller.

Hva som er presentabel klesstil varierer selvfølgelig fra yrke til yrke, men å uttale at sportsklær ikke hører hjemme på noen arbeidsplass er i drøyeste laget. Helt personlig liker jeg å kle meg etter dagsformen, og helt personlig gir jeg en lang **** i hvordan mine kolleger kler seg på jobb. Jeg har en jobb jeg skal ha unnagjort, jeg har ikke tid til å irritere meg over folk som kler seg mer eller mindre "utagerende".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det du har jobbet i det siste? Jeg har enda ikke hatt en jobb der jeg har blitt uglesett fordi jeg har valgt å gå med joggebukse, og det er jeg veldig glad for.

Snakket ikke om å bli uglesett. Snakket heller aldri om å fingre med dingeldangel rundt halsen. Snakket om å representere seg selv og firmaet på en brukbar måte. Og det er faktisk viktig i de aller fleste jobber.

Ikke at du har noe med min CV å gjøre, men ja jeg har vært 15 år i arbeidslivet i forskjellige typer jobber og ingen av de stedene kunne det falle meg inn å gå i joggebukse. Kan heller ikke komme på så veldig mange jobber hvor et slikt antrekk er regnet som passende. Arbeidsgiver har faktisk all rett til å angi krav om arbeidsantrekk, så akkurat det får man bare leve med. Hva arbeidstaker føler for forskjellige antrekk er faktisk helt irrelevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at sportsklær ikke hører hjemme på NOEN arbeidsplass er vel å ta litt hardt i ... I jobben jeg har hatt i sommer (landbruksrådgivning og forsøk i landbruket), ville det vært uprofesjonelt å komme i noe annet enn arbeidsklær eller sportsklær ... Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar jobben seriøst, så følger du vel også de reglene som gjelder der eller? Salget synker når du må bruke stive klær, jaja :D

I min verden hører ikke joggebukser og andre sportsklær hjemme på en arbeidsplass, uansett hvem som kan se deg eller ei. Det minste man kan gjøre er å kle seg presentabelt.

Kler meg omtrent daglig i joggebukse på jobben (barnehage) og det har virkelig aldri falt meg inn at det ikke er presentabelt!! :P

Folk får kle seg som de vil... Kompetanse vurderes ikke ut i fra klesstil for min del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobbintervju har jeg hatt på meg normalt pene klær...olabukse og en grei genser... Har foreløpig fått de jobbene jeg har vært på intervju for... Hadde ikke vært normalt og komme i pen drakt når man søker jobb i barnehage... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det for meg også. Går jo ikke på at jeg ikke tar jobben seriøst. Men føler meg bra når eg går i "meg" klær. Er merkelig kor mye klær gjør med en, men når salget synker når eg går i stive klær, bør jo det ha noe å si.

Og hvorfor synker salget når du går i "stive klær"? Får du en slappere holdning til jobben og kunder av og kle deg "skikkelig"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at du har noe med min CV å gjøre, men ja jeg har vært 15 år i arbeidslivet i forskjellige typer jobber og ingen av de stedene kunne det falle meg inn å gå i joggebukse.

Nei, det stemmer og hva har din CV, eller noen andre sin CV for den del, med min personlige holdning til valg av klær på jobben å gjøre? Jeg har ikke vært på jobbmarkedet i flere tiår for å si det forsiktig, men jeg har da meninger om hvor fett det er å sitte i dressbukse og blazer åtte timer i strekk i en stol (siden jeg har prøvd akkurat det liksom).

Kan heller ikke komme på så veldig mange jobber hvor et slikt antrekk er regnet som passende.

Ikke? :D

Arbeidsgiver har faktisk all rett til å angi krav om arbeidsantrekk, så akkurat det får man bare leve med. Hva arbeidstaker føler for forskjellige antrekk er faktisk helt irrelevant.

Ja, har jeg sagt at arbeidgiver ikke har rett til det? Men hva arbeidstaker føler er da slett ikke irrelevant, vil jeg tøre å påstå.

Å si at sportsklær ikke hører hjemme på NOEN arbeidsplass er vel å ta litt hardt i ... I jobben jeg har hatt i sommer (landbruksrådgivning og forsøk i landbruket), ville det vært uprofesjonelt å komme i noe annet enn arbeidsklær eller sportsklær ... Hehe.

Nettopp!

