Gå til innhold
Hundesonen.no

Blodsporprøve


Benedicte

Recommended Posts

Jeg vurderer å melde Cita på blodsporprøve denne terminen, og har noen spørsmål:

Hun er vant til å gå NBF-spor og har litt fart. Hvor høy fart er "akseptabelt" og hvor rolig må hun gå for å få 1.premie? Jeg har hørt at noen dommere er veldig strenge på det, mens andre ikke. Hvem er evt ikke så streng på det (har hørt noe om dachshunddommere vs elghunddommere? :wub:

Er det oppsøk? Hvor langt er dette evt?

Er sporet ofte over 12 timer gammelt?

Hvor godt må hun markere sporleie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på om hunden må markere skanken, evt hva kravet til markering er?

:wub:

Edit: Og har jeg forstått det riktig med at det ikke er noen andre krav før man kan starte enn registrert / chippet hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å melde Cita på blodsporprøve denne terminen, og har noen spørsmål:

Hun er vant til å gå NBF-spor og har litt fart. Hvor høy fart er "akseptabelt" og hvor rolig må hun gå for å få 1.premie? Jeg har hørt at noen dommere er veldig strenge på det, mens andre ikke. Hvem er evt ikke så streng på det (har hørt noe om dachshunddommere vs elghunddommere? :wub:

Jeg vet ikke hvor fort et NBF spor er, men hovedoppgaven til en ettersøkshund er jo å finne skadet vilt. Bak skal en skytter gå, og han skal ikke ha puls i geværet når han går bak. Altså skal det være beskjeden fart. Men jeg tror ikke det er noe veldig tydelig skille mellom 1. og 2. premie om man går pittelite fortere. Når jeg gikk som sporlegger gikk dommeren bak meg og plukket bær og kjente på elgmøkk. Så de har ganske god tid..

Er det oppsøk? Hvor langt er dette evt? Nei, ikke noe oppsøk. Du får påvist blodgropa som er starten, så er sporet merket i riktig retning ca 25 meter framover.

Er sporet ofte over 12 timer gammelt? Gjerne eldre også. De sporene jeg har lagt har jeg lagt på ettermiddagen, fra klokka tre. Så gåes de første sporene tidligst klokka ni neste morra og helt fram til i ett-to tiden. Altså opp mot 24 timer.

Hvor godt må hun markere sporleie?

Noen ganger betyr ikke sårleie så mye, mens andre ganger kan det bety f.eks HP. Det er ikke så viktig for dommer hvordan hun markerer, men når du ser hun markerer bør du gi dommer beskjed om at dere har funnet den ved å heve hånda og f.eks si sårleie.

Håper dette ga svar på litt av det du lurte på.

Til Marie: De må markere skanken, for dette er sporslutten. Finner de ikke sporslutt får de dårligere premiering. Det er ingen krav andre enn id-merking og vaksine for å stille. Tror de må være fylt 9 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Marie: De må markere skanken, for dette er sporslutten. Finner de ikke sporslutt får de dårligere premiering. Det er ingen krav andre enn id-merking og vaksine for å stille. Tror de må være fylt 9 mnd.

Okei, og da må de plukke den opp?

Hvor kan man få tak i skank å øve med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, og da må de plukke den opp?

Hvor kan man få tak i skank å øve med?

Nei, de trenger ikke ha den i munnen i det hele tatt, men de skal gå sporet helt fram til skanken. I flere tilfeller så ser jo fører skanken før hunden kommer helt fram. Og jeg har opplevd at eier holder igjen hunden så den skal gå seg rett på og ikke ringe rundt. Men hadde det vært et reelt ettersøk så hadde det jo ligget et helt dyr der og ikke bare en skank, så man kan vel neppe unngå og se det. Så de dommerene jeg har gått med har sagt at det ikke er diskvalifiserende og gå forbi skanken om hunden følger sporet. Da ville man funnet dyret uansett.

Jeg har fått mine skanker fra jegere. Fin årstid nå da :wub: De fleste starter med rådyrskank på unge hunder, da disse er små og lette. Så brukes det mye hjortefot fra oppdrettere. Jeg har også brukt elgfot, men jeg synes den blir for stor og håndtere når jeg skal gå ut sporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et blodspor skal være 600m. Når noen skryter av at de går det på 14 min, er det tull, det er ALT for fort. Var det forståelig for dere bruksfolk? Man skal gå temmelig sakte frem, og jeg tror at man i bruks går temmelig mye raskere. Man kan bestemme hundens fart ved å holde tilbake i linen, men hunden bør jo være vant til det da. Man kan jo tenke at hunden skal GÅ sporet, ikke trave. For meg hjelper det å forestille meg at jeg har skytter bak meg, og at han er feit og røykende, og ikke skal bli sliten. ;) Det skal heller ikke knake mye i kvister, jeg tenker at jeg skal liste meg frem som på et ettersøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Ler* Men Huldra, jeg kom jo akkurat over noen som hadde gått et blodspor på 14 minutter og fått 1.premie og HP! Og den hadde i tillegg sjekket en del slik jeg forstod...

