Gå til innhold
Hundesonen.no

Rottweiler (igjen..)


SusanneL

Recommended Posts

Har ingen problemer med å se det fra den angrepne damens ståsted...tenk hvor redd hun var!

Hvis det virkelig er sant at denne hunden aldri har vist aggressive tendenser før, er det fryktelig, fryktelig skummelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Slike beist har vi absolutt ikke bruk for. Her ska l det ikke synses og menes hvorfor hunden angrep, hva som foregikk i hodet dens, om den bør gå til adfersterapeut - sånne skal avlives tvert. Tør nesten ikke tenke på hvor grusomt denne dama må ha hatt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg veldig nyfiken av natur og vil gjerne ha en konklusjon:

Men det hadde faktisk vært inressant å tatt den hunden til en full helsesjekk før den ble avlivet.

Men jeg kan ikke si at dette er den normale atferden om du har en hund som aldri har løpt etter folk, vist aggresjon og som du har full kontroll på :aww:

- När jag närmar mig ett skogsområde ser jag hur en kvinna sitter på huk och håller i sin hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med JeanetteH

Jeg synes faktisk at det burde vært gode rutiner for helsesjekk av ALLE hunder som havner i slike situasjoner, og deretter avliving.

Det er viktig å kartlegge i størst mulig grad HVA som har utløst ting, kun på den måten kan man forhindre tilsvarende tilfeller senere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er enig i at det kunne være interessant og kanskje også nyttig å vite hvorfor, men dersom det faktisk stemmer at hunden aldri har oppført seg slik tidligere og aldri gitt noen signaler... så vil man jo aldri kunne være føre var med en slik hund?

"- Helst vill jag att sådana här hundar inte ska få finnas alls i Sverige - men det borde åtminstone finnas ett krav på munkorg, säger hon."

Grøsser litt dersom dette skal bli realitet. Munnkurv på alle hunder over 20kg eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rottis jeg trente med på 90-tallet en gang, snudde seg plutselig på tur og tygget opp armene til en dame han hadde kjent fra han var liten. Hunden avlivet og obdusert, diagnose hjernesvulst.

Det burde kanskje vært lovpålagt med helseundersøkelse eller obduksjon ved slike tilfeller. Er overbevist om at en del av tilfellene er helsemessige grunner.

Med folk er ufattelig PR kåte for tiden. Det må man ha lov til å synes. Et rift fra en hund, og folk løper aviser ned for å legge ut om historien sin... Det er sjeldent man hører om skader som hester foråsaker, enda de tidvis er mye større enn hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hundeverden som i dyreverden generellt, og mennesker for den del, kan og vil det alltid være noen individer som klikker helt, enten fordi det er noe psykisk feil med dem, eller noe fysisk, dette er ting man aldri vil kunne sikre seg mot, og man kan heller ikke forby seg bort fra problemene, det er bare latterlig.

Enig at at en full fysisk og psykisk evaluering av denne hunden bør gjøres, ikke minst med tanke på de som har søsken, halvsøsken, foreldre eller avkom.

Så har man faktoren med feil mennesker med feil hund og feil holdninger, men utifra det som skrives i denne artikkelen og dersom det er sant at den aldri ar vist noe tegn til aggresjon før, er det jo enda større grunn til å sjekke den skikkelig. Nå sto det ingenting om hundens alder, men den skulle det også vært interresant å vite.

Det er selvfølgelig helt grusomt for damen som ble utsatt for dette, og jeg synes oppriktig synd på henne, hundens eier også, men det drepes og skades hundrevis av mennesker hvert år av biler og i trafikken uten at noen står å hyler og skriker om at biler skal forbys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper jo ikke å si at andre ting dreper også. Det vil jo ikke forandre på det faktum at hunder er hunder og de som ikke har hund selv risikerer å møte løse hunder i skogen eller ute på tur.

