Gå til innhold
Hundesonen.no

Sporsele som er skånsom mot pels?


Recommended Posts

Jeg bruker http://jegeroghund.no/Jaegerens%20Hundeutstyr/jgerenskombisele.html

Jeger og hund sin kombisele, den er skånsom rundt halsen og pelsen. Dette varierer sikkert fra hund til hund, jeg endte med å dra i butikken og prøve alle selene de hadde.

Selen er kombi, Har du den på ene veien med krysset i oppå ryggen så er det mer vanlig gåsele. Snur du den rundt er festet helt bakerst og kan brukes til spor, trekk etc.

kombiselegronna.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kombiselegronna.jpg

Dette er forsåvidt en bra sele, det, men jeg har sett mange som har hatt dårlig passform til hundene dessverre. Den har også en del løse reimer som ved bevegelse vil ligge og gnikke på pelsen og lage fiiiine floker :).

Jeg vil tro Siri har mange erfaringer med pels og sporsele :)

:lol:

Ja, altså - jeg hadde et alvorlig prosjekt på gang for å finne noe som passet til Willersen. Kriterier var at det skulle være så få løse reimer og deler som mulig, da slike ting som glir fram og tilbake lager floker så det holder. For Willy var det litt vanskelig å finne noe som passet fordi han er så tjukk i hodet *ler*. Jeg ønsket meg en nomesele, men de som fantes på markedet (på butikker som vi kunne prøve) var alle alt for små i halsen så jeg fikk dem ikke over hodet på dyret. Jeg bestilte derfor etter mål, men det ble ikke spesielt bra det heller, så jeg måtte modifisere den veldig før jeg kunne ta den i bruk:

34593_141175359243015_100000516542715_329972_1473219_n.jpg

Jeg vil dog tro at Symra fint kan passe inn i en helt vanlig nomesele (en uten fiksfakserier og ektra remmer og slikt). Jeg har brukt det til Babs og det har fungert utmerket.

Til Willy har jeg etterhvert konkludert med at "Larsenselen" er den beste, evt Bödker-selen (er det sånn det skrives ?), men de er litt ekle å bruke på hunder som ikke trekker i sporet synes jeg. Disse selene har minimalt med reimer som lager floker og jeg finner sjelden floker i pelsen på Willy etter en sportrening med den (finner selvsagt ingen gode bilder av disse selene da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er forsåvidt en bra sele, det, men jeg har sett mange som har hatt dårlig passform til hundene dessverre. Den har også en del løse reimer som ved bevegelse vil ligge og gnikke på pelsen og lage fiiiine floker :).

Nå har kanskje jeg en hund med litt håpløs passform og størrelse også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært litt obs på materialet selen er laget av, og ønsket at mest mulig var glattest mulig. Silkeaktig om du skjønner? Tanken bak er at minst mulig friksjon vil skape minst mulig slitasje på pelsen, er ikke det logisk da? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært litt obs på materialet selen er laget av, og ønsket at mest mulig var glattest mulig. Silkeaktig om du skjønner? Tanken bak er at minst mulig friksjon vil skape minst mulig slitasje på pelsen, er ikke det logisk da? :lol:

Jepp - det glemte jeg jo helt :). Glattest mulig stoff er best. Ikke noe fleece eller annet "mykt" plysjaktig - DET funker dårlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bra jeg spurte, for jeg tenkte å gå for en med masse fleecepolstring, husker ikke hva den het. Mykt og godt for lille Symreblomst, tenkte jeg i min uvitenhet.

Da drar vi og prøver en nomesele på lørdag. Satser på at jeg finner en på Hund som hobby eller Tam Lade, tror dere ikke det da trøndere?

Takk for svar, forresten. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske å ha sett nomeseler på Hund som hobby, men mulig de har likevel. Troll i Sorgenfriveien er imidlertid mer rettet mot hundekjøring osv, og de har i alle fall nomeseler på nettbutikken sin. Vil anta at de også har i butikken. De har ikke åpent på lørdager (man-tor 9-17, fre 9-16).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg tror Hund Som Hobby Lade har nomeseler, de henger i hjørnet ut mot veien og inn mot Tam (så langt unna inngangsdøren som mulig). Mener å ha sett nomeseler på Solsiden også. Tam vet jeg ikke helt med, men håper du finner en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehhee... Jeg hadde en dachs på sporkurs i helgen som hadde en sånn, og den var definitivt ikke konstruert for bruk av en slik sele *ler*.

