Gå til innhold
Hundesonen.no

Økonomi, budsjett og sparetips!


Anki

Recommended Posts

Saken er den:

Jeg har akkurat begynt i praksis på en koselig, liten dyreklinikk, som dyrepleierstudent. Er 20 år. I mange år har jeg drømt om å en dag skulle få min egen hund, og nå føler jeg at jeg er nærmere drømmen enn noen sinne. (Har ikke kunnet hatt hund i familien pga sterk allergi hos min lillesøster.) Takket være jobben min på klinikken vil jeg få noen frynsegoder som demper litt av utgiftene som følger med når en har hund. Jeg vil blant annet få Hill's-fôr til innkjøpspris og de fleste vaksiner ++ til rundt hundrelappen. Men skjer det noe alvorlig så må jeg nok betale tilnærmet full pris for behandling. Klinikken skal jo tjene på pasientene sine. Så her kommer mitt første spørsmål til dere hundeeiere: Hvor mye har dere i bakhånd i tilfelle dere plutselig må ut med store beløp til dyrlegebehandling? Eller sagt på en annen måte; hvor mye bør jeg sette av hver måned for å være sikret?

For å få en liten pekepinn på min økonomi så kan jeg fortelle at jeg vil få 6000 i måneden fra klinikken i lønn - om jeg vil stige i lønn de neste to årene jeg er under utdanning er noe usikkert. Utenom det er studiene mine dekket av lånekassen, og jeg vil komme til å få hvertfall 6000 derfra også, kanskje en tusing mer. Så tenker det er trygt å regne med ca 12000 i måneden. Men så kommer det noe som gjør det litt vanskeligere: 5 ganger i løpet av de neste tre årene skal jeg til Danmark for å ta teoridelen i utdanningen, og jeg vil være borte i litt over to måneder av ganger - OG klinikken gir meg ikke lønn mens jeg er i Danmark. Altså mister jeg 60.000 kr i løpet av de tre årene.

Disse utgiftene har jeg allerede:

Bil: ca 1500 kr i måneden

Privat lån: 1000 kr til mine foreldre for kjøp av bil. (Er ferdig nedbetalt etter tre år)

I tillegg må jeg ha et sted å bo. Jeg er litt usikker på hvor mye jeg kan betale for en hybel/leilighet, men max 4000 inkl strøm sier jeg. Skolen er gratis, heldigvis:)

Og ja, jeg vet at det er ordentlig tøfft å få seg leilighet med hund, derfor skaffer jeg leilighet før hund. Tror nok det skal la seg gjøre nå siden jeg ser etter en hybel på landet hvor jeg jobber, og det er ofte lettere der enn i byen.

Hovedspørsmål: Har jeg i det hele tatt råd til hund? Selve kjøpet har jeg spart opp til - ca 10.-11.000 kr - men jeg vil være 100% sikekr på at jeg kan tilby hunden min alt den måtte trenge i kanskje 15 år fremover også. Kommer jo ikke til å være student for alltid da, men vil i stedet ha to studielån å betale tilbake (har gått på folkehøgskole) Stinn av penger vil jeg aldri bli.

Så jeg er interresert i hvordan dere løser dette? Student eller ei. Hvor mye koster hunden din deg i året? Jeg er hodestups forelsket i corgien, der har valget landet for langst, så jeg spør dere med en mellomstor hund. Jeg er ikke i en situasjon hvor jeg kan skjemme bort hunden, uansett hvor gjerne jeg vil. Så masse nye leker og ting og tang i hytt og pine, vil den ikke få. Prøv å tenk kun det helt basic'e: mat, en soveplass, et par leker, sele/halsbånd, forsikring og valpekurs (noe annet helt nødvendig?) Hvor mye bør jeg forvente å bruke?

Jeg har nok av spørsmål på lager, men det er vanskelig å få dem sortert i et nogenlunde oversiktelig innlegg. Så jeg tar dem etter hvert som jeg kommer på dem, hvis det viser seg at noen kan avse litt tid til å hjelpe meg:)

Tar imot alle svar dere måtte ha med stor takknemlighet!

