Gå til innhold
Hundesonen.no

Min lille hønseflokk


Djervekvinnen

Recommended Posts

Her er min lille hønseflokk :D Jeg fikk dem i mai, men så var det ei brun som døde, og da fikk vi kjøpt den blonde. De koser seg ute mesteparten av dagen og elsker å gå på utforskningstur i hagen :) Jeg stortrives med hønsene og syns de er sjarmerende og koselige vesner! De kommer løpende bort til meg hver gang jeg kommer, og lager masse koselyder :D

Mine to Sussex. Domina og navnløs. Nydelig mønster sant? :D

hone6.jpg

Bruna og Blondie, to blandingshøns. Bruna er blanding av RIR og dansk landhøne,og veldig sosial. Hun legger store egg, gjennomsnittlig 75 gram. Blondie er fortsatt litt smånervøs, men hun blir stadig mer komfortabel med oss.

hone2.jpg

Her er alle på rad

hone5.jpg

Se hun har noe i hånda!

hone4.jpg

Nydelig mønster på ho! *skryte* :)

hone.jpg

Alltid noe godt å få når matmor kommer! :)

hone3.jpg

Vi skal snart begynne å bygge større hønsehus, slik at vi kan få noen flere høns etterhvert. Jeg er forelska i Svensk svarthøne, hadde vært moro å fått tak i ei sånn :)

Hvor mange høner er det max anbefalt uten hane? 10?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie ser ut som en faverolles uten skjegg og fotbefjæring. :) Fine alle sammen!

Man MÅ ikke ha hane uansett hvor mange høner man har, men det kan bli mer uro i flokken uten. Antallet avhenger helt av gemyttet på de du har, er de av den mer laidback typen så går det nok fint uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie ser ut som en faverolles uten skjegg og fotbefjæring. :) Fine alle sammen!

Man MÅ ikke ha hane uansett hvor mange høner man har, men det kan bli mer uro i flokken uten. Antallet avhenger helt av gemyttet på de du har, er de av den mer laidback typen så går det nok fint uansett.

:) Ja de jeg kjøpte ho hos, hadde slike faverolles, så god mulig!

Hørte at en hane på ca 10 høns var anbefalt, så da tenkte jeg at 10 høns uten hane gikk bra hehe. Mine hakket litt og jaga Blondie bort i ca 1 uke, og hun sov for seg selv i 3 netter. Nå går de fint overens, men Bruna må markere seg litt iblant og jager ho bort hvis det er godbiter tilgjengelig. Så tror de er ganske okeie iforhold til hverandre. Var ikke noe voldsom slossing og sånn. Tror jeg vil ha 4 til :) Det er egentlig nok for min del.

Takk for kommentarer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den haneanbefalingen handler nok om max antall for hva en hane klarer å ta seg av befruktningsmessig. :)

Ja, litt skubbing pleier det å bli, og de har tidvis streng hakkeorden, men sånn er det jo bare..

Du er bitt av basillen ja? :) Er vel ikke lenge til du har hane og tenker jeg, så det blir kyllinger! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de er så trivelige og sosiale. Anbefales!

Så kjekt :wub: Blir vel noen 'eggleggere' og noen 'prydhøns' på meg, tenker jeg.. Vil primært ha høns for å være selvholdt med egg (spiser mye egg), men skader jo ikke om de er pene og trivelige i tillegg liksom :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt :lol: Blir vel noen 'eggleggere' og noen 'prydhøns' på meg, tenker jeg.. Vil primært ha høns for å være selvholdt med egg (spiser mye egg), men skader jo ikke om de er pene og trivelige i tillegg liksom :lol:

Det finnes flere pene hønseraser som har god eggproduksjon :wub: Selv om noen raser helt klart har blitt avlet pga utseende og ikke egg.

Mine (lyse) sussex legger 5-6 egg i uken, og det synes jeg er ganske bra. Må få lov til å ha en hviledag. :D

Her er link til side med bilder og info om mange fine raser: Hønsesafari

Men nå skal jeg ikke kuppe tråden til Djervekvinnen helt her. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for info MrsPowers:) 5-6 egg i uken er supert, kan tenke meg en liten håndfull høner, og det er jo begrenset hvor mye egg meg og min kjære spiser, selv om vi nok spiser over snittet med egg (jeg spiser ikke kjøtt). Vel, voffsene skal jo ha sin del med ferske egg de og da :wub: Men legger de jevnt hele året, eller har de 'sesonger'? Må alle raser ha varmelamper for å legge egg om vinteren? Og hvor lang holdbarhet ca opererer dere med på ferske egg? *vil starte hønseflokk nå med en gang*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for info MrsPowers:) 5-6 egg i uken er supert, kan tenke meg en liten håndfull høner, og det er jo begrenset hvor mye egg meg og min kjære spiser, selv om vi nok spiser over snittet med egg (jeg spiser ikke kjøtt). Vel, voffsene skal jo ha sin del med ferske egg de og da :wub: Men legger de jevnt hele året, eller har de 'sesonger'? Må alle raser ha varmelamper for å legge egg om vinteren? Og hvor lang holdbarhet ca opererer dere med på ferske egg? *vil starte hønseflokk nå med en gang*

VIl bare tipse om fuglepraten.no, som er et forum tilsvarende hundesonen for fugle- og hønsefolk. Mange erfarne hønsefolk der inne som kan svare alt du måtte lure på :lol:

Det kommer litt an på individ og rase. Sussexene og plymouthene våre la egg i hele vinter, men produksjonen gikk likevel ned om vinteren. Det er bare naturlig når dagene blir kortere. Da la de kanskje fire egg i uken hver. Den brune italieneren vår sluttet derimot helt å legge egg, og det var fullstendig stopp mellom jul og påske :D Da holdt hun på med myting også, og så ikke ut en stund(skiftet fjærdrakt).

Det spørs jo litt hvor du bor hvor stort behovet er for varmelampe, men høns liker ikke kald og fæl sne, så da er det godt å ha en varmelampe å sitte og kakle under :lol: Jeg vil uansett anbefale å gi dem litt varme om vinteren. De bør også også en viss mengde lys for å kunne se maten sin inne i et mørkt hønsehus, og så er det greit å hindre at vannet deres fryser. Vi har hengt opp et lite termometer i hønsehuset slik at vi kan se hva temperaturen ligger på.

Tja, de holder seg jo ganske lenge, uten at jeg har tenkt noe spesielt på det. De har en tendes til å forsvinne fortere enn jeg tror de blir dårlig :lol: Får vi for mange egg, så gir vi til familie og venner. Men hvordan er det med holdbarhet på butikkegg egentlig? Og der sier man jo at de holder seg langt utover holdbarhetsdatoen som blir stemplet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg som oppbevares riktig (kjølig og bakteriefritt) kan fint holde seg et helt år. Det eneste som skjer er at innholdet "krymper", dvs fordamper, slik at luftlommen blir større. Det var noen inne på fuglepraten tror jeg, som prøvde ut dette - og eggene var stadig gode. :wub:

Ferske er de jo ikke i mer enn noen uker - men det er nok ikke så mange som merker så stor forskjell på det.

Det som kan skje er at det kommer bakterier inn i egget sånn at det begynner å råtne - hvis man oppbevarer det sammen med dårlig mat. Det kan også komme smak på eggene fra andre matvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...