Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpekurs?


c@thrine

Recommended Posts

Jeg har ikke vært noe særlig på valpekurs de siste årene, så vet ikke hvordan ståa er om dagen. Men jeg kan i hvert fall anbefale Kirsti Ekstrøm på Romerike Hundeskole. :icon_confused:

http://www.romerikehundeskole.no/

Eller så har du Lundqvist hundeskole på Hellerudsletta.

http://www.lundqvist-hundeskole.no/content/default.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hørte litt rundt etter valpekurs foretrakk de at valpen var ferdig vaksinert ved begynnelse av kurs.

(dvs 12 uker)

Er ikke det litt gammeldags, dette med å holde valpene unna andre hunder før de er vaksinert/12 uker? Frem til valpene blir vaksinert selv, så skal de jo være beskyttet av mors vaksine, er det ikke sånn?

Da vi så på valpekurs, fant i hvert fall jeg flere hundeskoler som tok i mot valper fra de var 10 uker, og vi både sosialiserte og gikk på kurs med valpen vår før han fylte 12 uker.. Han var vel 11 uker da vi begynte på kurs, og to av valpene på kurset var yngre enn han. Resten mener jeg var 12-16 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det er dyreplageri å ta valper fra mora så tidelig. For valpens beste bør dere vente til den er minst 12uker. Det er krevende nok med valper på tolv uker. Men dere er vel forberdet på å være hjemme hele dagen med valpen de første to, tre månedene? Det burde ellers ikke være noe problem for en oppdretter å beholde valpene til de er gamle nok.

Jeg har hørt om så mange som har gitt valper tilbake til oppdretter fordi de etter tre, fire måneder ikke orker mer. Valpe perioden er slitsom og om man hadde ventet litt ville man fått en kortere slitsom periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det er dyreplageri å ta valper fra mora så tidelig. For valpens beste bør dere vente til den er minst 12uker. Det er krevende nok med valper på tolv uker. Men dere er vel forberdet på å være hjemme hele dagen med valpen de første to, tre månedene? Det burde ellers ikke være noe problem for en oppdretter å beholde valpene til de er gamle nok.

Jeg har hørt om så mange som har gitt valper tilbake til oppdretter fordi de etter tre, fire måneder ikke orker mer. Valpe perioden er slitsom og om man hadde ventet litt ville man fått en kortere slitsom periode.

Det er da helt vanlig å hente valper ved 8 uker, og de færreste oppdrettere har vel egentlig lyst til å ha hele kullet hjemme til de er 12 uker gamle? Perioden mellom 8 og 12-16 uker er en veldig viktig sosialiseringsperiode hos valpen, og for mange valpekjøpere er det en stor fordel å selv kunne sosialisere valpen sin i denne perioden. Mange oppdrettere har vel heller ikke tid/mulighet til å ta seg av full sosialisering og miljøtrening av et helt kull i den alderen? Selv ville jeg ikke hentet valp hos oppdretter senere enn v/ ca 10 ukers alder, fordi jeg gjerne vil ha valpen selv i denne sosialiseringsperioden.

Og man trenger ikke være hjemme 24/7 i 2-3 måneder fordi man får valp, man bør helst begynne hjemme alene-trningen før den tid, synes jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får valpen vår om 4 uker. Han er da 8 uker..

Når bør vi starte opp med valpekurs?

Og hva anbefales? Vi bor i nærheten av Lillestrøm.

Jeg ville startet på valpekurs når valpen er rundt 11 - 12 uker. For noen valper er det best å vente litt lenger, og for noen valper kan det fungere like fint å begynne på kurs nesten med en gang. Dessuten er det jo ikke alltid at det arrangeres kurs AKKURAT når det passer å begynne. Det viktigste er at valpen rekker å bli trygg på dere, og skjønne hvor/hvem den hører til, før den begynner på kurs. Og hvor lang tid akkurat det tar, varierer fra valp til valp. Vi begynte med Linux når han var 11 uker, jeg trodde da det var litt for tidlig, men jeg tror det var veldig lurt med tanke på sosialiseringen at vi begynte så tidlig. Selv "lydighetstreningen" i det er ikke så viktig.

Når det gjelder vaksinering og "karantene" for å unngå smitte: Den perioden som man ideelt sett skal unngå andre hunder for å unngå smitte, er den samme perioden som er så essensiell i forhold til sosialiseringen med andre hunder, derfor blir det ofte anbefalt å prioritere sosialiseringen, fordi smittepresset her i Norge relativt sett er ganske liten. Det er nok større sjanse for at valpen mister noe viktig ved å holdes helt unna andre hunder i denne perioden, enn at den blir smittet av noe hvis den møter andre hunder. Uten at jeg egentlig har noe vitenskaplig bevis for at det er sånn...

