Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er forskjellen på IPO og skydds


Superbikkja

Recommended Posts

Ser det opereres med forskjellige titler på hunder. En hund kan f.eks ha titlene IPO III SchH III. Hva er forskjellene på disse? Trenes det SchH i Norge? Mente jeg leste et sted at det ikke var lov? Finner ikke noe reglement på dette hos NKK heller... Ser flere også bruker ordet "skydds" når de snakker om c-arbeidet i IPO..?

Uææ, forvirret :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det opereres med forskjellige titler på hunder. En hund kan f.eks ha titlene IPO III SchH III. Hva er forskjellene på disse? Trenes det SchH i Norge? Mente jeg leste et sted at det ikke var lov? Finner ikke noe reglement på dette hos NKK heller... Ser flere også bruker ordet "skydds" når de snakker om c-arbeidet i IPO..?

Uææ, forvirret :lol:

SchH, IPO og VPG er akkurat det samme, bare at de kaller det litt forskjellig i forhold til hvilket land man er i, rett og slett.

I Norge så har man alle tre, enn så lenge. SchH tittelen skal etterhvert vekk, etter det jeg har hørt.

Skydd er ordet man bruker på bitedelen, altså c-arbeidet.

Jeg tok SchH III på Extra nå. Grunnen til at hun får SchH III tittelen og ikke VPG eller IPO, er rett og slett fordi man velger hva man vil ta. Neste gang kommer jeg til å ta IPO eller VPG for å få flere titler, selv om hun gjør akkurat det samme :lol:

Håper jeg har svart på alt nå, hvis ikke så er det bare å spørre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marthe: jeg har tidligere hørt at SchH er noe schäfergreier. Stemmer det? Eller er det nøyaktig det samme?

TS: Marthe svarte vel på det meste, men "svenskeskydds" er også en egen gren man konkurrerer i i Sverige. For det er annerledes, sant Marthe?

Ja, og nei. Det var vel i utgangspunktet laget for schäferhunder, men alle raser kan ta prøven, og få tittelen :lol:

For å bestå IPO prøvene så må du ha 70 poeng i spor, lydighet og C-arbeid. Før var det sånn at i SchH så måtte du ha 70 poeng i spor og lydighet, men 80 poeng i C-arbeidet for å bestå. Det er tatt vekk, og man må her også ha 70-70-70 for å bestå :lol: Så reglene er akkurat like, og programmene er identiske :D

Svenskeskydd er noe annet ja :D "Skydds" bruker man på bitearbeid/forsvarsarbeid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge så har man alle tre, enn så lenge. SchH tittelen skal etterhvert vekk, etter det jeg har hørt.

Hvor har du hørt at SchH tittelen skal bort?

Marthe: jeg har tidligere hørt at SchH er noe schäfergreier. Stemmer det? Eller er det nøyaktig det samme?

SchH eies og administreres av SV (Schäferhund verein) mens IPO eies av FCI. Mange land har egne navn på dette... Feks Danmark og Sverige som har BHP, ÔPO i Østerike osv osv...VPG er det samme som SchH, men enkelte plasser i Tyskland er det forbudt å bruke ordet SchH og derfor blir forrvirringen komplett med ennå en tittel.

For å bestå IPO prøvene så må du ha 70 poeng i spor, lydighet og C-arbeid. Før var det sånn at i SchH så måtte du ha 70 poeng i spor og lydighet, men 80 poeng i C-arbeidet for å bestå. Det er tatt vekk, og man må her også ha 70-70-70 for å bestå :lol: Så reglene er akkurat like, og programmene er identiske :lol:

Jeg tror du fortsatt må ha 80 poeng i gruppe C i SchH for få rykke opp. Du får bestått prøve, men ikke rykke opp i SchH uten 80 poeng i gruppe C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan kan de da oppnå SCHH tittel? Gå opp til en prøve og ikke stille flere ganger? Noe ala BH?

Det er slik at SCHH1 og SCHH2 er kun prøver, det er først når man går i SCHH3 at man konkurrerer, så alle raser kan starte i SCHH3 for å få tittelen, men de kan ikke delta på nasjonale eller internasjonale konkurranser. Det er derfor det kun deltar schäferhunder på SV sitt vm. (altså Verdensmesterskap i SCHH arrangert av Schäferhund Verain)

Forøvrig kan man gå en ferdselsprøve så mange ganger man vil. Har man bestått vil man jo uansett inneha tittelen, så nei det blir ikke helt det samme.

Edit:

Marthe: Så lenge SV består vil ikke SCHH tittlene eller programmet forsvinne. Da må i såfall Norsk Schäferhund klub vedta at det skal legges ned i Norge og man skal kun forholde seg til FCI programmet IPO, dette kommer ikke til å skje på bakgrunn av de store diskusjonene det var for 10-15 år siden med NBF og NSCH klubb og skogsprogrammene. Så det har jeg ingen tro på.

Det har blitt sagt i 10 år at man skal fjerne muligheten til stille bevokting i gruppe c også, men det blir nok aldri sånn. (heldigvis for mallene :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik at SCHH1 og SCHH2 er kun prøver, det er først når man går i SCHH3 at man konkurrerer, så alle raser kan starte i SCHH3 for å få tittelen, men de kan ikke delta på nasjonale eller internasjonale konkurranser. Det er derfor det kun deltar schäferhunder på SV sitt vm. (altså Verdensmesterskap i SCHH arrangert av Schäferhund Verain)

Ah takk :lol:

Forøvrig kan man gå en ferdselsprøve så mange ganger man vil. Har man bestått vil man jo uansett inneha tittelen, så nei det blir ikke helt det samme.

ja vet det, men var som ett eksempel på en "ikke"-konkurranse :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... kan man da delta i IPO III OG SCHH III? Altså konkurrere og få begge titlene? Kan man f.eks konkurrere i IPO III og få CERT, samt 2 x SCHH III med CERT og dermed bli champion? Blir man da N BCH IP? Hva blir man om man kun deltar 3 x i SCHH?

