Gå til innhold
Hundesonen.no

Rå snacks til hunden


mokken

Recommended Posts

Driver å rydder frysen her for å få plass til noe rått og godt til hundene.

Hva bestiller jeg hos slakteren?

Noe som kan gies både til valp og senior hund, gjerne uten veldig mye fett da gamla legger lett på seg :innocent:

Dette blir i tillegg til tòrrfor/V&H.

Mener å ha lest noe om kalkunnakker/kyllingnakker, stemmer det?

Og ja, jeg vet at det var en lignende tråd for en stund siden, men jeg finner den ikke noe sted! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rema pleier ha 5kgs kartonger med rå, ukrydrete kyllingvinger, de har vel også lår.. Foretrekker lår vi, på hunder med litt str :innocent: First Price sine laksekoteletter er sunt og godt, og First Price har jo også store pakker m/ fryste svinekoteletter. Ellers har jeg gitt frosne biter med oksehale. Pleier hamstre inn slike ting om jeg finner det på tilbud :lol: Fiskehoder har vi fått billig/gratis fra fiskedisk, samt småsild og små makrell (haha, skulle sett uttrykket til fjotten første gang han fikk en hel, liten fisk! "Mener du jeg skal spise det der?? Men etter å ha dyttet den litt rundt i hagen, så gikk den jammen nedpå :ahappy: ).

Dette var vel ikke akkurat ting man bestiller fra en slakter, men men :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mager kost er jo spesielt ting fra svin og kylling/kalkun, i forhold til f.eks. får og storfe.

Selv gir jeg hunden kyllingvinger og koteletter. Sistnevnte skjærer jeg fettrandene av, og ofte en del av kjøttet også ettersom hunden er liten og det kan bli i aller meste laget med en hel kotelett til ham (og skal vi ha koteletter til middag selv, så skjærer jeg av beina til ham først, og lar det sitte igjen ca like mye kjøtt på beinet som mengden bein). Også passer jeg på at kantene på kotelettbeina ikke er for skarpe, disse kan eventuelt files til litt :)

Sånn i bunn og grunn er det vel bare å høre hva de har som er rått og naturell. Null varmebehandling eller salt/krydder. Og uten masse skarpe skjærekanter på beina. Og eventuelt hva som er mer magert enn annet.

Men jeg vil også vite mer om produkter man bør spørre etter hos slakteren. Og ting som av en eller annen grunn er greit å la være å gi. Greit å ha noe litt spesifikt å spørre etter også. Hittil har jeg i grunn bare gått i frysediskene på matbutikken og romstert etter passende hundesnacks. Men der blir jeg ofte i tvil, og lar være å kjøpe om jeg ikke er sikker. For jeg synes det er noe manglende merking på produktdeklarasjonene.. Sommerkoteletter f.eks.. Er ikke en del av definisjonen "sommerkotelett" at den er røkt? Det står nemlig ikke alltid nevnt på pakken at de er det. Og det plager meg litt. For da blir jeg usikker på enkelte andre produkter også. For meg som ikke spiser fårkål selv, f.eks., er det ikke greit å vite om fårikålkjøtt kommer saltet eller ei :P Så da måtte jeg lese på ørten pakker fra forskjellige merker før jeg slo meg til ro med at "fårikålkjøtt" er lammekjøtt naturell, og dobbeltsjekka kjøttypen på matprat.no før jeg ga bikkja en bit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rema pleier ha 5kgs kartonger med rå, ukrydrete kyllingvinger, de har vel også lår.. Foretrekker lår vi, på hunder med litt str :) First Price sine laksekoteletter er sunt og godt, og First Price har jo også store pakker m/ fryste svinekoteletter. Ellers har jeg gitt frosne biter med oksehale. Pleier hamstre inn slike ting om jeg finner det på tilbud ;) Fiskehoder har vi fått billig/gratis fra fiskedisk, samt småsild og små makrell (haha, skulle sett uttrykket til fjotten første gang han fikk en hel, liten fisk! "Mener du jeg skal spise det der?? Men etter å ha dyttet den litt rundt i hagen, så gikk den jammen nedpå :D ).

