Gå til innhold
Hundesonen.no

Strikkeopppskrifter?


SusanneL

Recommended Posts

Tenkte høre med kunnskapsbanken her inne - noen som vet om noen greie strikkeoppskrifter på gensere/dekken, e.l. til hunder?

Fortrinnsvis på norsk eller (helst) svensk..

Tenkte sette igang min mor til å strikke litt i høst. Og jeg har (og får mer) garn av beardisull, så det må jo være greit å prøve å kamuflere "den lille nakne" best mulig utover vinteren... :aww:

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk her: Drops design

Selma har denne i mange mønstre og farger, (mutra er fantastisk flink til å strikke :aww: )

drops.jpg

Tror du Moxy blir like stor som Selma? Hvis ikke har jeg en rød og hvitstripete genser som er for liten til Selma, som dere kunne fått.

Edit: Vi har gjort om litt på oppskrifta vi da, den er jo kortere på magen for hannhundene. Selma har derfor gensere som er like lang oppå og under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, begge to.

Malnick - hun (dvs rasen) har i alle fall en veeeeldig annen type pels enn Mopsene. Hadde gleden av å kose-mose med mopsene til Synnøve forrige helg, og var på Boston Open Show denne helgen. Mopsene har minst 10 ganger så mye pels, lengre og tettere dekkhår samt masse underull.

Bostonene er klart mer tynnhåret, ja - og Moxy er i alle fall nå nærmest naken under hele kroppen, faktisk litt rosa foran på brystet (der hun er hvit). Moxy legger seg aller helst mitt i solen, på flisegulvet - hvis hun ikke kan tulles inn i et fleecepledd og ligge på fanget, såklart.. Og det er NÅ på sommeren.

SaraS - kjempefin link - tusen takk!

Moxy blir nok sånn rundt 6 kg som voksen - jeg vil gjette på at hun nok blir høyere enn Selma, men brystomfanget og rygglengden kanskje blir omtrent den samme... Eller, tja.. Vet ikke helt, jeg - men folk som skjønner seg på denne rasen sier at hun nok ikke blir en særlig stor tispe - hva nå dèt betyr...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølve har flere av genseren fra Drops, bla den Sara linket til. Moren min (som er den strikkekyndige) har også strikket en Marius genser etter den malen som Sølve får masse skryt for. :aww:

En annen kilde til mye fint i strikk og tøy er boken Sy og strikk til hunden. Boken har ikke bare oppskrifter til fine gensere, dekken og jakker, men også seler, halsbånd og potesokker. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sorte mopsene har ikke underull :aww:

Men skjønner, jeg har ikke tatt i en boston terrier såvidt jeg husker, men syntes bare de ser ut som at pelsen er omtrent som på en (sort) mops.

Anyways; å sy ei slik fleecepølse er billig og fryktelig enkelt! :aww: Jeg bare klipte en passe form, og to hull til bein, og sydde sammen til ei pølse (på langs). Den passer perfekt, og ligger tett inntil langs hele buken. Jeg har prøvd å finne ferdigstrikkede eller strikkeoppskrifter, men de fleste er som SaraS sier tilpasset hannhunder, og blir altfor korte nettopp der Sita trenger beskyttelsen mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...