Gå til innhold
Hundesonen.no

Et lite spørsmål til dere klikkertrenere.

Guest Vicky

Recommended Posts

Jeg bare lurer litt på noen ting. Når dere skal f.eks lære inn sitte bamse, har dere ikke lov å løfte opp hunden? :? Sliter dere ikke med å lære inn dette uten å ta på hunden? hvorfor kan dere ikke flytte på hunden når dere f.eks lærer inn stå under innkalling?

Bare nysgjerrig, og lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg en såpass klikkertrent hund at så fort jeg ser hun nærmer seg det jeg vil, så klikker jeg og da skjønner hun at hun er på rett spør.

Isteden for å løfte henne opp i stå, så klikker jeg heller de gangene jeg ser hun står...også setter jeg inn komando etterhvert som hun forstår det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg en såpass klikkertrent hund at så fort jeg ser hun nærmer seg det jeg vil, så klikker jeg og da skjønner hun at hun er på rett spør.

Isteden for å løfte henne opp i stå, så klikker jeg heller de gangene jeg ser hun står...også setter jeg inn komando etterhvert som hun forstår det :lol:

men hvordan får dere hunden i den bevegelsen? :? Det er jo veldig få hunder som kommer seg i den stillingen uten hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En klikkertrener skal ikke lokke og lure og flytte og styre osv for å få hunden til å utføre en atferd. Enten fanger man atferden, eller så shaper man den inn, eller så bruker man target. Grunnen til det er at hunden skal få en bedre forståelse av det den faktisk gjør.

Man skal ikke trenge å ta på hunden for å lære den inn ting og tang. Om man skal lære inn hunden å sitte bamse så kan man gjøre det på forskjellige måter - enten kan man bruke target og holde den litt over hodet på hunden, men ikke så langt at den må hoppe, og klikke og belønne for at hunden trykker nesa mot targeten akkurat når den sitter bamse, og deretter ta bort targeten og sette på kommando. Eller så kan man f.eks. klikke og belønne for at hunden sitter og gir labb, deretter vil du ha labben høyere og høyere opp og to labber osv før du klikker, og så setter du på kommando. Eller så kan du selvsagt fange atferden. Dog er det litt vanskelig, da jeg til dags dato bare har møtt en eneste hund som sitter bamse uten å ha blitt lært det på noen som helst måte. I alle fall. Den letteste måten å lære inn å sitte bamse på i klikkertrening er nok ved hjelp av target. Selv får vi det ikke til, men det tror jeg har mer med Tinkas balanse å gjøre enn at det ikke er mulig å lære det inn på klikkermåten. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er der man har det da...min hund tilbyr adferd, som blant annet stå.

Hvis det er det jeg vil ha fra henne da så klikker jeg og gir godbit :lol:

Og da er den første neste øvelsen hun tar stå, fordi hun husker at der fikk jeg klikk i stad :)

ja.. for jeg spurte noen klikkertrenere og de sa at de måtte løfte litt på hunden . Men gjør alle det? eller bruker dere en annen metode for å få hunden i den stillingen som f.eks sitte bamse, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så kan du selvsagt fange atferden. Dog er det litt vanskelig' date=' da jeg til dags dato bare har møtt en eneste hund som sitter bamse uten å ha blitt lært det på noen som helst måte.[/quote']

Du skulle ha hilst på Ero, når han vil ha noe, oppmerksomhet eller gobit, sitter han bamse helt uten at vi har lært han det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg lærte inn sitte bamse med å ha godbiten over hodet hennes :oops: Men jeg snakket med Lene om det i går på Hamar, og spurte hvordan hun hadde gjort det (for Cita begynte bare å hoppe når jeg tok fram targetsticken), og hun hadde først lært Lili å "gi labb" eller "vinke". Og klikket mange ganger for det. Men så lot hun være å klikke noen ganger, og da anstrengte Lili seg enda litt mer, slik at begge forbeina ble løftet opp, og da klkikket hun og gav jackpot :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte også inn bamse ved å alltid klikke når han ga labb.. Og det gjorde han fort frivillig (begynte altså bare når han løftet labben bittelitt, så gikk det fort derifra). etterhvert så måtte han løfte labben høyere og høyere for å få klikk, også kom etterhvert den andre labben littegrann med også. Da var det bare å være veldig nøyaktig. Så måtte han alltid løfte begge litt for å få klikk, osv. Nå er bamse den adferden han tilbyr raskest, og han lærte det på en dag med trening.. Men såklart- det er vanskelig å lære bamse om du har en stor og tung hund f.eks, eller en hund som ikke av seg selv vil litt opp i lufta.. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lurer JEG på noe...hvorfor er det så mange som lærer inn denne "sitte bamse" øvelsen???? Hva er poenget ? Er det et poeng i det hele tatt ?

:?

Man kan le av hundene når de gjør det :)

Hehe.. neida.. Er vel mange som lærer det inn fordi det er søtt.

Om jeg noen gang lærer det til Mona, er det kun fordi det hadde vært jækla tøft med en svæær ulvehund som satt bamse :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan le av hundene når de gjør det :(

Hehe.. neida.. Er vel mange som lærer det inn fordi det er søtt.

Om jeg noen gang lærer det til Mona, er det kun fordi det hadde vært jækla tøft med en svæær ulvehund som satt bamse :cry:

Og...da trodde jeg rett...kun fordi det er søtt... :wink:

-jeg syns bare det serteit ut, da.. :(:) :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lurer JEG på noe...hvorfor er det så mange som lærer inn denne "sitte bamse" øvelsen???? Hva er poenget ? Er det et poeng i det hele tatt ?

:?

Hmm, si det :) Ikke særlig nyttig akkurat... Men på BSBK utstillingen måtte jeg pelle meg inn i en tom ring og ha oppvisning for en gjeng retrieverfolk som ville se en søt hund sitte bamse (måtte ha samme oppvisninger minst 7 ganger den helgen :roll: :cry: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, si det :( Ikke særlig nyttig akkurat... Men på BSBK utstillingen måtte jeg pelle meg inn i en tom ring og ha oppvisning for en gjeng retrieverfolk som ville se en søt hund sitte bamse (måtte ha samme oppvisninger minst 7 ganger den helgen :roll: :cry: )

:):(:( fliiink du eeer!!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et flott partytriks ???? Hva mener du ? hunden min ekke med meg på no party hvertfall....-og de vennene jeg kjenner og er mye med, har hundene nede og i burene sine når vi er oppe og fester...

ja, sitter du i en bursdag med hunden kan du jo vise noe morsomt. Artig å ha en elegant hund som gjør kunster :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...