Gå til innhold
Hundesonen.no

Foring og godbiter til valp.


Labmamma

Recommended Posts

Heisann.

Har noen spørsmål til dere som kanskje er litt mer erfarne om foring av valp.

Oppdretteren min sa at det første året ville hun helst at Bruno (10 uker) kun skal ha oppbløtt Eukanuba fôr, og KUN det.

Det jeg lurer på da, er det ikke mulighet for at han utvikler tannsten, siden han kun skal ha oppbløtt fôr såpass lenge?

Og det neste jeg undrer/tenker litt på er muligheten for å gi han "godbiter". Han ELSKER jo mat, så jeg tror ikke det blir noe problem med såpass ensformig mat til måltidene, men jeg hadde kunne tenkt meg å kunne gi han noen godbiter, f.eks. når han er flink og kommer tilbake til meg/oss når han spankulerer litt bort fra oss på marken ovenfor huset vårt. Er ros og kos nok?

Er godbiter i form av hundemat/hundesnacks unødvendig? Hva er deres meninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Har noen spørsmål til dere som kanskje er litt mer erfarne om foring av valp.

Oppdretteren min sa at det første året ville hun helst at Bruno (10 uker) kun skal ha oppbløtt Eukanuba fôr, og KUN det.

Det jeg lurer på da, er det ikke mulighet for at han utvikler tannsten, siden han kun skal ha oppbløtt fôr såpass lenge?

Og det neste jeg undrer/tenker litt på er muligheten for å gi han "godbiter". Han ELSKER jo mat, så jeg tror ikke det blir noe problem med såpass ensformig mat til måltidene, men jeg hadde kunne tenkt meg å kunne gi han noen godbiter, f.eks. når han er flink og kommer tilbake til meg/oss når han spankulerer litt bort fra oss på marken ovenfor huset vårt. Er ros og kos nok?

Er godbiter i form av hundemat/hundesnacks unødvendig? Hva er deres meninger?

kan du bruke tørrt tørrfôr som godbiter? jobber han for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den oppfatning av at variasjon i matveien er bare sunt! Selv om hunden i hovedsak får et godt fullkostfôr som skal dekke næringsbehovene. Du får passe på vekten på hunden siden du har en labrador(:)), men jeg ikke absolutt ikke vært redd for å gi hunden min godbiter og annen mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papir er nok for labbiser :) (som godbiter, hehe)

Skjit i hva oppdretter sier, jeg har et flott forhold til oppdretteren til bikkja mi, men hva jeg forer bikkja mi med og hvordan er og blir min sak :P For slik du vil, med det foret du etterhvert ser bikkja di "går best på", og bruk så mye godbiter du bare vil. Prøv deg fram: hva gir den beste pelskvaliteten, hva gir best mat ifht fett/kaloriinnhold, hva blir valpen eventuelt dårlig i magen av, og så videre. Labradoren min spiser det meste; fra flatbrød, potet, fiskekaker, pasta, grøt, salatblader, kjeks, leverpostei, ost, kjøttpålegg av varierende form og generelt det meste av husholdningsmat! Bruker også hundemat av andre varianter (pleier å kjøpe 3kilossekker med diverse billig hundemat fra enten Eukanuba, RC, Hills eller hva de nå har på tilbud hos vet'n/dyrebutikken) til generell trening, da husholdningsmat gjerne blir grisete å få med seg på lengre turer.

Peis på, er Labben din rett skrudd sammen på det feltet (skal ikke skryte på meg at min Labbe er helt rett skrudd sammen, men når det kommer til mat fungerer den! :D ) så spiser den hva som helst, hvor som helst - og er storfornøyd uansett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raske svar :)

Ja, kan jo gi han tørrforkuler til belønning, det tror jeg blir meget godt likt.

Han er veldig matglad, slik som de fleste labradorer har jeg forståelsen av. Så vekten må passes på ja.

