Gå til innhold
Hundesonen.no

Et lite spørsmål til dere klikkertrenere.

Guest Vicky

Recommended Posts

Skrevet

Jeg bare lurer litt på noen ting. Når dere skal f.eks lære inn sitte bamse, har dere ikke lov å løfte opp hunden? :? Sliter dere ikke med å lære inn dette uten å ta på hunden? hvorfor kan dere ikke flytte på hunden når dere f.eks lærer inn stå under innkalling?

Bare nysgjerrig, og lurer.

Skrevet

nå har jeg en såpass klikkertrent hund at så fort jeg ser hun nærmer seg det jeg vil, så klikker jeg og da skjønner hun at hun er på rett spør.

Isteden for å løfte henne opp i stå, så klikker jeg heller de gangene jeg ser hun står...også setter jeg inn komando etterhvert som hun forstår det :lol:

Skrevet
nå har jeg en såpass klikkertrent hund at så fort jeg ser hun nærmer seg det jeg vil, så klikker jeg og da skjønner hun at hun er på rett spør.

Isteden for å løfte henne opp i stå, så klikker jeg heller de gangene jeg ser hun står...også setter jeg inn komando etterhvert som hun forstår det :lol:

men hvordan får dere hunden i den bevegelsen? :? Det er jo veldig få hunder som kommer seg i den stillingen uten hjelp.

Skrevet

det er der man har det da...min hund tilbyr adferd, som blant annet stå.

Hvis det er det jeg vil ha fra henne da så klikker jeg og gir godbit :lol:

Og da er den første neste øvelsen hun tar stå, fordi hun husker at der fikk jeg klikk i stad :)

Skrevet

En klikkertrener skal ikke lokke og lure og flytte og styre osv for å få hunden til å utføre en atferd. Enten fanger man atferden, eller så shaper man den inn, eller så bruker man target. Grunnen til det er at hunden skal få en bedre forståelse av det den faktisk gjør.

Man skal ikke trenge å ta på hunden for å lære den inn ting og tang. Om man skal lære inn hunden å sitte bamse så kan man gjøre det på forskjellige måter - enten kan man bruke target og holde den litt over hodet på hunden, men ikke så langt at den må hoppe, og klikke og belønne for at hunden trykker nesa mot targeten akkurat når den sitter bamse, og deretter ta bort targeten og sette på kommando. Eller så kan man f.eks. klikke og belønne for at hunden sitter og gir labb, deretter vil du ha labben høyere og høyere opp og to labber osv før du klikker, og så setter du på kommando. Eller så kan du selvsagt fange atferden. Dog er det litt vanskelig, da jeg til dags dato bare har møtt en eneste hund som sitter bamse uten å ha blitt lært det på noen som helst måte. I alle fall. Den letteste måten å lære inn å sitte bamse på i klikkertrening er nok ved hjelp av target. Selv får vi det ikke til, men det tror jeg har mer med Tinkas balanse å gjøre enn at det ikke er mulig å lære det inn på klikkermåten. :wink:

Skrevet
det er der man har det da...min hund tilbyr adferd, som blant annet stå.

Hvis det er det jeg vil ha fra henne da så klikker jeg og gir godbit :lol:

Og da er den første neste øvelsen hun tar stå, fordi hun husker at der fikk jeg klikk i stad :)

ja.. for jeg spurte noen klikkertrenere og de sa at de måtte løfte litt på hunden . Men gjør alle det? eller bruker dere en annen metode for å få hunden i den stillingen som f.eks sitte bamse, osv.

Skrevet

Bamse har Nicki vanskelig med også...men tror jeg må bruke et annet navn på det for har en kommando som heter danse og hun forveksler disse. De er altfor like. :lol:

Hun har også en tendens til å tippe på ryggen når vi prøver :roll:

Skrevet

Jeg løfter ikke på henne, jeg holder håndflaten ca 30 cm over hold hennes og får henne til å ta snuta på hånda mi...samme som target stick.

