Gå til innhold
Hundesonen.no

Utvidet hundelov og friområder, Tønsberg kommune


Guest Kåre Lise

Recommended Posts

Guest Kåre Lise

Ser på tb.no at det er forslag ute til høring i Tønsberg kommune som innbefatter utvidet båndtvangt, forsåvidt greit, Nøtterøy kommune har allerede gjort det. Forbud mot å plukke opp hundebajs og 4 friområder.

Det jeg reagerer på er de fire friområdene som er oppgitt: Tønsberg Hundeklubb, Messehallen, Vallø båthavn og i Gunnarsbøparken. Hvis en hundeklubb skal få sånne fasiliteter så bør vel alle aktive klubber og treningsgrupper få være med. Messehallene benyttes av kommersielle kursaktører. Det er feil at man skal tvinges til Tbg Hundeklubb og kursene ved messehallen mener jeg.Jeg har ikke helt oversikt over hvordan andre kommuner har gjort det men kan ikke huske å ha sett at det er friområder på sånne kriterier. Vallø, dammen der vet jeg at marinaen har søkt samme som deponi av avfall etter mudring i havna, ikke F*** om jeg slipper bikkja mi der hvis det skjer / har skjedd, jeg vil ikke ferdes der selv. Av andre friområder som er egnet bør Flint være med. Den store gressbanen som sjeldendt benyttes av andre, hvordan Flint IL stiller seg til det vet jeg ikke men det kan man jo finne ut. Det kan jo hende at litt organisering faktisk kan få bukt med hundeskiten der borte?

Jeg har av ymse årsaker ikke vært særlig aktiv i år men har vært og er i ferd med å ta dette opp igjen og ser at dette kan gi fordeler til enkelte. At man ikke har brydd seg om dette tidligere for så være men det er ikke særlig diplomatisk å gi Tbg HK og kommersialle øktører sånne fortrinn når det er andre aktører mener jeg. Messehallen benyttes jo av Oslo Hundeskole og Gi Labb? Er det riktig av man skal tvinges dit? Jeg vet og det er mange som har behov for ett ordentlig sted å trene og ingen av disse plassene egner seg. Det bør åpnes for de også.

Poster her for jeg vet det er flere aktive fra distriktet her. Mulig jeg overdramatiser men jeg føler vet at man bør vurdere å sende inn ett tilsvar til høringen som har frist 1. September. Er det interesse for dette kan jeg være behjelpelig med å skrive litt. Fikser formaliteter lett og har en ubrukt konto på opprop.no som kanskje kan komme til nytte. Har og en del treningsvenner i distriktet som sikkert blir med.

Jeg ser vel med dette ett visst behov for at organisert trening burde vært med i hundelovens §9 hvis dette er veien det går.

http://www.tonsberg.kommune.no/cms/cms.nsf/($All)/755893030828F61FC12577590031D95E?OpenDocument Alle relaterte dokumenter og kart finnes link til høyre.

http://tb.no/nyheter/strammer-inn-bandreglene-1.5458485

Kart over friområdene: http://www.tonsberg.kommune.no/cms/mm.nsf/lupgraphics/huseplasser.pdf/$file/huseplasser.pdf

Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med friområde menes ett sted hvor man kan slippe hunden løs lovlig?

Ingen av områdene er forsvarlig å slippe en hund på, med unntak av inni messehallen. Hvem slipper hunden sin i Gunnarsbøparken? Midt i byen hvor det alltid går folk? Viste ikke om disse områdene og har bodd i Tønsberg i 15 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med friområde menes ett sted hvor man kan slippe hunden løs lovlig?

Ingen av områdene er forsvarlig å slippe en hund på, med unntak av inni messehallen. Hvem slipper hunden sin i Gunnarsbøparken? Midt i byen hvor det alltid går folk? Viste ikke om disse områdene og har bodd i Tønsberg i 15 år.

Friområder er områder du kan slippe hunden løs lovlig ja. Og ingen av områdene her i byen (Oslo) er vel inngjerdet, og flere av de er steder der det ferdes en del folk. Bl.a. Frognerparken. Det er vel et fåtalls kommuner som har inngjerdede område til hund i dette landet. Men uansett skal man jo ikke slippe hunder man ikke har kontroll på, uansett når på året det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke annet enn hovedvei tidvis for turister. Og mye menneskelig trafikk der. Og hundene har jo like lite borte i store menneskemenger å gjøre, som på en vei. Selv om veien skader hundene våre. Nå er jeg aldri i Frognerparken, så jeg aner ikke hvor mye de flyr rundt andre steder på vidvanke. Men man skal nå uansett ikke slippe hunder man ikke har kontroll på. Friområde eller ikke, og uansett når på året det er (nå veit jeg jo at dette ikke er tilfelle, men de folkene får stå til ansvar for egne hunder). Sikkert noen som har glede av parken, og for de er det nok et mye bedre tilbud enn ingenting. Som kanskje hadde vært alternativet?

Men nå er jeg uansett ikke storforbruker av friområder. Har ikke sansen for møljeleking, og det er vel det som foregår på mange av disse områdene har jeg inntrykk av. Hundene får jeg morsjonert ellers, og jeg har enda til gode å bli tilsnakket på løse hunder under trening (i Særp/Frstad har i hvert fall politiet alltid brukt hodet i alle de årene jeg har bodd og trent hund der).

At det er hundeklubber som får rettigheter til å ha hundene løse, anser jeg som positivt da. Der foregår det tross alt organisert trening. Nå kjenner jeg ikke til antall hundeklubber etc i Tønsberg, men dersom det er flere der. Har de søkt om at deres områder er friområder? Men å betale inn en sum til hundeklubben for å kunne bruke områdene deres, er vel ikke alt for ille? Har gjort det selv, og står i hundeklubber jeg bare ønsker å bruke deres område til egentrening, mens jeg trener aktivt i en annen klubb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg tenker på, vrd friområde på tbg hundeklubb, er at det er rett ved siden av jernbanen.. Eller de driver vel å flytter jernbanen nå, men den er alikevel farlig nær om man skal la hunder løpe løse der.... Lurer på om de gjærder inn området? Samme med de andre områdene, det midt i byen, ved Ica Maxi... Rett vedisden av en motorvei? Rimelig høl i huet hvis ikke de gjærder inn akkurat det området iallfall...

Også synes jeg de tiltenkte områdene er litt vel små... Men skal ikke klage, synes det er på tide. Men skjønner ikke helt om dette er friområde der man kan ha hundeslipp, eller om det kun er trenings områder...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg tenker på, vrd friområde på tbg hundeklubb, er at det er rett ved siden av jernbanen.. Eller de driver vel å flytter jernbanen nå, men den er alikevel farlig nær om man skal la hunder løpe løse der....

Selv når vi måtte over jernbanen så er Tønsberg Hundeklubbs plass helt inngjerdet. Samt nå er deg bygd om med vei under jernbane istedenfor.

Så ja, trygt å slippe hunden der :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...