Gå til innhold
Hundesonen.no

Pus og valp = KRIG..

Epson

Recommended Posts

Har hatt valpen vår på snart i en mnd nå, pus (som vi hadde sagt ja til å få lenge før valpen) hentet vi en uke etter.

Hjemme har vi alltid hatt hund og katt, dette har gått super med alle hundene og kattene. Men her er det liv i leiren hele tiden.

Han skal alltid jage pus, og pus freser og blir sinna bare hun ser han. Det er tydelig at han bare skal leke med henne, men han er litt større og mye mer voldsom enn hva denne lille prinsessen av en katt vil være med på.

Prøver egentlig bare å ignorere dem og la de drive og fikse opp i sitt, men nå har han begynt å bjeffe på henne og regner med noen nabo klager snart hvis dette fortsetter.. Han får ikke lov til å bjeffe og prøver å avlede han med feks ballen eller noe annet. Dette funker en stund men så er pus mye mer spennende igjen.

Noen tips?

Ellers er han super snill og veldig rolig. Skal på valpekurs neste uke og gleder meg veldig til det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke latt valpen jage eller bjeffe på katten, men stoppe ham i det han skal til å gjøre det og ta ham bort når han gjør det. Det kan være bra å ha på ham et kort, tynt og lett bånd slik at det er lettere å stoppe ham. Du kan også ha dem adskilt i perioder i løpet av dagen. Ha f.eks valpen bak grind mens katten får være løs. Og når valpen skal være løs, kan katten være på et annet rom. Da venner de seg forhåpentligvis letter til hverandre og får observert hverandre på avstand uten å måtte ha hverandre oppe i fjeset hele tiden.

Karen Pryor har skrevet ei bok som heter Clickertraining for cats. Der tar hun bla opp hvordan man kan venne katt og hund til hverandre. Anbefales :hmm:

Har selv en valp nå som ikke helt oppfører seg like pent ovenfor katten som våre andre hunder har gjort. Katten vår har brukt å si i fra til dem selv og hundene har respektert dette, men valpen vår bryr seg ikke om å bli slådd på nesen av katten og vil heller leke og rare katten synes faktisk det er morsomt, så vi har litt andre regler denne gang, virker det som :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det katten som tyranniserer hunden. Katten jager hunden og slår etter han, freser og skremmer han.

Greit at katta er stor og svær til katt å være, men hunden er mer enn dobbelt så stor altså! Pinglehund! :D

Katta blir for øvrig pælma ned når han gjør plager hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Fikk løsningen i helgen da jeg var hjemme hos foreldrene mine, og der har dem en voksen katt. Katten der erter opp hunden til å løpe etter han for så å smelle til han.

Så etter en kraftig smell og en del piping jager han ikke katter mer.

Nå sitter han bare å ser på dem..

Håper det varer :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterhvert kommer sikkert katten deres og til å si fra når det blir nok, vil jeg tro :icon_redface:

Bare synd hvis den virkelig sier i fra med både nebb og klør til slutt :icon_confused:

Katter kan være nådeløse og forvolde stor skade på en hund hvis de virkelig går inn for det. Jeg vet om flere hunder som har fått stygge sår og rifter direkte på øyeeplet, etter diverse uoverensstemmelser mellom dem og (eventuelt husets egne) katter. Både valper og voksne hunder. Veterinærregningene etter slike sammenstøt kan bli skyhøye og i verste fall kan hunden miste synet.

Nei, pass på valpen din du, og IKKE la den få lov til å plage katten. Jeg ville gitt bikkjen klar beskjed, slik at den ikke fikk lyst til å egle seg innpå katten igjen. Men uansett hvordan man velger å ta den "fighten", så bør man ikke vente til uhellet er ute, for da er det faktisk for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare synd hvis den virkelig sier i fra med både nebb og klør til slutt :icon_confused:

Katter kan være nådeløse og forvolde stor skade på en hund hvis de virkelig går inn for det. Jeg vet om flere hunder som har fått stygge sår og rifter direkte på øyeeplet, etter diverse uoverensstemmelser mellom dem og (eventuelt husets egne) katter. Både valper og voksne hunder. Veterinærregningene etter slike sammenstøt kan bli skyhøye og i verste fall kan hunden miste synet.

Nei, pass på valpen din du, og IKKE la den få lov til å plage katten. Jeg ville gitt bikkjen klar beskjed, slik at den ikke fikk lyst til å egle seg innpå katten igjen. Men uansett hvordan man velger å ta den "fighten", så bør man ikke vente til uhellet er ute, for da er det faktisk for sent.

Helt enig!

Hunden til foreldrene mine fikk en rift på øyet etter en katteklo, men det gikk heldigvis bra. Øyer tåler ingenting, og alle vet vel hvor godt ei katteklo kan skjære igjennom hud osv. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer denne,valpen tåler at du sier NEI og fjerner den fra katten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig med dere egentlig.

Men nå valgte vi å plassere pus på gården til foreldrene mine, hun har det mye bedre der enn i en leilighet litt i utkanten av by'n.

Der har hun en pus og leke med og har masse uteplass og boltre seg på.

Og føler at det er nok med en hund i trassalderen nå.. Men gleder meg virkelig til fortsettelsen av valpekurset :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Guest Michellus

Pus sier nok ifra selv når det blir for mye :lol:

Mamma har jo katten min hos seg (pga jeg studerer, kan ikke ha henne i studentbolig :ahappy: ) og hun også har skaffet seg en valp. Chibi (katten) er nysgjerrig, det samme er valpen, og de lukter mye på hverandre når en av dem sover.

MEN når bikkja blir for leken og for voldsom, freser hun, og gir han et slag eller tre. Da gir han seg og lar Chibi være alene. Han blir ikke skadet eller noen ting, men han lærer at han ikke skal kødde med Chibipus ;)

Edit: Leste ikke hele tråden, så ikke at katten var plassert til en gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør egentlig ha katten og hunden litt avskilt frå hverandre.

Du kan sette opp en grind der hunden kan være, dele stua i to på en måte ( eller et annet rom da) og så kan du ha noe høyt med den grinda der pus kan sitte å se på hunden, og til slutt vil pus kanskje begynne å erte litt hunden med å ta en labb ned mot hunden .

Er ikke sikkert dette hjelper for alle da, men er verdt å prøve :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...