Jump to content
Hundesonen.no

Ser noen hunder dårlig

mushi

Recommended Posts

Gikk uten briller til mårran idag og da ser jeg så klart ingenting. Kan hunder (eller andre dyr) få dårlig syn på samme måte som mennesker? At de burde bruke briller med styrke hele livet? Eller er det bare sånn at de ser dårlig en liten periode før de blir blinde?

Ja, hunders syn kan variere som hos oss mennesker. De kan få øyesykdommer på lik linje som vi kan, og vi kan få flere av de samme sykdommene også faktisk. For å sjekke hundens syn (dvs om den har sykdommer på øyet), så øyelyser man hunden. Briller er ikke noe utbredt fenomen hos hunder nei.. :banana: Her er link til wikipedia som greit forklarer saken.

Hunder kan også være nærsynte og langsynte som oss. For å måle dette har vi et eget apparat.

Før helgen hadde vi inne en collie som var veldig nærsynt, og dette forklarte mye for eier. Så de håper jo selvsagt at de nå kan legge ting litt til rette så det blir enklere for henne i hverdagen.

Det er mulig å få spesialbestilt linser til hund også, men dette krever noe tilpassing før det fungerer optimalt. Jeg er ikke helt sikker på prisen, det har liksom ikke vært noe alternativ for de som har hatt nærsynte hunder enda. Men det er altså en mulighet.

Nei, man ser det ikke på den ordinære øyelysingen, man må bruke et eget apparat til dette. Husker ikke hva det heter nå, men det kan jeg sjekke opp på jobb i morgen. Vet ikke hvor mange dyrleger som har det enda.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...