Red: Akkurat kurs på Lillestrøm har jeg ikke erfaring med, men det er det sikkert andre som har. Vi gikk hos Oslo hundeskole når vi gikk valpekurs (og grunnkurs og bronsjemerkekurs), og var veldig fornøyd med det. Tror de har kurs på deres side av Oslo ogs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det er dyreplageri å ta valper fra mora så tidelig. For valpens beste bør dere vente til den er minst 12uker. Det er krevende nok med valper på tolv uker. Men dere er vel forberdet på å være hjemme hele dagen med valpen de første to, tre månedene? Det burde ellers ikke være noe problem for en oppdretter å beholde valpene til de er gamle nok.

Jeg har hørt om så mange som har gitt valper tilbake til oppdretter fordi de etter tre, fire måneder ikke orker mer. Valpe perioden er slitsom og om man hadde ventet litt ville man fått en kortere slitsom periode.

Mange hundemødre er VELDIG ferdig med valpene sine når de er 8 uker, og nærmest avviser dem. Syns du da at det er dyreplageri å sende valpene avgårde ved 8 uker? Når moren ikke vil ha noe mer med dem å gjøre, og oppdretter da må sosialisere kanskje 10 valper samtidig, uten mors "hjelp". Syns du ikke da det er bedre at valpene kan dra til sin nye familie og få forhåpentligvis god og individuell sosialisering der? Jeg kan være enig i at enkelte kull/valper kan tjene på å være en uke ekstra + - noen dager hos mor, men de mister også en del "bånding" og sosialisering med sin nye familie ved å være hos oppdretter så lenge. Særlig hvis du mener de skal være hos oppdretter til de er 12 uker (det er FIRE uker mer enn det som er vanlig det).

Red: Men det var da virkelig ikke dette TS spurte om, så beklager at jeg gikk videre i diskusjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det er dyreplageri å ta valper fra mora så tidelig. For valpens beste bør dere vente til den er minst 12uker. Det er krevende nok med valper på tolv uker. Men dere er vel forberdet på å være hjemme hele dagen med valpen de første to, tre månedene? Det burde ellers ikke være noe problem for en oppdretter å beholde valpene til de er gamle nok.

Jeg har hørt om så mange som har gitt valper tilbake til oppdretter fordi de etter tre, fire måneder ikke orker mer. Valpe perioden er slitsom og om man hadde ventet litt ville man fått en kortere slitsom periode.

Jeg skjønner du har behov for å fortelle hva du syntes er riktig/galt, men dette var da helt utenfor tema.... :icon_confused:

Hva med å lage deg en egen tråd rundt det du har behov for å uttrykke?

Takker de andre for gode svar og råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Når jeg hørte litt rundt etter valpekurs foretrakk de at valpen var ferdig vaksinert ved begynnelse av kurs.

(dvs 12 uker)

Dette er standard for Oslo hundeskole hvor vi gikk også. Men hadde en pointer på kurset som bare var 10 uker. Mens så godt som alle andre gikk videre på kurs, men den lille pointeren ventet til sommeren med å ta neste kurs ettersom han var såpass liten og lite interessert. :) Anbefaler deg å leke og begynne så smått på egenhånd, øve på kontakt kan alle gjøre, og det er veldog greit å begynne med. Det er jo rett og slett å belønne når valpen ser på deg :icon_confused: Og belønner du hver dag, da har du en som stirrer deg i øya til de dåner :icon_redface:

Grunnen til at de vil at man skal vente, er jo ikke fordi de er så små, men mer utsatt for smitte ettersom de ikke er vaksinerte.

Vår tulle lekte med andre hunder før hun var på kurs, også før hun var vaksinert, men dette var voksne hunder som var vaksinert.

Kan ikke noe for det, men jeg følte meg trygg ettersom hun var vaksinert. Liten sansynlighet for å bli smittet og enda mindre sjanse for at hun kunne smitte noen andre. :no:

Vi har gått tre kurs på Oslo hundeskole, valpekurs - grunnkurs- hverdagslydighet.

Kjempefornøyd med alle kurs og alle instruktører. Har lært masse, trenger fremdeles litt mer trening - frøkna har sterke meninger :D Kan anbefales, men sikkert mange andre flotte skoler der ute også. Har bare prøvd oslo hundeskole, så er det eneste jeg jan si noe om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...