Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekksele


Recommended Posts

Jeg fikk nylig i posten 2 seler som jeg bestilte fra seleverkstedet. Og jeg prøvde de på hundene, og må si jeg ble svært skuffet. Jeg hadde en lang dialog med de på seleverkstedet, og jeg målte hundene 2 ganger for å være på den sikre siden.

Sele 1 - Sledehundsele (X-back)

Calypso - Kinesisk Nakenhund, 5 kg, tispe, 2 1/2 år.

A- Brystbeinspiss (Sternum) til halerot, målt mellom forbeina = 40 cm (jeg måler selen jeg har fått til 44cm)

B- Omkrets rundt skallen. = 28 cm (jeg synes båndet sitter fryktelig stramt rundt halsen, er dette normalt?)

C- Mellom skulderbladene til halerot = 30 cm (selen måler jeg til 38cm, da helt bort til der løkken sitter).

Denne selen sitter bare fryktelig rart på henne, og hun synes den er fryktelig ubehagelig å gå med og krøker seg vanvittig. Kanskje er dette bare en vanesak, at hun vil føle seg komfertabel i den etter hvert?? Hun har løpetid, så se bort ifra den hjemmelaga midlertidige tispetrusa.

IMG_1261_small.jpg

Denne selen føler jeg er for lang for henne.

IMG_1253_small.jpg

Skal selen bule så mye over skuldrene? Greit at den kan bule litt, og blir normal når de trekker, men så mye? Den er jo ikke sånn på den andre selen jeg fikk. Er det pga foringen at den buler sånn, så synes jeg seleverkstedet kunne gitt beskjed om at selen ville bli veldig stiv og ikke ligge så naturlig til kroppen.

IMG_1259_small.jpg

IMG_1270_small.jpg

IMG_1285_small.jpg

Her buler ikke det så mye over skuldrene. Det var ikke så lett å få henne til å trekke i denne selen, fordi hun bare krøket seg. Det så svært ubehagelig ut for henne.

IMG_1282_small.jpg

Selen er jo helforet siden det er nakenhund jeg har, og veldig mye lager gnagsår i huden hennes. Og kanskje er det det som gjør at selen blir fryktelig rar. Kanskje hadde den blitt bedre etterhvert?

Sele 2 - Sledehundsele (X-back)

Hamlet - Blandingshund 6 år, hannhund og veier ca 32 kg.

A- Brystbeinspiss (Sternum) til halerot, målt mellom forbeina = 75 cm (77 cm)

B- Omkrets rundt skallen. = 44 cm (her sitter den ALT for stramt rundt halsen, ingen tvil om det)

C- Mellom skulderbladene til halerot = 56 cm (61 cm)

På denne selen, så føler jeg lengdene stemmer godt, sett bort ifra at båndet rundt halsen sitter ALT for stramt, og at belastningspunktet blir på halsen, og ikke ved det beinet. Bildene illustrerer litt hva jeg mener.

IMG_1228_small.jpg

IMG_1237_small.jpg

Her ser dere at det strammer litt rundt halsen, sånt at båndet legger seg rart i nakken.

IMG_1235_small.jpg

Her ser dere at båndet strekker seg pga at det er for trangt rundt halsen.

IMG_1230_small.jpg

Her holder jeg fingen der benet er. Altså der hvor krysset skulle hvert.

Er det ikke denne plasseringen krysset skulle hatt?

IMG_1254_small.jpg

IMG_1227_small.jpg

IMG_1239_small.jpg

Jeg har også følelsen av generell hastearbeid på disse selene

IMG_1247_small.jpg

IMG_1246_small.jpg

IMG_1250_small.jpg

IMG_1240_redigert.jpg

Jeg var bombesikker på at jeg ville bli kjempefornøyd med disse to selene, men jeg er langt ifra fornøyd. Og de glemte meg ut også, og det tok over 1 mnd før jeg fikk selene (etter å ha purret en gang). Fikk beskjed om 1-3 ukers leveringstid.

Dere som har peiling på trekkseler, hva mener dere ut ifra bildene?