Den er ikke konstruert for bruk av Norriser heller:

aIMG_9781.jpg

Og Norrisen er liksom ikke såååå lang i ryggen :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ikke konstruert for bruk av Norriser heller:

aIMG_9781.jpg

Og Norrisen er liksom ikke såååå lang i ryggen :)

men du har den jo feil vei på... Du skal snu den helt rundt så det festet bakerst er oppå ryggen. og krysset er under magen. :aww:

Kan jo hende jeg tar helt feil,men ser feil ut.

skal vi se, tok bilder av Amiga om hvordan den skal sitte:

Trekk. hvorav festet er langt bak:

IMG_0397.JPG

Da ser det slik ut under brystet (de to bitene bakerst skal draes litt mer opp på hver side, (slik som den er på gå(bildet under) bare under magen istedenfor)

IMG_0400.JPG

Gå/tur sele så snur du den og den skal sitte slik:

IMG_0401.JPG

Og slik under brystet:

IMG_0402.JPG

På bildet her er festepunktet mitt på ryggen, for å gå tur etc. Når du snur den blir festepunktet helt bakerst for trekk/spor.

IMG_0403.JPG

Så ut på bildet at du hadde selen på "gå/tur" og festet i trekk biten under, derfor det ser litt skeivt ut. Er iallefall ikke slik jeg ble forklart selen skulle sitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik har jeg aldri tenkt på selen før, faktisk! Det skal jeg jammen meg prøve! My går også litt sånn som Norris gjør i den sela til spor, kanskje ikke like mye "sammenkrøket" men. Det ligger vel noe i at festepunktet på selen kommer mye lengre frem når man snur den (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik har jeg aldri tenkt på selen før, faktisk! Det skal jeg jammen meg prøve! My går også litt sånn som Norris gjør i den sela til spor, kanskje ikke like mye "sammenkrøket" men. Det ligger vel noe i at festepunktet på selen kommer mye lengre frem når man snur den (?)

Festepunktet blir helt bakerst og krysset under gjør at hele sitter bedre når man drar. Har vært og prøvd samme selen i større størrelse på min BC også og den satt som et skudd begge veier.

zoo butikken vår forklarte den veldig bra og snudde og viste alle veier, poenget med selen er jo å snu den rundt ettersom du skal gå tur eller trekke/spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sporseler skal vell ha festet under?

Quote fra annet forum:

I motsetning til trekk- og sykkelseler har denne sporselen ringen festet på undersiden og det synes jeg er mest naturlig siden hunden skal søke med hodet ned (sporsele med ring under, støtter opp om denne arbeidsstillingen) Mange bruker seler med ringen festet oppå også, så det blir vel en smaksak hva man velger tror jeg.

Jeg synes seler vrir seg og blir funky når du fester under. Man kan fint gå spor selvom det er festet oppå, man ønsker at hunden skal spore ned, men noen seler som har festet under etc TVINGER hodet ned. Som sagt, er smaksakt, såvidt jeg er forklart ol skal selen til Jeger og hunds kombisele snues ettersom hva du skal bruke den til.

Noen fester under, noen fester over. er ingen "standard" på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra canis med flere svar på hvordan sporseler skal være:

Først bør du finne ut hvordan spor dere vil gå og hvordan pelsen ender opp med å gå spor. Slakk line / trekk i lina osv.

Selv fester jeg bare lina i kjettinglenke. ( Kjettinglenke fordi det er påbudt innen RIK / IPO ). Lina går under forbena og bakbena men kan også bare gå under foran. Dette blir mye likt som buttchersele. De lærde sies at ved drag i lina vil hodet presses ned men jeg bruker det ikke sånn. Jeg lærer hunden å gå dypt med mat.

Ellers er det vanlig sele med feste på ryggen som gjelder. Før jeg begynte gå spor sånn brukte jeg bare en sykkelsele. Det er viktig med en sele som ikke sperrer/hindrer halsen-hodet til hunden for å gå dypt ned.