Kler meg omtrent daglig i joggebukse på jobben (barnehage) og det har virkelig aldri falt meg inn at det ikke er presentabelt! :P

Folk får kle seg som de vil... Kompetanse vurderes ikke ut i fra klesstil for min del!

Musikk i mine ører :P

Dere som stiller på jobb i joggebukse ukritisk til hva slags jobb det er, går dere på jobbintervju i joggebukse også?

Jepp, og jammen gjorde ikke min bror det samme. Og så vidt jeg vet har vi jobben i dag, begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud da dere kan å kverulere... Definer arbeidsplassen før dere gjør en ytring, det er da ingen som med huet på rett sted mener en bonde skal gå i dressjakke her.... Fornuft er en fin ting, og i de fleste jobber med høyere utdanning og /eller mye søkerpress så er pen bekledning på jobbintervju et must. Jeg går i tskjorte på jobb for å illustrere at jeg jobber der, men kom i penklær på jobbintervju. Seriøsitet koster så lite med litt innsats :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet en jobb der man MÅ gå i treningsklær og joggebukse :P Personlig trener eller instruktør på gym'en! :D

Og om en fyr som jobber på et lager og kjører truck alene hele dagen stiller i joggebukse... vel, det er helt ok i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg blir helt kvalm av å se hvordan verden er blitt, av å se meningene/reaksjonene til flere her. Man blir dømt negativ på alt nå... har man på seg joggebukse så er man plutselig useriøs!

Personlig ser jeg ikke noe sammenheng.. men igjen, jeg en person som står for den jeg er, uansett hva som henger på skuldrene.

Og jeg kunne fint dukket opp på et jobbintervju i rideklær, om jeg f.eks. ble oppringt mens jeg var i stallen å kunne komme ned med engang. Tenk historien det hadde blitt ut av det, man hadde ihvertfall blitt husket, og om man gjør et godt inntrykk sånn ellers.. da er det stor sjanse for at man faktisk kommer litt høyere opp i vurderingen.

Meeeen, ved et vanlig jobbintervju tilfelle, ville jeg vel kledd meg i noe som jeg føler bra i, og som jeg føler at gjenspeiler både meg og jobben jeg søker.

Barnehage: behagelige, enkle klær (altså tights, lang singlett og en genser)

Resepsjon: pent og behagelig (tights, lave støvletter, tunika)

Det aller viktigste er vel at jeg hadde prøvd å se "pen og ren" ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kler meg omtrent daglig i joggebukse på jobben (barnehage) og det har virkelig aldri falt meg inn at det ikke er presentabelt! :frantics:

Folk får kle seg som de vil... Kompetanse vurderes ikke ut i fra klesstil for min del!

Ikke for min heller, men det sier en god del om holdning

Nei, det stemmer og hva har din CV, eller noen andre sin CV for den del, med min personlige holdning til valg av klær på jobben å gjøre? Jeg har ikke vært på jobbmarkedet i flere tiår for å si det forsiktig, men jeg har da meninger om hvor fett det er å sitte i dressbukse og blazer åtte timer i strekk i en stol (siden jeg har prøvd akkurat det liksom).

Ja, har jeg sagt at arbeidgiver ikke har rett til det? Men hva arbeidstaker føler er da slett ikke irrelevant, vil jeg tøre å påstå.

Jepp, og jammen gjorde ikke min bror det samme. Og så vidt jeg vet har vi jobben i dag, begge to.

Du spurte hvilke jobber jeg har hatt i det siste. Derav kommentaren om min CV. Jeg har i grunn også jobbet i drakt i en del år og nei, det er ikke det mest komfortable jeg har brukt, men så er ikke jeg på jobb for å være komfortabel heller. Jo, faktisk så er det irrelevant hva arbeidstaker føler. Det er opp til bedriften å gi reglene, så da får man enten leve med dem eller finne en annen jobb.

Hadde noen stilt på jobbintervju hos meg for en kontorstilling (som er den jobben TS spør om i starten) i joggebukse, så hadde h*n ikke fått jobben. Etter min mening sier det veldig mye om hvor seriøst man tar jobben man søker på og seg selv.

Men herregud da dere kan å kverulere... Definer arbeidsplassen før dere gjør en ytring, det er da ingen som med huet på rett sted mener en bonde skal gå i dressjakke her.... Fornuft er en fin ting, og i de fleste jobber med høyere utdanning og /eller mye søkerpress så er pen bekledning på jobbintervju et must. Jeg går i tskjorte på jobb for å illustrere at jeg jobber der, men kom i penklær på jobbintervju. Seriøsitet koster så lite med litt innsats :whistle:

Det var vel i grunn det jeg ville frem til også. Bruk det som passer seg til den jobben du har.

