Gå til innhold
Hundesonen.no

Rødt/ blødende tannkjøtt


Recommended Posts

Skrevet

Oppdaget for kort tid siden att min yngste hund hadde knall rødt tannkjøtt som blødde viss mann tok/skrapet på det.

Reiste til veterinær som kikket, uten egentlig å finne ut hva det kunne være. Hun har hatt ett herpesutbrudd bak, så jeg foreslo

att det kanskje hadde spredd seg i slimhinnene i munnen. Vet hadde aldri hørt om dette før, men tok bilder som ble sendt til

spesialist. ( har ikke hørt noe derfra enda).

Så det jeg da lurer på er da om noen har vært borti lignende på hund?

Det jeg syntes er litt snedig er att det kun er i overmunnen hun har sår, hun har ikke vondt, ikke noe plakk og hun tygger pinner

og bein uten att dette skaper noe ubehag..

rosintann.jpg

Siri

Skrevet

Tannkjøttbetennelse (gingivitt) eller betennelse som går ned i tannfestene (periodontitt). Litt merkelig at veterinæren ikke skjønte hva det var.. Det kan være gamle matrester som har havnet mellom tenner og tannkjøtt som ligger og lager lommer med betennelse, isåfall må det vel antibiotika til. Litt vanskelig å skylle munnen på en hund med rensemiddel?

Skrevet

c-vitamin mangel kan gi rødt og blødende tannkjøtt.

Okei, da vet man det. Får kjøpe noen tabeletter og ser om det kan hjelpe.

Tannkjøttbetennelse (gingivitt) eller betennelse som går ned i tannfestene (periodontitt). Litt merkelig at veterinæren ikke skjønte hva det var.. Det kan være gamle matrester som har havnet mellom tenner og tannkjøtt som ligger og lager lommer med betennelse, isåfall må det vel antibiotika til. Litt vanskelig å skylle munnen på en hund med rensemiddel?

Har smørt gummen hennes med Klorhexidin, uten att dette har hjulpet nevneverdig.Kjørte også på med en antibiotika kur siden de var så usikre på hva det var.. Vet mente at det ikke var gingivitt, siden det var lokalisert kun i nederste del av tannkjøttet.

Takker for svar, har aldri hatt slike problemer på hund før, og føler att Vet var like blank som meg egentlig..

Føler meg vel ikke så mye klokere desverre :)

Siri

Skrevet

Okei, da vet man det. Får kjøpe noen tabeletter og ser om det kan hjelpe.

Kjøp c- vitamin pulver, da hunder tar opp pulver bedre enn tabeletter pga kort tarmsystem. C-vitaminene bør også være syrenøytral feks Ester-c så det ikke sliter på magen til hunden. For eksempel denne typen: http://www.bionature.no/Nettbutikk_+_Produktinfo/Vitaminer/Ester+C+Pulver.9SVTFlI56n_d2Z-0ow_j1X9f3TP9D6CJ1OYF.ips

Her står det litt om hunder og c-vitamin:

Dogs and Vitamin C

Vitamin C is a powerful antioxidant, antiviral and toxin fighter, and plays an important role in your dog's immune system. It is also essential for muscle and joint health due to its collagen-building abilities, and important to urinary health as well. Of course, dogs synthesize their own supply of Vitamin C, approximately 40 mg per 2.2 pounds of body weight per day. But some experts believe factors such as stress, toxins, pregnancy, injury or illness can deplete that supply, causing deficiencies. Symptoms of Vitamin C deficiency in dogs include muscle weakness, gum disease, bad breath, bleeding and bone weakness. If your dog is exhibiting symptoms of deficiency or undergoing stress, check with your veterinarian to see if Vitamin C supplementation is warranted.

http://www.ehow.com/way_5721659_can-dogs-vitamin-boost-immunity_.html

Jeg hadde noe lignende på en hund for en del år tilbake. Min hund var ikke så rød og betent, men blødde lett i tannkjøttet. Vet. fant heller ikke ut den gangen hvorfor og jeg gikk da til en akkupunktør. Denne mente at det hadde samlet seg opp mye slaggstoffer i nyrene til hunden. Tipsene fra akupunktøren var c-vitaminer og to runder med akupunktur. Og hunden ble bra igjen og hadde aldri dette igjen. Om det var c-vitaminene eller akupunkturen som virket kan jeg ikke si..

Skrevet

Kjøp c- vitamin pulver, da hunder tar opp pulver bedre enn tabeletter pga kort tarmsystem. C-vitaminene bør også være syrenøytral feks Ester-c så det ikke sliter på magen til hunden. For eksempel denne typen: http://www.bionature.no/Nettbutikk_+_Produktinfo/Vitaminer/Ester+C+Pulver.9SVTFlI56n_d2Z-0ow_j1X9f3TP9D6CJ1OYF.ips

Her står det litt om hunder og c-vitamin:

Dogs and Vitamin C

•Vitamin C is a powerful antioxidant, antiviral and toxin fighter, and plays an important role in your dog's immune system. It is also essential for muscle and joint health due to its collagen-building abilities, and important to urinary health as well. Of course, dogs synthesize their own supply of Vitamin C, approximately 40 mg per 2.2 pounds of body weight per day. But some experts believe factors such as stress, toxins, pregnancy, injury or illness can deplete that supply, causing deficiencies. Symptoms of Vitamin C deficiency in dogs include muscle weakness, gum disease, bad breath, bleeding and bone weakness. If your dog is exhibiting symptoms of deficiency or undergoing stress, check with your veterinarian to see if Vitamin C supplementation is warranted.

http://www.ehow.com/way_5721659_can-dogs-vitamin-boost-immunity_.html

Jeg hadde noe lignende på en hund for en del år tilbake. Min hund var ikke så rød og betent, men blødde lett i tannkjøttet. Vet. fant heller ikke ut den gangen hvorfor og jeg gikk da til en akkupunktør. Denne mente at det hadde samlet seg opp mye slaggstoffer i nyrene til hunden. Tipsene fra akupunktøren var c-vitaminer og to runder med akupunktur. Og hunden ble bra igjen og hadde aldri dette igjen. Om det var c-vitaminene eller akupunkturen som virket kan jeg ikke si..

Sånt liker man å høre :) Eldste hunden får akupunktur hver 14 dag, men har ikke fått noen behandling på 1 mnd, p.g.a ferie. Skal få reist dit til uka, slik att hun får kjent igjennom minsten også. Akupunktøren er fantastisk flink, og kjenner det fort viss nyrene er overarbeidet..

Tusen takk for tips, att ting forhåpentligvis kan ordnes med alternativ medisin er kjempebra, er ikke noe fan av å stappe allt for

mye syntetiske medisiner i hunden..

Siri

Skrevet

Sånt liker man å høre :) Eldste hunden får akupunktur hver 14 dag, men har ikke fått noen behandling på 1 mnd, p.g.a ferie. Skal få reist dit til uka, slik att hun får kjent igjennom minsten også. Akupunktøren er fantastisk flink, og kjenner det fort viss nyrene er overarbeidet..

Tusen takk for tips, att ting forhåpentligvis kan ordnes med alternativ medisin er kjempebra, er ikke noe fan av å stappe allt for

mye syntetiske medisiner i hunden..

Siri

Lykke til! :)

Jeg vil veldig gjerne høre om dere finner ut noe og hvordan det går. Sånna caser er altid interessant

  • 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...