Ja, jeg er svært kritisk, jeg har betalt over 1200kr for disse selene, og da forventer jeg bra kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det ser helt feil ut..! Hadde ikke vært fornøyd selv heller hvis jeg hadde fått det der. Rart også, siden seleverkstedet har fått så bra kritikk og blir anbefalt hele tiden :hmm:

Til CCen virker det som om den er alt for lang i fronten/over skuldrene og derfor er den så rar der. Også på grunn av foret, det ser man godt. Det blir litt for stivt til en liten hund synes jeg ihvertfall.

Og på den andre hunden er krysset helt feil, synes jeg ihvertfall og det ser ganske ubehagelig å måtte trekke med krysset der det sitter nå.

Men hvordan er selen når de trekker skikkelig da? For selene er jo lagd for hundene mens de skal trekke og ser jo annerledes ut da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde krysset hvert korrekt på den store hunden, så hadde nok den hvert perfekt på han. Den sitter greit ellers på kroppen.

Jeg prøvde jo å få hun lille til å dra, men hun bare krøket seg og gikk skikkelig rart. Så den fungerte ikke i det hele tatt på henne. Jeg prøvde å dra litt hardt i selen for å illustrere hvordan den blir når hun drar, men uansett hvor hardt jeg dro (fikk ikke bilde av det siden jeg var alene, og brukte begge hendene til det), så satt selen fortsatt rart på henne.

Ja, jeg også synes dette er rart, fordi jeg har jo lest og hørt mye positivt bl.a her inne, og ble veldig paff når jeg prøvde selene på. Jeg skal selvsagt kontakte seleverkstedet, men ville høre med dere her inne først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke selen til CC'en for lang også? For H-back-seler har jeg iallefall fått for meg at trekkpunktet skal ligge ved haleroten, er kanskje sånn på X-back også?

Og hvorfor er det foring/"padding" på utsiden/fronten av den blå selen? Den så forøvrig hakket for stram ut rundt halsen ja, greit at de skal være stram, men når de strammer allerede før hunden har begynt å trekke så havner jo presset på nakken - ikke krysset - som du sier.

Har de blitt for populære...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke krysset ble for langt opp på den sorte hunden, kunne kanskje vært noe videre i halsen men ikke så mye.

På den lille hunden blir brystkrysset alt for langt ned. Iallefall slik det ser ut på bilder.

Håndarbeid= uryddige sømmer, men støtter at passformen kanskje ikke var helt som den skulle på disse hundene. Min hund har også helforet sele og den er også litt sånn stiv, men den passer bedre i lengde og ellers på trekkpunkt der dette gjelder. Håndtverket er jeg svært fornøyd med. Eneste skaden er en rift i fôret fordi bikkja absolutt skal inn alle kratt og kjærr han kan finne :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke krysset ble for langt opp på den sorte hunden, kunne kanskje vært noe videre i halsen men ikke så mye.

På den lille hunden blir brystkrysset alt for langt ned. Iallefall slik det ser ut på bilder.

Håndarbeid= uryddige sømmer, men støtter at passformen kanskje ikke var helt som den skulle på disse hundene. Min hund har også helforet sele og den er også litt sånn stiv, men den passer bedre i lengde og ellers på trekkpunkt der dette gjelder. Håndtverket er jeg svært fornøyd med. Eneste skaden er en rift i fôret fordi bikkja absolutt skal inn alle kratt og kjærr han kan finne :icon_redface:

Krysset på selen er jo nå rett på halsen hans, og der skal det da ikke være. http://seleverkstedet.no/Sider/seletoy08.htm når du ser nederst på siden her, på det punktet det står at man skal måle fra (under brystet), så er det vel der trekkpunktet skal være, ikke langt oppi halsen. Og jeg klarer så vidt å få noen fingrer inni selen rundt halsen, og det virker som om det var svært ubehagelig for han. Skal disse selene virkelig være så stramme?

Håndarbeid = uryddige sømmer er greit, men løse tråder er en annen ting. Sender en mail til seleverkstedet nå og linker til denne tråden. Så får vi se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...