Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôr og mulig allergi

Pim

Recommended Posts

Jada, det går bedre med Dimlingen; intimbarbering, tabletter og fuciderm gjør sitt, så nå er det både skorper og lyserød hud å spore i buken til den enormt selvmedlidende lille.

4926166620_12a99300ce_z.jpg

Var innom vet for å spørre om råd nå i stad, for etter at Dimlemann fikk på seg lampeskjerm har det blitt mye mer interessant å klø seg på albuen, og hr. Houdini har funnet ut hvordan han, ved hjelp av nevnte skjerm, kan kvitte seg med potesokken og klø videre som besatt :hmm: Fikk beskjed om å behandle albuen som før (har klippet og brukt sinkliniment), men å bruke litt fucidermsalve i etpar dager før jeg går over på vanlig hydrokortisonsalve. Fikk dermed med enda en resept, ettersom det går med mye av den fucidermen nå...

MEN! Så ymtet hr. Veterinær om at vi må snakke om årsaker på kontrollen om en drøy uke, og han nevnte ettertrykkelig fôrallergi som mulig årsak. Da jeg sa at lillemann går på NP (morgen) og Belcando (kveld), rynket han brynene, og sa så at han ikke kjente til Belcando. Begynte videre å snakke om sin egen schäferhanne som hadde utviklet samme symptomer ved omtrent samme alder (8-9 mnd), og at det hadde vært fôrallergi. Hans hund hadde gått på spesialfôr fra Specific (med hydroliserte proteiner og ekstra fiskeolje) og det hadde visst gjort susen. Jeg spurte hvorfor det ikke var ok med NP, og da rynket han brynene enda mer, senket toneleiet og forklarte med myndig veterinærrøst at de derre råfôrene ikke holdt mål på innhold. Jaha? spurte jeg, lærevillig som aldri før, hvorpå han sa noe om hvordan alt fettet i råfôr (han hadde allerede sagt at mer fett er bra ved slike allergier) ville harskne og dermed ville fettsyrene bli for lange og altfor vanskelige å ta opp i tarmen. Ok, jeg kan min kjemi, men skjønner ikke helt hvordan det skal skje i fryseren? Eller iløpet av de 4-5 dagene fôret bor i kjøleskapet i tett sammensnurpa plastpose? :aww:

Jeg fikk uansett ikke lov til å gå før jeg hadde blitt vist fôret, som kommer i enorme 8-kgssekker (wow, liksom :aww: ) til en noe uhørt pris.

Også begynner jeg å tenke altfor mye, for eksempel begynner jeg å fundere på når han har skifta fôr, når han har begynt å klø, osv. Så her får dere den historien også: Fra appetitt til belcando over 2-3 uker ved 5-6 mnds alder. Fram til da har han fått tillegg i maten, altfra laksekoteletter, grønnsaker, kjøttrester, v&h valp og NP. Ingen problemer. Ved fôrovergangen merket jeg heller ingenting, men samtidig kom sommeren og det ble en del bading. Det eneste av pelsen som ikke tørker på et kvarter, er pelskragen, men der har han heller ingen symptomer (anna enn sammenfiltra pelskladder rundt halsen, som må gres ut heeeele tida :aww:) For halvannen uke siden innførte vi NP, og nå blir han altså halvfôra på det. Han begynte å klø/slikke intenst for ca 2 uker siden, tror jeg, litt usikker. Våteksem først nå i helga, men albuen var oppskrapt og ble rensa og salvet rett før helga. Meeeen, så tenker jeg på hvordan han har vært i sommer. Klint seg inn i husvegger og busker, liksom gnidd seg inni, og mye dimling i gresset (sånn rulle rundt på ryggen og gni seg), og dessuten vært sinnamann - men det er vel sikkert bare hormoner? Jeg har ikke tenkt noe særlig på den gniinga, annet enn at det sikkert er godt og kjølig i varmen, ettersom det stort sett er kalde betongvegger og duggvåte busker han har gnidd seg i. Kanskje det heller var tidlige symptomer på kløe?

