Gå til innhold
Hundesonen.no

Targetstick (Benedicte, Loudan eller andre som kan det godt)


Guest Vicky

Recommended Posts

Kan noen forklare meg hvordan man bruker den, og hvordan den funker? Hvordan forsterke riktig?

Også lurer jeg på en ting, når er det hunden liksom begynner å "gi" adferder. Vicky gjør det, men ikke i så stor grad.

Ps: jeg er ikke klikkertrener,jærverud, nordenstammer, osv, men individualist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forklare meg hvordan man bruker den, og hvordan den funker? Hvordan forsterke riktig?

Også lurer jeg på en ting, når er det hunden liksom begynner å "gi" adferder. Vicky gjør det, men ikke i så stor grad.

Ps: jeg er ikke klikkertrener,jærverud, nordenstammer, osv, men individualist.

trening med target forutsetter at du trener med positiv forserkning og bare det. Det du må begynne med er å lære hunden "spillereglene". Den får så etterhvert et reportoar av atferder du kan plukke fra for å sette sammen atferde. Morten Egtvedt har laget en liste over 15 grunnferdigheter som alle lydighetsøvelser består av. Når hunden kan alle disse kan du bare sette dem sammen til hvilken som helst lydighetsøvelse. Den listen er stadig under endring. En atferd er f. eks at hunden skal klare å være konstant på nett i minst 20 sekunder. Dvs den skal se deg inn i øynene. Den skal den klare mens den står i front, sitter og ligger. Den skal sitte på plass med vedvarende øyekontakt 20 sekunder. Gå på plass, vendinger sakte spring. Vel du spurte om target, det tar lett av skjønner du :) Altså når hunden skjønner spilleregler og tilbyr atferder for å få en godbit, kan du belønne at den putter snuten på en musematte. Eller legger labben på den. Så legger du matten lengre unna og hunden løper bort til den, legger labben på og du roser og den kommer tilbake for å få godbit. Så legger du musematta etterhvert midt i firkanten for å trene på fremadsending. Klipp så bort litt og litt. Andre måter å trene med target på post-it lapper. Lære hunden å lukke dører osv. Din pekefinger kan være en target. Lær hunden å følge den så kan du trene på snurringer.. begge veier, rygge, snurre havleis i front og deretter rygge mellom bena dine, gå sidelengs begge veier. Når hunden kan masse fine triks, setter du musikk til og du kan danse med hunden og er i freestylegjengen. Gøy. Sjekk denne linken: http://www.boreme.com/boreme/funny-2003/m_..._clever_dog.php

Den dama kommer forresten til Norge til neste år for å holde kurs/foredrag. Det bør du få med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte target sticken da jeg skulle lære Romeo å lukke igjen døra til gangen. Det jeg da først gjorde var å lære Romeo det at å være borti pinnen betydde belønning, bet'n på'n fjernet jeg trgetsticken og hans mulighet til å få en gode.

Når han hadde lært seg det at å røre targetsticken med snuta, løfta jeg targetsticken opp i lufta ved siden av åpen dør og klikka når han var borti targetsticken. Han ville jo da også være borti døra på vei ned igjen, og jeg klikka for begge deler. Etterhvert fjernet jeg targetsticken, og brukte fingern til å peke på døra i stedet. Hvis han hoppa opp på døra og dyttet den igjen ble det julaften, og alle andre høytider på en gang. Senere fløtt jeg meg nærmere og nærmere sofa'n til jeg tilslutt kunne sitte i sofa'n peke på døra og si "Romeo lukk at døra". Og han ville gjøre det for så å komme løpende/gående til meg etter belønning :)

For å forsterke riktig må du rett og slett bare klikke når hunden berører targetsticken frivillig i starten før du senere går pver til en kommando på det :D

Jeg har tro på din type trening av Vicky, og at du gir klikkertrening en sjanse! :D Stå på!

Nå skal det sies at jeg ikke bruker targetsticken lengre fordi jeg ikke kunne lære av Romeo med å bite på'n, men jeg peker i stedet, og det fungerer kjempe bra! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjør targetsticken (eller hva som helst annet du velger å bruke som target) så mye bedre enn å lokke med godbit, er at targetsticken åpner for muligheten til å få det som er bra. Altså - når hunden løper ut til targetsticken på fremadsending er det fordi å sette snuta mot enden på targetsticken øker sannsynligheten for å oppnå noe bra. Men, om du legger en godbit et stykke unna i stedet for targetsticken så vil hunden fremdeles løpe ut til godbiten, men siden det er godbiten i seg selv som er belønningen på en måte blir det mye vanskeligere å fjerne belønningen fra stedet du vil sende hunden til, enn å fjerne targetsticken fra det stedet du vil sende hunden til - og fremdeles få den til å løpe bort til dette stedet. Vanskelig å forklare, men jeg veit at Benedicte sikkert får det til mye bedre enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nesten jeg må prøve' date=' det hørtes gøy ut :lol: Og det er det samme hva man bruker som Targetstick?[/quote']

Det er det samme hva ja. Noen ganger kan det være kjekt å bruke f.eks. håndflata som target til labben og fingeren som target til snuten, mens andre ganger er det kjekkere med noe som du kan sette lenger bort/ned/opp/til høyre/venstre osv, som f.eks. targetstick, musematte, post-it-lapp, skrujern, teiprull, ullsokk - hva som helst. Poenget er (som med klikkeren) ikke hva hunden setter snuten eller labben mot, men at den faktisk gjør det liksom. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blir det ikke litt forvirrende hvis man ofte skifter target' date=' og hunden ikke vet helt hva den skal sette snuta eller labben på?[/quote']

Tja, det er jo greiest å ha en eller to faste targets for hver kroppsdel. Sånn at du alltid bruker enten fingeren eller targetsticken når du vil at hun skal touche targeten med snuta, eller alltid bruker håndflata eller musematten når du vil at hun skal touche targeten med labben.

Ellers så går det jo fint å lære inn en ny midlertidig target på noen ganske så få klikk - eller du kan lære inn kommandoen touch - "sett snuten på det jeg holder fram eller peker på".

Men for enkelthetens skyld bør man prøve å holde seg til noen av de samme targetene når man trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...