Dette var vel ikke akkurat ting man bestiller fra en slakter, men men :aww:

Laksekotelettene fra FP går det litt av her i huset også :) Hunden og den ene katten synes de er skikkelig stas. Kanskje ikke det magreste man kan gi, men det er vel ganske så sunt fett i den fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rema pleier ha 5kgs kartonger med rå, ukrydrete kyllingvinger, de har vel også lår.. Foretrekker lår vi, på hunder med litt str ;) First Price sine laksekoteletter er sunt og godt, og First Price har jo også store pakker m/ fryste svinekoteletter. Ellers har jeg gitt frosne biter med oksehale. Pleier hamstre inn slike ting om jeg finner det på tilbud :P Fiskehoder har vi fått billig/gratis fra fiskedisk, samt småsild og små makrell (haha, skulle sett uttrykket til fjotten første gang han fikk en hel, liten fisk! "Mener du jeg skal spise det der?? Men etter å ha dyttet den litt rundt i hagen, så gikk den jammen nedpå :P ).

Dette var vel ikke akkurat ting man bestiller fra en slakter, men men :P

kyllingvinger var ikke dumt, der er vel beina grei å servere også sant?

Hvor får du tak i frossen oksehale? Og er den rå?

FP laks ikke dumt, men detter er vel oppdrettslaks, så da tror jeg at det holder med V&H med laks.

Får høre om en beskjent skal ut å lufte fiskestangen snart :P

Mager kost er jo spesielt ting fra svin og kylling/kalkun, i forhold til f.eks. får og storfe.

Selv gir jeg hunden kyllingvinger og koteletter. Sistnevnte skjærer jeg fettrandene av, og ofte en del av kjøttet også ettersom hunden er liten og det kan bli i aller meste laget med en hel kotelett til ham (og skal vi ha koteletter til middag selv, så skjærer jeg av beina til ham først, og lar det sitte igjen ca like mye kjøtt på beinet som mengden bein). Også passer jeg på at kantene på kotelettbeina ikke er for skarpe, disse kan eventuelt files til litt :P

Sånn i bunn og grunn er det vel bare å høre hva de har som er rått og naturell. Null varmebehandling eller salt/krydder. Og uten masse skarpe skjærekanter på beina. Og eventuelt hva som er mer magert enn annet.

Men jeg vil også vite mer om produkter man bør spørre etter hos slakteren. Og ting som av en eller annen grunn er greit å la være å gi. Greit å ha noe litt spesifikt å spørre etter også. Hittil har jeg i grunn bare gått i frysediskene på matbutikken og romstert etter passende hundesnacks. Men der blir jeg ofte i tvil, og lar være å kjøpe om jeg ikke er sikker. For jeg synes det er noe manglende merking på produktdeklarasjonene.. Sommerkoteletter f.eks.. Er ikke en del av definisjonen "sommerkotelett" at den er røkt? Det står nemlig ikke alltid nevnt på pakken at de er det. Og det plager meg litt. For da blir jeg usikker på enkelte andre produkter også. For meg som ikke spiser fårkål selv, f.eks., er det ikke greit å vite om fårikålkjøtt kommer saltet eller ei :P Så da måtte jeg lese på ørten pakker fra forskjellige merker før jeg slo meg til ro med at "fårikålkjøtt" er lammekjøtt naturell, og dobbeltsjekka kjøttypen på matprat.no før jeg ga bikkja en bit.

Ang det å spørre slakteren, da vet h*n vel hva som er magert og evnt ikke for sterkt for en hundemage?

Vom og innmat er vel regnet som noe sterk kost vil jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. kalkun og kyllinghalser så er dette noe Vom og hundemat selger. Så de du kjøper V&H av, kan skaffe deg dette ;) Det eneste er at det ikke står i prislistene til V&H, så det er få som vet at de har disse :P

Supert, da skal jeg purre på forhandleren!

