Gå til innhold
Hundesonen.no

Når dyrlegen feil behandler en hund

Recommended Posts

Skrevet

Rundt 17.30 i dag ble Diego dårlig. Han falt sammen, skalv og kastet opp. Jeg ringte derfor dyrlegen, og fikk beskjed om at de stengte kl 18, men hvis jeg rakk å komme før det skulle de se på han. Jeg rakk ned, og de kjente, klemte og lyttet. Jeg fikk da beskjed om at det var vanlig at hunder som kastet opp ble litt slappe. Jeg sa et par ganger at jeg følte at det var noe mer enn det som var galt, men jeg fikk med Zolac jeg skulle gi to ganger i kveld og videre i 5 dager. Jeg fikk også med noe mildere for jeg skulle gi. Videre skulle jeg bare holde et øye med han, og hvis han begynte og kaste opp blod eller at det ble blod i avføringen, skulle jeg ta kontakt neste dag. Dette måtte jeg betale 650 kr for.

Når vi kom hjem igjen gikk det ca 30-40 min før han igjen falt sammen, og jeg så at buken begynte og hovne opp. Jeg ringte derfor en dyrlege jeg har brukt før, og fikk beskjed om å komme med en gang. Der ble det tatt røntgen, og de så fort at det ligger noe i magen eller tarmem. Han skal være der til i morgen, og det skal bli tatt røntgen med kontrastvæske for å se hvor tingen ligger.

Det jeg lurer på er om dere hadde sagt noe til den første dyrlegen om hvordan ting utvilket seg?

Jeg er utrolig glad for at jeg ikke ventet til neste dag med å kontakte ny dyrlege, men samtidig er det surt at de ikke tok røntgen der jeg var eller sa at de desverre ikke rakk å se på han i dag. De kunne heller henvist meg til en dyrlege med døgnvakt i første omgang. Jeg syns det er synd å måtte betale på det ene stedet når jeg ikke får noe ut av det, og ender opp med å være hos en ny dyrlege som finner noe 1,5 time senere.

Skrevet

Jeg hadde helt klart ringt den første dyrlegen...veit ikke om du får noe ut av det, men du får hvertfall gitt uttryk for din misnøye...Høres jo helt tragisk ut!!

God bedring til lille Diego!!

Skrevet

Jeg syntes det bør få konsekvenser av noe slag, usikker på hva som finnes av retningslinjer på området. Men utfallet kunne jo blitt alvorlig dersom du bare hadde avventet.

Skrevet

Jeg ville ringt, angrer selv på at jeg ikke gjorde det.. etter å ha punget ut med 2000kr for masse tullerøngten. Dog har jeg tilgitt dyreklinikken for de er som regel utrolig flinke.

Meeen, jeg skulle gjerne gitt dem beskjed!

Skrevet

Jeg synes kanskje ikke at dyrlegen direkte feilbehandlet, men ga en feil vurdering. Var veldig godt å høre at dere var snarrådige og ikke "stolte" på den første dyrlegen, så ville absolutt tatt en telefon eller skrevet et brev til dem om hva utfallet faktisk ble. Tror ikke du kan forvente å få pengene refundert, men en beklagelse er vel kanskje på sin plass?

Skrevet

Jeg hadde helt klart forventet å få pengene refundert.

Få en utskrift av journal fra veterinæren du var hos etterpå, og legg ved denne i brevet du sender til den ubrukelige veterinæren..

Skrevet

Ble selv feilbehandlet to ganger på en uke for tre uker siden - de gjør ikke noe med det. Betale måtte jeg uansett. Og her er det snakk om legekontor for mennesker! Kostet meg 2000 å finne ut at jeg er allergisk, ikke har regnbuehinnebetennelse eller øyekatarr... Så jeg tror jammen ikke man kan omme særlig langt med klager på sånt.. dessverre

Skrevet

Du skal i hvert fall levere tilbake de varene de har prakket på deg! Så skal du si i fra om feilbehandlingen, at det kunne gått skikkelig galt og at dette kommer du ikke til å holde tyst om. Som Pan sier, jeg hadde forventet å få igjen pengene mine... Akkurat nå det gjelder slike ting så forsvinner konfliktskyheten min som dugg for solen :)

Skrevet

Hvordan går det forresten med han nå?

Det går bra. Jeg fikk han hjem på formiddagen i går. De fant aldri helt ut hva som forårsaket det. Det de så på røntgenet fulgte de med på med røntgen, men det kom ut av seg selv. Siden hovnet opp i brystet, og var såpass rød der lurer de på om han kan å kommet borti noe eller spist noe som forgiftet han. Han lå i hvertfall med intravenøst i et døgn, og kastet opp et døgn. Men nå er han i hvertfall i fin form igjen :icon_redface:

• 2 weeks later...
Skrevet

Apropos det her med feilvurderinger av veterinær, så kan jeg si at jeg nettopp pratet med Agria angående dette og de vil ikke betale for behandlinger som de mener er feil/unødvendige. Det vil si at du som hundeeier står igjen som eneste offer av en slik tabbe. Forsåvidt logisk, men også urovekkende. Er det vanlig at veterinærer dekker egne "feil"?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...