Gå til innhold
Hundesonen.no

Rådyr på tur...


KjerstiG

Recommended Posts

Tenkte å rusle rundt jordet i dag også ned gjenno skauen til elva.

Kom meg rundt til baksiden av skogen som ligger mellom huset og jordet, da jeg plutselig så 5-6 rådyr som skvatt til alle kanter.

Vanligvis løper de nedover og gjennom skogen som grenser til elven...

Så jeg fortsatte bare å få.. Gutta plukket jo opp ferten av de ganske kjapt og ble ganske gira..

Hørte noen rare lyder (breking/piping) men tenkte ikke mer over det..

Plutselig ser jeg 2 rådyrhoder i åkeren, som kommer rett mot meg.

Jeg stopper opp og titter, (man blir jo ganske nysgjerrig da) :aww:

De kommer veldig nære, så stopper de opp, da ser jeg at det er 2 rådyrkalver som "breker" etter mamman sin.

De som lagde de rare lydene jeg hørte...

Så begynner de å hoppe igjen, vidre rett mot meg og bikkjene. Nå stopper de a 7-8 meter unna meg. De ser rett på meg, og kan jo ikke ha unngått å se oss.

Innser at de antageligvis ville komme helt bort til oss. jeg snur og drar med meg bikkjene tilbake samme vei jeg kom..

OK... Sånne småtasser er vanigvis nyskjerrige.. men er dette normalt. ?

har ikke rådyrkalver en innebygd sans som sier at mennsker og hunder er "farlig". ??

Hadde trodd at de ville stikke hals over hode langt til skogs. slik de alltid har gjort før.

Har noen opplevd noe slik. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig de ikke helt visste hva som var farlig og ikke. :aww: Burde jo enten stikke av eller stå/ligge iro, men å gå imot dere var litt rart. Kanskje bare nysgjerrige eller rett og slett litt dumme :lol:

Ikke opplevd dette selv som jeg kan huske ihvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de hadde kalver i nærheten. Er vel ikke så små nå lenger, me mange dyr kan spille litt rare/skadede e.l for å forvirre rovdyr og få dem bort fra mer sårbare kalver... Ryper for eks. kan late som de ikke kan fly, og bakse bortover bakken i motsatt retning av der ungene er, for så å fly rett før de blir tatt. Men da er rovdyret så langt unna ungene at det ikke er noe problem (har opplevd det selv med hund på fjellet, og det er et interessant syn;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var Rådyrkalvene som kom bort.

Jeg vet at de voksne kan "lokke" med seg rovdyr vekk fra ungene.

Men i dette tilfellet var det faktisk kalvene som kom mot meg.

Jeg så de voksne stakk med en gang. (sunn fornuft) :lol::) :)

Tror ikke at utfallet Hund og Rådyrkalv hadde vært koselig. :aww:

Desverre så ville vel gutta sett på disse to små søte som en saftig og enkel middag

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var Rådyrkalvene som kom bort.

Jeg vet at de voksne kan "lokke" med seg rovdyr vekk fra ungene.

Men i dette tilfellet var det faktisk kalvene som kom mot meg.

Jeg så de voksne stakk med en gang. (sunn fornuft) :lol::) :)

Tror ikke at utfallet Hund og Rådyrkalv hadde vært koselig. :aww:

Desverre så ville vel gutta sett på disse to små søte som en saftig og enkel middag

...

Hehe, hadde sikkert ikke vært særlig lurt for noen av partene. Det var vel ungdommelig dumhet og nysgjerrighet kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hadde sikkert ikke vært særlig lurt for noen av partene. Det var vel ungdommelig dumhet og nysgjerrighet kanskje?

Sikkert ikke.

Rådyrene er fredet her på min side av veien. (selv i jaktperioden).

Så veldig nøye med bånd og slikt.. og passer på å ikke forstyrre de for mye.

regner med at de var supernyskjerrige. Vi hadde vinden i ryggen. så de luktet og så meg jo.

Siden de voksne løp sin vei nedover til skogen og elven så regner jeg med at de lette etter mamman sin.

men å komme rett mot oss, selv etter å ha sett oss. ? ..

Håper at de med tiden lærer seg å løpe unna. slik at de ikke møter en ublid skjebne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper at de med tiden lærer seg å løpe unna. slik at de ikke møter en ublid skjebne.

Bukkejakta starter neste tirsdag og 25 september er det åpent for all rådyrjakt. Så de går en usikker tid i møte dersom de er såpass lite menneskesky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bukkejakta starter neste tirsdag og 25 september er det åpent for all rådyrjakt. Så de går en usikker tid i møte dersom de er såpass lite menneskesky.

Huffda..

men holder de seg på "min" side av veien så er de fredet. og kan ikke jaktes på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...