Gå til innhold
Hundesonen.no

Blodsporprøve

Benedicte

Recommended Posts

Jeg vurderer å melde Cita på blodsporprøve denne terminen, og har noen spørsmål:

Hun er vant til å gå NBF-spor og har litt fart. Hvor høy fart er "akseptabelt" og hvor rolig må hun gå for å få 1.premie? Jeg har hørt at noen dommere er veldig strenge på det, mens andre ikke. Hvem er evt ikke så streng på det (har hørt noe om dachshunddommere vs elghunddommere? :wub:

Er det oppsøk? Hvor langt er dette evt?

Er sporet ofte over 12 timer gammelt?

Hvor godt må hun markere sporleie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på om hunden må markere skanken, evt hva kravet til markering er?

:wub:

Edit: Og har jeg forstått det riktig med at det ikke er noen andre krav før man kan starte enn registrert / chippet hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å melde Cita på blodsporprøve denne terminen, og har noen spørsmål:

Hun er vant til å gå NBF-spor og har litt fart. Hvor høy fart er "akseptabelt" og hvor rolig må hun gå for å få 1.premie? Jeg har hørt at noen dommere er veldig strenge på det, mens andre ikke. Hvem er evt ikke så streng på det (har hørt noe om dachshunddommere vs elghunddommere? :wub:

Jeg vet ikke hvor fort et NBF spor er, men hovedoppgaven til en ettersøkshund er jo å finne skadet vilt. Bak skal en skytter gå, og han skal ikke ha puls i geværet når han går bak. Altså skal det være beskjeden fart. Men jeg tror ikke det er noe veldig tydelig skille mellom 1. og 2. premie om man går pittelite fortere. Når jeg gikk som sporlegger gikk dommeren bak meg og plukket bær og kjente på elgmøkk. Så de har ganske god tid..

Er det oppsøk? Hvor langt er dette evt? Nei, ikke noe oppsøk. Du får påvist blodgropa som er starten, så er sporet merket i riktig retning ca 25 meter framover.

Er sporet ofte over 12 timer gammelt? Gjerne eldre også. De sporene jeg har lagt har jeg lagt på ettermiddagen, fra klokka tre. Så gåes de første sporene tidligst klokka ni neste morra og helt fram til i ett-to tiden. Altså opp mot 24 timer.

Hvor godt må hun markere sporleie?

Noen ganger betyr ikke sårleie så mye, mens andre ganger kan det bety f.eks HP. Det er ikke så viktig for dommer hvordan hun markerer, men når du ser hun markerer bør du gi dommer beskjed om at dere har funnet den ved å heve hånda og f.eks si sårleie.

Håper dette ga svar på litt av det du lurte på.

Til Marie: De må markere skanken, for dette er sporslutten. Finner de ikke sporslutt får de dårligere premiering. Det er ingen krav andre enn id-merking og vaksine for å stille. Tror de må være fylt 9 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Marie: De må markere skanken, for dette er sporslutten. Finner de ikke sporslutt får de dårligere premiering. Det er ingen krav andre enn id-merking og vaksine for å stille. Tror de må være fylt 9 mnd.

Okei, og da må de plukke den opp?

Hvor kan man få tak i skank å øve med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, og da må de plukke den opp?

Hvor kan man få tak i skank å øve med?

Nei, de trenger ikke ha den i munnen i det hele tatt, men de skal gå sporet helt fram til skanken. I flere tilfeller så ser jo fører skanken før hunden kommer helt fram. Og jeg har opplevd at eier holder igjen hunden så den skal gå seg rett på og ikke ringe rundt. Men hadde det vært et reelt ettersøk så hadde det jo ligget et helt dyr der og ikke bare en skank, så man kan vel neppe unngå og se det. Så de dommerene jeg har gått med har sagt at det ikke er diskvalifiserende og gå forbi skanken om hunden følger sporet. Da ville man funnet dyret uansett.

Jeg har fått mine skanker fra jegere. Fin årstid nå da :wub: De fleste starter med rådyrskank på unge hunder, da disse er små og lette. Så brukes det mye hjortefot fra oppdrettere. Jeg har også brukt elgfot, men jeg synes den blir for stor og håndtere når jeg skal gå ut sporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et blodspor skal være 600m. Når noen skryter av at de går det på 14 min, er det tull, det er ALT for fort. Var det forståelig for dere bruksfolk? Man skal gå temmelig sakte frem, og jeg tror at man i bruks går temmelig mye raskere. Man kan bestemme hundens fart ved å holde tilbake i linen, men hunden bør jo være vant til det da. Man kan jo tenke at hunden skal GÅ sporet, ikke trave. For meg hjelper det å forestille meg at jeg har skytter bak meg, og at han er feit og røykende, og ikke skal bli sliten. ;) Det skal heller ikke knake mye i kvister, jeg tenker at jeg skal liste meg frem som på et ettersøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Ler* Men Huldra, jeg kom jo akkurat over noen som hadde gått et blodspor på 14 minutter og fått 1.premie og HP! Og den hadde i tillegg sjekket en del slik jeg forstod...