Takk for tips :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kyllingvinger var ikke dumt, der er vel beina grei å servere også sant?

Hvor får du tak i frossen oksehale? Og er den rå?

Ang det å spørre slakteren, da vet h*n vel hva som er magert og evnt ikke for sterkt for en hundemage?

Vom og innmat er vel regnet som noe sterk kost vil jeg tro?

Kyllingvinger går fint å gi ja, så lenge de er rå ;)

Frossen rå oksehale har jeg funnet i frysedisk i butikk, ligger gjerne sammen med kraftbein og den slags.

Vom og innmat er vel litt sterkt for magen, men det er jo det i V&H. Min tåler i hvert fall sånt fint, han får bl.a ofte tørket lever som treningsgodbiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte pose (2 kg) med kyllingvinger, naturell. Hvordan gir du dette? Tine først, eller greit å knaske på frossent?

Varierer litt :icon_confused: Gir det helst frossent eller halvfrossent, litt mer å jobbe med. (Også kan man putte vingen i "utfordringer" av pappesker eller annet uten for mye søl da.) Men skyller litt i kaldvann først om det kommer rett fra fryseren - kan fint være iskaldt og hardt, men det ytterste frostlaget setter han ikke videre pris på, det som er av typen "fryse fast tunga på".

Større ting gir jeg heller halvfrossent enn helt frossent. Så det blir både rive-og-slite-jobb ytterst og litt raspe-gnaging lenger inn for å få i seg alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir det rett fra frys :D

Første forsøk med Hermes: Han tygget og knasket litt på det noen minutter, så gikk hele saken i gapet. Har siden fulgt litt med på avføringen, for å vite om det ikke kommer en hel kyllingvinge ut andre veien, men etter et par dager kan jeg ikke se noe spesielt. Det virker som at hele saken er blitt brutt ned på normalt vis. Men, skjer det ofte at hundene deres sluker hele kyllingvinger, og bekymrer det i så fall dere? Ville dere funnet noe annet enn kyllingvinger å gi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben tygde aldri kyllingvinger, så han fikk som oftest lår eller skrog istedet (for at han ikke skulle sluke så mye luft og fise, ikke fordi han ikke tygde beina per se). Valpis tar ett tygg midt på for å knuse beina litt, så svelger hun. Har aldri funnet kyllingbensplinter i avføringen. Det hender jeg finner bensplinter fra kotelettbein, men de har aldri hatt problemer med å få de ut/hatt vondt av dem. Og dess mer vant de blir til rått/ben, dess lettere blir de brutt ned i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første forsøk med Hermes: Han tygget og knasket litt på det noen minutter, så gikk hele saken i gapet. Har siden fulgt litt med på avføringen, for å vite om det ikke kommer en hel kyllingvinge ut andre veien, men etter et par dager kan jeg ikke se noe spesielt. Det virker som at hele saken er blitt brutt ned på normalt vis. Men, skjer det ofte at hundene deres sluker hele kyllingvinger, og bekymrer det i så fall dere? Ville dere funnet noe annet enn kyllingvinger å gi?

Jeg gir bare lår nå pga vingene blir for små, men tror ikke det er noe farlig om de svelger litt store biter nei :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånne små vinger som man får kjøpt ferdiggrillet du gir? Altså rå da. For da skjønner jeg at de glir fort ned. Vi gir sånne store kyllingvinger fra Sverige, og da må han tygge litt på dem.

Tror jeg betalte 29 kr eller noe for 2 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er altså oppe og avgjort at det er helt ok å gi hunden kyllingvinger? Så bra, da! Jeg har nemlig alltid trudd at hele fuggern er fyfy for bikkjer og at beina kan splintre seg og ødelegge og altmellomhimmelogjord. :frantics:

Rått, ja. Det går helt fint. Men man må ikke finne på å gi hunden varmebehandlede kyllingvinger, da kan beina splintre og gjøre ugagn :icon_clapping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...