Skrevet
Eller så kan du selvsagt fange atferden. Dog er det litt vanskelig' date=' da jeg til dags dato bare har møtt en eneste hund som sitter bamse uten å ha blitt lært det på noen som helst måte.[/quote']

Du skulle ha hilst på Ero, når han vil ha noe, oppmerksomhet eller gobit, sitter han bamse helt uten at vi har lært han det :lol:

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg lærte inn sitte bamse med å ha godbiten over hodet hennes :oops: Men jeg snakket med Lene om det i går på Hamar, og spurte hvordan hun hadde gjort det (for Cita begynte bare å hoppe når jeg tok fram targetsticken), og hun hadde først lært Lili å "gi labb" eller "vinke". Og klikket mange ganger for det. Men så lot hun være å klikke noen ganger, og da anstrengte Lili seg enda litt mer, slik at begge forbeina ble løftet opp, og da klkikket hun og gav jackpot :wink:

Skrevet

Jeg lærte også inn bamse ved å alltid klikke når han ga labb.. Og det gjorde han fort frivillig (begynte altså bare når han løftet labben bittelitt, så gikk det fort derifra). etterhvert så måtte han løfte labben høyere og høyere for å få klikk, også kom etterhvert den andre labben littegrann med også. Da var det bare å være veldig nøyaktig. Så måtte han alltid løfte begge litt for å få klikk, osv. Nå er bamse den adferden han tilbyr raskest, og han lærte det på en dag med trening.. Men såklart- det er vanskelig å lære bamse om du har en stor og tung hund f.eks, eller en hund som ikke av seg selv vil litt opp i lufta.. :cry:

Skrevet

Nå lurer JEG på noe...hvorfor er det så mange som lærer inn denne "sitte bamse" øvelsen???? Hva er poenget ? Er det et poeng i det hele tatt ?

:?

Skrevet
Nå lurer JEG på noe...hvorfor er det så mange som lærer inn denne "sitte bamse" øvelsen???? Hva er poenget ? Er det et poeng i det hele tatt ?

Man kan le av hundene når de gjør det :)

Hehe.. neida.. Er vel mange som lærer det inn fordi det er søtt.

Om jeg noen gang lærer det til Mona, er det kun fordi det hadde vært jækla tøft med en svæær ulvehund som satt bamse :cry:

Skrevet

Man kan le av hundene når de gjør det :(

Hehe.. neida.. Er vel mange som lærer det inn fordi det er søtt.

Om jeg noen gang lærer det til Mona, er det kun fordi det hadde vært jækla tøft med en svæær ulvehund som satt bamse :cry:

Og...da trodde jeg rett...kun fordi det er søtt... :wink:

-jeg syns bare det serteit ut, da.. :(:) :roll:

Skrevet

Hmm, si det :) Ikke særlig nyttig akkurat... Men på BSBK utstillingen måtte jeg pelle meg inn i en tom ring og ha oppvisning for en gjeng retrieverfolk som ville se en søt hund sitte bamse (måtte ha samme oppvisninger minst 7 ganger den helgen :roll: :cry: )

Skrevet

Hmm, si det :( Ikke særlig nyttig akkurat... Men på BSBK utstillingen måtte jeg pelle meg inn i en tom ring og ha oppvisning for en gjeng retrieverfolk som ville se en søt hund sitte bamse (måtte ha samme oppvisninger minst 7 ganger den helgen :roll: :cry: )

:):(:( fliiink du eeer!!! :P

Skrevet

:):(:P fliiink du eeer!!! :(

sitte bamse er jo et flott partytriks :( så jeg skjønner hvorfor den øvelsen er populær. Veldig greit å ha en slik øvelse når man har noen man må underholde :P

Skrevet

Et flott partytriks ???? Hva mener du ? hunden min ekke med meg på no party hvertfall....-og de vennene jeg kjenner og er mye med, har hundene nede og i burene sine når vi er oppe og fester...

Skrevet
Et flott partytriks ???? Hva mener du ? hunden min ekke med meg på no party hvertfall....-og de vennene jeg kjenner og er mye med, har hundene nede og i burene sine når vi er oppe og fester...

ja, sitter du i en bursdag med hunden kan du jo vise noe morsomt. Artig å ha en elegant hund som gjør kunster :cry:

Skrevet

Hvorfor så negativ?

Skrevet

ja, sitter du i en bursdag med hunden kan du jo vise noe morsomt. Artig å ha en elegant hund som gjør kunster :(

Må få låne din, jeg da...min er alt annet enn elegant!! :cry::)

Skrevet

ja, sitter du i en bursdag med hunden kan du jo vise noe morsomt. Artig å ha en elegant hund som gjør kunster :cry:

Lisa er dritflink til å tigge hvis det er bursdag hun :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...