Så nå merker jeg at det er på tide at jeg slutter å tenke så mye, for det blir jeg bare helt gal i hodet av. Derfor utsetter jeg heller dere flinke sonenfolka for talestrømmen og uvitenheten min :hmm:

Greit, hvis det er svinedyrt spesialfôr i minisekker pelspølsa mi trenger for å være frisk, så blar jeg villig opp, men er det nødvendig? Og er virkelig råfôr og NP fyfy ved slik allergi? NP er jo til og med ikke rått?! Vil hr. Veterinær egentlig bare selge dyrt spesialfôr for å styrke veteinærkontorets økonomi, eller er jeg unødvendig skeptisk og bør lytte til den skolelærde? Ææææh! Hjelp! :aww:

Hvis dere har noen erfaringer/tanker/kunnskap om det her, hadde jeg blitt veldig glad for å bli litt klokere selv. Og hvis det er mulig å fortsette med råfôr blir både lommeboka mi og Dimlingen veldig glade :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm utifra fortellingen din, kan det være at han har reagert på noe i NP, hvis det ble reintrodusert rett før kløen?

Tror jeg først ville prøvd å kun bruke feks V&H (er Belcando mye det samme?).

Utfra det jeg har lært (veteropatutdannelsen) er råforing mye 'renere' for kroppen, da det er uprosessert mat, og ikke har så mange 'avfallstoffer' kroppen må skille ut, som da kan hope seg opp og vise seg bl.a som hudproblemer.

Min erfaring fra klinikk er egentlig det tvert motsatte, mange hunder blir bedre kun ved å gå fra tørrfôr til råfôring.

Når det er sagt, vet jeg også om hunder som blir bedre av veterinærfôr, så litt individuelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At fettet i råforet harskner er bare vivas. Fryst kjøtt blir ikke harskt, ikke det vi spiser selv ei heller det vi gir til hundene.

Om det kan være at han reagerer på foret, klart det kan. Generelt er mitt inntrykk at vetrinærer er veldig raske til å anbefale disse svindyre spesialdiettene og fremstille det som eneste løsning på stort sett de fleste problemer. Enkelt for dem i tillegg til at det gir penger i kassa.

Om du velger å stole på han, det må du nesten finne ut av selv.

Personlig mener jeg at vetrinærer uten spesialutdannelse på ernæring har omtrent like mye peiling som en gjennomsnitts dyrebutikkansatt og har derfor ikke veldig mye til overs for deres råd når det kommer til ernæring. Men jeg kjenner jo ikke til denne vetrinærens kunnskap og utdannelse så uttalelsen er gjort på generell basis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar! :hmm: Hm, ja det er selvsagt mulig at det er NP som gjør det, men hvis jeg ikke husker feil ble det reintrodusert rett etter kløen, men jeg er som sagt ikke sikker. Det er uansett verdt et forsøk å erstatte det med V&H, og se om kløen bedres.

Belcando er tørrfôr fra Handlers (bruker juniorfôret). Hvis jeg nå prøver en stund med V&H i stedet for NP, når bør han slutte å klø/slikke? 1 uke? 1 måned? Dvs, når skal jeg evt gi opp? :aww:

Maretingen: akkurat det jeg også tenkte, egentlig :aww: Hadde det ikke vært for at jeg er noe skeptisk til å spise mengder av veldig feit leverpostei, hadde jeg ikke vært imot å spise NP selv, nesten :hmm::aww: Det er ikke verre enn leverposteien jeg har i kjøleskapet sjøl, liksom, og den er jo gjerne der i over en uke før jeg har spist den opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg lurte på om hunden min reagerte på noe, ville jeg ikke hevet meg over et nytt fôr med en gang. Jeg hadde heller testet ut det den allerede fikk.

Altså hadde jeg i en fire-seks ukers tid kjørt med kun belcando eller kun NP. Blir kløen bedre - fint. Blir den verre eller uforandret - da kan det være det fôret. Blir han ikke bedre, blir det ny testrunde på det andre fôret.

Han er også i en alder med hormoner som kokkelerer i kroppen, og det kan påvirke kroppen på den måten, altså at det er noe han kan vokse av seg. Det er ikke sikkert det er allergi, at det er snakk om kløe som selvforsterker seg når han klør, og hele det ballet.

Jeg ville også bedt om en second opinion, for å få flere impulser - selv om det også kan være forvirrende.

