Gå til innhold
Hundesonen.no

Rådyr på tur...

KjerstiG

Recommended Posts

Tenkte å rusle rundt jordet i dag også ned gjenno skauen til elva.

Kom meg rundt til baksiden av skogen som ligger mellom huset og jordet, da jeg plutselig så 5-6 rådyr som skvatt til alle kanter.

Vanligvis løper de nedover og gjennom skogen som grenser til elven...

Så jeg fortsatte bare å få.. Gutta plukket jo opp ferten av de ganske kjapt og ble ganske gira..

Hørte noen rare lyder (breking/piping) men tenkte ikke mer over det..

Plutselig ser jeg 2 rådyrhoder i åkeren, som kommer rett mot meg.

Jeg stopper opp og titter, (man blir jo ganske nysgjerrig da) :aww:

De kommer veldig nære, så stopper de opp, da ser jeg at det er 2 rådyrkalver som "breker" etter mamman sin.

De som lagde de rare lydene jeg hørte...

Så begynner de å hoppe igjen, vidre rett mot meg og bikkjene. Nå stopper de a 7-8 meter unna meg. De ser rett på meg, og kan jo ikke ha unngått å se oss.

Innser at de antageligvis ville komme helt bort til oss. jeg snur og drar med meg bikkjene tilbake samme vei jeg kom..

OK... Sånne småtasser er vanigvis nyskjerrige.. men er dette normalt. ?

har ikke rådyrkalver en innebygd sans som sier at mennsker og hunder er "farlig". ??

Hadde trodd at de ville stikke hals over hode langt til skogs. slik de alltid har gjort før.

Har noen opplevd noe slik. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig de ikke helt visste hva som var farlig og ikke. :aww: Burde jo enten stikke av eller stå/ligge iro, men å gå imot dere var litt rart. Kanskje bare nysgjerrige eller rett og slett litt dumme :lol:

Ikke opplevd dette selv som jeg kan huske ihvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de hadde kalver i nærheten. Er vel ikke så små nå lenger, me mange dyr kan spille litt rare/skadede e.l for å forvirre rovdyr og få dem bort fra mer sårbare kalver... Ryper for eks. kan late som de ikke kan fly, og bakse bortover bakken i motsatt retning av der ungene er, for så å fly rett før de blir tatt. Men da er rovdyret så langt unna ungene at det ikke er noe problem (har opplevd det selv med hund på fjellet, og det er et interessant syn;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var Rådyrkalvene som kom bort.

Jeg vet at de voksne kan "lokke" med seg rovdyr vekk fra ungene.

Men i dette tilfellet var det faktisk kalvene som kom mot meg.

Jeg så de voksne stakk med en gang. (sunn fornuft) :lol::) :)

Tror ikke at utfallet Hund og Rådyrkalv hadde vært koselig. :aww:

Desverre så ville vel gutta sett på disse to små søte som en saftig og enkel middag

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var Rådyrkalvene som kom bort.

Jeg vet at de voksne kan "lokke" med seg rovdyr vekk fra ungene.

Men i dette tilfellet var det faktisk kalvene som kom mot meg.

Jeg så de voksne stakk med en gang. (sunn fornuft) :lol::) :)

Tror ikke at utfallet Hund og Rådyrkalv hadde vært koselig. :aww:

Desverre så ville vel gutta sett på disse to små søte som en saftig og enkel middag

...

Hehe, hadde sikkert ikke vært særlig lurt for noen av partene. Det var vel ungdommelig dumhet og nysgjerrighet kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hadde sikkert ikke vært særlig lurt for noen av partene. Det var vel ungdommelig dumhet og nysgjerrighet kanskje?

Sikkert ikke.

Rådyrene er fredet her på min side av veien. (selv i jaktperioden).

Så veldig nøye med bånd og slikt.. og passer på å ikke forstyrre de for mye.

regner med at de var supernyskjerrige. Vi hadde vinden i ryggen. så de luktet og så meg jo.

Siden de voksne løp sin vei nedover til skogen og elven så regner jeg med at de lette etter mamman sin.

men å komme rett mot oss, selv etter å ha sett oss. ? ..

Håper at de med tiden lærer seg å løpe unna. slik at de ikke møter en ublid skjebne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper at de med tiden lærer seg å løpe unna. slik at de ikke møter en ublid skjebne.

Bukkejakta starter neste tirsdag og 25 september er det åpent for all rådyrjakt. Så de går en usikker tid i møte dersom de er såpass lite menneskesky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bukkejakta starter neste tirsdag og 25 september er det åpent for all rådyrjakt. Så de går en usikker tid i møte dersom de er såpass lite menneskesky.

Huffda..

men holder de seg på "min" side av veien så er de fredet. og kan ikke jaktes på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...