Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen gir den valpen speed hver kveld klokken ti...


Midas

Recommended Posts

Ja, jeg freaker ut. Jeg har vært så strålende fornøyd med min fantastiske lille røde, som har vært sååå flink hele tiden. Helt til for et par uker siden... Jeg VET at det er normalt, og at "alle" valper er sånn... Likevel trenger jeg litt bekreftelse og trøst.

Min O'store Midas er flink gutt stort sett hele dagen, men når klokken er slagen ti, da våkner den lille villmannen i han... :) Han bjeffer og maser, han biter og sutrer, han plager Dina, han plager meg, han tisser hvert kvarter... Hjelp?

Det merkes ekstra godt nå som jeg er alene med de hele tiden... Kan noen si at dette vil gå over? Snart???

Jeg har hatt valp før, jeg vet at de glemmer alt når de er et år, og 1,5 år... Det er bare en smule vanskelig å trøste seg med dette nå. Han er ikke hverken over eller understimulert. I dag har han sullet rundt leiren vår i skogen i tre timer, og gått et blodspor på ti meter. Han er sliten når vi kommer hjem, og jeg tenker, endelig en kveld uten speedaktivitet! Neppe... Ikke denne gutten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ha noe med rutinene å gjøre? Dersom dere f.eks er aktive i 5-6-tiden, så vil han ha tid til å sove i noen timer og være "fulladet" igjen kl 10?

Jeg hadde nettopp en valp som alltid var fulladet når vi skulle sove. Jippi :) Men det var ikke så rart siden hun hadde fått sove 2 timer før sengetid, og da var det ikke snakk om at hun ville sove mer.

Hva hvis du aktiviserer han i 9-tiden f.eks? Vil han allikevel være hyper i 10-tiden eller sove søtt (og våkne rett før leggetid :) )?

Hva med å gi han noe å sysle med når han starter slik? Et lite bein, en kong med godis i etc? Og noen ganger bare ha rotrening slik at han ikke lærer at du gir etter for mas :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ofte sånn at vi er i aktivitet mellom 4 og 6 på ettermiddagen. Da sover han et par timer, også er han i hundre. Jeg burde nok bare lagt inn en rutine med å tren/ture til den vanlige tiden, og så ta en tur ut igjen i den tiden han er hyper, før han blir hyper. Vi går jo ut igjen på kvelden og, men jeg har liksom prøvd å ha det rolig på kvelden så de skal slappe av. Det er nok godt for han å gå en runde og trene fvf for eksempel.. Litt rolig lydighetstrening vil kanskje roe han mer på kvelden. Tyggebein er prøvd, ligge i buret er prøvd.. Han roer seg ikke i buret (jeg bruker sjeldent bur utenom i bilen, så det er ikke noe vi har jobbet så mye med). Han legger seg der når han er sliten, men når jeg legger han der når han vil herje faller det i dårlig jord. Det som funker er å legge Dina på rommet, og han enten i buret eller sette meg på gulvet med han i bånd til han roer seg. Det er nok bare en fase, men fytti så slitsomt det er!

Jeg har jo muligheten til at sambo tar med Dina, og at jeg får tid alene med Midas. Jeg ser at han roer seg mye raskere når hun ikke er her og trigger han til irritasjon eller lek.. Jeg tror kanskje det hadde vært bra for han. Hvertfall for selvtilliten hans. At han klarer seg alene. Det er jo en fase han er igjennom dette, det går nok over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, jeg kjenner meg igjen. Full full full fart!

Her sørger jeg for at han ikke bruker hele kvelden på å sove, for da vil han jo ikke sove om natten. Da har jo han brukt ettermiddagen til å lade batteriene, så hvorfor skulle han ha lyst til å sove? :) Jeg tar ham gjerne ut på en liten tur i 8-9-10-tiden om kvelden. Fungerer supert, og jeg slipper å ha en valp med omvendt døgnrytme i forhold til meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ikke hverken over eller understimulert. I dag har han sullet rundt leiren vår i skogen i tre timer, og gått et blodspor på ti meter. Han er sliten når vi kommer hjem, og jeg tenker, endelig en kveld uten speedaktivitet! Neppe... Ikke denne gutten :)

Det er vel heller motsatt. Mye stimuli tidligere på ettermiddagen = intens på kvelden. Jeg pleier å utnytte actionmodusen til å trene litt ute i hagen eller på stuegulvet, selv om utbyttet ikke alltid blir verdens beste. Nå går det i "utgangsstilling! på boks og "fot", som tidvis blir til "hopp på boks" og "henge i buksa". Hender jeg putter han i buret og kvelden eller legger han ved siden av meg i sofan, da sovner han ofte momentant. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amiga ble speedo valp når vi skulle sove. Endret litt på rutiner så etter mat kl7 sover de litt,så gjør vi et eller annet, tur, leke,trene også surrer hun rundt med foxi helt til vi legger oss. da er det to bjeff også er det stilt.

men for 2 mnd siden var det heeeeeeeelt annerledes, sov vel knapt i en uke jeg.... valpen sovnet jo momentant og våknet når vi andre ville sove og omvendt hele tiden..

men som jeanetteh sa, når forer du han? mine får kl 7,så er rdet ro en stund, tur/litt lett trening og la dem romle rundt selv også natta. De gangene vi har måttet fore sent så har det bare blitt baluba.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi legger oss for å sove så roer han seg. Problemet er vel mer det at han og Dina har et sånt spill seg imellom som resulterer i skuling fra Dina sin side, og bjeffing fra Midas sin side. Jeg legger han i buret nå, for at han skal roe seg og prøve å sove litt. Han er ikke veldig happpy for å ligge der. Han sutrer og bjeffer litt, men det er ikke panikk liksom, han er ikke redd han bare kjeder seg. Vi har vært på kurs i kveld, og han var egentlig sliten når vi kom hjem, likevel er han så på vakt ovenfor Dina at han ikke helt klarer å slappe av... Han våknet etter å ha sovet i ca en halv time, og begynte å bjeffe på Dina. Jeg føler det blir litt urettferdig å stenge Dina ute hele tiden og.. Puh dette er jammen meg vanskelig altså! Jeg håper at de kan finne ut av det, så de ikke alltid vil gå å skule på hverandre og mistrives. Det er værst på kveldene da. Midas tyr til bjeffing, og jeg vet jo at det er vanlig for rasen å ha mye lyd, det er bare det at det er litt dumt at han beffer så mye på kveldstid...

Det er til god trøst å høre at flere har valpetrøbbel og at ikke alt går på skinner alltid. Det er jo stort sett mest positivt med de, men innimellom blir det litt knute på tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...