Hehe, ja papir er det artigste som finnes virker det som, så d hadde vært en flott belønning :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge valpen drikker godt, ville jeg ikke vært bekymret for å gi litt tørrfor tørt som godis på tur. Det er også mange hunder/valper som får pølse, kjøttboller og annet snacks som belønning i valpetiden, uten at det blir feilernæring av den grunn (alt med måte selvsagt :ahappy: ).

Ellers kan dere jo ta med en fille eller ball på tur, og la valpen få denne som belønning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååååå, som jeg kjenner meg igjen :) Fikk samme beskjed fra oppdretteren vår, at hun ønsket at :D vi skulle bløte foret i ett år.

Men har jo hørt om tannstein, plakk og det ene med det andre om bløtt for, så var veldig usikker. Nå har vi i området en oppdretter som også er veterinær, og hun bløter foret til sine valper i ca ett år, så da regner jeg med at det er greit :ahappy: men etter at ruskesara ble 6 måneder, så har både oppdretter, som har beholdt kullsøster, og vi begynte med å ha vannet over tørrforet rett før vi serverer. Så da er tørrforet nesten tørt, pluss at man er sikker på at de får i seg vann. :ahappy:

Når det gjelder gobiter, og "menneskemat" så er jeg helt enig med Larange. Variasjon er bare bra! Dessuten jobber de gjerne enda bedre med noe som lukter litt mer enn tørrfor. Her i huset er svin og kylling blant favorittene, men andre ting, som vannmelon, bringebær, epler, sukkererter og reker ogs¨å ting som tas i mot med takk :D Vi bruker også treningsbiter (fra dyrebutikken) når vi trener. Dette fordi de har lite fett og lite salt. Dessuten synes jeg det er noe kliss å gå rundt med pølsebiter eller kjøttkaker i lomma :hyper: Men det er jo helt opp til hver enkelt hva de synes er greit, dessuten er jo alle hunder forskjellig :)

Bare pass på vekten, så har vel ikke oppdretter noe som helst hun skulle ha sagt???

Ta det som det kommer, disse tingene har en tendens til å ordne seg selv. Og labbiser, ja de liker stort sett det meste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja han får i seg greit med vann, og han får jo i seg nesten en halv liter vann kun i det oppbløtte fôret. Jeg tror vi prøver med tørrfôrkuler og ball til belønning :ahappy:

Bra jeg ikke er den eneste som er usikker på slikt Line&Luna.

Føler at jeg burde høre på oppdretteren, men det er jo egentlig jeg som bestemmer over slikt nå. Det hørtes veldig lurt ut å begynne med å ha over vannet rett før "servering" når han blir eldre, da får han litt å tygge på også.

Han kommer jo mest sannsynlig til å spise litt av det meste når han blir større, og ikke kun vanlig tørrfôr, men alt med måte selvfølgelig.

Så kjekt å kunne spørre om slikt, ha litt flere erfaringer å basere avgjørelser på. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en labbe på 13 uker nå. Hun får oppbløtt tørrfor til frokost, Vom&Hundemat (våtfor/råfor) på ettermiddagen og kvelden og ellers en salig blanding av godbiter til trening. Vi bruker alt fra knekkebrød til fiskepudding og alt tas imot med like stor takk. Og foreløpig ser det ikke ut til å gå ut over vekta, vet jeg at det har blitt mye godbiter en dag så reduserer jeg bare litt på matmengden til neste måltid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vår labrador fikk litt tørfor også menskemat for det meste,han slukte jo alt da, matmomser for livet :)

Men selv med bordern/corgin får jo de brødskivbiter med leverpostei etc i maten i ny og ne, de elsker deg jo når du gjør det :)

Min labb elsket tørket leverbiter du får overalt i alle butikker nærmest, de blir litt tørste men godbitene er gode for tenner og smaker godt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
    • Her er Cuba- også kalt "BomBom", nå litt over 6 uker Hun krøp inn i hjertet mitt litt tidligere enn planlagt (velger ikke valp før de er 7 uker, men nå har hun vært min i over 1 uke alt 😇 ) På bildet med bestemor i samme alder- fineste brunbjørnene ❤️   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...