Til sammenligning. Da dyret her var knappe året, hadde vi en intens runde med UVI, som antibiotikaen ikke fikk bukt på. Etter to kurer anbefalte veterinær at jeg gikk over til et skånefôr som skulle være bedre for nyrene, og at hun burde gå på det livet ut for å motvirke UVI. Dette var selvfølgelig dyrt spesialfôr. Jeg var ikke så veldig keen på å dømme X'en som kronikker uten å ha prøvd mer først, og snakket med en jeg kjente som jobber på dyreklinikk. Der fikk jeg helt andre tips og råd, jeg gikk tilbake til min faste veterinær og ba de gjøre sånn og slik som min bekjente hadde bedt meg om (hun bor ikke i Oslo, ellers kunne jeg jo gjort det på hennes klinikk). Resultatet ble frisk hund, for å oppsummere sykejournalen litt, uten at vi var innom spesialfôret :aww: Poenget mitt er altså at ikke alle veterinærer har like strategier i utredning, og at det dermed kan være greit å sondere litt. Og i et tilfelle som ditt, hvor en snakker om allergi, synes jeg det burde være interessant å eliminere hva han eventuelt er allergisk mot. Kanskje er det ikke maten, kanskje er det godbiten eller koteletten eller gresset eller shampooen eller saltvann - og da hjelper neppe fôrbytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Jeg trodde han ble råfôret og at jeg bare ikke hadde hørt om Belcando. Da ble det jo større forandring enn jeg trodde jeg foreslo, men har likevel tro på at det kan hjelpe å kun råfôre. Han bør ihvertfall ikke bli verre, og du bør se litt forbedring innen en måned ja, dersom reaksjonen kun kommer av fôret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner noen vanskelige tilfeller av allergi og hudproblemer der Specific-fôret fungerer bra. Så jeg tror ikke du blir lurt, akkurat. Men felles for både Belcando og NP er ganske høyt innhold av mais. Og mais i hundefôr er det mange hunder som reagerer på. Det er riktignok vanskelig å finne tørrfor uten mais, spesial-diettene til Specific og Olivers er av de få lett tilgjengelige merkene uten mais i. Så var jeg deg ville jeg def. forsøkt V&H eller Olivers som et rimeligere alternativ til Specific-foret du bruker nå.

Når det gjelder harskning av fettsyrer så er det klart usunt for en hund som sliter med betennelser å få i seg peroksider som det kalles når fettsyrer har oksidert. Det er de flerummettede fettsyrene som er værst til å harskne, flerummettet fett harskner veldig fort i kontakt med oksygen. Altså Omega 3 og 6. Så derfor er det viktig å sjekke nøye kvaliteten på fiskeoljen, kjøp små flasker, bruk gjerne fiskeoljekapsler men sjekk innholdet i kapslene også. Det er mye juks og dårlig kvalitet i Omega 3- produkter. Selv om produktene er tilsatt antioksidanter er det ikke nok til å unngå harskning, dessverre. At peroksider er et vanlig problem i rått kjøtt har jeg ikke hørt om, men det er sikkert lurt å være kresen hvis du bruker V&H med laks. HAR FETTET OKSIDERT (HARSKNET) KJENNER DU DET PÅ LUKTEN! :=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke lille Dimlegutt har noen allergi jeg, har da aldri opplevd bakbenet danse *det er så innmari deilig når du klør meg der jeg klør* dansen når jeg har gnukka på ham? Har du lagt merke til det når du har furminert ham? Har han noe kløe/uvanlig hud der han har tynn hud/minst pels? Jeg tror du skal ta av deg bekymringshatten, og regne med at alt blir bra igjen når våteksemet er borte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næh, du har jo helt rett. Han har aldri vært en sånn som klør og sparker ivrig med når han får kos eller blir børsta. Kanskje i blant på magen, men bare noen få steder (som hele tiden flytter på seg, og hvor han bare gidder å gi 3-4 spark før det plutselig ikke klør mer). Altså veldig normal fyr sånn sett, i alle fall :hmm:

Han har fortsatt ingen sånne tendenser rundt om på kroppen nå, det er liksom bare buken/innsida av låra og den ene albuen som klør så inni hampen. Jeg trodde også at den her kløinga og etterhvert våteksemen var forårsaka av div insektsbitt som han har klødd, slikka og bitt på mer og mer intenst, for hvis du klør på stikk så klør det jo bare mer. Men han hører jo ikke på meg når jeg forteller ham slikt :aww: Det er bare den der gniinga inni vegger og busker og gress som har vært utenom det vanlige i sommer, men som sagt, det kan kanskje være fordi det er kjølig. Aaah, det er så mye hvis om atte tenk om atte, men veeeldig fint å ha sånne "kule ned bæret"-soniser tilgjengelige :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk Dina klødde hun. Hun spiste eukanuba valpefór. Jeg dro til veterinæren med henne, og fikk det samme tipset som du. Veterinæren mente at hun burde få tørrfór uten noen animalske proteiner. Jeg valgte å ikke kjøpe det fóret, fordi jeg synes det skurret veldig at hun ikke skulle få i seg noe kjøttprodukter i fóret. Etter litt lesing her, bestemte jeg meg for å gå over kun på råfór. Hun fikk V&H valp, dog vitalityolje og kli. Etter en stund var skorpene og kløen borte, og hun har ikke klødd siden. Hun hadde nok ikke akkurat samme symptomene som din, men jeg er enig med Marie i at jeg tror råfóret kan funke fordi det ikke er behandlet som tørrfór.