Men okei, da har jeg en liten formening om hvordan det skal gå. Vi får prøve å filme når vi går, og så kan dere bedømme fart m.m. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder bruker vanligvis ca. 20 min. på et blodspor, da går de i et behagelig, greit tempo, utreder vinkler og avhopp. Det raskeste sporet vi har gått, var unnagjort på 12 min., vi fikk førstepr., men dommeren mente det gikk litt i forteste laget.

Trener forresten mopsen litt på blodspor, og hun bruker nok adskillig lenger tid, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en fin ligning du brukte Huldra :D For det skal ikke gå fortere enn at skytteren (dommeren) klarer å følge etter uten å få altfor høy puls. Dessuten bør man bevege seg så rolig som mulig; det er jo et ettersøksarbeid vi bedømmer og dyret skal ikke skremmes unødig.

Farten kan variere fra rase til rase; de lavbeinte går nødvendigvis saktere enn f.eks en høybeint laika. Snittiden på de bikkjene jeg har dømt i de siste er 20-25 min og det er et flott tempo. Fører og ikke minst hund får med seg det som skjer i sporet om det så er en brå vinkel, et avhopp eller et sårleie.

Jeg vet at enkelte går sporet på under 10 min og likevel får 1 pr - sjølv om dommer bemerker at tempoet er for høyt. Det bør i mitt hode gi en lavere premieringsgrad all den tid tempo er et av kriteriene som skal bedømmes.

Dere som lurte på om hunden må ta opp skanken - det er nok at hunden stopper opp og viser at vi er kommet til veis ende. Hunden må ikke nødvendigvis markere sårleie heller sjølv om det er et pluss. Teamarbeidet er viktig, ikke glem at dommeren ser på deg som fører også :D Det hender ikke rent sjelden at hunden går til 1 pr og fører til stryk; dvs at det er ikke hundens feil at det går gæli men fører har ikke snøring på å lese hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skank, så du kan jo si i fra om du vil gå blodspor en eller annen dag :ahappy:

Vil jeg gjerne! I oktober :lol:

Jeg har også skank :) Fikk tilsendt i posten av Jaktlykke her inne for et par år siden :)

Så flott :)

Dere som lurte på om hunden må ta opp skanken - det er nok at hunden stopper opp og viser at vi er kommet til veis ende. Hunden må ikke nødvendigvis markere sårleie heller sjølv om det er et pluss. Teamarbeidet er viktig, ikke glem at dommeren ser på deg som fører også :) Det hender ikke rent sjelden at hunden går til 1 pr og fører til stryk; dvs at det er ikke hundens feil at det går gæli men fører har ikke snøring på å lese hunden.

Hva bør man som fører være spesielt obs på ?

:o

Det med farten blir et problem, jeg har en hund som løper spor... (hun er nøye likevel..)

Tips til nedroing av tempo? Hun kommer til å bli suur hvis jeg bremser henne :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fører må lære seg å lese hunden. Er hunden på rett spor eller har han mistet det? Eller har han gått over på ferske dyrespor f.eks. Det er er samarbeid som sagt. Dersom hunden stopper opp og snuser ekstra på en flekk så kan det være lurt å ta en titt sjølv for å se hva det er for noe (blod, sårleie osv).

Angående farten. Det er mange som sliter der. Er hunden skikkelig gira på forhånd så kan du prøve å ta av litt av energien ved å gå en tur. Eller du kan nedtone hele sporinga (ikke hause opp stemningen med å vise sele, utstyr osv). Gode ritualer før sporstart kan være med på å få hunden til å roe seg - den får ikke lov å gå videre før den sitter rolig og oppfører seg rolig i lina. Avbryte/stoppe opp når hunden vil spurte avgårde og ikke gå videre før tempoet er akseptabelt.

Det er utrolig viktig å ta tak i tempo fra første børjan; det er lettere å få det under kontroll fra start enn å begynne å plukke unoter etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Ler* Men Huldra, jeg kom jo akkurat over noen som hadde gått et blodspor på 14 minutter og fått 1.premie og HP! Og den hadde i tillegg sjekket en del slik jeg forstod...

Men okei, da har jeg en liten formening om hvordan det skal gå. Vi får prøve å filme når vi går, og så kan dere bedømme fart m.m. :)

Flir! Jo, jeg vet at det finnes dommere som ikke trekker for høyt tempo, men jeg er så uerfaren at jeg ikke kan tipse deg om hvem det er i tilfelle. :o Dommere er vel uenige i dette, som i mye annet.. (skal vi nevne diskusjonen om hvorvidt man MÅ ha vilt i sporet for å få HP, eller om hunden MÅ markere sårleie for å få HP, osv?)

Det var en fin ligning du brukte Huldra :) For det skal ikke gå fortere enn at skytteren (dommeren) klarer å følge etter uten å få altfor høy puls. Dessuten bør man bevege seg så rolig som mulig; det er jo et ettersøksarbeid vi bedømmer og dyret skal ikke skremmes unødig.

