Gå til innhold
Hundesonen.no

Ett eksempel.. Eller?

Taz

Recommended Posts

Hva syns dere om dette eksempelet? :

En person får valper på tispa si. (Planlagt og raserene hunder selvsagt)

Men med en gang de blir født så blir de trente.

Det vil si, er de i stua så skal de holde seg i kurven sin.

Går de på do inne så får de straff. De skal følge alle reglene som de får. Og får ikke lov til å lekebite på ting.

De sover i kjelleren, og har aldri møtt en annen hund enn moren siden de ble født til de blir levert.

Altså null sosialisering på andre hunder.

Og ganske lite på mennesker.

Eier av tispen mener tispa ikke straffer valpene nok, så han gjør det for henne.

Si hva du mener om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oioioi... dette hørtest svært utovekkende ut, spør du meg...

En valp har ikke noen somhelst forutsetninger til å klare å styre når den må på do eller ikke, og da å straffe den fordet er jo helt sykt!

Dette må være en vært useriøs og lite kompetent oppdretter spør du meg!!

H*n kan ikke ha lest mye om hund og hundens utvikling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg absolutt ingenting om!! Hadde det vist seg at oppdrettern min var slik ville jeg ikke kjøpt valp derfra. Valper skal få være valper å teste ut ting, det ligger i deres natur. Sosialisering med andre hunder og mennseker er viktig uansett om det er hos oppdretter eller hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har misstanker om at dolly, hadde det sånn... hadde ikke vært inne hos oppdretteren sin før dagen vi hentet henne..... :lol:

og mine misstanker om at han hadde vært slem fikk jeg da vi tilfeldigvis møtte på han utenfor buttikken nede ved meg..

med dolly og toya..

dolly knurra, busta sto, og glefset etter han... det sa sitt mener jeg... eller hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg skal si så altfor mye mer, utenom at det faktisk er mer enn en tenkt situasjon.

Men den oppdretteren går etter hundeboka, I ulvemors sted.

Og de som har lest denne, vet hvilken forferdelig bok det egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg skal si så altfor mye mer, utenom at det faktisk er mer enn en tenkt situasjon.

Men den oppdretteren går etter hundeboka, I ulvemors sted.

Og de som har lest denne, vet hvilken forferdelig bok det egentlig er.

Vet jeg hvem det er? (sååå nysgjerrig!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva driver han oppdrett av? Det er faktisk UTROLIG alvorlig - siden han kanskje selger valpene til nye valpeeiere som ikke sjekker om valpene er sosialisert og slikt. Og hunder som ikke har blitt sosialisert hos oppdretter kan få det skikkelig gale når de blir eldre (ja, det har jeg erfaring med :lol: agressivitet...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva driver han oppdrett av? Det er faktisk UTROLIG alvorlig - siden han kanskje selger valpene til nye valpeeiere som ikke sjekker om valpene er sosialisert og slikt. Og hunder som ikke har blitt sosialisert hos oppdretter kan få det skikkelig gale når de blir eldre (ja, det har jeg erfaring med :lol: agressivitet...)

De ble bare 2 valper i kullet og den ene skal han beholde selv, den andre skal han selge til noen han kjenner.

Som sikkert ser likt på hundehold.

Jeg sier sikkert altfor mye allerede, men Diego var den første hunden de har møtt siden de ble født. Nå er de 7 uker gamle.

Og Diego fikk egentligt ikke lov å hilse på de, han måtte være i gangen imens, helt til jeg klarte å overtale dem til at jeg fikk ta med Diego inn.

Og det var bare 15 minutter elns.

Det er jakthund, og jakthund miljøet er jo kjent for å være litt harde med hundene sine.

Og det vises veldig godt på tispa som fikk valpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva syns dere om dette eksempelet? :

En person får valper på tispa si. (Planlagt og raserene hunder selvsagt)

Men med en gang de blir født så blir de trente.

Det vil si, er de i stua så skal de holde seg i kurven sin.

Går de på do inne så får de straff. De skal følge alle reglene som de får. Og får ikke lov til å lekebite på ting.

De sover i kjelleren, og har aldri møtt en annen hund enn moren siden de ble født til de blir levert.

Altså null sosialisering på andre hunder.

Og ganske lite på mennesker.

Eier av tispen mener tispa ikke straffer valpene nok, så han gjør det for henne.

Si hva du mener om dette.

:lol: Trenger jeg som oppdretter i ganske mange år si mer :) Utrolig useriøst :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ble bare 2 valper i kullet og den ene skal han beholde selv, den andre skal han selge til noen han kjenner.

Som sikkert ser likt på hundehold.

Jeg sier sikkert altfor mye allerede, men Diego var den første hunden de har møtt siden de ble født. Nå er de 7 uker gamle.

Og Diego fikk egentligt ikke lov å hilse på de, han måtte være i gangen imens, helt til jeg klarte å overtale dem til at jeg fikk ta med Diego inn.

Og det var bare 15 minutter elns.

Det er jakthund, og jakthund miljøet er jo kjent for å være litt harde med hundene sine.

Og det vises veldig godt på tispa som fikk valpene.

Det med å slippe fremmede hunder inn til valpene, gjør ikke jeg heller :lol: Jeg er hysterisk redd for at de små skal bli smittet av noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg og... måtte ta dolly pga det, alergi og usikkerhet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke situasjonen i det hele tatt, men er ikke så mye jeg kan gjøre.

Og siden jeg kjenner den personen så blir det bare værre hvis jeg sier noe til han.

sorry meg... men jeg hadde sagt det... men det er jo meg da...

frekkere enn flatlusa hvis jeg ser noe jeg ikke liker... og da driter jeg i hva folk evt mener om meg etterpå...

har sagt det jeg mener og litt til t han vi fikk dolly fra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sorry meg... men jeg hadde sagt det... men det er jo meg da...

frekkere enn flatlusa hvis jeg ser noe jeg ikke liker... og da driter jeg i hva folk evt mener om meg etterpå...

har sagt det jeg mener og litt til t han vi fikk dolly fra...

Hadde du kjent til hele situasjonen så er det ikke sikkert du hadde sagt noe.

Jeg sa småting, men går inn det ene øret og ut det andre.

Også ser de veldig dumt på meg, akkurat som han har sååååå mye mer peiling enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...