Jeg har for mange år siden hatt en cocker spaniel tispe som hadde skikkelig alvorlig hudsykdom. Henne prøvde vi alt med (utenom råfór). Hun fikk rent hestekjøtt som var kokt, hun fikk allergifór, kortison tabletter og salve osv. Vi prøvde alt med henne, uten resultat. Da var det ikke så kjent med råfóring, så vi visste ikke om det. Jeg har i ettertid lest endel om allergier, og tenkt mye på henne og hennes symptomer. Jeg opplever at de fleste veterinærer ikke er særlig happy for den råfóringen, men hvorfor ikke når så mange hunder fungerer utmerket på det? Bare så det er sagt, så prøvde jeg også NP på Dina en stund. Det var etter hun hadde gått på V&H. Da fikk hun tilbake kløen, så da kuttet jeg det, og fórer nå kun med V&H.

Håper dette bare er en fase, og at dere finner ut av det :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen for bra innputt og very many opinions! :aww:

Tror konklusjonen i denne omgang blir at jeg ser det an, ettersom det ikke er noen klar sammenheng mellom fôrbyttet og kløen, og fordi det ikke virker som om "hele hunden" klør. Får heller bare passe bedre på, med euraxen parat, hvis han finner ut at det klør litt altfor mye et sted :hmm: Det ser uansett ut til å bedres fort nå. Så får man vente og se om det kommer igjen, og da kanskje prøve seg fram med div fôreksperimentering. I så fall kommer jeg helt sikkert sterkt tilbake med enda flere spørsmål og grublerier :aww: Også tror jeg at jeg skal be om å få den første veterinæren jeg gikk til når jeg skal på kontroll; han virket ikke helt like ivrig etter å selge allergifôr som han jeg snakke med i dag tidlig :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke lille Dimlegutt har noen allergi jeg, har da aldri opplevd bakbenet danse *det er så innmari deilig når du klør meg der jeg klør* dansen når jeg har gnukka på ham? Har du lagt merke til det når du har furminert ham? Har han noe kløe/uvanlig hud der han har tynn hud/minst pels? Jeg tror du skal ta av deg bekymringshatten, og regne med at alt blir bra igjen når våteksemet er borte!

Hvorfor skal sånn rockefot være et tegn på allergi? Mange hunder jeg kjenner begynner med rockefoten når man klør de på et spesielt sted, og de har overhodet ikke allergi. Jeg ville heller fokusert på om hunden klør seg selv mye. Det er forskjell på å "like å bli klødd", og på "å klø seg mye". Det er her fokuset bør ligge mener jeg, hvis ikke kan man bli smågal av å se symptomer på både det ene og det andre hele tiden. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal sånn rockefot være et tegn på allergi? Mange hunder jeg kjenner begynner med rockefoten når man klør de på et spesielt sted, og de har overhodet ikke allergi. Jeg ville heller fokusert på om hunden klør seg selv mye. Det er forskjell på å "like å bli klødd", og på "å klø seg mye". Det er her fokuset bør ligge mener jeg, hvis ikke kan man bli smågal av å se symptomer på både det ene og det andre hele tiden. :)

Rockefot er ikke et tegn på allergi, men nå kjenner jeg Dimlegutt og Vimsemor, og du kan si at innlegget var litt kode for at man IKKE skal bli smågal av å se symptomer på både det ene og det andre hele tiden, spesielt når man har nattsvart samvittighet for å ha forlatt hunden i tre hele dager, og den var syk når man kom hjem, og da er man bare verdens verste hundemamma og begynner å leite etter flere ting man har oversett/glemt/burdeburde for å bekrefte at man er en helt elendig hundemamma.. og og og *hyperventilerer mentalt*