*sånn går det når man kjeder seg i ei forelesning* :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... kan man da delta i IPO III OG SCHH III? Altså konkurrere og få begge titlene? Kan man f.eks konkurrere i IPO III og få CERT, samt 2 x SCHH III med CERT og dermed bli champion? Blir man da N BCH IP? Hva blir man om man kun deltar 3 x i SCHH?

*sånn går det når man kjeder seg i ei forelesning* :lol:

For å ta det enkle først: Ja man kan ha begge tittlene både IPOIII og SCHHIII, man kan hoppe mellom disse også, slik at om du har konnkurert i IPOII og fått min 70-70-80 så kan du starte i SCHHIII direkte, eller motsatt. Hvis man har en schäfer kan man konkurrere i begge programmene, hvis man har en malinois (eller hvilken som helst annen rase) kan man kun konkurrere i IPO programmet, MEN man kan ta SCHH tittelen.

For å få championat må man ha tre cert, men om disse kan tas om hverandre i SCHH og IPO er jeg ikke sikker på, jeg tror man må ha tre cert i SCHH eller tre cert i IPO for å få N BCH IP tittelen. Men den gis uavhengig om det er i SCHH eller IPO. Forøvrig er det ikke hverdagskost at man blir champion i SCHH/IPO, da det er både strenge regler for tildeling, i tillegg til at man skal ha en blå sløyfe på utstilling.. Jeg kjenner ikke så mange av dem ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klippe

For å få championat må man ha tre cert, men om disse kan tas om hverandre i SCHH og IPO er jeg ikke sikker på, jeg tror man må ha tre cert i SCHH eller tre cert i IPO for å få N BCH IP tittelen. Men den gis uavhengig om det er i SCHH eller IPO. Forøvrig er det ikke hverdagskost at man blir champion i SCHH/IPO, da det er både strenge regler for tildeling, i tillegg til at man skal ha en blå sløyfe på utstilling.. Jeg kjenner ikke så mange av dem ihvertfall.

Man kan bli NBch IP med feks 1 cert i SchH 3, 1 i VPG 3 og et i IPO 3. Det spiller altså ingen rolle i hva man tar certene i da SchH/IPO/VPG er likestilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bli NBch IP med feks 1 cert i SchH 3, 1 i VPG 3 og et i IPO 3. Det spiller altså ingen rolle i hva man tar certene i da SchH/IPO/VPG er likestilt.

Takk for oppklaring! Da har man læert noe nytt i dag :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marthe: jeg har tidligere hørt at SchH er noe schäfergreier. Stemmer det? Eller er det nøyaktig det samme?

TS: Marthe svarte vel på det meste, men "svenskeskydds" er også en egen gren man konkurrerer i i Sverige. For det er annerledes, sant Marthe?

Her er en side som viser filmer fra bl.a. IPO og svenskskydd.

Det er slik at SCHH1 og SCHH2 er kun prøver, det er først når man går i SCHH3 at man konkurrerer, så alle raser kan starte i SCHH3 for å få tittelen, men de kan ikke delta på nasjonale eller internasjonale konkurranser. Det er derfor det kun deltar schäferhunder på SV sitt vm. (altså Verdensmesterskap i SCHH arrangert av Schäferhund Verain)

Men har det alltid vært slik? Fordi jeg vet om en hund av en annen rase som har deltatt i det tyske mesterskapet i SchH, ja hunden har faktisk deltatt 2 ganger. Den klubben som hunden tilhører har sitt mesterskap i VPG (og ikke i SchH eller IPO).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en side som viser filmer fra bl.a. IPO og svenskskydd.

Men har det alltid vært slik? Fordi jeg vet om en hund av en annen rase som har deltatt i det tyske mesterskapet i SchH, ja hunden har faktisk deltatt 2 ganger. Den klubben som hunden tilhører har sitt mesterskap i VPG (og ikke i SchH eller IPO).

Jeg tror at Rottis og Dober (sikkert også noen flere) kaller sine mesterskap for VPG. Mens SchH er SV "sitt". Og det Tyske mesterskapet i SchH (BSP) er kun for schäferhunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at Rottis og Dober (sikkert også noen flere) kaller sine mesterskap for VPG. Mens SchH er SV "sitt". Og det Tyske mesterskapet i SchH (BSP) er kun for schäferhunder.

Ok, var bare det at det står "2 x Teiln. Dt.Meisterschaft SchH" inne hos den hunden :icon_confused:

(Hunden har IPO III og SchH III, tror den konkurrerte innen VPG var skikkelig igang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da skjønner jeg! Det var faktisk på siden din jeg fant dette Marthe, som fikk meg til å undre. Takk for svar, og ikke minst: GRATULERER med kjempefine resultater på siste prøve. Fine, fiine Extra :hug:

Tusen takk for det :icon_redface:

Hvor har du hørt at SchH tittelen skal bort?

Jeg har hørt det/vi fikk beskjed om det når jeg var i Sverige i sommer, pluss forskjellige som har sagt det her i Norge. Om det blir nå, neste år, eller hva, det vet jeg ikke. Planen er bare at den skal vekk... Jeg vet ikke mer, men har hørt det fra flere forskjellige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Jeg har vert å sett på litt ipo trening i dag, og det så egentlig ut som noe schefer greier. Sikkert lurt om man trener vakthunder som skal kunne bite på komando.

??? :blink:

Av og til, Iner, er det greit å bare la være å uttale seg når man virkelig ikke har peiling på hva man snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...