Hvor mange blir skadet av hester som ikke oppsøker hesten selv? Det er enklere å unngå hester enn det er å unngå hunder sånn ca hele livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper jo ikke å si at andre ting dreper også. Det vil jo ikke forandre på det faktum at hunder er hunder og de som ikke har hund selv risikerer å møte løse hunder i skogen eller ute på tur.

Hvor mange blir skadet av hester som ikke oppsøker hesten selv? Det er enklere å unngå hester enn det er å unngå hunder sånn ca hele livet.

Mitt poeng var bare at det er mange ting man kan bli skadet av, og man kan ikke løse alt med forbud.

Biler er helt umulig å unngå i dagens samfunn og man er helt avhengig avd em for at det skal gå rundt, men det hjelper lite for dem som er blitt livsvarig skadd eller drept i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøsser litt dersom dette skal bli realitet. Munnkurv på alle hunder over 20kg eller noe.

For å være helt ærlig ville jeg blitt glad om jeg ble pålagt munnkurv offentlig fordi rasen min er "farlig" - hvis alternativet er forbud. Og det er akkurat det som er saken her, at Sverige nå også snakker om raseforbud. Da kan man jo tenke seg at de isåfall slenger med de danske rasene, og så kommer Norge hakk i hæl.

Om man virkelig synes alle store hunder er skumle og farlige, så pålegg for all del munnkurv for alle. Da slipper noen å skille seg ut og folk slipper å være redde (at det ser stygt og "farlig" ut bryr meg egentlig midt på ryggen). Hvis betingelsen for at jeg skal få lov å kjøpe meg den hunden jeg vil ha er at den skal ha munnkurv på seg, so be it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig ville jeg blitt glad om jeg ble pålagt munnkurv offentlig fordi rasen min er "farlig" - hvis alternativet er forbud. Og det er akkurat det som er saken her, at Sverige nå også snakker om raseforbud. Da kan man jo tenke seg at de isåfall slenger med de danske rasene, og så kommer Norge hakk i hæl.

Om man virkelig synes alle store hunder er skumle og farlige, så pålegg for all del munnkurv for alle. Da slipper noen å skille seg ut og folk slipper å være redde (at det ser stygt og "farlig" ut bryr meg egentlig midt på ryggen). Hvis betingelsen for at jeg skal få lov å kjøpe meg den hunden jeg vil ha er at den skal ha munnkurv på seg, so be it.

Sverige innførte jo raseforbud samtidig som det første i Norge kom i 1991, et forbud de opphevet etter bare noen få år fordi det ikke fungerte, så jeg vil tro og håpe at Sverige har lært litt av det, og også andre land som opphever rasespesifikke forbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker bare en ting ;

Mange jeg møter,kjenner,vet om osv har ,eller har hatt hunder som har veldig tvilsomt gemytt og som any day kunne havne i sånne episoder.(inkludert meg selv FØR)

Det er ikke Rottweilere,eller typisk noen rase som en skulle tro ,det er ALT mulig av raser!

Kan nevne minst 15 hunder av ulike raser som burdte være i himmelen,fordi VG muligens venter på dem lengre fremme hvis ikke...

Jeg sier selvsagt hva jeg mener om saken til dem det gjelder,og legger frem en skrekkhistorie jeg selv opplevde...

Har nå i over 1 år sagt til eierne av en Boxer at de må bruke vett og avlive den for den er ikke stabil.

Fikk tlf for en ukes tid siden ;

"Hva jeg syntes,ting forandrer seg ikke" og jeg svarte ganske enkelt det samme som sist jeg fikk den tlf om akkurat samme greia :

Valget er deres,men den dagen han skambiter noen så ikke stå å si at dere aldri mistenkte det,for dere har visst godt hele tiden hvor ustabil han er og det er en ting jeg er sikker på og det er at 80% av de hundene fra avisene som angriper har en eier som er for feig til og si "Dette så jeg komme,dumt av meg og ikke ta ansvar før"

Jamen jamen de kunne jobbe med det..eller kunne de ikke?

