Gå til innhold
Hundesonen.no

Øking av husleie pga utvendig rehabilitering av leiegård


lo:co

Recommended Posts

Det har seg slik at et større sameie har vedtatt utvendig rehabilitering av ei blokkrekke. Utleier eier et mindretall av leilighetene og motsatte seg rehabilitering - men tapte i avstemningen.

Nå har leietakerne fått skriftlig varsel om en øking av husleien på hele 900kr pr leilighet på bakgrunn av dette, med en måneds varsel slik loven krever.

Men, spørsmålet er hvorvidt dette er en lovlig husleieøkning? En utvendig rehabilitering bedrer ikke leilihetenes elendige standard (utleier har aldri tatt kostnader for innvendig oppussing, det har alltid leietakerne måttet bekoste selv). Jeg kan ikke se at det finnes hjemmel for dette i husleieloven, er det en annen lovtekst som gir hjemmel dette?

Forøvrig er heller ikke rehabiliteringsarbeidet påbegynt, og ingen vet når det skal starte opp. Det at leietakerne får økt husleie i forkant av det hele er også noe å sette fingeren på.

Noen som har kunnskap og erfaring på området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler ikke på at det er dyrt, og utleier som da eier flere leiligheter må jo ut med et betydelig større beløp enn hva de som eier enkelte leiligheter i gårdene her. Men jeg lurer fortsatt på lovligheten, da jeg ikke kan finne noen lovtekst som støtter oppunder dette. Husleieloven gir i allefall ikke hjemmel til økning av husleie på dette grunnlaget. Det er også litt spesielt med tanke på at det ikke er satt noen dato for oppstart av arbeidet, men økningen skjer altså umiddelbart.

(forøvrig så er det ikke jeg som bor der, men et familiemedlem)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, ja det kan jo hende det står noe der. Får be vedkomne ta kontakt med sameiets styre og forhøre seg der. Dog stiller jeg meg fortsatt tvilende til at det står noe der som kan overkjøre husleieloven. Men takk for tips uansett :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, ja det kan jo hende det står noe der. Får be vedkomne ta kontakt med sameiets styre og forhøre seg der. Dog stiller jeg meg fortsatt tvilende til at det står noe der som kan overkjøre husleieloven. Men takk for tips uansett :hmm:

Leieboerforeningen (mener det er det den heter, motstykket til huseierforeningen) burde kunne gi deg ett svar på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et sameie er det vedtektene som definerer hva som er lov og ikke. Ellers reguleres det vel av Eierseksjonsloven. Eieren av leilighetene betaler ikke husleie, men felleskostnader.

I eierseksjonsloven står følgende:

§ 30. Flertallskrav og særlige begrensninger i sameiermøtets myndighet

Med de unntak som følger av loven eller vedtektene fattes alle beslutninger av sameiermøtet med vanlig flertall av de avgitte stemmer.

Det kreves minst to tredjedeler av de avgitte stemmer i sameiermøtet for vedtak om:

--

klipp klipp

--

g) tiltak som har sammenheng med sameiernes bo- eller bruksinteresser og som går ut over vanlig forvaltning og vedlikehold, når tiltaket fører med seg økonomisk ansvar eller utlegg for sameierne på mer enn 5 prosent av de årlige fellesutgiftene.

Økningen i disse kostnadene kan han derimot ikke uten videre lempe over på leietaker.

En gang i året kan leien økes tilsvarende konsumprisindeksen siste år, med en måneds varsel. Hvert tredje år kan leien økes til "gjengs" leie, og da skal det varsles minimum 6 måneder i forkant.

Vedlikeholdskostnader skal utleier i utgangspunktet dekke, men i langvarige leieforhold (5 år +) er det normalt at leietaker også bidrar til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leieboerforeningen (mener det er det den heter, motstykket til huseierforeningen) burde kunne gi deg ett svar på dette.

Takk for tips :hmm:

I et sameie er det vedtektene som definerer hva som er lov og ikke. Ellers reguleres det vel av Eierseksjonsloven. Eieren av leilighetene betaler ikke husleie, men felleskostnader.

I eierseksjonsloven står følgende:

Økningen i disse kostnadene kan han derimot ikke uten videre lempe over på leietaker.

En gang i året kan leien økes tilsvarende konsumprisindeksen siste år, med en måneds varsel. Hvert tredje år kan leien økes til "gjengs" leie, og da skal det varsles minimum 6 måneder i forkant.

Vedlikeholdskostnader skal utleier i utgangspunktet dekke, men i langvarige leieforhold (5 år +) er det normalt at leietaker også bidrar til dette.

Takk for godt svar! :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...