Men okei, da har jeg en liten formening om hvordan det skal gå. Vi får prøve å filme når vi går, og så kan dere bedømme fart m.m. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder bruker vanligvis ca. 20 min. på et blodspor, da går de i et behagelig, greit tempo, utreder vinkler og avhopp. Det raskeste sporet vi har gått, var unnagjort på 12 min., vi fikk førstepr., men dommeren mente det gikk litt i forteste laget.

Trener forresten mopsen litt på blodspor, og hun bruker nok adskillig lenger tid, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en fin ligning du brukte Huldra :D For det skal ikke gå fortere enn at skytteren (dommeren) klarer å følge etter uten å få altfor høy puls. Dessuten bør man bevege seg så rolig som mulig; det er jo et ettersøksarbeid vi bedømmer og dyret skal ikke skremmes unødig.

Farten kan variere fra rase til rase; de lavbeinte går nødvendigvis saktere enn f.eks en høybeint laika. Snittiden på de bikkjene jeg har dømt i de siste er 20-25 min og det er et flott tempo. Fører og ikke minst hund får med seg det som skjer i sporet om det så er en brå vinkel, et avhopp eller et sårleie.

Jeg vet at enkelte går sporet på under 10 min og likevel får 1 pr - sjølv om dommer bemerker at tempoet er for høyt. Det bør i mitt hode gi en lavere premieringsgrad all den tid tempo er et av kriteriene som skal bedømmes.

Dere som lurte på om hunden må ta opp skanken - det er nok at hunden stopper opp og viser at vi er kommet til veis ende. Hunden må ikke nødvendigvis markere sårleie heller sjølv om det er et pluss. Teamarbeidet er viktig, ikke glem at dommeren ser på deg som fører også :D Det hender ikke rent sjelden at hunden går til 1 pr og fører til stryk; dvs at det er ikke hundens feil at det går gæli men fører har ikke snøring på å lese hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skank, så du kan jo si i fra om du vil gå blodspor en eller annen dag :ahappy:

Vil jeg gjerne! I oktober :lol:

Jeg har også skank :) Fikk tilsendt i posten av Jaktlykke her inne for et par år siden :)

Så flott :)

Dere som lurte på om hunden må ta opp skanken - det er nok at hunden stopper opp og viser at vi er kommet til veis ende. Hunden må ikke nødvendigvis markere sårleie heller sjølv om det er et pluss. Teamarbeidet er viktig, ikke glem at dommeren ser på deg som fører også :) Det hender ikke rent sjelden at hunden går til 1 pr og fører til stryk; dvs at det er ikke hundens feil at det går gæli men fører har ikke snøring på å lese hunden.

Hva bør man som fører være spesielt obs på ?

:o

Det med farten blir et problem, jeg har en hund som løper spor... (hun er nøye likevel..)

Tips til nedroing av tempo? Hun kommer til å bli suur hvis jeg bremser henne :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fører må lære seg å lese hunden. Er hunden på rett spor eller har han mistet det? Eller har han gått over på ferske dyrespor f.eks. Det er er samarbeid som sagt. Dersom hunden stopper opp og snuser ekstra på en flekk så kan det være lurt å ta en titt sjølv for å se hva det er for noe (blod, sårleie osv).

Angående farten. Det er mange som sliter der. Er hunden skikkelig gira på forhånd så kan du prøve å ta av litt av energien ved å gå en tur. Eller du kan nedtone hele sporinga (ikke hause opp stemningen med å vise sele, utstyr osv). Gode ritualer før sporstart kan være med på å få hunden til å roe seg - den får ikke lov å gå videre før den sitter rolig og oppfører seg rolig i lina. Avbryte/stoppe opp når hunden vil spurte avgårde og ikke gå videre før tempoet er akseptabelt.

Det er utrolig viktig å ta tak i tempo fra første børjan; det er lettere å få det under kontroll fra start enn å begynne å plukke unoter etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Ler* Men Huldra, jeg kom jo akkurat over noen som hadde gått et blodspor på 14 minutter og fått 1.premie og HP! Og den hadde i tillegg sjekket en del slik jeg forstod...

Men okei, da har jeg en liten formening om hvordan det skal gå. Vi får prøve å filme når vi går, og så kan dere bedømme fart m.m. :)

Flir! Jo, jeg vet at det finnes dommere som ikke trekker for høyt tempo, men jeg er så uerfaren at jeg ikke kan tipse deg om hvem det er i tilfelle. :o Dommere er vel uenige i dette, som i mye annet.. (skal vi nevne diskusjonen om hvorvidt man MÅ ha vilt i sporet for å få HP, eller om hunden MÅ markere sårleie for å få HP, osv?)

Det var en fin ligning du brukte Huldra :) For det skal ikke gå fortere enn at skytteren (dommeren) klarer å følge etter uten å få altfor høy puls. Dessuten bør man bevege seg så rolig som mulig; det er jo et ettersøksarbeid vi bedømmer og dyret skal ikke skremmes unødig.

