Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpekurs?


c@thrine

Recommended Posts

Jeg har ikke vært noe særlig på valpekurs de siste årene, så vet ikke hvordan ståa er om dagen. Men jeg kan i hvert fall anbefale Kirsti Ekstrøm på Romerike Hundeskole. :icon_confused:

http://www.romerikehundeskole.no/

Eller så har du Lundqvist hundeskole på Hellerudsletta.

http://www.lundqvist-hundeskole.no/content/default.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hørte litt rundt etter valpekurs foretrakk de at valpen var ferdig vaksinert ved begynnelse av kurs.

(dvs 12 uker)

Er ikke det litt gammeldags, dette med å holde valpene unna andre hunder før de er vaksinert/12 uker? Frem til valpene blir vaksinert selv, så skal de jo være beskyttet av mors vaksine, er det ikke sånn?

Da vi så på valpekurs, fant i hvert fall jeg flere hundeskoler som tok i mot valper fra de var 10 uker, og vi både sosialiserte og gikk på kurs med valpen vår før han fylte 12 uker.. Han var vel 11 uker da vi begynte på kurs, og to av valpene på kurset var yngre enn han. Resten mener jeg var 12-16 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det er dyreplageri å ta valper fra mora så tidelig. For valpens beste bør dere vente til den er minst 12uker. Det er krevende nok med valper på tolv uker. Men dere er vel forberdet på å være hjemme hele dagen med valpen de første to, tre månedene? Det burde ellers ikke være noe problem for en oppdretter å beholde valpene til de er gamle nok.

Jeg har hørt om så mange som har gitt valper tilbake til oppdretter fordi de etter tre, fire måneder ikke orker mer. Valpe perioden er slitsom og om man hadde ventet litt ville man fått en kortere slitsom periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det er dyreplageri å ta valper fra mora så tidelig. For valpens beste bør dere vente til den er minst 12uker. Det er krevende nok med valper på tolv uker. Men dere er vel forberdet på å være hjemme hele dagen med valpen de første to, tre månedene? Det burde ellers ikke være noe problem for en oppdretter å beholde valpene til de er gamle nok.

Jeg har hørt om så mange som har gitt valper tilbake til oppdretter fordi de etter tre, fire måneder ikke orker mer. Valpe perioden er slitsom og om man hadde ventet litt ville man fått en kortere slitsom periode.

Det er da helt vanlig å hente valper ved 8 uker, og de færreste oppdrettere har vel egentlig lyst til å ha hele kullet hjemme til de er 12 uker gamle? Perioden mellom 8 og 12-16 uker er en veldig viktig sosialiseringsperiode hos valpen, og for mange valpekjøpere er det en stor fordel å selv kunne sosialisere valpen sin i denne perioden. Mange oppdrettere har vel heller ikke tid/mulighet til å ta seg av full sosialisering og miljøtrening av et helt kull i den alderen? Selv ville jeg ikke hentet valp hos oppdretter senere enn v/ ca 10 ukers alder, fordi jeg gjerne vil ha valpen selv i denne sosialiseringsperioden.

Og man trenger ikke være hjemme 24/7 i 2-3 måneder fordi man får valp, man bør helst begynne hjemme alene-trningen før den tid, synes jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får valpen vår om 4 uker. Han er da 8 uker..

Når bør vi starte opp med valpekurs?

Og hva anbefales? Vi bor i nærheten av Lillestrøm.

Jeg ville startet på valpekurs når valpen er rundt 11 - 12 uker. For noen valper er det best å vente litt lenger, og for noen valper kan det fungere like fint å begynne på kurs nesten med en gang. Dessuten er det jo ikke alltid at det arrangeres kurs AKKURAT når det passer å begynne. Det viktigste er at valpen rekker å bli trygg på dere, og skjønne hvor/hvem den hører til, før den begynner på kurs. Og hvor lang tid akkurat det tar, varierer fra valp til valp. Vi begynte med Linux når han var 11 uker, jeg trodde da det var litt for tidlig, men jeg tror det var veldig lurt med tanke på sosialiseringen at vi begynte så tidlig. Selv "lydighetstreningen" i det er ikke så viktig.

Når det gjelder vaksinering og "karantene" for å unngå smitte: Den perioden som man ideelt sett skal unngå andre hunder for å unngå smitte, er den samme perioden som er så essensiell i forhold til sosialiseringen med andre hunder, derfor blir det ofte anbefalt å prioritere sosialiseringen, fordi smittepresset her i Norge relativt sett er ganske liten. Det er nok større sjanse for at valpen mister noe viktig ved å holdes helt unna andre hunder i denne perioden, enn at den blir smittet av noe hvis den møter andre hunder. Uten at jeg egentlig har noe vitenskaplig bevis for at det er sånn...

