Gå til innhold
Hundesonen.no

Forskjell på "vanlig" labbe og jaktlabbe


Ane

Recommended Posts

Ja, hva er forskjellen?

Har nærmest bestemt meg for labrador retriever. Først tenkte jeg at jeg ville ha en mellomting, som kan brukes til nruks, lydighet og litt utstilling. Men nå har jeg funnet ut at jeg ikke vil ha en stor kraftig labrador, og at utstilling ikke er noe viktig. Pappa har jo fem vorstehere som jeg stiller ut.. Så da tenker jeg litt mer på en rein jaktlabbe. Jeg går ut i fra at desse er ganske mye mer energi i, og lurer da på hvor mye mer enn jaktlabbe trenger?

Igjen, sånn vil den få det:

Morgentur; 15-30min

Etter skolen/jobb: 1-3timer. Vil variere

Kveldstur:15-30

+ tisseturer, ute i hagen, og hjernetrim!

Helger: Av og til helgeturer på fjellet(Hytte el. telt)

(Den vil mest sannsynlig bo med meg og kjæresten i en leilighet)

Jeg vil bruke den til:

Turhund, kløvhund (Flerdagsturer i fjellet)

Lydighet (Starte konkurranse, se hvor langt vi kommer)

Litt agility (Kanskje konkurranse)

Kanskje prøve; Jakt, Spor, rundering ++

(Edit: Det er mulig pappa vil bruke den til andejakt eller noe! Eller at jeg tar jegerprøven selv og begynner med det. Absolutt ikke sikkert!)

Kunne jaktlabrador passet meg? Hvis ikke, hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Det første jeg tenker er "hvorfor skal du absolutt ha en jaktlabbe"? Du får alt du trenger i en vanlig labrador, om du følger alle de mange tips både jeg og andre har gitt deg i tidligere tråder ang Labrador (kennelvalg, foring osv).

Hvorfor kjøpe en gamerpc om du skal surfe på nett med den? :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første problemet du vil støte på er at de som seriøst avler jaktlabber ikke vil selge til deg med mindre du faktisk har interesse av å drive med retriver jakt.

Den skulle være med på kanskje! *Redigert inn jakt* Men jeg har vært litt inne på Kennel Faks sin hjemmeside, som avler jaktlabbe. Det står det "Så om du vil ha en familiehund, brukshund eller bare en lojal venn i mangen år fremover har vi hunden for deg."

Det er denne kennelen jeg først og fremst vil se på valp etter, hvis jaktlabbe er noe for meg :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenker er "hvorfor skal du absolutt ha en jaktlabbe"? Du får alt du trenger i en vanlig labrador, om du følger alle de mange tips både jeg og andre har gitt deg i tidligere tråder ang Labrador (kennelvalg, foring osv).

Hvorfor kjøpe en gamerpc om du skal surfe på nett med den? :)

Da ville jeg jo bruke hunden til utstilling^ Og da passa det med en vanlig labrador. Nå når jeg har slått utstilling fra meg ut snuten peker mer mot ulike bruksgrener og tur, så føler jeg at jaktlabben tiltaler meg mer.. Derfor lurer jeg på om noen som kan om rasen kan gå den god for meg! :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første problemet du vil støte på er at de som seriøst avler jaktlabber ikke vil selge til deg med mindre du faktisk har interesse av å drive med retriver jakt.

Det er noen som også har "andre" valpekjøpere blant sine kjøpere.

Jeg har kjøpt min jaktlabbe fra Ringlets kennel i Sverige. Verdt en titt! Hyggelige mennesker å prate med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg jo bruke hunden til utstilling^ Og da passa det med en vanlig labrador. Nå når jeg har slått utstilling fra meg ut snuten peker mer mot ulike bruksgrener og tur, så føler jeg at jaktlabben tiltaler meg mer.. Derfor lurer jeg på om noen som kan om rasen kan gå den god for meg! :)

Jeg driter (og det tror jeg mange på forumet kan skrive under på :innocent: ) i utstilling, men for meg og min bruk innen bruks og spesielt tur"grener" - så tiltaler enda "den vanlige" labben meg mest. Fordi det er en så alt for viktig hverdag som man ikke må glemme i rasevalget. Altså, misforstå meg ikke - jaktlabben hadde nok passet deg fint forsåvidt, men den vil kreve sitt. Den vil kreve mer. Og du får "alt" hos den vanlige labben, om enn litt mindre av alt, så får du det allikevel - samtidig som du ikke trenger å bekymre deg for å leve litt av ditt liv på siden. Det er vel egentlig det jeg vil fram til.