Andrea

Og ja, om det har noe som helst å si: jeg får ha med meg hunden på jobb så mye jeg vil, og veterinærene sitter mer enn gjerne barnevakt mens jeg er i Danmark siden familien min ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye har dere i bakhånd i tilfelle dere plutselig må ut med store beløp til dyrlegebehandling? Eller sagt på en annen måte; hvor mye bør jeg sette av hver måned for å være sikret?

Disse utgiftene har jeg allerede:

Bil: ca 1500 kr i måneden

Privat lån: 1000 kr til mine foreldre for kjøp av bil. (Er ferdig nedbetalt etter tre år)

Så jeg er interresert i hvordan dere løser dette? Student eller ei. Hvor mye koster hunden din deg i året? Jeg er hodestups forelsket i corgien, der har valget landet for langst, så jeg spør dere med en mellomstor hund. Jeg er ikke i en situasjon hvor jeg kan skjemme bort hunden, uansett hvor gjerne jeg vil. Så masse nye leker og ting og tang i hytt og pine, vil den ikke få. Prøv å tenk kun det helt basic'e: mat, en soveplass, et par leker, sele/halsbånd, forsikring og valpekurs (noe annet helt nødvendig?) Hvor mye bør jeg forvente å bruke?

Kuttet litt ned og svarer på det jeg kan :lol:

1. JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA endelig fler som vil ha en welsh corgi cardigan :( :( :(

2. Jeg levde på 7400 i hybel med hund for noen måneder.

3. Utgifter i starten kom på 400kr for vaksiner ved 12 uker, 8 uker vaksinen og chipping gjorde min flotte oppdretter når jeg var der og hentet valpen

4.Hvis du får rabatt på for ev handler i sverige koster 15 kg rundt 500kr. Og amiga spiste rundt 3 kg i mnd de første 2 mnd. Når du kommer til 4 mnd så går matforbruket en del opp merket jeg :( Men det lønte seg å kjøpe store sekker og ha i garasjen.

5.Når jeg var og handlet basic stuff (tøybur hadde jeg,og en seng) så kom det på rundt 600 for halsbånd, leker,litt godbiter, 3kg for, flyveske (kan selge deg den billig om du skal fly og hente en corgi,passer perfekt:P ) og tissepapir (forberedt delux).

I mnd bruker jeg egentlig ingenting for tiden, unntatt 15kg for i ny og ne. Hun har fått alt av vaksiner og sånt, unntatt noen knekte tenner som ble operert idag og rabies vaksiner.

Jeg tror du har god sjangs til å ha hund jeg, når jeg ser på hva du har og hva du har av utgifter atm. Om du kanskje går for en liten hybel/liten leilighet etc. Jeg syntes det var lettere å ha en corgi i hus i leiligheten hvor jeg hadde litt mer kontroll enn et hus hvor hun flyr rundt.

Utover det vil jeg skryte litt av oppdretteren min, All Trade, fra Haugesund. Valpene som var der var helt utrolig lykkelige, amiga lever livet hver dag og gir sååååå mye glede. hennes 2 søsken og henne fikk 1,2,3, på valpeshowet mot 2 andre :(

Oppdretteren er veldig flink og følger opp, og det er bare å ringe også får du all info du trenger, samt hun hjelper oss nå å reise til australia med Amiga til neste år :(

I bunn og grunn er det jo din avgjørelse hva du gjør, men jeg satt i leiligheten min såpass lenge og bare savnet en hund og tilslutt ble det å kaste seg på et fly til Haugesund og hente valp :(

Om du har råd til kjøpssummen og det det koster å ha henne i mnd så ville jeg bare kjørt på :(