Uansett hva du velger så tviler jeg på at hunden kommer til å gå bedre spor pga utstyr :aww:

også kan du se her: link til en post

Jeg har brukt en sele på min BC som er på bilde nummer 2 og hun har gått fint spor i flere år, Vi har også en mer trekk sele vi bruker til ski turer. Det er smaksak om du vil ha festet over eller under. Man burde kjøpe sele passende til behovet sitt, og hvordan du vil bruke den. Viktigste er at hunden får bevegd hodet og kroppen bra i den.

linken til en annen tråd her på forumet om sporseler hvor det er en diskusjon på alt det samme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men du har den jo feil vei på... Du skal snu den helt rundt så det festet bakerst er oppå ryggen. og krysset er under magen. :aww:

Kan jo hende jeg tar helt feil,men ser feil ut.

Eh nei? Den passet ikke om jeg snudde den, da ble det feil i brystet/halsen.

Grunnen til at hun går så krokete som hun gjør på bildet, er jo nettopp fordi at selen drar ned hodet hennes, og at jeg tvinger henne til å gå saktere enn bakbeina hennes vil, liksom. Hun ligger skikkelig i selen og drar på alt hun kan, og jeg går bak på hælene for at hun ikke skal dra avgårde så fort at hun går av sporet.. Så den type sele fungerer ikke på henne, rett og slett.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Huken sin halvnomesele. Den har ring både på ryggen og mellom frambeina, så man kan feste lina hvor man synes er best.

28617_393928596430_533231430_4702054_2499696_n.jpg

Den sitter veldig godt i brystet

28617_393928521430_533231430_4702043_4063168_n.jpg

Jeg synes festet kommer på et greit sted, når hunden drar seg fram vil trekkpunktet legges litt lengre bak om man ikke strammer bukgjordten helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nomesele innkjøpt! Den satt som et skudd på Symra. Vi var heldige å ble ekspedert av en som hadde erfaring med seler. Da jeg kom hjem så jeg på FB at hun som skal ha sporkurset vårt mente at nomeselen var trekksele, ikke sporsele. Men når Siri og dere andre har sagt at det er sporsele, så er det det, for tenk. :) (Jeg ser helt av meg selv at den sitter veldig godt og helt klart blir funksjonell i bruk altså :aww: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nomesele innkjøpt! Den satt som et skudd på Symra. Vi var heldige å ble ekspedert av en som hadde erfaring med seler. Da jeg kom hjem så jeg på FB at hun som skal ha sporkurset vårt mente at nomeselen var trekksele, ikke sporsele. Men når Siri og dere andre har sagt at det er sporsele, så er det det, for tenk. :) (Jeg ser helt av meg selv at den sitter veldig godt og helt klart blir funksjonell i bruk altså :) ).

Bilder, bilder!

:aww::P

Bra du fant en sele som satt som et skudd, jeg har sett mye rart av seler idag på sporkurset og jeg tror bare min og en annen hund hadde en sele som passet kroppen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nomesele innkjøpt! Den satt som et skudd på Symra. Vi var heldige å ble ekspedert av en som hadde erfaring med seler. Da jeg kom hjem så jeg på FB at hun som skal ha sporkurset vårt mente at nomeselen var trekksele, ikke sporsele. Men når Siri og dere andre har sagt at det er sporsele, så er det det, for tenk. :D (Jeg ser helt av meg selv at den sitter veldig godt og helt klart blir funksjonell i bruk altså :wub: ).

En bruker den selen som passer på sin hund. Jeg harprøvd litt forskjellig på alle mine hunder for å se hva de sporer best med. Begge aussiene trives/trivdes best i nomesele, huskyen og ridgebacken går best med halvome. Man må se ann hva som passer ens egen hund, ikke høre på hva alle andre sier (og spesielt de som sier at det kun er en type som passer, eller at den og den ikke kan brukes..). :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du fant en sele som satt som et skudd, jeg har sett mye rart av seler idag på sporkurset og jeg tror bare min og en annen hund hadde en sele som passet kroppen :D

Er mange hunderaser som det er problemer med å finne sporseler som passer, så det er ikke så veldig rart :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...