Forøvrig hadde jeg ville gått til en annen kennel enn Faks om jeg skulle hatt jaktlabbe, men det får være opp til deg å avgjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen som også har "andre" valpekjøpere blant sine kjøpere.

Jeg har kjøpt min jaktlabbe fra Ringlets kennel i Sverige. Verdt en titt! Hyggelige mennesker å prate med.

Sa ikke at alle gjor det, men jeg vet at det er ett "utbredt" problem iblandt mange som er ute etter jaktlabbe, etter premierte foreldre, som ikke er intressert i å premiere de på noen måte innen retriver jakt.

Ellers så kjenner jeg mange gode vanlige Labbiser som har gjort det veldig bra i bruks. Det merkelige er at folk skal ha det til å være jaktlabbiser med en gang de er veltrente og har lyster. Det er faktisk ikke så uvanlig på "normale" labbiser å ha nok av det meste til det normale menneske som ikke sikter mot toppsjikte innen hundesport.

Men siktet du dit og skal ha en SÅ bra hund at du er garantert det, så må du uansett gå mer på individ enn rase. (Og gjerne kjøpe en unghund som viser sine egenskaper)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driter (og det tror jeg mange på forumet kan skrive under på :) ) i utstilling, men for meg og min bruk innen bruks og spesielt tur"grener" - så tiltaler enda "den vanlige" labben meg mest. Fordi det er en så alt for viktig hverdag som man ikke må glemme i rasevalget. Altså, misforstå meg ikke - jaktlabben hadde nok passet deg fint forsåvidt, men den vil kreve sitt. Den vil kreve mer. Og du får "alt" hos den vanlige labben, om enn litt mindre av alt, så får du det allikevel - samtidig som du ikke trenger å bekymre deg for å leve litt av ditt liv på siden. Det er vel egentlig det jeg vil fram til.

Forøvrig hadde jeg ville gått til en annen kennel enn Faks om jeg skulle hatt jaktlabbe, men det får være opp til deg å avgjøre :)

Hvorfor ikke Faks? :)

Sa ikke at alle gjor det, men jeg vet at det er ett "utbredt" problem iblandt mange som er ute etter jaktlabbe, etter premierte foreldre, som ikke er intressert i å premiere de på noen måte innen retriver jakt.

Ellers så kjenner jeg mange gode vanlige Labbiser som har gjort det veldig bra i bruks. Det merkelige er at folk skal ha det til å være jaktlabbiser med en gang de er veltrente og har lyster. Det er faktisk ikke så uvanlig på "normale" labbiser å ha nok av det meste til det normale menneske som ikke sikter mot toppsjikte innen hundesport.

Men siktet du dit og skal ha en SÅ bra hund at du er garantert det, så må du uansett gå mer på individ enn rase. (Og gjerne kjøpe en unghund som viser sine egenskaper)

Hmm. Kanskje jeg bare skal ha en vanlig da? Jeg syns jo at de vanlige kan bli ganske kraftige, og det vil jeg ikke ha! Vil ikke ha en tønne på 40kg. Har hatt kontakt med Kennel Gullstein, som er labber til utstilling, spor og LP. Syns kanskje de var litt grove de også.. Men det har jo ikke alt å si^

Det er mer enn nok arbeidslyst i en "vanlig" - d.v.s. ekte labrador. Den s.k. jaktvarianten er oppskrytt. De egenskapene Fax averterer med, beskriver jo bare en helt grei labrador fra en hvilken som helst kennel. :innocent:

:) Ok. Jeg har aldri hatt noen av delene så jeg hører på folk som kan sin sak! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Kanskje jeg bare skal ha en vanlig da? Jeg syns jo at de vanlige kan bli ganske kraftige, og det vil jeg ikke ha! Vil ikke ha en tønne på 40kg. Har hatt kontakt med Kennel Gullstein, som er labber til utstilling, spor og LP. Syns kanskje de var litt grove de også.. Men det har jo ikke alt å si^

Arbeidsegenskapene sitter i knoppen ikke i kroppen!

Om du holder de slanke og ikke går etter den mest ekstreme utstillingsvarianten (det gjelder alle raser) så er ikke kroppen problematisk.