Kanskje du har snille foreldre som kan hjelpe ut om en knipe kommer? Iallefall har jeg noe som heter kredittkort :(

lille søte fra Haugesund :(

DSC_0349.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utrolig raskt svar!:( Har ikke satt meg alt for mye inn i oppdretter enda, så jeg skal definitivt ta forslaget ditt med i beslutningen:D Det blir ikke før om et år i så fall, for da har jeg levd litt med den økonomien og ser hva jeg eventuelt kan kutte ned på og hva jeg har til overs. Jeg bor fortsatt hjemme hos mine foreldre så jeg har ikke helt begrep om pengebruken når man skal klare seg helt selv. Er glad i å bruke penger på tøy, men det må ta slutt! :lol: Har nok ikke foreldre som kan hjelpe meg noe om noe skjer. Har allerede et lån på 35.000 hos de fordi jeg måtte kjøpe bil for å komme meg til og fra klinikken. Og helt ærlig syns jeg kredittkort er skumle greier - litt sånn enkel løsning som jeg er redd jeg ikke kommer til å klare å stå imot. Selv om det er en viss trygghet å vite at du kan komme deg ut av en krise med det, så vil det egentlig bare si mer lån for meg, for det er jo lånte penger. Det er derfor jeg er såpass fast bestemt på å finne ut av om dette er noe jeg kan klare med de pengene jeg har. :(

Men for all del, fortsett med tips altså! En kan aldri lære for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En MÅ slettes ikke ha mye utstyr til hunden sin, og de innretter seg etter hva de blir vant til.

Hunden må ha halsbånd og lenke - og det er mange justerbare halsbånd som kan følge valpen til den er voksen, så du ikke må bytte de ut hver andre måned til hunden har voksenstørrelsen på plass. Finner du ei god lenke du liker, er det ingen grunn til at du må ha mange andre. Eventuelt om du vil bruke sele i stedet for halsbånd.

Den MÅ ikke ha egen sengeplass, her i huset flytter hunden på seg i løpet av natta. Sover litt på stueteppet, litt på kalde fliser i gangen, litt på gulvet, også videre. Om du vil kjøpe noe som hunden kan ha som fast plass om du trenger det, er det trolig billigere å kjøpe for eksempel pute og fleecepledd på Jysk, og sy selv. Zoobutikker er sjelden billigste løsning. Nettzoobutikker kan være billigere enn zoobutikker. Og store utstillinger med mange stands har gjerne større utvalg og lavere priser enn zoobutikker.

Leker - her ligger ingen leker framme, jeg tar de fram når vi trener lydighet, altså ikke noe som brukes mye i hverdagen. Når valpen går gjennom tannfelling og biteperiode er det mye annet rart en kan bruke for å la hunden gnage, uten at det må koste 179 kroner i en zoobutikk. For eksempel dorullkjerner, tomflasker, margbein fra slakterbutikk, gammel oppvaskbørste, et skjerf med fem knuter, også videre - bare fantasien setter grenser.

Utstyr til pelsstell slites ikke ut med det første, og en må ikke ha all verdens ting og tang. Ei god klotang (min favoritt koster stort sett en hundrelapp), og en god børste eller kam beregnet for din rases pels - jeg antar en corgi ikke får så mye floker, men død pels bør fjernes regelmessig, og under røyteperioden kan det være hjelp til selvhjelp å få av mest mulig pels fortest mulig.

Hvis du søker her, finner du en lang tråd med mange argument for og imot burbruk - så kan du jo ta en vurdering på om du trenger bur. Kompostbingeelement fra Biltema eller Plantasjen koster under hundrelappen og kan i valpeperioden være en god venn.

Forsikring er veldig lurt. Pris varierer etter rase, samt hvor omfattende forsikring du ønsker.

Du sier valpekurs, og private skoler tar rundt 2.000 kroner for et valpekurs. Å melde seg inn i en hundeklubb med et godt tilbud koster rundt 500 kroner for et helt år.

For å oppsummere - det er ikke så mye en MÅ ha, så det å ha hund trenger ikke å bli så dyrt. Når det er sagt, så har jeg et garderobeskap fullt av hundeutstyr. Men jeg har et rimelig aktivt hundehold, med utstillinger (altså ekstra lenke og halsbånd, en del pelsutstyr, egne håndkler til hunden, hundeføhner, også videre), lydighetstrening (altså leker, et arsenal av ulike godbiter, og apparat en trenger til slik trening) og sportrening (altså sporline, sele, spormerking, også videre), utstyr for et valpekull jeg forbereder, og masse rart til hverdagen en ikke må ha, men som jeg har likevel. Et par forskjellige lenker og halsbånd, turutstyr, bøker, pelsstellsaker, kosttilskudd, osv, osv. Men dette er jo ting en justerer etter hvordan interesser oppstår og økonomien har det.

