Gå til innhold
Hundesonen.no

Kraftfullt navn til en hannhund

Baby

Recommended Posts

Skrevet

Jeg trenger hjelp til å navngi en valp. Det er en hannhund, jeg vil at det skal være et kraftfullt navn og gjerne et navn som er etter en Norrøn gud.

Odin og Loke utgår. :icon_clapping:

Forslag?

Skrevet

Smaker litt bå både Balder og Brage. Har tenkt litt på Zevs også, men litt usikker på hva jeg syns egentlig...

Kom gjerne med flere forslag. :icon_clapping:

Skrevet

Ægir, Tyr, Ymir, Bure, Fenris, Freki, Geri, (de tre sistnevne var ulver), Bergelme, Ask, Lodur, Heimdal, Hod, Hermod, Njord, Magne, Ull, Urd, Vale, Vidar, Vilje...

Ellers, om du ikke vil ha norrøne navn, så er jo Oberst, Major, Barsk, eller Morsk ganske tøffe navn synes jeg...

Skrevet

Jeg liker keisernavn: Cæsar, Nero, Tiberius, Hadrian, Aurelius, Julian, Maximus, Titus, Vittelius, Victor osv. :icon_clapping:

I Sagaen om Isfolket finner man mange fine navn: Targenor, Tengil, Viljar, Heike, Sølve osv.

Egentlig er jeg veldig for å kalle hunder ved navn fra opprinnelseslandet. Hvis jeg noengang skulle hatt en rottweiler, skulle hun feks hett Gretchen. Jeg skal ha en aussie, og burde dermed finne et amerikansk navn, men hvis jeg skal ha en tispe, skal hun hete Saga, fordi hun vil bli etter en tispe vi aller kjenner med islandsk navn. :frantics:

Mine tisper heter henholdsvis Aiko og Imouto. Aiko betyr kjærlighetsbarn på japansk, og hun heter det fordi jeg venta i 4 år på den perfekte hund, og fordi hun er min "førstefødte". Imouto betyr lillesøster på japansk, og jeg har alltid sagt at min neste tispe skulle hete det. Og nå har det seg sånn at Imouto faktisk er halvsøsteren til Aiko også. :frantics:

Hva slags hund er det du skal få?

Skrevet

Jeg troooor det blir Balder, men er fortsatt åpen for forslag altså. :icon_clapping:

Jeg skal få en staffe. :frantics:

Det som er litt morsomt med dette navnevalget er at en venninne skal få valp av samme rase bare en uke etter meg, og han skal hete Loke, og når jeg leser om gudene så ser jeg jo at Loke drepte Balder. Så vi tørr ihverfall ikke å ha de to alene sammen da. :frantics:

Skrevet

TORARINN!

(bare måtte skrive det med store bokstaver, syntes det er et utrolig fint navn)

Regin er også et fint navn!

Ellers kommer jeg på; Bjørn, Jomar, Vebjørn, Sturla, Leikir (noe jeg virkrkelig vurderer å kalle min neste hund selv om jeg sliter med å uttale "r" :lol: ) , Trym, Viljar, Skjold, Jarl, Ravn, Tjalve, Låke, Eik, Reiulf, Myrgutt og Munar.

Islandske navn er også veldig fine, da kan du jo feks gjøre som de gjør med islandshestene å navngi etter en av egenskapene til dyret =) finnes sikkert en side på nett som gjør slikt =P

Guest Belgerpia
Skrevet

Jeg trenger hjelp til å navngi en valp. Det er en hannhund, jeg vil at det skal være et kraftfullt navn og gjerne et navn som er etter en Norrøn gud.

Odin og Loke utgår. :)

Forslag?

Jeg hadde tenkt å spørre hva rase *ler* fordi norrøne gudenavn på en cavalier for meg ble helt helt feil *fnise* Men så ser jeg jo at du skriver lenger ned at det er en staffe.... :lol:

Jeg stemmer forøvrig for Ludvig - det er ett fiiiint navn.

Ellers er jo Brage fint synes jeg. Men det som er viktigst er jo at hunden får ett navn du kan bruke.

Skrevet

Gaute eller Bjarg. Jeg syns Bjarg er så flott. Det er et kraftig navn liksom. Ellers liker jeg Brage bedre enn Balder, men det er mest fordi en haug av hunder heter Balder.

Skrevet

Balder er jo bare en tynn, lys puslete spjæling som de andre gudene i Vallhall moret seg med å drepe med ujevne mellomrom, nei da er da Hod, Freke eller Brage langt mer kraftfulle navn.

Ludvig er forøvrig et bc navn. Viggo et kelpie navn og Bjarne er labrador navn, bare så vi har avklart det liksom.

Skrevet

Ulvar?

Varg var jo tøft da :D Kan jo "norrøne" det litt til Vargur elns :D

Brynjulf er litt kult da :)

Berserk?

Garm?

Hugin/Munin

Draupner

Mjølner

Njord

Ty, men det rimer litt for mye på "fy" :lol:

Skrevet

Biff

Grim

Sata*

(Herregud jeg har lyst på en hannhund som skal hete Sata*... Ingen som reagerer på en nordlending som løper rundt og roper: "SAAAAATAAAAAN, KOM HER!!") :lol:

Skrevet

Balder er jo bare en tynn, lys puslete spjæling som de andre gudene i Vallhall moret seg med å drepe med ujevne mellomrom, nei da er da Hod, Freke eller Brage langt mer kraftfulle navn.

Det er litt sånn jeg tenker og, han er liksom for snill, så han kan ikke hete det. :lol:

Dette er vanskelig altså, og det begynner å haste for jeg henter han på fredag og da må jeg ha et navn klart. :)

Skrevet

Hvor skal du ha fra?

Har selv en som heter Trym, men så synes jeg Loke og Heike er fine navn :no:

Vollbull. :icon_confused:

Hvor er dine fra? Er de helsorte begge to? Vanskelig å se på avartaren din. :icon_redface:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...