Se heller på om de har noen resultater, om det er mental testet, har lek osv. Det er viktigere egenskaper enn at de har "jakt" forann i navnet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsegenskapene sitter i knoppen ikke i kroppen!

Om du holder de slanke og ikke går etter den mest ekstreme utstillingsvarianten (det gjelder alle raser) så er ikke kroppen problematisk.

Se heller på om de har noen resultater, om det er mental testet, har lek osv. Det er viktigere egenskaper enn at de har "jakt" forann i navnet sitt.

Ja, jeg har tenkt å holde den slank, osv. Men noen er jo bare kraftig bygd? Desse to her er jo litt grove? Eller er de bare ikke slank? haha :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har tenkt å holde den slank, osv. Men noen er jo bare kraftig bygd? Desse to her er jo litt grove? Eller er de bare ikke slank? haha :)

Jeg ville nok satt kortene mine på det siste :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har tenkt å holde den slank, osv. Men noen er jo bare kraftig bygd? Desse to her er jo litt grove? Eller er de bare ikke slank? haha :innocent:

Nå skal jeg med en gang få understreke at jeg kan nada om labrador - men det å bedømme hunder, synes jeg selv at jeg kan en del om.

Og det å basere seg på bilder er ALLTID vanskelig. Det letteste er å få ta på de, kjenne hva som er fett, bein, muskler. Er det en valke eller skygge, er det tykk pels eller tyngde? Oppsøk oppdrettere og miljøer, ta på hundene og se de i aktivitet selv - så får du lettere vurdert både rase og individ.

Som eksempel kan jeg få ta fram min egen hund, som flere har sagt til meg at de trodde var tjukk, men når de tar på henne kjenner de at det er mye pels på henne - ikke fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at foreldre er en ting, hvordan du forer valpen din er en annen ting. Mange labradoroppdrettere forer valpene sine GODT for å få det kraftige preget. Man skal selvsagt ikke sulte valpen sin, man må sørge for at de får nok av livsviktige stoffer - men man trenger ikke overfore de heller. Ved å holde valpen på den slankere siden av skalen får man en naturlig mer lettbygd hund. Når ivrige utstillere bruker dette knepet for å få et kraftig preg, kan man jo benytte seg av knepet i revers for å få et mer slankt preg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok satt kortene mine på det siste :innocent:

Okei! Jeg tenkte de bare var litt ala den grove typen^ :)

Nå skal jeg med en gang få understreke at jeg kan nada om labrador - men det å bedømme hunder, synes jeg selv at jeg kan en del om.

Og det å basere seg på bilder er ALLTID vanskelig. Det letteste er å få ta på de, kjenne hva som er fett, bein, muskler. Er det en valke eller skygge, er det tykk pels eller tyngde? Oppsøk oppdrettere og miljøer, ta på hundene og se de i aktivitet selv - så får du lettere vurdert både rase og individ.

Som eksempel kan jeg få ta fram min egen hund, som flere har sagt til meg at de trodde var tjukk, men når de tar på henne kjenner de at det er mye pels på henne - ikke fett.

Ja, det er nok det beste! Jeg er bare litt treig der :) haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å ta en prat med noen som har jaktlabradorer og høre hva de sier, både av oppdrettere og eiere, kanskje spesielt de som satser på lp, ag eller bruks. Så får du høre deres erfaringer også. Nevner Ringlets igjen :innocent: Om de passer til ditt bruk, vet jeg ikke, men da får du snakket med noen som har mangeårig erfaring med rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :icon_redface:

Jeg driver ikke med lab selv, men har trent med endel, og trener med to eksemplarer av rasen nå. Disse er vanlige labradorer, men de ser IKKE ut som de på bildet.... Vanlige labbfolk hadde fått sjokk hadde de sett de andre, som er så tynne at du ser ribbena dems, og de er fulle av muskler pga mye fysisk trening.

En tynn og trent vanlig lab er ekstremt sjeldent, men noe av det flotteste man får i hundeverden, i mine øyne :lol: En tynn labb får kraftig hode og ben, men smal kropp, og minner mer om tynne "kamphunder" (med trykk på " :lol: , altså de smale bullerasene)

Det er i tillegg mer enn nok motor i de, god kondis får man tross alt av mye trening, ikke gener :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å ta en prat med noen som har jaktlabradorer og høre hva de sier, både av oppdrettere og eiere, kanskje spesielt de som satser på lp, ag eller bruks. Så får du høre deres erfaringer også. Nevner Ringlets igjen :icon_redface: Om de passer til ditt bruk, vet jeg ikke, men da får du snakket med noen som har mangeårig erfaring med rasen.