Tilbake til TS. Hvis det er et problem for deg at kleskoden er endret, ta det opp med arbeidsgiver. Kanskje dere kan finne en mellomting. Hvis ikke det når frem, ville jeg forhandlet frem lønnstillegg pga. økte utgifter til jobbantrekk og vedlikehold (rens av drakter og dresser koster en del i året). Hvis flere ansatte gjør dette finner bedriften brått ut at denne endringen koster dem en del og da er det kanskje ikke så viktig for dem allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kleskode varierer jo ekstremt da og man kan ikke si at "dette gjelder for alle jobber".

Kleskoden hvor jeg jobber varierer fra dag til dag til og med. Vanligvis holder det med helt, rent og pent. Dvs, joggbukser er totalt uakseptabelt. Det samme gjelder hullete jeans, gensere med flekker ol.

Vanligvis går jeg med jeans og topp/genser og joggesko på beina, men det er bare når det ikke er stormøter på huset.

Siden jeg jobber i et internasjonalt IT-firma med hovedkontor i USA så har vi en del innom fra andre kontorer.

Og når det da kommer folk fra litt høyere opp i systemet rundt i Europa og USA så kommer man ikke på jobb i jeans og genser... eller joggesko. Da har man drakt/dress og penere sko.

Selgerne hos oss går i alt fra jeans og t-skjorte til dress. Det kommer helt an på hva de skal den dagen... for ikke å snakke om hvilken kunde de evt skal møte. Er forskjell på det også.

Forøvrig syns jeg det er interessant med kleskoder og kulturelle forskjeller fra land til land.

Danmark er f eks et mye stivere land i klesveien enn det Norge er. I samme firma i Danmark så går stort sett de fleste i dress/drakt. Jeans er kun ok på fredager hvor man har casual friday.

Casual i USA betyr ikke jeans.. det betyr at man kan droppe slipset og dressjakka, og på sommeren kan man ha kortermet skjorte i stedet for en med lange ermer... (i alle fall i det firmaet jeg jobber for)

Og mens vi i Norge bruker jeans på jobb og pynter oss for å gå på byen i forretningsmiddag så kommer amerikanerne med dress på jobb og jeans og fritidsklær på byen. :frantics:

Så hver gang vi har kick off, events i andre land osv så ber vi alltid vertslandet om å spesifisere kleskoden bedre, i stedet for å si business casual ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spurte hvilke jobber jeg har hatt i det siste. Derav kommentaren om min CV.

Det er ikke alle spørsmål som krever svar vet du. Men ja, det fremstår for meg litt merkelig at du faktisk har 15 år på nakken i arbeidslivet, uten å ha støtt borti en eneste jobb hvor man har kunnet gå med joggeklær...

Jeg har i grunn også jobbet i drakt i en del år og nei, det er ikke det mest komfortable jeg har brukt, men så er ikke jeg på jobb for å være komfortabel heller.

Ja, for all del, man jobber da ikke for så mye annet enn peng, men det er ikke forbudt å prøve å gjøre det beste ut av det. Når man sitter på en jobb (som den TS beskriver) i opp til åtte timer per dag, så skal jeg love deg at det føles som om dongerien er på vei inn mot knoklene dine etter en viss tid. Og blazeren som satt som et skudd da man gikk hjemmefra, føles etter hvert som et pølseskinn, når man har sittet litt sammensunket i resirkulert luft i noen timer. Å blame noen for å bruke joggeklær i den jobben er i beste fall bare innsiktsløst.

Jo, faktisk så er det irrelevant hva arbeidstaker føler. Det er opp til bedriften å gi reglene, så da får man enten leve med dem eller finne en annen jobb.

Ja, men hallo! Det er ikke irrelevant hva arbeidstaker føler i forhold til diverse regelendringer og vedtak i jobbsammenheng. Om arbeidstakers mening blir tatt til etterretning er jo et annet aspekt, men det er da litt i drøyeste laget å påstå at det er fullstendig irrelevant. Det er ikke noe lovbrudd å prøve å ta hensyn til sine medarbeidere, og heldigvis er det noen som også gjør det.

Hadde noen stilt på jobbintervju hos meg for en kontorstilling (som er den jobben TS spør om i starten) i joggebukse, så hadde h*n ikke fått jobben. Etter min mening sier det veldig mye om hvor seriøst man tar jobben man søker på og seg selv.

