Gå til innhold
Hundesonen.no

Bak enhver god utstillingshund ligger det en blå sløyfe

MegaMarie

Recommended Posts

• Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Men om du er en super god handler vil du nok ikke få blått:-)

Alle hunder har feil, alle hunder har noe de kan trekkes for, være seg vinkler, skuldrer, poter, pels, hode, øyne, ører osv. Hvordan dommer vektlegger feil og etter hvilken premiering er opp til hver enkelt dommer.

Jeg har en gjennomsnittlig god hund, jeg vet hvordan jeg skal handle henne for å få frem hennes beste side (nå har vi stillt i over 2 år) og jeg vet hva som er feilene hennes. Hvordan dommeren velger å vektlegge feilen er som skrevet opp til hver enkelt, jeg har hatt dommere som ikke har sett på feilene hennes som grove feil, og jeg har hatt dommere som har kastet henne ut på blå for de samme feilene. Ikke unaturlig. Hvordan dommeren ønsker at hunden skal se ut er hva som avgjør hvilke farge du får på sløyfen din, og når du har vært i gamet en stund, så går det ann å gjøre en research for å sjekke hva dommer vektlegger. Jeg feks gidder ikke stille for dommere jeg vet plukker på detaljer (ører, øyner, osv) fordi da kan de plukke på endel, men selv om det er annerledes er det ikke utenfor standard. Hun har litt lette ører (dvs hun har et hengeøre og et rosenører innimellom, ikke en ting en allround dommer feks ville likt) og hun har litt store øyner (store øyner har jeg aldri egentlig fått kommentar på, heller at de ønsker mer utfyllt under øynene). Men jeg stiller gjerne for dommere som kjenner rasen, å jeg har per idag aldri fått noe mindre en en 1.kval for dommere som kjenner rasen. Jeg gidder ikke bry meg om en blåsløyfe fra en Italiensk/Romensk/Spansk dommer, fordi de knapt nok har sett rasen før, å da blir det liksom litt annerledes. HVEM blå sløyfen kommer ifra, og HVA kritikken sier er det aller aller viktigste. Har du stillt ut hunden din for dommere med litt kjennskap til rasen, så vil du fort se hva som går igjen i kritikken eller ikke. Det hjelper lite å være en god handler når dommer antagelig kan alle "triksene i boken" selv :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du er en super god handler vil du nok ikke få blått:-)

Om du ønsker å teste ut teorien, så skal du få lov til å stille ut schäfertispa mi, så kan du jo se om du får noe mer enn blått på henne. Oppdretteren som har stilt schäferhund i flere tiår, "maktet" ikke å få noe mer enn blått, men han er nok bare en dårlig handler egentlig. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer fremdeles på dette, jeg...? :- ) Ingen som vet om f.eks. en oppdretter eller noe, som har tatt seg tid til å forklare alt dette i detalj på hjemmesidene sine eller noe?

Du finner noen artikler på min hjemmeside, men de er ikke lest av meg eller revidert på en stund, så de kan være utdaterte.

Ellers er som andre har sagt utstillingsreglene, championatreglene og Ny i ringen gode tips, de dukker sikkert opp på et googlesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
    • Takk! 🥰 Jeg glemte at det finnes en verden av små butikker utenom gigantene. Du reddet dagen og uka og måneden, og potensielt hele sommeren min. Nettopp vært på kurstime med råfor klabb og klæss og isj, og så ikke veldig lyst på fremtiden. Får hamstre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...