Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstilling - "hunden bedømmes ut ifra hva jeg ser idag"


ipadda

Recommended Posts

Jeg har tenkt litt på en ting. Som utstiller har jeg flere ganger blir fortalt når jeg har fått bedømmelse på hunden min at "hunden bedømmes ut ifra hva jeg ser idag", og i mine øyner er det riktig ettersom det er vanskelig å forutsi hvordan hunden vil se ut i fremtiden, der finnes ingen garantier.

På siste utstilling jeg var på fikk jeg beskjed om at den ene hunden ikke ville få noen bedre bedømmelse en hva hun gjorde (1.kval 3.konk) på grunn av at dommeren var redd for at hun i fremtiden ville bli for grov. Greit nok, jeg er enig i det jeg, men skal man bedømme hunden utifra hvordan den KAN se ut i fremtiden, eller skal man bedømme det man har forann seg der og da?

Hva er lov, hva er ikke lov? Hva synes folket, bør dommere dømme hva de har forann seg den dagen, eller bør de ha i tankene at "denne hunden får aldri massen sin", "denne hunden blir for grov", "denne hunden blir for liten", "denne hunden blir for stor" osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jo at om dommeren mener at denne hunden vil bli for grov så er det fordi den allerede er for grov. Om hunden da er ung og fortsatt skal utvikle seg vil den bare bli enda grovere.

Sier en dommer at denne hunden vil aldri få massen sin så er det fordi den er i en alder der massen allerede burde vært kommet og så er den ikke det. Ergo er det for sent.

Dommeren er jo ikke synsk og vil jo bedømme hvordan hunden er her og nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener helt klart at hunden bør bedømmes utfra hvordan den ser ut den dagen den bedømmes. Ikke hvordan den vil bli om 2 år når den er ferdig vokst.

Vi ønsker jo bedømmelse i de forskjellige nivåene for å se hvordan hunden forandrer seg. Nytter ikke å få bedømmelse for hvordan hunden kanskje vil bli. Ingen som vet det helt sikkert :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jo at om dommeren mener at denne hunden vil bli for grov så er det fordi den allerede er for grov. Om hunden da er ung og fortsatt skal utvikle seg vil den bare bli enda grovere.

Sier en dommer at denne hunden vil aldri få massen sin så er det fordi den er i en alder der massen allerede burde vært kommet og så er den ikke det. Ergo er det for sent.

Dommeren er jo ikke synsk og vil jo bedømme hvordan hunden er her og nå.

Men det har vel hendt seg at dommere tar feil når det gjelder dette med masse og videre utvikling?

Stilte min DSG da han var et år og omtrent ferdig utviklet.

Han var veldig tidlig ute for rasen.

Fikk da beskjed om at denne hunden var aaaaalt for stor, selv om han var innenfor standard.

Dommern hadde ikke troa på at dette var en hund som kom til å få mer enn flat rød.

Nå er han NORD UCH og WW-08, og plasserer seg stadig i det gode selskap.

Jeg synes dommeren skal dømme hunden sånn den er på uitstillingsdagen.

Og opp mot standard.

De skal ikke synse om hvordan hunden vil bli, eller kunne vært.

Er den for grov, ja komenter det, og akkurat det samme om den mangler masse.

Men ikke lek spåmann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jo at om dommeren mener at denne hunden vil bli for grov så er det fordi den allerede er for grov. Om hunden da er ung og fortsatt skal utvikle seg vil den bare bli enda grovere. Sier en dommer at denne hunden vil aldri få massen sin så er det fordi den er i en alder der massen allerede burde vært kommet og så er den ikke det. Ergo er det for sent.

Dommeren er jo ikke synsk og vil jo bedømme hvordan hunden er her og nå.

Men en dommer kan jo ikke VITE det... Ulike linjer utvikler seg forskjellig, og en tidlig ferdig ung hund blir ikke nødvendigvis så mye grøvre når den blir 5 år liksom, men den KAN bli det - men det kommer litt an på hvordan linjene utvikler seg.

Jeg var utsatt for litt av det samme i sommer da vi stilte på spesialutstillingen i tilknytning til WW i Danmark. Dommeren var veldig redd for at Willy ville bli FOR grov når han ble voksen siden han var sånn akkurat perfekt nå. Nå sa også dommeren at hun IKKE trakk for det i bedømmelsen, men jeg undrer meg jo litt over om det likevel kunne ligge i bakhodet hennes... ? JEG håper jo heller ikke Willy skal bli stort grovere enn det han er nå - men linjene hans tilsier også at han stort sett er ferdig med den veksten - de ER tidlig ferdige hundene fra denne slekta, men jeg VET jo ikke :wub:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite eksempel på at noen faktisk er tidligere utviklet en andre:

IMG_9888.jpg

På dette bildet er Betty ca 10 mnd gammel.

Her er hun for noen dager siden:

60383_469698535585_632600585_7141360_6245178_n.jpg

På det siste bildet her er hun litt fet.

Hun sluttet å vokse når hun var 8 mnd, eneste som har utviklet seg med tid er i grunnen hodet, og det at hun har satt seg litt mer i kroppen, hun har ikke blitt kraftigere, hun har bare satt seg mer, liksom. Litt fastere i fisken, litt mer sånn "voksen preg" over seg, men ingen radikal forandring fra det første bildet.

Edit: Ser at hun ser litt lengre ut i kroppen på det første bildet, det skyldes at hun står i oppoverbakke og ikke er fet *fnis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å se på akuratt det bilde du la opp siden stillingen var veldig forskjellig. :-)

Men selvfølgelig skal dommerne bedømme det di ser den dagen. jeg har selv kritiikker der det står lovende hode osv. denne hunden er dog også i dag NUch.

