Gå til innhold
Hundesonen.no

Er dette ekkelt?


sham

Recommended Posts

Snakker med noen kollegaer her (som ikke har hund)og vi snakket om at jeg jevlig sjekker alle deler av hunden min for å rett og slett sjekke at alt er OK :) Jeg har heller ikke noe problem med å skrape litt på tennene til Tassen, heller ikke sjekke kjønnsorganet :icon_confused: De syntes dette var kjeeeempe ekkelt :)

Eneste jeg ikke har gjordt enda er å tømme analkjertler :) men tror ikke jeg skulle hatt noen store problemer med å gjøre dette heller :):D

Hva syntes dere? Er dette ekkelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det spiller da ingen verdens rolle. Hunden løper jo rundt naken - så at vi er litt "pågående" av og til tar de neppe noen skade av.

Så ja, jeg sjekker etter når man vel børster/klipper at alt ser normalt ut. Også ved overdreven slikking, såklart.

Ekkelt? Tja, man får jo være litt "tøff" mht tiss/bærsj sånn generelt når man har hund - så LITT hardhudet må man jo være, da.

Og nei - analkjertler har jeg aldri klemt ut, det har heller ingen annen på noen av mine hunder - noensinne. DET er sikkert kjempeekkelt...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er ekkelt å gjøre dette. Det er da nødvendig syns jeg :)

Venner av meg syns jeg var ufattelig ekkel da jeg danset gla dansen fordi jeg fikk beskjed av oppdretter om at begge testiklene ti Caius (valpen min) var kommet ned..

Type.. "Tar de virkelig på de der?" osv :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innmari tilvending til å ha korthåret handhund med baller og utstyr hengende i synsviddet. Forige hanhunden min sjekket jeg bare utstyret på etter kastrering.

Men nå syns jeg det er helt greit å sjekke ballene til Kasko (han får endel stikk på dem, så må sjekke at ikke ting blir betent) men snoppen får han ha i fred - den rører jeg ikke med mindre jeg har grunn til å tro at noe er gæernt. Samme med analkjertler på bikkjene. Jeg har tømt analkjertler på hunder, men aldri "bare fordi". Har alltid vært grunner til det. Og ja, det er ekkelt. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er analkjertler, hva er de gode for? Skjønner så mye som at det er kjertler i analen, men hvorfor kan de begynne å lukte?

Har heldigvis ikke opplevd dette :S

Synes ikke det er ekkelt å sjekke understellet til hunden, stikker gjerne en forhudsrens-sprøyte inn uten å mukke, men mulig vennene mine synes det er litt rart :icon_confused: ballene synes jeg egentlig er litt ekle må jeg si, men i det minste glad for at de er svarte og ikke rosa. De har jeg aldri sjekket faktisk, er det noe man burde gjøre? Veterinæren undersøker jo hver gang, og blir noen ganger i året i forbindelse med vaksiner.

Men ellers må jeg si at jeg ikke går over ham rutinemessing, men han får jo veldig mye kos hver dag, og unormale ting vil jo lett oppdages slik (selv om jeg må bare få si at baller og tissen koser vi ikke med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innmari tilvending til å ha korthåret handhund med baller og utstyr hengende i synsviddet. Forige hanhunden min sjekket jeg bare utstyret på etter kastrering.

Men nå syns jeg det er helt greit å sjekke ballene til Kasko (han får endel stikk på dem, så må sjekke at ikke ting blir betent) men snoppen får han ha i fred - den rører jeg ikke med mindre jeg har grunn til å tro at noe er gæernt. Samme med analkjertler på bikkjene. Jeg har tømt analkjertler på hunder, men aldri "bare fordi". Har alltid vært grunner til det. Og ja, det er ekkelt. :P

hehe ja det skjønner jeg :)

Jeg har heller aldri tømt analkjertlene, og håper jeg heller ikke trenger, men jeg tror ikke jeg skulle hatt noe "problem" med å gjøre det.. Nå vet jo ikke jeg hvordan lukten er eller noe da :)

Hva er analkjertler, hva er de gode for? Skjønner så mye som at det er kjertler i analen, men hvorfor kan de begynne å lukte?

Har heldigvis ikke opplevd dette :S

Synes ikke det er ekkelt å sjekke understellet til hunden, stikker gjerne en forhudsrens-sprøyte inn uten å mukke, men mulig vennene mine synes det er litt rart :icon_confused: ballene synes jeg egentlig er litt ekle må jeg si, men i det minste glad for at de er svarte og ikke rosa. De har jeg aldri sjekket faktisk, er det noe man burde gjøre? Veterinæren undersøker jo hver gang, og blir noen ganger i året i forbindelse med vaksiner.

Men ellers må jeg si at jeg ikke går over ham rutinemessing, men han får jo veldig mye kos hver dag, og unormale ting vil jo lett oppdages slik (selv om jeg må bare få si at baller og tissen koser vi ikke med).

Jeg er litt usikker, men tror det er pga betennelse? :D Jeg har ikke tenkt til å prøve å tømme dem før jeg evt lukter noe, eller at vet. sier jeg skal gjøre det..

Nei jeg koser da ikke med dem. :P Æsj! :) men sjekker at alt er ok.. Gjør ikke dette ofte, men gjør da det noen ganger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt ekkelt med tispa mi jeg da, den har liksom annen farge enn resten av magen og kroppen og det henger lange hår av den... kan man klippe det? det rekker helt i bakken... og stikker langt avgårde :) hvilken farge skal det egentlig ha? Jeg hadde ikke noe problem med å sjekke baller på handhund etc men stakkars tispa mi er jeg skeptisk til å sjekke om det er noe galt med :icon_confused:

*pinglette*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekker og synes ikke det er ekkelt. Tror man blir litt herdet etterhvert. Mange av mine bekjente som ikke har hund ville nok kanskje synes at det er ekkelt, men de med hund og/eller barn ville ikke tenkt over det i det hele tatt.

Analkjertler er kjertler som utskiller duftsekret, det er en form for merking. Noen hunder har problemer med at disse kjertlene ikke tømmes skikkelig og kan derfor få kløe og/eller infeksjoner i dem. På de fleste hunder funker dette som det skal og man trenger ikke tenke på det.

Må inrømme at jeg ikke har tømt dem på noen hunder selv. Den gangen jeg mistenkte at det var problemer hos den ene hunden min, så fikk jeg mamma til å se på det. Hun hadde puddel med problemer med analkjertler i mange år og gjør ikke noen stor sak av å ta det. Men det lukter :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...