Jeg stilte i joggebukse på en kontorstilling (nei, den var ikke full av malingsflekker og hull, selv om det var en joggebukse) og jeg fikk jobben. Kanskje fordi jeg er et utrolig dyktig intervjuobjekt som klarer å vende alt til min fordel - selv i joggeklær, eller kanskje fordi klærene mine faktisk ikke representerte min kompetanse.

Det var vel i grunn det jeg ville frem til også. Bruk det som passer seg til den jobben du har.

Og det var for eksempel, at joggeklær som telefonselger er totalt uakseptabelt?

Tilbake til TS. Hvis det er et problem for deg at kleskoden er endret, ta det opp med arbeidsgiver. Kanskje dere kan finne en mellomting. Hvis ikke det når frem, ville jeg forhandlet frem lønnstillegg pga. økte utgifter til jobbantrekk og vedlikehold (rens av drakter og dresser koster en del i året). Hvis flere ansatte gjør dette finner bedriften brått ut at denne endringen koster dem en del og da er det kanskje ikke så viktig for dem allikevel.

Trodde arbeidstakers mening var fullstendig irrelevant jeg, sånn i følge deg selv:

Jo, faktisk så er det irrelevant hva arbeidstaker føler. Det er opp til bedriften å gi reglene, så da får man enten leve med dem eller finne en annen jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle spørsmål som krever svar vet du. Men ja, det fremstår for meg litt merkelig at du faktisk har 15 år på nakken i arbeidslivet, uten å ha støtt borti en eneste jobb hvor man har kunnet gå med joggeklær...

Ja, for all del, man jobber da ikke for så mye annet enn peng, men det er ikke forbudt å prøve å gjøre det beste ut av det. Når man sitter på en jobb (som den TS beskriver) i opp til åtte timer per dag, så skal jeg love deg at det føles som om dongerien er på vei inn mot knoklene dine etter en viss tid. Og blazeren som satt som et skudd da man gikk hjemmefra, føles etter hvert som et pølseskinn, når man har sittet litt sammensunket i resirkulert luft i noen timer. Å blame noen for å bruke joggeklær i den jobben er i beste fall bare innsiktsløst.

Ja, men hallo! Det er ikke irrelevant hva arbeidstaker føler i forhold til diverse regelendringer og vedtak i jobbsammenheng. Om arbeidstakers mening blir tatt til etterretning er jo et annet aspekt, men det er da litt i drøyeste laget å påstå at det er fullstendig irrelevant. Det er ikke noe lovbrudd å prøve å ta hensyn til sine medarbeidere, og heldigvis er det noen som også gjør det.

Jeg stilte i joggebukse på en kontorstilling (nei, den var ikke full av malingsflekker og hull, selv om det var en joggebukse) og jeg fikk jobben. Kanskje fordi jeg er et utrolig dyktig intervjuobjekt som klarer å vende alt til min fordel - selv i joggeklær, eller kanskje fordi klærene mine faktisk ikke representerte min kompetanse.

Og det var for eksempel, at joggeklær som telefonselger er totalt uakseptabelt?

Trodde arbeidstakers mening var fullstendig irrelevant jeg, sånn i følge deg selv:

Hvordan skal jeg vite hvilke spørsmål du vil ha svar på?

Jeg blamer ingen for å gå i joggeklær på jobb. Hvis det er akseptert der så for all del. Jeg svarte på spørsmålet til TS og sa min mening, hva er problemet? For meg er joggeklær i telefonselgerstilling uakseptabelt ja, at du er uenig er helt greit. Men å kalle meg innsiktsløs er å dra det en smule for langt.

Det er selvfølgelig ikke noe galt i å prøve seg å ta det opp, men ikke forvent å få noe medhold. Fordi i følge regelverket er det irrelevant, om arbeidsgiver velger å ta hensyn til de ansattes innvendinger er jo det flott. Jeg kom med en fremgangsmåte som jeg ville brukt , dersom jeg skulle tatt opp dette med en arbeidsgiver .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne aldri falt meg inn å gå i joggebukse på jobbintervju. Det er som Lagrange da, det koster så lite å gjøre en liten innsats for å vise at man bryr seg. Jeg er enig med de som også har sagt at joggebukse gir et inntrykk av at man ikke bryr seg om hvilket inntrykk man gjør, uansett hvor kvalifisert man måtte være.