Det skjer alt for mange ganger att hunder som stilles på dobbelutstillinger får cert å full pakke lørdag å går ut med blått på søndag. Så der skulle man heller si att flere dommere skulle brukt rasestandaren når de bedømte hunder. Akuratt på kraftig og ikke kraftig er det jo øyet som ser.. Men att den kan gå fra kraftig til spinkel på 2 dager er umulig. Men det er vel dette som er noe spennende med utstillingen også... Man vet aldri.. Men jeg mener absolutt de skal bedømme de di ser der og da. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jo at om dommeren mener at denne hunden vil bli for grov så er det fordi den allerede er for grov. Om hunden da er ung og fortsatt skal utvikle seg vil den bare bli enda grovere.

Sier en dommer at denne hunden vil aldri få massen sin så er det fordi den er i en alder der massen allerede burde vært kommet og så er den ikke det. Ergo er det for sent.

Dommeren er jo ikke synsk og vil jo bedømme hvordan hunden er her og nå.

Om den allerede er for grov, så er den jo for grov, ikke sikkert den blir grovere engang, men som sagt, da er den for grov.

Regner med at du heller mener at dommeren mener at hunden er grov, og er "redd" for at den blir grovere. Og hvordan vet du at den blir grovere?

Iver, setteren til mamma og pappa er 8mnd, og gigantisk "for alderen"! Det er faktisk ikke sikkert at han kommer til å vokse noe mer, kanskje han er ferdig allerede.. eller kanskje han blir enda større.

Hunden skal dømmes for hvordan den er den dagen. Og har man en tidlig utviklet hund, så er det vel vanlig og hoppe raskere opp i åpen klasse..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å se på akuratt det bilde du la opp siden stillingen var veldig forskjellig. :-)

Men selvfølgelig skal dommerne bedømme det di ser den dagen. jeg har selv kritiikker der det står lovende hode osv. denne hunden er dog også i dag NUch.

Det skjer alt for mange ganger att hunder som stilles på dobbelutstillinger får cert å full pakke lørdag å går ut med blått på søndag. Så der skulle man heller si att flere dommere skulle brukt rasestandaren når de bedømte hunder. Akuratt på kraftig og ikke kraftig er det jo øyet som ser.. Men att den kan gå fra kraftig til spinkel på 2 dager er umulig. Men det er vel dette som er noe spennende med utstillingen også... Man vet aldri.. Men jeg mener absolutt de skal bedømme de di ser der og da. :-)

--eller fra gul en dag til BIR neste... og hunden ble vist på samme måte de to dagene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

--eller fra gul en dag til BIR neste... og hunden ble vist på samme måte de to dagene..

Samme dommer? Isåfall rart..

To forskjellige dommere, da har det helt med hva dommeren ser på som riktig og bra i forhold til rasestandard. :wub:

Meeen fra gult til BIR er det jo noe som skurrer, hadde bikkja fått blått f.eks., eller flat rød, også BIR neste dag hadde det vært litt mer logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er opp til dommeren hva dommeren ser på. Om dommeren ser på hunden, og mener den er grov for alderen, og at mest sannsynlig blir den for grov som voksen, javel. Da mener dommeren at den er grov for alderen. Da er det det dommeren ser den dagen. Og da blir man jo plassert deretter. Om dommeren mener den har for lite masse, og at den aldri kommer til å få tilstrekkelig masse, neivel. Da har ikke hunden nok masse den dagen.

Det er vel samma hva dommeren synser om hunden i framtiden, det er jo det dommeren ser I DAG, han/hun synser ut ifra? Om dommeren mener hunden din er for grov for alderen per i dag, javel. Det omvende? Javel. Og ja, dommere kan ha VELDIG forskjellige preferanser på hva de liker, bare å se på saluki eller borzoi det, noen dommere vil ha dem grove, kraftige, bredbrysta og litt høye, andre vil ha dem lette, smale, og lavere. Det er ikke lett å si hva som er rett ifht rasestandard, for en høyere hund, vil jo ikke være så grov i forhold til høyden. Men den ser jo himla mye kraftigere ut enn de små ved siden av den.. Da er det opp til hver enkelt dommer.

Det blir jo som oss selv og det, de aller fleste av oss har jo også sine preferanser på hvilken type innenfor rasen vi liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To forskjellige dommere, da har det helt med hva dommeren ser på som riktig og bra i forhold til rasestandard. :wub:

Meeen fra gult til BIR er det jo noe som skurrer, hadde bikkja fått blått f.eks., eller flat rød, også BIR neste dag hadde det vært litt mer logisk.

I Sverige er en mudi med bittfeil blitt S UCH. Noen dommere har til og med skrevet "korrekt bitt" på kritikken til den, og det har den aldeles ikke. Så om en dommer faktisk ikke sjekker tenner skikkelig, så er det jo ikke noe rart at de kan gå ut med så store sprik i premieringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige er en mudi med bittfeil blitt S UCH. Noen dommere har til og med skrevet "korrekt bitt" på kritikken til den, og det har den aldeles ikke. Så om en dommer faktisk ikke sjekker tenner skikkelig, så er det jo ikke noe rart at de kan gå ut med så store sprik i premieringen.

Jeg vet om en hund som har litt overbitt, men siden underleppen er stor på den, så syntes det ikke om de bare løfter raskt på overleppen og titter over.

Så jeg vet jo hva du mener :icon_confused:

Heldigvis er det jo sånn, at når det kommer til valg, så er det ikke automatisk en bra kombinasjon bare fordi mor og far er champions, og de fleste (ihvertfall seriøse) oppdrettere er jo klar over det, og alle hunder har feil, men man ser jo på det også, samt de positive sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...