Farten kan variere fra rase til rase; de lavbeinte går nødvendigvis saktere enn f.eks en høybeint laika. Snittiden på de bikkjene jeg har dømt i de siste er 20-25 min og det er et flott tempo. Fører og ikke minst hund får med seg det som skjer i sporet om det så er en brå vinkel, et avhopp eller et sårleie.

Jeg vet at enkelte går sporet på under 10 min og likevel får 1 pr - sjølv om dommer bemerker at tempoet er for høyt. Det bør i mitt hode gi en lavere premieringsgrad all den tid tempo er et av kriteriene som skal bedømmes.

Dere som lurte på om hunden må ta opp skanken - det er nok at hunden stopper opp og viser at vi er kommet til veis ende. Hunden må ikke nødvendigvis markere sårleie heller sjølv om det er et pluss. Teamarbeidet er viktig, ikke glem at dommeren ser på deg som fører også :ahappy: Det hender ikke rent sjelden at hunden går til 1 pr og fører til stryk; dvs at det er ikke hundens feil at det går gæli men fører har ikke snøring på å lese hunden.

:lol: Jepp, hunden kan være flink den, men ha en elendig fører.. :innocent:

At skytter er feit og røykende og skal klare å holde følge og at man skal være tilnærmet lydløs, er forresten ikke alltid like lett når hunden legger all sin kraft i selen og trekker rett ned en kløft med ikke direkte skli-sikkert underlag.. :)

Sånn apropos at dommere er forskjellige.. det er en tanke forvirrende/frustrerende med disse dommerne; fra noen får man høre at man skal gi hunden laaang line, hos andre får man høre at man skal gå med max to meters line. Noen sier hunden skal trekke for å vise at den er på riktig spor, andre sier man må være mer oppmerksom på små signaler hunden gir. Noen dommere foretrekker èn type sele, andre foretrekker en annen, eller kanskje til og med halsbånd. Og i tillegg ønsker de gjerne å legge føringer på hvilken type line man bruker. Jammen ikke lett å være nybegynner å skulle finne ut hva som blir mest riktig for seg og sin egen hund, og å finne ut av hvordan samarbeidet blir best mulig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri møtt på dommere som legger seg opp i type sele/line, men har fått kommentarer på linens lengde noen ganger.

Dommere kan ha mye rart for seg, men det kan jaggu sporleggere også! Mer enn en gang har vi fått probleme ri sporslutt, fordi skanken er hengt opp i et tre! Eller kastet avgårde, flere meter fra sporslutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sporleggerene kan ha mye rart for seg ja, ene prøven vi gikk så hadde dem lagt det altfor nærme hverandre (samme sporlegger på begge spor) så bikkja mi begynte jo å gå feil spor etter en stund, også hadde dem plutselig glemt hvor sporet gikk.

Men vi kom da frem til sporslutt tilslutt, selv om jeg begynte å bli både irritert og rød i toppen :innocent: Itilegg så hadde jo ene deltageren med seg sin høyløpske tispe som fikk tisse midt på plassen vi oppholdt oss. Men en hormonell tenåring så var ikke det veldig ideelt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det med høyløpsk tispe: det er opp til prøveledelsen å bestemme om hun får lov å delta og om hun får det så skal hun gå sist og holdes vekke fra de andre hundene. Man lar ikke ei løpetispe vandre rundt på plassen og ødelegge for de andre hundene - det hadde jeg klaga på faktisk... (og jeg har meget hormonell og kåt hannhund som helt sikkert hadde blitt tullerusk etter dama...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Vi har nettopp vært på sporkurs, og fikk går med instruktøren og 3 års jaktlabbe tispa hennes i et konkurransespor. Det var utrolig interessant å se, og nå vet jeg hva jeg må trene på før vi er klare for å starte på blodsporprøve. Hunden skal ikke markere på samme måte som ved bruks, den skal lukte i sårleie, og vise at den har fått det med seg, og skanken ligger i slutten av sporet, så da er det ikke markering annet enn at den finner skanken. Sporet er 600m langt, og har veldig variasjon i vanskelighetsgrad i terrenget. Instruktøren vår sa at den idéelle tiden på 600m er mellom 18 og 30min. Det skal ikke gå så fort som i bruks, og det er vel mest fordi at hunden lett kan gjøre feil om den går så hurtig. Sporet kan ligge alt fra 12 timer til 24 timer. Det kommer an på når på dagen du skal starte. Instruktøren vår sa at om du går sporprøven på lørdag legges det ofte på fredag ettermiddag, mens om du går sist på søndag kan det ha ligget i 24 timer, for da legger de ofte ut sporet på lørdag formiddag.

Så da bør man prøve å gå ganske gamle spor før man melder seg opp. Sporlinen skal være maks 10m og minimum 5m. De bruker maks 3 dl blod i et spor på 600m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...