Gå til innhold
Hundesonen.no

Noe til å ha under vannskålen?


Recommended Posts

Jeg passer en del hunder og mange av de søler fryktelig rundt vannskålen. Når de står der og slafser i seg vann og så havner så mye vann rundt skålen av en eller annen grunn. Hos Luna skjer det ikke, dog hun har en skål med høye kanter. Jeg har prøvd håndkle, pappplate med håndkle rundt, plastikkpose med håndkle rundt, sånn plastikkmatte jeg tegnet på før med, håndkle rundt og gudene vet hva. Vi har furugulv som ikke tåler å være lenge fuktig, og selvom jeg tørker så godt jeg kan blir det fort vått igjen..

Så, noen som vet hva jeg kan gjøre? Passer en flat nå, har hatt han siden lørdag og skal ha han to uker til. Han er ikke så verst, men det kommer vann rundt skålen hans òg (han har store skåler, men ganske lave kanter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner igjen problemet. Slafsa her i huset har fått laminaten til å reise seg :aww:

Gubben fant et slags serveringsbrett på en av disse bilstæsjbutikkene. Det er stort og har kanter som er 3-6 cm høye. Det er i myk hardplast (selvmotsigelse, I know :wub: ) og har fungert topp. God plass til to skåler på 1,5 L

Skal sjekke med gubben i morgen hvor han har kjøpt det. Tror uansett at det ikke kostet stort. Ikke veldig pent, men veldig praktisk :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på det samme.. eneste som stoppet megaslafsen setter Iver hos mamma! I tillegg til at sølte når han drakk, så stappet han labber og alt mulig oppi fatet, og man kunne som regel svømme på kjøkkenet etter at han hadde drukket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben fant et slags serveringsbrett på en av disse bilstæsjbutikkene. Det er stort og har kanter som er 3-6 cm høye. Det er i myk hardplast (selvmotsigelse, I know :wub: ) og har fungert topp. God plass til to skåler på 1,5 L

Kjøpt på biltema. er egentlig ett brett til å sette våte sko på. Min link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aviser under skålene? Evt. håndduk under og avis øverst? Du har ikke mulighet til å sette skålene på badet eller noe, der det ikke er furugulv, men som sørger for at de alikevel har fri tilgang til vann?:wub:

Ja, det har jeg også prøvd, men vannet trekker gjennom og da er jeg like langt. :/ Er litt vanskelig å ha skålene på badene, vi har jo fliser i gangen også, men der er det litt trangt. Ute i kjellerstuen er det også fliser, men der får ikke hunden komme inn (katten må ha et sted å være han også, andre hunder har lett for å jage ham). :aww:

Har ei som griser skikkelig når hun drikker. Så eneste som funker her er avispapir. Det ser jo ikke pent ut, men man må jo holde det tørt. Har brukt slike plastunderlag tidligere, men der samler vannet seg under og det blir fuktig på gulvet.

Ja, det er akkurat det som skjedde her også.

Hva med en non-splash vannskål?

http://www.handlers...spx?c=10&sc=640

Noen flere med erfaring med disse? De i plastik var jo ikke så dyre. :aww:

Men ellers, det hørtes smart ut med disse serveringsbrettene! Det kan være verdt å prøve. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke dreier seg om egen hund men bare besøkende, altså ikke hele tiden, så er jo voksduk enkelt og greit? Det er sjelden videre pent, men for midlertidige løsninger er det jo helt greit (også kan man jo unngå de mest grelle mønster og farger som er å få). De kommer jo gjerne på rull, 1 til 1,5 meter bredt, så kjøper du så mange meter lengde du føler for, og klipper større eller mindre duker utav det. Tar liten plass når du ruller/bretter sammen og stapper i en skuff til neste gang. Blir ikke like i veien som et brett med kant, dersom du trenger ganske stort, siden du slipper å tråkke rundt på utsiden med mindre du ser en våt flekk du ikke vil putte sokken i. Ikke er det noen kant å være uheldig å tråkke på, som velter hele herligheten, heller. Og ganske billig.

Har selv kjøpt inn metervis med 1,4m bred voksduk nå nettopp, bl.a. for å klippe til en duk som passer kjøkkenbordet, så det kan brukes til kloklipp og slikt.

Også kan man jo alltids investere i antisøle-skål om man vil, og kombinere :wub:

Vi har også sånn kjekt tregulv, forresten. Herlig å stå og gå på, men noe dritt å vaske, og krise hver gang man velter en kaffekopp eller en av de firbente har et uhell. Og for sikkerhets skyld så er det jo sprekker på størrelse med et middels juv mellom mange av plankene. Skikkelig praktisk. Så her skal det byttes! Laminat av god kvalitet er foreløpig høyest på lista, untatt gangen - der vil jeg ha fliser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på det samme.. eneste som stoppet megaslafsen setter Iver hos mamma! I tillegg til at sølte når han drakk, så stappet han labber og alt mulig oppi fatet, og man kunne som regel svømme på kjøkkenet etter at han hadde drukket!

Amiga klarer fint å tippe den også hun.... :wub:

Eneste som fungerer her er å ha det på våtrommet, men border collien har en matbrikke under.

Veninna mi sin puddel er derimot verdens største sølekopp og de har et vanlig plastkar som du bruker når du henter tøy etc og satte vannet oppi der, kommer seg skjeldent ut derfra da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amiga klarer fint å tippe den også hun.... :wub:

Eneste som fungerer her er å ha det på våtrommet, men border collien har en matbrikke under.

Veninna mi sin puddel er derimot verdens største sølekopp og de har et vanlig plastkar som du bruker når du henter tøy etc og satte vannet oppi der, kommer seg skjeldent ut derfra da.

Ja, det er jo også en god ide, og kan tilogmed ordnes som en permanent løsning uten at det ser stygt ut :) Et fint trau av noe slag, høyt nok, men så hunden(e) rekker over kanten uten kløn og ubehag, og om nødvendig kle det med noe vanntett på innsida selv om det ikke er av slikt materiale, også plassere en vannskål eller to oppi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen flere med erfaring med disse? De i plastik var jo ikke så dyre. :icon_confused:

Mange hunder "sikler" jo etter at de har drukket, da vil ikke en sånn skål hjelpe så mye. Men hvis problemet er at det skvulper ut av skålen mens de drikker så er de skålene kjempefine synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Om det er flere som har innspill med erfaringer eller fremgangsmåte er det bare å dele 🙂
    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...