Ikke kjøp alt på forhånd, ha en grunnpakke på plass når valpen kommer - og kjøp etter hvert som du mener å ha behov. Ikke alle behov trenger å konstrueres på forhånd.

Hvis du også vet at det er et år fram til valpen kommer, kan du jo ønske deg for eksempel gavekort eller penger i julegave til å handle inn. Jeg har bursdag denne måneden, og ønsker meg penger til å gjøre en større investering jeg ikke har råd til med egen økonomi nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert! Her var det masse hjelp og du svarte på mange av spørsmålene jeg enda ikke hadde stilt:) Takk:)

Bare hyggelig!

Siden du liker å kjøpe klær, kan du jo se om garderoben passer med en hundehverdag - en god regndress, gode tursko og ei ok turbukse kan være kjekt å ha. Jeg liker i hvert fall ikke å gå lange turer i olabukse, greit å ha ei bukse som tåler litt vær og rusk, og er behagelig. Så det er mye som kan være kjekt å ha, men som en slettes ikke må ha.

En ting jeg derimot glemte, som jeg synes er veldig viktig, er et godt bilbur. Det sikrer både deg og hunden om noe skulle skje. Og der ville jeg investert i kvalitet med en gang - det vil si at canvasbur (stoffbur) ikke er gode nok, og sammenleggbare stålbur anbefales heller ikke. Det aller beste er helsveisede og dedikerte bilbur. Til en corgi finner du trolig et godt utvalg, min rase er såpass stor at jeg endte med å spesialbestille. Bilbur kan du ofte finne brukt på finn.no eller her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående bur til corgi så er dogman størrelsen for hunder opp til 20kg perfekt bur.

Buret til venstre er for min BC, corgien har det til høyre.

IMAG0063.jpg

De firkanta fra europris fungerer også bra om du har bil som har plass til det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristiansand:) Hvorfor?

Jeg kunne nonchelant dukket opp og latt deg møte min herlige valp :(

men trenger litt planlegging om jeg skal til kristialand (typ 3 timerish tur :lol:)

Hun får de mest hardkjernede til å bli valpesyke :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ville ikke kalt meg selv særlig hardkjerna akkurat:D Finnes det noen bur som er trygge å sette i baksetet? Da tenker jeg som kan festes i selen på noen måte sånn at det sitter fast. Jeg har nemlig en nissan micra med to dører og et knøttlite bagasjerom som knapt rommer et kattebur:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sett mange som bruker de firkanta fra europris (rimelig og helt greie), mange setter de mot pasasjersetet så det står i klem, er dør på langside og kortside. Ev kan du vel fest buret med sikkerhetsbelter, virker mest sikkert og sette det så det står "fast" mellom forsete og bak. og passe på at døra er mot der du åpner døra ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i værste fall kan jeg sikkert feste med noe tau:P Men jeg vil helst at det sitter ordentlig fast i tilfelle det skjer en ulykke. Et jernbur + hund kan bli ganske mange tonn å få i ryggen med høy nok fart. Men en kan ikke få alt en ønsker seg, hehe. Er jo hovedsaklig snakk om 20 minutters turer til og fra klinikken og rundt om i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i værste fall kan jeg sikkert feste med noe tau:P Men jeg vil helst at det sitter ordentlig fast i tilfelle det skjer en ulykke. Et jernbur + hund kan bli ganske mange tonn å få i ryggen med høy nok fart. Men en kan ikke få alt en ønsker seg, hehe. Er jo hovedsaklig snakk om 20 minutters turer til og fra klinikken og rundt om i byen.

