Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen her inne som er gode på ernæring?


turbogutten

Recommended Posts

I dag har jeg hatt både en gedigen opptur og en gedigen nedtur. Jeg har nemlig endelig funnet ut hva som mest trolig har gjort at jeg har vært så utrolig mye dårlig de siste årene. Jeg er allergisk, og det ikke bare litt.

Dette skal jeg holde meg helt unna:

- Gluten

- Laktose

- Egg

- Kylling

Og dette skal jeg unngå så mye som mulig:

- Avocado

- Soya

- Tomat

- Curry

- Grapefrukt

- Passionsfrukt

- Appelsin

- Sitron

- Eple

- Pære

- Banan

- Sennep

- Hvitløk

- Caschew

- Sukker

Så jada! Jeg er egentlig ett eneste stort spørsmålstegn. Skal prøve å få en time hos en ernæringsfysiolog, men med ca 2 uker til avreise er ikke det bare bare å få presset inn.

Men er det noen som har noen allergier, da i hovedsak de 3 øverste; gluten, laktose og egg. Føler det er veldig mye som inneholder dette. Til og med pølser inneholder jo melk. Jeg har alltid spist utrolig mye kylling også, så dette blir en stor forandring.

Eller bare generelt har noen tips til meg. Ting som inneholder noe av dette som man somregel ikke tenker over og slik?

Glad for alle tips hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp inn mange gode kokebøker! Du kan f.eks kjøpe bøker med oppskrifter uten egg og melk, og bare erstatte melet med glutenfritt mel.

Ellers må jeg si at slike ting er en vanesak. Jeg har jo hatt allergi fra jeg var født, og folk spør meg stadig om det ikke er rart å ikke kunne spise gluten. For meg er det å unngå glutenfri mat det mest naturlige i verden, og det er absolutt ingen sorg for meg å ikke kunne kjøpe boller på 7eleven eller pizza fra kebabsjapper. En jeg kjenner fikk glutenallergi-diagnose som 20-åring, og det var hardt de to første månedene helt til hun kom inn i rutinene, og fikk en oversikt over hva hun kunne spise og ikke.

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/partner/produkt.do?rom=MP&produktId=147647&ept=2&pid=56001

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/partner/produkt.do?rom=MP&produktId=123885&ept=2&pid=56001

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/partner/produkt.do?rom=MP&produktId=4412269&ept=2&pid=56001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke dum du! Tror nok det vanskeligste er at jeg faktisk skal bo i Italia. Kommer til å bli vanskelig å finne ut hva som er forskjellige ting. Men, de har vel allergier der også, så får bare lære meg italiensk. hehe. Men ja. er vel bare snakk om å komme inn i rutiner og faktisk finne ut hva jeg kan spise, er sikkert ikke så ille når jeg kommer litt inn i det. Forhåpentligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal gå bra vettu! Vi har en haug med unger på jobben som går på diverse dietter, bl gluten og laktose fri, sukker fri og fri for gudene vet hva... :icon_redface:

Og vi får nå i de variert og sunn mat daglig :lol:

Rismelk kan brukes til sauser/jevninger, diverse spesialmel fåes på helsekosten. Rema 100 begynner å få et duganes utvalg av Go Green produkter.

Hos endel butikker alà Meny og Safari får du fiskekaker og pølser som er gluten- og laktosefri. Det fåes også hos endel kjøttbutikker/slakterutsalg, ihvertfall i Bergen.

Rene kjøttprodukter kan du jo spise, fisk og skalldyr, ris, qinoa, couscous, WASA gluten/laktosefri knekkebrød (Rema 1000), riskaker, allt av frukt og grønt som ikke står på "nei-listen". Gilde sin go- og mager leverpostei tror jeg.

Kalkun kanskje? Eller utgår det sammen med kylling?

Vær obs på at endel krydder er blandingsprodukter og kan inneholde feks hvitløk.

Lykke til :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke dum du! Tror nok det vanskeligste er at jeg faktisk skal bo i Italia. Kommer til å bli vanskelig å finne ut hva som er forskjellige ting. Men, de har vel allergier der også, så får bare lære meg italiensk. hehe. Men ja. er vel bare snakk om å komme inn i rutiner og faktisk finne ut hva jeg kan spise, er sikkert ikke så ille når jeg kommer litt inn i det. Forhåpentligvis.

Tips: Finn en side som forklarer hva glutenallergi, laktose-, egg- og kyllingallergi er - på italiensk. Jeg har forsøkt å forklare hva glutenallergi er på engelsk til en del kelnere, for å spørre om det er gluten i maten de serverer. Nå har jeg lært at dersom jeg drar til utlandet, så lønner det seg å ha allergien forklart på et ark, skrevet på landets språk. Da kan du bare ta med deg arket når du skal ut for å spise, og gi det til kelneren dersom de ikke forstår hva du mener.

Tror faktisk det er en egen side beregnet på slikt, hvor du bare kan velge type allergi og språk. Skal se om jeg finner det.

Edit: http://www.naaf.no/Documents/Matparlorer/HVETE.pdf (om glutenallergi på blant annet italiensk)

Se for andre allergier også på naaf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanesak ja. Jeg fikk glutenallergi i voksen alder, og tok litt tid før savnet av enkle ferdigprodukter gikk over - men det blir kjapt en vane å sjekke innholdsfortegnelse i nye ting. :icon_redface:

Lurer på om det er cøliakiforeningen eller norges astma og allergiforbund som har slik allergiforklaring oversatt til diverse språk - vet jeg har sett det jeg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanesak ja. Jeg fikk glutenallergi i voksen alder, og tok litt tid før savnet av enkle ferdigprodukter gikk over - men det blir kjapt en vane å sjekke innholdsfortegnelse i nye ting. :icon_redface:

Lurer på om det er cøliakiforeningen eller norges astma og allergiforbund som har slik allergiforklaring oversatt til diverse språk - vet jeg har sett det jeg og.

Astma og allergiforbundet har hvertfall :whistle:

Etterhvert trenger man sjeldent å sjekke innholdsfortegnelse engang, man ser det bare på type mat om man tåler det eller ikke. Selv om det kan være greit å dobbeltsjekke :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...