Joda,med resten av verden som prøvekanin,med andre barn og voksne som levende testdukker,versågod! svarte jeg litt stramt.

Altså det skal jobbes med for enhver pris,og folk som ikke KAN jobbe med fordi de ikke har kunnskapen til det adopterer lett frasen "jobbe med" og det jobbes overhodet ikke med,men forverres ofte pga uvitenhet.Det er ikke lett og fikse en hund som er ustabil,uansett kunnskapsnivå...så det blir skummelt når alle tenker de skal jobbe med...bare litt til...

Bare "litt til" kan bli det som skal til for at noe skjer..

Og hva blir straffen for en eier som innrømmer og ha beholdt og gått rundt offentlig med en hund en _VET_ har tendenser til de grader?

Nei da er det enkelt og skylde på det som alle sier " Aldri gjort sånt før,aldri vist tendenser"

Og leve et så til de grader sosialt familiehytte/bade/båtliv med fremmede overalt,barn overalt med en hund som det?

Nei vet du hva! :)

Samme som jeg sa til eierne av en Dvergschnauzer som også var steikegal!

Dvergschnaueren,en hund i "den utvidede familien" er heldigvis avlivet,noe som ikke skjedde før den angrep ordentlig.

Selv om den angrep meg i foten..og jeg sa til eier "ser du ikke?!"

Så er de såpass frekke at de er redd for at SIN SØNN kommer hit og leker rundt mine hunder (med oppsyn,og nazikontroll uansett)som er vennlige og barnevandte,men jeg skal finne meg i at min sønn skal leke rundt den lille sattan av en ustabil Schnauzer..?!

Nei der gikk grensen og de fikk som hatten passa...For de presterte å si at mine raser jo var sånne skumle og farlige... :P

Til og med denne skulle prakkes på meg... "Du som er så vandt,ha henne hos deg så hun får seg en lærepenge" Æhh...ok?

Fikk også gleden av å sette på plass en Border Collie eier som sa rett ut h*h ikke likte sånne farlige raser og likte mer de koselige typene.

Jeg måtte "banke på" og spør hvem som var koseligst av mine og personens hunder fordi jeg har ikke gjemt bort mine hunder fordi de har bitt flere mennesker,og må heller ikke alltid ha de i bånd ellers angriper de folk på gaten,eller alltid ta de inn hvis noen kommer til porten fordi de biter uten å spør.

Poenget er uansett at hvis disse hundene biter noen FØR eier kommer til vett og forstand så kan jeg si en ting,jeg har min tvil om at eier sier "Åja,men dette så jeg komme..har prøvd å jobbe mye med hunden min jeg,er ikke for å avlive hunder bare fordi de er litt ustabile,så dette var ingen overasskelse"

Neida...Folk redder sin egen rass og sier selvsagt " Aldri sett noe liknende fra hunden min,er så lei meg for dette"

Så min konklusjon er at det nok ikke er så fryktelig mange hunder der ute som plutselig blir sinnsyke...

Det er heller kanskje eier som får et anfall av feighet og løgn når hendelsen dukker opp at de MÅ si at det var veldig plutselig!

De kan da ikke si "Nei nå skal du høre,jeg JOBBET litt med denne hunden,synd det ikke fungerte"

Sier ikke snille hunder ikke kan snu og gjøre plutselige ting,men tenk over hvor mange man leser,hører og ser om som har hunder som ikke er helt gode.

Ikke fortell meg at de ALLE klarer gå gjennom hele livet uten å komme i en episode som trigger dem.

Og hvor mange hadde ringt VG eller whatever og sagt

" Den hunden kjenner jeg til,den har såvisst vist masse tendenser,så her lyver eier?"

Vi får stort sett ikke engang vite annet en rase,og ikke engang DET er korrekt til enhver tid...

Så for alt dere vet har noen møtt den hunden før,og sett den for hva den var,men de vet ikke AT det er den når den er i avisa så løgnen kan ikke bekreftes...

Fasiten får vi aldri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...