Gå til innhold
Hundesonen.no

Pus og valp = KRIG..


Epson

Recommended Posts

Har hatt valpen vår på snart i en mnd nå, pus (som vi hadde sagt ja til å få lenge før valpen) hentet vi en uke etter.

Hjemme har vi alltid hatt hund og katt, dette har gått super med alle hundene og kattene. Men her er det liv i leiren hele tiden.

Han skal alltid jage pus, og pus freser og blir sinna bare hun ser han. Det er tydelig at han bare skal leke med henne, men han er litt større og mye mer voldsom enn hva denne lille prinsessen av en katt vil være med på.

Prøver egentlig bare å ignorere dem og la de drive og fikse opp i sitt, men nå har han begynt å bjeffe på henne og regner med noen nabo klager snart hvis dette fortsetter.. Han får ikke lov til å bjeffe og prøver å avlede han med feks ballen eller noe annet. Dette funker en stund men så er pus mye mer spennende igjen.

Noen tips?

Ellers er han super snill og veldig rolig. Skal på valpekurs neste uke og gleder meg veldig til det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke latt valpen jage eller bjeffe på katten, men stoppe ham i det han skal til å gjøre det og ta ham bort når han gjør det. Det kan være bra å ha på ham et kort, tynt og lett bånd slik at det er lettere å stoppe ham. Du kan også ha dem adskilt i perioder i løpet av dagen. Ha f.eks valpen bak grind mens katten får være løs. Og når valpen skal være løs, kan katten være på et annet rom. Da venner de seg forhåpentligvis letter til hverandre og får observert hverandre på avstand uten å måtte ha hverandre oppe i fjeset hele tiden.

Karen Pryor har skrevet ei bok som heter Clickertraining for cats. Der tar hun bla opp hvordan man kan venne katt og hund til hverandre. Anbefales :hmm:

Har selv en valp nå som ikke helt oppfører seg like pent ovenfor katten som våre andre hunder har gjort. Katten vår har brukt å si i fra til dem selv og hundene har respektert dette, men valpen vår bryr seg ikke om å bli slådd på nesen av katten og vil heller leke og rare katten synes faktisk det er morsomt, så vi har litt andre regler denne gang, virker det som :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det katten som tyranniserer hunden. Katten jager hunden og slår etter han, freser og skremmer han.

Greit at katta er stor og svær til katt å være, men hunden er mer enn dobbelt så stor altså! Pinglehund! :D

Katta blir for øvrig pælma ned når han gjør plager hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Fikk løsningen i helgen da jeg var hjemme hos foreldrene mine, og der har dem en voksen katt. Katten der erter opp hunden til å løpe etter han for så å smelle til han.

Så etter en kraftig smell og en del piping jager han ikke katter mer.

Nå sitter han bare å ser på dem..

Håper det varer :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterhvert kommer sikkert katten deres og til å si fra når det blir nok, vil jeg tro :icon_redface:

Bare synd hvis den virkelig sier i fra med både nebb og klør til slutt :icon_confused:

Katter kan være nådeløse og forvolde stor skade på en hund hvis de virkelig går inn for det. Jeg vet om flere hunder som har fått stygge sår og rifter direkte på øyeeplet, etter diverse uoverensstemmelser mellom dem og (eventuelt husets egne) katter. Både valper og voksne hunder. Veterinærregningene etter slike sammenstøt kan bli skyhøye og i verste fall kan hunden miste synet.

Nei, pass på valpen din du, og IKKE la den få lov til å plage katten. Jeg ville gitt bikkjen klar beskjed, slik at den ikke fikk lyst til å egle seg innpå katten igjen. Men uansett hvordan man velger å ta den "fighten", så bør man ikke vente til uhellet er ute, for da er det faktisk for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare synd hvis den virkelig sier i fra med både nebb og klør til slutt :icon_confused:

Katter kan være nådeløse og forvolde stor skade på en hund hvis de virkelig går inn for det. Jeg vet om flere hunder som har fått stygge sår og rifter direkte på øyeeplet, etter diverse uoverensstemmelser mellom dem og (eventuelt husets egne) katter. Både valper og voksne hunder. Veterinærregningene etter slike sammenstøt kan bli skyhøye og i verste fall kan hunden miste synet.

Nei, pass på valpen din du, og IKKE la den få lov til å plage katten. Jeg ville gitt bikkjen klar beskjed, slik at den ikke fikk lyst til å egle seg innpå katten igjen. Men uansett hvordan man velger å ta den "fighten", så bør man ikke vente til uhellet er ute, for da er det faktisk for sent.

Helt enig!

Hunden til foreldrene mine fikk en rift på øyet etter en katteklo, men det gikk heldigvis bra. Øyer tåler ingenting, og alle vet vel hvor godt ei katteklo kan skjære igjennom hud osv. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare synd hvis den virkelig sier i fra med både nebb og klør til slutt :icon_confused:

Katter kan være nådeløse og forvolde stor skade på en hund hvis de virkelig går inn for det. Jeg vet om flere hunder som har fått stygge sår og rifter direkte på øyeeplet, etter diverse uoverensstemmelser mellom dem og (eventuelt husets egne) katter. Både valper og voksne hunder. Veterinærregningene etter slike sammenstøt kan bli skyhøye og i verste fall kan hunden miste synet.

Nei, pass på valpen din du, og IKKE la den få lov til å plage katten. Jeg ville gitt bikkjen klar beskjed, slik at den ikke fikk lyst til å egle seg innpå katten igjen. Men uansett hvordan man velger å ta den "fighten", så bør man ikke vente til uhellet er ute, for da er det faktisk for sent.

Signerer denne,valpen tåler at du sier NEI og fjerner den fra katten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig med dere egentlig.

Men nå valgte vi å plassere pus på gården til foreldrene mine, hun har det mye bedre der enn i en leilighet litt i utkanten av by'n.

Der har hun en pus og leke med og har masse uteplass og boltre seg på.

Og føler at det er nok med en hund i trassalderen nå.. Men gleder meg virkelig til fortsettelsen av valpekurset :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Michellus

Pus sier nok ifra selv når det blir for mye :lol:

Mamma har jo katten min hos seg (pga jeg studerer, kan ikke ha henne i studentbolig :ahappy: ) og hun også har skaffet seg en valp. Chibi (katten) er nysgjerrig, det samme er valpen, og de lukter mye på hverandre når en av dem sover.

MEN når bikkja blir for leken og for voldsom, freser hun, og gir han et slag eller tre. Da gir han seg og lar Chibi være alene. Han blir ikke skadet eller noen ting, men han lærer at han ikke skal kødde med Chibipus ;)

Edit: Leste ikke hele tråden, så ikke at katten var plassert til en gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør egentlig ha katten og hunden litt avskilt frå hverandre.

Du kan sette opp en grind der hunden kan være, dele stua i to på en måte ( eller et annet rom da) og så kan du ha noe høyt med den grinda der pus kan sitte å se på hunden, og til slutt vil pus kanskje begynne å erte litt hunden med å ta en labb ned mot hunden .

Er ikke sikkert dette hjelper for alle da, men er verdt å prøve :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...