Gå til innhold
Hundesonen.no

Bak enhver god utstillingshund ligger det en blå sløyfe


MegaMarie

Recommended Posts

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Men om du er en super god handler vil du nok ikke få blått:-)

Alle hunder har feil, alle hunder har noe de kan trekkes for, være seg vinkler, skuldrer, poter, pels, hode, øyne, ører osv. Hvordan dommer vektlegger feil og etter hvilken premiering er opp til hver enkelt dommer.

Jeg har en gjennomsnittlig god hund, jeg vet hvordan jeg skal handle henne for å få frem hennes beste side (nå har vi stillt i over 2 år) og jeg vet hva som er feilene hennes. Hvordan dommeren velger å vektlegge feilen er som skrevet opp til hver enkelt, jeg har hatt dommere som ikke har sett på feilene hennes som grove feil, og jeg har hatt dommere som har kastet henne ut på blå for de samme feilene. Ikke unaturlig. Hvordan dommeren ønsker at hunden skal se ut er hva som avgjør hvilke farge du får på sløyfen din, og når du har vært i gamet en stund, så går det ann å gjøre en research for å sjekke hva dommer vektlegger. Jeg feks gidder ikke stille for dommere jeg vet plukker på detaljer (ører, øyner, osv) fordi da kan de plukke på endel, men selv om det er annerledes er det ikke utenfor standard. Hun har litt lette ører (dvs hun har et hengeøre og et rosenører innimellom, ikke en ting en allround dommer feks ville likt) og hun har litt store øyner (store øyner har jeg aldri egentlig fått kommentar på, heller at de ønsker mer utfyllt under øynene). Men jeg stiller gjerne for dommere som kjenner rasen, å jeg har per idag aldri fått noe mindre en en 1.kval for dommere som kjenner rasen. Jeg gidder ikke bry meg om en blåsløyfe fra en Italiensk/Romensk/Spansk dommer, fordi de knapt nok har sett rasen før, å da blir det liksom litt annerledes. HVEM blå sløyfen kommer ifra, og HVA kritikken sier er det aller aller viktigste. Har du stillt ut hunden din for dommere med litt kjennskap til rasen, så vil du fort se hva som går igjen i kritikken eller ikke. Det hjelper lite å være en god handler når dommer antagelig kan alle "triksene i boken" selv :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du er en super god handler vil du nok ikke få blått:-)

Om du ønsker å teste ut teorien, så skal du få lov til å stille ut schäfertispa mi, så kan du jo se om du får noe mer enn blått på henne. Oppdretteren som har stilt schäferhund i flere tiår, "maktet" ikke å få noe mer enn blått, men han er nok bare en dårlig handler egentlig. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer fremdeles på dette, jeg...? :- ) Ingen som vet om f.eks. en oppdretter eller noe, som har tatt seg tid til å forklare alt dette i detalj på hjemmesidene sine eller noe?

Du finner noen artikler på min hjemmeside, men de er ikke lest av meg eller revidert på en stund, så de kan være utdaterte.

Ellers er som andre har sagt utstillingsreglene, championatreglene og Ny i ringen gode tips, de dukker sikkert opp på et googlesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...