Litt utlevering dette kanskje, men ikke verre en det Vims har sagt selv her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rockefot er ikke et tegn på allergi, men nå kjenner jeg Dimlegutt og Vimsemor, og du kan si at innlegget var litt kode for at man IKKE skal bli smågal av å se symptomer på både det ene og det andre hele tiden, spesielt når man har nattsvart samvittighet for å ha forlatt hunden i tre hele dager, og den var syk når man kom hjem, og da er man bare verdens verste hundemamma og begynner å leite etter flere ting man har oversett/glemt/burdeburde for å bekrefte at man er en helt elendig hundemamma.. og og og *hyperventilerer mentalt*

Litt utlevering dette kanskje, men ikke verre en det Vims har sagt selv her inne.

Der ble man tatt på kornet, gitt :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hum...nå er våteksemen mellom beina helt fin igjen, sårskorpa faller av og huden er rosa og myk. Men. Jeg fant akkurat en rar klump på rumpestumpen til lillemann, undersøkte litt og fant et litt hårløst felt med rød, sår hud og litt skorpeting. Ingen våteksem, men noe dust er det. Kanskje krype til korset og sjekke ut fôrting :lol: Har klippet vekk litt pels, smurt på sinkliniment og satt opp rumpepelsen i strikk (herregud så dust den bikkja ser ut nå; sokk på høyre fot, lampeskjerm foran og minihestehale på rumpa :) ) Jaja, bestiller oppfølgingstime hos vet nå, og så får vi vel se hva han sier, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, bestiller oppfølgingstime hos vet nå, og så får vi vel se hva han sier, da...

Min hund har hatt utslett (ryggen full av kviseaktige klumper med skurv på) Eksemlignende rødt utslett på buken/i lysken. Vanvittig flassing, særlig under røyting. Byller langs tredeputene som lignet furunkolose. Vet. fant ikke bakterier i byllene. Sopp i ørene, som av og til ble til betennelse. Øyebetennelse. Ofte diaré. Og sikkert noe annet jeg har glemt nå. Det var særlig etter sitt siste valpekull det ballet på seg med småplager.

MIN HUND ER FRISK SOM EN FISK!

Hun er nå i sitt åttende år og har aldri vært syk, aldri hatt allergier. Hun har hatt de plagene jeg nevnte, men det var pga FÔRINTOLERANSE. Når det startet vet jeg ikke helt. Hun har fra sin 4. leveuke blitt fôret med tørrfôr som for det meste bestod av mais og kyllingmel (RC). Fordi hun har hatt valpekull har hun til tider spist enorme mengder mais og kyllingmel. Så ble det ganske ille til slutt dessverre. Vi trodde det var hunden det var noe galt med: "Hun er vel bare sånn sensitiv av seg"

For en del år siden, etter siste valpekull og plagene i etterkant måtte vi handle. Vi fikset problemet uten hjelp fra veterinær. Prøvde først andre fôrmerker som Hills etc uten å oppnå bedring. Vi kuttet ut fôr med mais i. Det var umiddelbar suksess for huden og ørene. Vi har kuttet ut varmebehandlet kjøtt i fôret. Det gjorde magen og fordøyelsen stabil.

Vi fôrer med tørrfôr uten mais basert på fisk eller vi fôrer med V&H. Vi gir alt kjøtt rått. Hun spiser mye forskjellig, også litt hundegodis med mais og gudvethva i.

HUNDEN MIN ER KJERNESUNN OG ENERGISK OG HELT PERFEKT! Det var ikke hunden min det var noe galt med. Det var fôret og ensidig kosthold som var feil.

Det er fullt mulig det gjelder din hund også, den kan ha utviklet intoleranse for noe i fôret selv om den er ung og ikke har rukket å spise såå mye ennå. :)

Intoleranse er ikke det samme som allergi. Kroppen produserer ikke histaminer eller hva det kalles og intoleranse vises ikke i blodprøver. Spør gjerne veterinæren om dette!

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa dyrlegen noe fornuftig denne gangen?

Ja! Var hos den første dyrlegen igjen i dag, og han er jeg mye mer på nett med enn hr. Allergihysteri! :) Han ville ikke snakke om fôrallergi en gang (juhuuu!) så nå kommer vi gjerne på besøk en morgen eller kveld i helga (hvis og når det passer) for å hente mer nammenam! :aww::) Gikk tom i dag, men han overlever vel på tørrfôr over helga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...