Derfor jeg ville festet mot pasasjersetet istedenfor ditt, stålburene er ikke så tunge som disse "hercules bura".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortsetter bare med spørsmålene jeg. Hva bør jeg se etter når jeg velger oppdretter? Hvordan gjør jeg hjemreisen minst mulig traumatisk for valpen? Er det vanlig å velge valp selv, eller velger oppdretter den som passer best til deg og din livsstil? Hva bør jeg være forberedt på/passe på når jeg tar en valp inn i huset? Er det noe jeg bør gjøre/ikke gjøre før jeg henter den elelr etter jeg har henta den. Jeg stilelr ikke disse spørsmålene fordi jeg ikke har peiling, men fordi jeg er nysgjerrig på folks forskjellige meninger, og fordi det meste jeg vet har jeg lest selv på nettet eller i bøker. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortsetter bare med spørsmålene jeg. Hva bør jeg se etter når jeg velger oppdretter? Hvordan gjør jeg hjemreisen minst mulig traumatisk for valpen? Er det vanlig å velge valp selv, eller velger oppdretter den som passer best til deg og din livsstil? Hva bør jeg være forberedt på/passe på når jeg tar en valp inn i huset? Er det noe jeg bør gjøre/ikke gjøre før jeg henter den elelr etter jeg har henta den. Jeg stilelr ikke disse spørsmålene fordi jeg ikke har peiling, men fordi jeg er nysgjerrig på folks forskjellige meninger, og fordi det meste jeg vet har jeg lest selv på nettet eller i bøker. :(

http://www.corgi.no/ kan hjelpe med masse om rasen, formidling av valper etc + alle oppdretter i Norge er listet. Som nevnt før anbefaler jeg på det varmeste All Trade, maken til service og hyggelige mennesker skal du lete lenge etter, jeg ble hentet på flyplassen og fikk mat og alt ble ordnet,alle spørsmål svart, hadde mye kontakt på epost og jeg sender stadig mail med hvordan det går, og er det noe som haster er det bare å ringe så ordner hun alt så langt det går.

Jeg har bare pratet med noen andre cardigan oppdrettere og de var ikke så imøtekommende, jeg dro jo forsåvidt usett og kjøpte valp (så bare bilder og 4 timer på telefon) men jeg følte det ikke var noe problem fordi vi fikk pratet såpass mye på tlf på forhånd etc. Hun var veldig seriøs i forhold til å vite at hun kom til en familie som hadde tid, og alt sånt.

Oppdretter, se etter en som ikke avler på looks? Selvom mesteparten av All trade's hunder er flott premiert og blir sendt i hytt og pine til kjøpere i utlandet så forklarte hun hvordan hun avlet på gode og "stabile" hjerner, etter det var en del gener gående i corgi i norge som gjorde at du fikk litt utrygge hunder. Iallefall er det siste kullet som jeg nå har valp for verdensvante så det holder :(

Jeg valgte All trade rett og slett fordi hun var så hyggelig og imøtekommende, svarte på alt av spørsmål, hun stilte meg, og vi kom virkelig godt overens og jeg følte disse hundene passet meg. Når jeg var på gården dems fikk jeg møte mange av slekta og de var også herlige, litt gøy å se far og tante og alt, og se samspillet de hadde seg imellom.

Hjemreise så fløy jeg Haugesund -> Bergen -> Trondheim, hvorav jeg var en time i bergen.

Jeg hadde en bag ala denne som var godkjent av flyselskapet for å ha inni flyet. Jeg måtte også søke SAS om å ha henne med i forkant, kostet 150kr totalt. Før jeg dro fra oppdretter lot vi valpen med vilje få leke og herje med de voksne istedenfor å slumre i kassa for at hun ikke skulle få totalt overskuddsenergi idet jeg satte meg på flyet :(

Idet flyet tok av sovnet hun begge gangene, og samme på bussen i trondheim.

Sånn praktisk sett så løste jeg foring på veien hjem i bergen med en kopp fra kafeteriaen og mat og vann på handicaptoalettet :( . Lot henne også tisse på sluket (hun likte å tisse på avis men fant ut sluk var kulere). Alt i alt gikk turen greit, jeg hadde vel tenkt igjennom det meste før jeg dro så jeg var forberedt, dog hun klarte å velve buret på sofaen jeg satte henne idet jeg strakk meg for å ta imot maten min og bomset i bakken.... men ingen skade ble tatt,hun ville jo ikke at jeg skulle gå ifra henne:P

I sikkerhetskontrollen tok de hunden og bar igjennom metalldetektoren mens jeg sendte alt annet imellom og gikk imellom selv.

