Gå til innhold
Hundesonen.no

Økonomi, budsjett og sparetips!

Anki

Recommended Posts

Skrevet

Vi fikk oss en liten pembroke-gutt for et år siden, og vi er veldig fornøyde med han. Vi pratet med flere oppdrettere underveis, og kjente litt etter magefølelsen på hvem som var den rette for oss. Vi endte egentlig ganske tilfeldig opp med Cimaith i Trondheim, som hadde en helt perfekt valp etter våre ønsker. Jeg reiste så for å hilse på valp og oppdretter, og ble møtt av en lykkelig liten logreklump som kom sprettende rett til meg og sa han hadde lyst å bli med meg hjem, og vips så var jeg (eller valpen, alt ettersom hvordan man ser det :lol:) solgt. Vi har møtt flere corgis etterpå på utstillinger og messer (stiller ikke selv, siden gutten vår har utstillingsfeil), og corgimiljøet virker på oss som ganske inkluderende og oppslukt i rasen sin, med masse kunnskaper. Vi har fortsatt god kontakt med oppdretter, og holder oss også oppdaterte på hvordan det går med kullsøsknene til gutten vår. Som flere har sagt så kan det være lurt å ringe rundt og sjekke ut oppdrettere og hunder. Når det gjelder valpetid og slikt, så gikk det en del tyggeleker og sånt i tannfellinga. Den eneste leken som har overlevd nå i et helt år, er en Kong. Den er flittig brukt, og han elsker den fortsatt. Ellers har det gått med maaaaange tauleker av forskjellige slag. De kjøper vi billig på Europris eller Jula, siden tauleker er forbruksvare her. De var spesielt gode i tannfellinga, da vi kunne ha litt draleker for å hjelpe til med å få ut løse tenner. Leker trenger absolutt ikke være dyre, dersom man bare brker litt fantasi og ser seg litt rundt. Gamle håndklær og laken kan lett bli helt toppers tauleker. Strimle opp og lag fletter, og vips så har hunden masse gøy. Dersom du i tillegg fletter inn litt godbiter så får hunden jobbe litt ekstra og holder seg opptatt en god stund. Mat kjøper vi gjerne i de største sekkene, her er det også lurt å sjekke pris på flere butikker siden det kan skille en del. Innimellom kan det også være kampanjer, så bare hold øynene åpne.

Skrevet

Kan nevne at å fryse kong ble redningen for oss, vår lille corgi var vel, ganske tyggeflittig.... :( vi kjøpte også storfesmuskel som det heter så pent, eller okse penis, det var kjempe lurt å ha rundt om å gi henne når hun begynte å være ille på bitingen, så det går i fryst kong med leverpostei, okse peniser, tauknuter og gjemme godbiter i andre leker etc.

noe du må huske angående corgi er at du må lære de å gå i trapper og være forsiktig til de blir noen mnd eldre, jeg bar henne opp og lot henne gå siste par opp, og bare 1 trinn ned. Hun tok veldig fort at hun kunne løpe opp men hylte når hun ville ned. Det var litt nytt for meg siden min BC aldri trengte å bli "lært" det :(

ha en vaskebøtte klar er også et lurt tips :lol:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Som sagt, få en instruktør til å komme hjem til deg og se situasjonene og få hjelp til et opplegg. Dette er en hund som trenger konsekvent gjennomgående trening og rammer i hverdagen. Men få utelukket først at det ikke er noe smerter eller andre ting som påvirker adferden også.
    • Men når jeg skiller dem så biter hun meg. Hun blir helt vill i blikket og i kroppen og alt. De kan aldri være alene sammen. Jeg kan heller ikke la hun være på ett rom og jeg ber hun bli når den andre er på andre siden av døra. Da løper hun og biter meg i bånda. Eller i armen. 
    • Jeg har kjøpt nye håndklær, nytt sengetøy, nødklær og et par mer brukbare klespakker fra Finn, men mange av de såkalt berikede klærne er helt unike og har høy affeksjonsverdi. Bl.a. den nevnte singletten, som var det første fairtrade sertifiserte plagget jeg fant. Original Max Havelaar, fra før de byttet navn til Fairtrade. Den kostet omtrent 250 kr for tjue år siden og har trofast holdt stand gjennom hver eneste sommer siden. Med alt arbeidet jeg har lagt ned i den nå, så er Gucci fast fashion for tacky træsh hoes til sammenlikning.  Fordi jeg har vært en så etisk bevisst shopper og bygget en garderobe jeg kunne gå moralsk rakrygget i, så er det ikke bare, bare for meg å handle nytt. Favorittbutikken Libe er nedlagt, og jeg liker ikke kolleksjonene de gode merkene (som Komodo og Monkee Genes) har for øyeblikket. Nudie har heldigvis jeans jeg liker, men utover dem ser det svart ut. Derfor velger jeg redde det som reddes kan.  Alt av ulltøy må byttes fordi proteinfibre går bokstavelig talt i oppløsning i høy pH. Ikke bare undertøy som ikke er så farlig hvordan ser ut, men affeksjonsverdi Komodo blazer, kåpe, skjerf og lue, kjole, skjørt og flere bukser. Det er virkelig en smerte å vente på plagg jeg vil ha fra de merkene jeg liker. Trendene for tiden faller ikke i smak. Nøstebarn har fortsatt de samme plaggene de alltid har hatt, men er selvsagt utsolgt for de riktige fargene.  Jeg drar det antakelig så langt at jeg demonterer en jakke vevd og sydd i Sverige, fra et svensk merke som gikk konkurs og ikke lenger tilbyr noe nytt, for å unngå skade elgskinnet på utsiden mens jeg renser innsiden.  ..ikledd pølsedrakt fra Biltema, fordi jeg ikke hadde nevneverdig lyst til å legge penger i kassa til noen såkalt grønn butikk da jeg trengte emergency beskyttelse mot klima etter den fanatiske grønnskallen fra den sekterisk klorofyllkommunistiske kloakken av ruspsykotisk økolååågiske fotsoldater fra MDG beriket både garderoben min og miljøet med det ufortynnede insektsmiddelet sitt. Biltema klær med pølsemotiv på var det mest aggressive motsvaret jeg kunne finne som traumeterapi. Made in China av helt ny polyester, fraktet fossilt fra andre siden av planeten og med bilder av svinekjøtt på. Jeg slo til og det føltes bra.     
    • Er det ikke bedre å kaste klærne og kjøpe nye, det burde dekkes av innboforsikringen? Litt jobb, men føles tryggere likevel?
    • Det hjelper også å legge den i glovarmt vann etter vask, for å drepe mikroorganismene før du tørker den hurtig et varmt sted med god ventilasjon. De formerer seg lett under tørkeprosessen om du ikke har kverket dem skikkelig. Vaskemiddel hjelper bare med å få hardføre mikroorganismer delvis ut av stoffet, det dreper dem ikke, mange blir sittende igjen, og vannet i maskinen holder ikke 60° lenge nok. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...