Jeg kvier meg for å gå på butikken i joggebukse, med mindre jeg har trent først (og stemmer som regel resten av klærne med buksa, så man kan ikke unngå at folk ser man har trent).

Det er vel kanskje litt med hva slags holdninger man har fått med hjemmefra? Mine foreldre syns joggebukse hjemme er ok, men ikke ute. Til og med pappa, som BOR i joggebuksa si inne bruker den aldri utendørs, og han hopper inn i den på 2 sekunder når han kommer hjem, hehe.. joggebukse er litt som pysj for meg, komfortabelt men ikke spesielt pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne aldri falt meg inn å gå i joggebukse på jobbintervju. Det er som Lagrange da, det koster så lite å gjøre en liten innsats for å vise at man bryr seg. Jeg er enig med de som også har sagt at joggebukse gir et inntrykk av at man ikke bryr seg om hvilket inntrykk man gjør, uansett hvor kvalifisert man måtte være.

Jeg kvier meg for å gå på butikken i joggebukse, med mindre jeg har trent først (og stemmer som regel resten av klærne med buksa, så man kan ikke unngå at folk ser man har trent).

Det er vel kanskje litt med hva slags holdninger man har fått med hjemmefra? Mine foreldre syns joggebukse hjemme er ok, men ikke ute. Til og med pappa, som BOR i joggebuksa si inne bruker den aldri utendørs, og han hopper inn i den på 2 sekunder når han kommer hjem, hehe.. joggebukse er litt som pysj for meg, komfortabelt men ikke spesielt pent.

Men det er jo forskjell på joggebukser. Kan få en med striper på og som er ganske støgg, og en kan få kjøpt seg en fancy Kari Traa joggis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Litz nevner, så skal man ikke så langt før man finner en helt annen kleskode. Og om man ikke klarer å gjøre en skikkelig jobb fordi man ikke får ha på seg klær som "er seg", så er det vel holdningene som det går på, og ikke klærne. Hva med oss med uniformerte yrker? Helt ærlig er ikke min arbeidsgiver smak av uniform "helt meg", men jeg gjør da ikke en dårligere jobb selv om jeg ikke har klær jeg ønsker å bruke, eller som er komfortable nok? Eneste som vi får vike fra reglemanget på, er skotøy innen for visse grenser. Og det har noe med helse å gjøre, og ikke komfort eller at man må ha sko "som er seg".

Kanskje jeg er gammeldags, men jeg setter pris på å bli ekspedert av folk som ser skikkelig ut i klesveien. Trur nok jeg hadde valgt en annen klesbutikk å handle i, om den som skulle hjelpe meg kom tråkkende i en lilla onepiece. Har man så dårlig smak i klesveien, så er ikke det en person jeg ville ha tatt i mot råd fra, om jeg skulle ha ditt snitt eller datt snitt på dressen min. Eller om vedkommende må ha halve rumpa hengende på yttersiden, for "det er han" og han klarer ikke å gjøre en god jobb om ikke rumpa får henge på yttersiden... Det samme med folk som har et utidig språk, står og slafser tyggis eller liknende.

Om man går noen få år bakover i tid, så ser man at våre forfedre hadde en helt annen kleskode på jobb enn det mange har nå. Så det er jo ikke noe som "verden har blitt", men at de nye generasjonene tydeligvis får en større og større aversjon mot å kle seg skikkelig i mange yrker der man har bl.a. en del kundekontakt.

Hva slags jobb man har, avgjør jo hva man går i. Funksjonalitet og sikkerhet må i visse yrker prioriteres, men det har noe med jobbens art, og ikke at det ikke er "helt seg" de som jobber der. Tviler på at så mange synes det er "helt seg" å gå rundt å se ut som en playmomann, men hjelm er eks viktig del av enkelte yrker. Men så har man også folk som er mer redd for å få "hjelmsveis" enn å bli hjerneskada fordi man får noe i hue også da. Rare prioriteringer tidvis.