Farten kan variere fra rase til rase; de lavbeinte går nødvendigvis saktere enn f.eks en høybeint laika. Snittiden på de bikkjene jeg har dømt i de siste er 20-25 min og det er et flott tempo. Fører og ikke minst hund får med seg det som skjer i sporet om det så er en brå vinkel, et avhopp eller et sårleie.

Jeg vet at enkelte går sporet på under 10 min og likevel får 1 pr - sjølv om dommer bemerker at tempoet er for høyt. Det bør i mitt hode gi en lavere premieringsgrad all den tid tempo er et av kriteriene som skal bedømmes.

Dere som lurte på om hunden må ta opp skanken - det er nok at hunden stopper opp og viser at vi er kommet til veis ende. Hunden må ikke nødvendigvis markere sårleie heller sjølv om det er et pluss. Teamarbeidet er viktig, ikke glem at dommeren ser på deg som fører også :ahappy: Det hender ikke rent sjelden at hunden går til 1 pr og fører til stryk; dvs at det er ikke hundens feil at det går gæli men fører har ikke snøring på å lese hunden.

:lol: Jepp, hunden kan være flink den, men ha en elendig fører.. :innocent:

At skytter er feit og røykende og skal klare å holde følge og at man skal være tilnærmet lydløs, er forresten ikke alltid like lett når hunden legger all sin kraft i selen og trekker rett ned en kløft med ikke direkte skli-sikkert underlag.. :)

Sånn apropos at dommere er forskjellige.. det er en tanke forvirrende/frustrerende med disse dommerne; fra noen får man høre at man skal gi hunden laaang line, hos andre får man høre at man skal gå med max to meters line. Noen sier hunden skal trekke for å vise at den er på riktig spor, andre sier man må være mer oppmerksom på små signaler hunden gir. Noen dommere foretrekker èn type sele, andre foretrekker en annen, eller kanskje til og med halsbånd. Og i tillegg ønsker de gjerne å legge føringer på hvilken type line man bruker. Jammen ikke lett å være nybegynner å skulle finne ut hva som blir mest riktig for seg og sin egen hund, og å finne ut av hvordan samarbeidet blir best mulig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri møtt på dommere som legger seg opp i type sele/line, men har fått kommentarer på linens lengde noen ganger.

Dommere kan ha mye rart for seg, men det kan jaggu sporleggere også! Mer enn en gang har vi fått probleme ri sporslutt, fordi skanken er hengt opp i et tre! Eller kastet avgårde, flere meter fra sporslutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sporleggerene kan ha mye rart for seg ja, ene prøven vi gikk så hadde dem lagt det altfor nærme hverandre (samme sporlegger på begge spor) så bikkja mi begynte jo å gå feil spor etter en stund, også hadde dem plutselig glemt hvor sporet gikk.

Men vi kom da frem til sporslutt tilslutt, selv om jeg begynte å bli både irritert og rød i toppen :innocent: Itilegg så hadde jo ene deltageren med seg sin høyløpske tispe som fikk tisse midt på plassen vi oppholdt oss. Men en hormonell tenåring så var ikke det veldig ideelt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det med høyløpsk tispe: det er opp til prøveledelsen å bestemme om hun får lov å delta og om hun får det så skal hun gå sist og holdes vekke fra de andre hundene. Man lar ikke ei løpetispe vandre rundt på plassen og ødelegge for de andre hundene - det hadde jeg klaga på faktisk... (og jeg har meget hormonell og kåt hannhund som helt sikkert hadde blitt tullerusk etter dama...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Vi har nettopp vært på sporkurs, og fikk går med instruktøren og 3 års jaktlabbe tispa hennes i et konkurransespor. Det var utrolig interessant å se, og nå vet jeg hva jeg må trene på før vi er klare for å starte på blodsporprøve. Hunden skal ikke markere på samme måte som ved bruks, den skal lukte i sårleie, og vise at den har fått det med seg, og skanken ligger i slutten av sporet, så da er det ikke markering annet enn at den finner skanken. Sporet er 600m langt, og har veldig variasjon i vanskelighetsgrad i terrenget. Instruktøren vår sa at den idéelle tiden på 600m er mellom 18 og 30min. Det skal ikke gå så fort som i bruks, og det er vel mest fordi at hunden lett kan gjøre feil om den går så hurtig. Sporet kan ligge alt fra 12 timer til 24 timer. Det kommer an på når på dagen du skal starte. Instruktøren vår sa at om du går sporprøven på lørdag legges det ofte på fredag ettermiddag, mens om du går sist på søndag kan det ha ligget i 24 timer, for da legger de ofte ut sporet på lørdag formiddag.

Så da bør man prøve å gå ganske gamle spor før man melder seg opp. Sporlinen skal være maks 10m og minimum 5m. De bruker maks 3 dl blod i et spor på 600m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...