Det du burde ha før du henter en valp er jo det som er essensielt, matskåler, litt mat (du får som regel med mat fra oppdretter som holder en stund, også kan du ev blande over til ditt eget som det passer deg), noen leker, halsbånd og lenke (corgi'er vokser FORT i nakke omkrets og de korte søte valpebånda er helt umulig når lenka er typ 50 cm og valpen knapt kommer vekk fra benet ditt fordi man er jo 170 selv.. :lol: er greit å kjøpe en lenke som var litt lengre fant jeg ut :(

En ting som kan være praktisk om du vil sperre av område hjemme er gjerdene fra biltema og en pakke strips:

Flyttelass og liten valp som vil pakke ut alt igjen resulterte i gjerder :(

DSC00436.jpg

Herregud, ble en liten vegg av tekst dette :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konge med masse lesestoff:D Og bilder er hvertfall gøy! kjempemorsomt å lese om andres erfaringer. Sånn gjerde skal jeg garantert ha i begynnelsen ja. Om jeg forto deg rett så var valpene allerede født før du valgte oppdretter? Jeg bare spør og graver fordi jeg ikke aner hvordan man går fram. Man kan vel også melde interresse før kullet kommer? De hørtes hvertfall som ordentlige folk:) Befinner de seg i Haugesund?

Mushi: Ja, det er noe jeg har tenkt mye over, men mest sannsynlig kommer jeg til å bo på skolens internat for å bruke minst mulig penger, og der er det ikke lov med dyr. Ironisk nok. Det er dog fullt mulig å ta med egen hest om man har det, for stallplass har de. Rare greier.. Hun du kjenner har nok gått sammen med flere og leid hus/leilighet for å kunne ha med dyrene til dk. Det vet jeg er ganske vanlig å gjøre:) Tenker jeg skal rabiesvaksinere uansett, i tilfelle jeg vil ha hunden med meg en gang, og siden det må gjøres i såpass god tid før utreise. Er vel 120 dager før en kan ta blodprøven, og så må en gjerne vente et par uker på svar også fordi den skal sendes til Tyskland for analyse. Like greit å bare få det unnagjort tenker jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om noen har nevnt det tidliger (har ikke lest så nøye gjennom alt) men husk god forsikring! Den kom veldig godt med for oss når hunden 6 mndr gammel måtte gjennom 3 operasjoner.. Ble dyrt nok med egenandel og det som forsikringen ikke dekket, men tør ikke tenke på hva det hadde kostet oss om vi ikke hadde hatt forsikring! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om noen har nevnt det tidliger (har ikke lest så nøye gjennom alt) men husk god forsikring! Den kom veldig godt med for oss når hunden 6 mndr gammel måtte gjennom 3 operasjoner.. Ble dyrt nok med egenandel og det som forsikringen ikke dekket, men tør ikke tenke på hva det hadde kostet oss om vi ikke hadde hatt forsikring! :(

Nevnte det selv i den aller første posten. Men hvilken forsikring bruker du? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På forsikring kan du regne med omkring kr 2000,- i året, litt avhengig av hvilken dekning du ønsker. I vårt budsjett har vi satt opp kr 500,- i mnd på hund (ikke inkl forsikring og vet.regninger). Det varierer selvsagt hvor mye utgifter vi har på hunden, noen mnd kjøper jeg mer utstyr enn andre måneder. Om vi hadde hatt trang økonomi hadde jeg nok avsett nye bånd, utstillinger og andre unødvendige ting. Ved siden av faste utgifter har vi sparepenger til uforutsette utgifter. Da jeg ble student hadde jeg ikke spart opp noe og avtalte med foreldre at jeg kunne låne til dyrlege dersom det var nødvendig. I løpet av studietiden sparte jeg opp penger slik at jeg ikke behøvde å låne dersom noe skulle skje.

Lykke til med hundekjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konge med masse lesestoff:D Og bilder er hvertfall gøy! kjempemorsomt å lese om andres erfaringer. Sånn gjerde skal jeg garantert ha i begynnelsen ja. Om jeg forto deg rett så var valpene allerede født før du valgte oppdretter? Jeg bare spør og graver fordi jeg ikke aner hvordan man går fram. Man kan vel også melde interresse før kullet kommer? De hørtes hvertfall som ordentlige folk:) Befinner de seg i Haugesund?