Men mye bunner nok i holdning og innstilling også. Har man bestemt seg for at det eneste man kan trives i er joggebukse og onepiece, og at det er helt umulig å gjøre en god jobb uten slike klær, så gjenspeiler det seg fort i jobben man gjør i tillegg til at man aldri finner andre behagelige klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Litz nevner, så skal man ikke så langt før man finner en helt annen kleskode. Og om man ikke klarer å gjøre en skikkelig jobb fordi man ikke får ha på seg klær som "er seg", så er det vel holdningene som det går på, og ikke klærne. Hva med oss med uniformerte yrker? Helt ærlig er ikke min arbeidsgiver smak av uniform "helt meg", men jeg gjør da ikke en dårligere jobb selv om jeg ikke har klær jeg ønsker å bruke, eller som er komfortable nok? Eneste som vi får vike fra reglemanget på, er skotøy innen for visse grenser. Og det har noe med helse å gjøre, og ikke komfort eller at man må ha sko "som er seg".

Kanskje jeg er gammeldags, men jeg setter pris på å bli ekspedert av folk som ser skikkelig ut i klesveien. Trur nok jeg hadde valgt en annen klesbutikk å handle i, om den som skulle hjelpe meg kom tråkkende i en lilla onepiece. Har man så dårlig smak i klesveien, så er ikke det en person jeg ville ha tatt i mot råd fra, om jeg skulle ha ditt snitt eller datt snitt på dressen min. Eller om vedkommende må ha halve rumpa hengende på yttersiden, for "det er han" og han klarer ikke å gjøre en god jobb om ikke rumpa får henge på yttersiden... Det samme med folk som har et utidig språk, står og slafser tyggis eller liknende.

Om man går noen få år bakover i tid, så ser man at våre forfedre hadde en helt annen kleskode på jobb enn det mange har nå. Så det er jo ikke noe som "verden har blitt", men at de nye generasjonene tydeligvis får en større og større aversjon mot å kle seg skikkelig i mange yrker der man har bl.a. en del kundekontakt.

Hva slags jobb man har, avgjør jo hva man går i. Funksjonalitet og sikkerhet må i visse yrker prioriteres, men det har noe med jobbens art, og ikke at det ikke er "helt seg" de som jobber der. Tviler på at så mange synes det er "helt seg" å gå rundt å se ut som en playmomann, men hjelm er eks viktig del av enkelte yrker. Men så har man også folk som er mer redd for å få "hjelmsveis" enn å bli hjerneskada fordi man får noe i hue også da. Rare prioriteringer tidvis.

Men mye bunner nok i holdning og innstilling også. Har man bestemt seg for at det eneste man kan trives i er joggebukse og onepiece, og at det er helt umulig å gjøre en god jobb uten slike klær, så gjenspeiler det seg fort i jobben man gjør i tillegg til at man aldri finner andre behagelige klær.

Og er helt enig i det du sier. Men nå ser eg ikke kundene mine. Sitter opp og ned på en stol hele dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kler meg omtrent daglig i joggebukse på jobben (barnehage) og det har virkelig aldri falt meg inn at det ikke er presentabelt! :frantics:

Folk får kle seg som de vil... Kompetanse vurderes ikke ut i fra klesstil for min del!

Det gjør jo tydeligvis det for noen da, siden TS innrømmer å selge dårligere med klær som ikke er "henne". Det går jo begge veier da, om kompetanse ikke vurderes ut i fra klesstil så burde man jo gjøre en like god jobb enten man har pene klær eller joggebukse.

Jeg for min del kunne aldri gått med joggebukse på jobben... Jeg bruker olabukse og en helt vanlig genser hver dag og jeg sitter på kontor. Skjønner ikke hva slags klær folk bruker når olabuksa skjærer inn i knoklene. Da vil jeg tro man har kjøpt feil størrelse... Men folk får gå i hva de vil. For min del syns jeg det ser mer uprofesjonelt ut med joggebukse i de fleste jobber - unntak finnes selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danmark er f eks et mye stivere land i klesveien enn det Norge er. I samme firma i Danmark så går stort sett de fleste i dress/drakt. Jeans er kun ok på fredager hvor man har casual friday.

Helt ot, men noen jeg kjenner gjorde det omvendt og innfoerte "slipstorsdag" paa studiet sitt for moroskyld. Siden man ellers alltid er casual her i Norge, saa var det slips og pen skjorte hver torsdag naar de trasket rundt paa sykehuset(medisinstudenter). :frantics:

Synes dere leger ser useriøse ut i sine joggebukser? Det er jo faktisk det de har på seg :whistle: Hihi, vet, drar den litt her, men måtte bare :)

Joggebukser? Min fastlege bruker en vanlig pen bukse paa jobb, ikke joggebukse, og frakk/skjorte paa overkroppen. Ellers saa vil jeg ikke kalle de buksene jeg har sett paa leger paa sykehus, joggebukser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...