Red: Akkurat kurs på Lillestrøm har jeg ikke erfaring med, men det er det sikkert andre som har. Vi gikk hos Oslo hundeskole når vi gikk valpekurs (og grunnkurs og bronsjemerkekurs), og var veldig fornøyd med det. Tror de har kurs på deres side av Oslo ogs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det er dyreplageri å ta valper fra mora så tidelig. For valpens beste bør dere vente til den er minst 12uker. Det er krevende nok med valper på tolv uker. Men dere er vel forberdet på å være hjemme hele dagen med valpen de første to, tre månedene? Det burde ellers ikke være noe problem for en oppdretter å beholde valpene til de er gamle nok.

Jeg har hørt om så mange som har gitt valper tilbake til oppdretter fordi de etter tre, fire måneder ikke orker mer. Valpe perioden er slitsom og om man hadde ventet litt ville man fått en kortere slitsom periode.

Mange hundemødre er VELDIG ferdig med valpene sine når de er 8 uker, og nærmest avviser dem. Syns du da at det er dyreplageri å sende valpene avgårde ved 8 uker? Når moren ikke vil ha noe mer med dem å gjøre, og oppdretter da må sosialisere kanskje 10 valper samtidig, uten mors "hjelp". Syns du ikke da det er bedre at valpene kan dra til sin nye familie og få forhåpentligvis god og individuell sosialisering der? Jeg kan være enig i at enkelte kull/valper kan tjene på å være en uke ekstra + - noen dager hos mor, men de mister også en del "bånding" og sosialisering med sin nye familie ved å være hos oppdretter så lenge. Særlig hvis du mener de skal være hos oppdretter til de er 12 uker (det er FIRE uker mer enn det som er vanlig det).

Red: Men det var da virkelig ikke dette TS spurte om, så beklager at jeg gikk videre i diskusjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det er dyreplageri å ta valper fra mora så tidelig. For valpens beste bør dere vente til den er minst 12uker. Det er krevende nok med valper på tolv uker. Men dere er vel forberdet på å være hjemme hele dagen med valpen de første to, tre månedene? Det burde ellers ikke være noe problem for en oppdretter å beholde valpene til de er gamle nok.

Jeg har hørt om så mange som har gitt valper tilbake til oppdretter fordi de etter tre, fire måneder ikke orker mer. Valpe perioden er slitsom og om man hadde ventet litt ville man fått en kortere slitsom periode.

Jeg skjønner du har behov for å fortelle hva du syntes er riktig/galt, men dette var da helt utenfor tema.... :icon_confused:

Hva med å lage deg en egen tråd rundt det du har behov for å uttrykke?

Takker de andre for gode svar og råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Når jeg hørte litt rundt etter valpekurs foretrakk de at valpen var ferdig vaksinert ved begynnelse av kurs.

(dvs 12 uker)

Dette er standard for Oslo hundeskole hvor vi gikk også. Men hadde en pointer på kurset som bare var 10 uker. Mens så godt som alle andre gikk videre på kurs, men den lille pointeren ventet til sommeren med å ta neste kurs ettersom han var såpass liten og lite interessert. :) Anbefaler deg å leke og begynne så smått på egenhånd, øve på kontakt kan alle gjøre, og det er veldog greit å begynne med. Det er jo rett og slett å belønne når valpen ser på deg :icon_confused: Og belønner du hver dag, da har du en som stirrer deg i øya til de dåner :icon_redface:

Grunnen til at de vil at man skal vente, er jo ikke fordi de er så små, men mer utsatt for smitte ettersom de ikke er vaksinerte.

Vår tulle lekte med andre hunder før hun var på kurs, også før hun var vaksinert, men dette var voksne hunder som var vaksinert.

Kan ikke noe for det, men jeg følte meg trygg ettersom hun var vaksinert. Liten sansynlighet for å bli smittet og enda mindre sjanse for at hun kunne smitte noen andre. :no:

Vi har gått tre kurs på Oslo hundeskole, valpekurs - grunnkurs- hverdagslydighet.

Kjempefornøyd med alle kurs og alle instruktører. Har lært masse, trenger fremdeles litt mer trening - frøkna har sterke meninger :D Kan anbefales, men sikkert mange andre flotte skoler der ute også. Har bare prøvd oslo hundeskole, så er det eneste jeg jan si noe om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...