De befinner seg rett på utsiden av haugesund, halvtime med bil ca, husker ikke helt, jeg hadde jo en gullklump på fanget jeg lekte med :( .

Du burde melde interesse ja, var egentlig flaks jeg fikk siste valpen fordi de andre 2 dro ut i den store verden, også beholdt de 1.

link til kennelen

Jeg så en del på kull som skulle komme, på corgi sia står parringer, men det var sånn at det passet å få valp der og da grunnet ferier og slutt på eksamener :( Jeg var også innom en oppdretter av pembroke i trondheim for å møte rasen mer personlig og se på valpene de hadde, og få grave og spørre om rasen.

You talking to me?!

IMG_0015.JPG

Ja, og på forsikringssiden betaler jeg 2300 i året hos agria for livsforsikring,veterinærforsikring og resept forsikring (lært etter å ha en bc som går på konstant medisiner), hos agria får du avtalegiro og betaler et vist beløp i måneden (HURRA FOR DET :( ). Og et tips, skaff deg forsikring med en gang, selvom registreringsnummer og alt sånt tar tid så bare få inn chip nummer og alt slikt. Jeg endte nemlig opp hos veterinæren dagen før jeg bestilte forsikring fordi en grusom dame plukket opp valpen min og slapp den i bakken, deretter ble hun løpt over av en annen hund... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående valg av valp og valg av oppdretter, er det ingenting i veien for ikke å kunne ta kontakt med oppdrettere allerede nå. Rasen "din" er ikke av den mest utbredte, så det kryr ikke av kull. Altså kan det være greit å bruke tiden godt til å sondere terrenget, luke ut oppdrettere, bli kjent og få en fot innenfor. Mange oppdrettere har lange ventelister, og selv om det ikke nødvendigvis er førstemann til mølla (den som ringer først må ikke nødvendigvis være den beste valpekjøperen til den valpen oppdretter har å selge) kan det likevel være greit å være i kontakt i god tid før valpene er født. Du risikerer bare at du blir bedre kjent med oppdretter og familien til den kommende valpen - og at du kan oppdage ting du ikke liker og dermed sortere ut oppdrettere. Mange valpekjøpere er i kontakt med flere oppdrettere på en gang, og tar valp der de får - mens andre ønsker fra en bestemt oppdretter eller hund, og venter den tiden det tar før noe er til salgs.

Noen oppdrettere lar aldri valpekjøper bestemme hvilken valp de får, noen oppdrettere lar alltid valpekjøperne bestemme selv blant det som er igjen, og noen oppdrettere gir føringer og veiledning til valpekjøperne.

Gode, seriøse oppdrettere som følger opp kullet kjenner valpene best, og kan dermed si mer om hvilken hund som passer til hvilken valpekjøper. En småbarnsfamilie med fem barn som skal ha sin første hund trenger ikke å få den mest aktive, lekne, viltre og kreative valpen i kullet, de bør nok ha en som er roligere, sindigere og enklere å ta seg av i en hektisk hverdag. En som vil trene og konkurrere trenger derimot en valp som har litt mer futt og fart, lek og iver. En som vil stille ut hunden bør få den valpen som er mest lovende. Også videre. Oppdretter ser valpene i så mange ulike settinger, og kjenner valpene godt. Du kanskje besøker valpen to timer når den er fem uker gammel, og ser en søt valp som sover, drømmer søtt og koser med deg. Mens den egentlig er utslitt etter å ha lekt viltert med sine søsken i flere timer, og nå bare lader opp batteriene for mer ugagn. Eller at den valpen som virker så rolig i valpekassa egentlig er leken og nysgjerrig når den er alene, men den blir litt overdøvet av sine mer viltre søsken når de er samlet. Skjønner du hva jeg mener? Jeg vil i hvert fall ikke la mine valpekjøpere ta valget helt alene - men en vil også se an valpekjøperne. Noen er veldig erfarne og ute etter noe bestemt, mens andre er nybeynnere som vil ha en turkompis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...