Har sendt en mail til Faks om jaktlabbe kunne vært noe for meg, så får se hva de sier.. :lol:

Hei :cry:

Jeg driver ikke med lab selv, men har trent med endel, og trener med to eksemplarer av rasen nå. Disse er vanlige labradorer, men de ser IKKE ut som de på bildet.... Vanlige labbfolk hadde fått sjokk hadde de sett de andre, som er så tynne at du ser ribbena dems, og de er fulle av muskler pga mye fysisk trening.

En tynn og trent vanlig lab er ekstremt sjeldent, men noe av det flotteste man får i hundeverden, i mine øyne :lol: En tynn labb får kraftig hode og ben, men smal kropp, og minner mer om tynne "kamphunder" (med trykk på " :lol: , altså de smale bullerasene)

Det er i tillegg mer enn nok motor i de, god kondis får man tross alt av mye trening, ikke gener :lol:

Jeg er kanskje dum, men tror du de hundene på bildet kunne vært en fin slank labbe? (Da det er her jeg forløbig skal ha valp etter, neste kull!) Er ikke de labbene du trener med kortbeint, og kraftig bygd? Takk! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er jaktlabbe du vil ha så synes jeg du skal velge jaktlabbe :icon_redface: Om du liker de best så går du for de, istedenfor å kjøpe noe du eeegentlig ikke vil ha :cry:

Hehe! Enig i det, men nå kan jeg lite om labrador uansett hvilke linjer det er. Hvis jeg kan få en vanlig labbe som vil jobbe godt og kan brukes til det jeg vil, og IKKE er en tønne på 40kg, så er det jo det jeg vil ha! Jeg trodde bare jeg måtte ha jaktlabbe for å få det.. Noe jeg ikke trenger tydligvis? :lol:

Har aldri sett en slank labrador, så er liksom litt der "vanlige labber er kraftig, kanskje jeg kan ha jaktlabbe, de er slankere, og generelt ikke så kraftig bygd"... Selvfølgelig har dette med mosjon og foringsmengde å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Enig i det, men nå kan jeg lite om labrador uansett hvilke linjer det er. Hvis jeg kan få en vanlig labbe som vil jobbe godt og kan brukes til det jeg vil, og IKKE er en tønne på 40kg, så er det jo det jeg vil ha! Jeg trodde bare jeg måtte ha jaktlabbe for å få det.. Noe jeg ikke trenger tydligvis? :icon_redface:

Har aldri sett en slank labrador, så er liksom litt der "vanlige labber er kraftig, kanskje jeg kan ha jaktlabbe, de er slankere, og generelt ikke så kraftig bygd"... Selvfølgelig har dette med mosjon og forings mengde å gjøre!

Ja :lol: Jeg er ikke god nok inne i labradorverdenen til å svare deg på det :lol: Men synes du skal velge det DU har mest lyst på :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Enig i det, men nå kan jeg lite om labrador uansett hvilke linjer det er. Hvis jeg kan få en vanlig labbe som vil jobbe godt og kan brukes til det jeg vil, og IKKE er en tønne på 40kg, så er det jo det jeg vil ha! Jeg trodde bare jeg måtte ha jaktlabbe for å få det.. Noe jeg ikke trenger tydligvis? :icon_redface:

Har aldri sett en slank labrador, så er liksom litt der "vanlige labber er kraftig, kanskje jeg kan ha jaktlabbe, de er slankere, og generelt ikke så kraftig bygd"... Selvfølgelig har dette med mosjon og foringsmengde å gjøre!

Min kjennskap til "vanlige" Labradorer (15-20 tilbake i tid) er at de er slanke, spretne, full av søkslyst og ganske så selvstendige. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sett en slank labrador, så er liksom litt der "vanlige labber er kraftig, kanskje jeg kan ha jaktlabbe, de er slankere, og generelt ikke så kraftig bygd"... Selvfølgelig har dette med mosjon og foringsmengde å gjøre!

Kanskje fordi labradorer IKKE skal være sylslanke som en mynde eller setter eller vorsteher ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...