Gå til innhold
Hundesonen.no

Vise attest på utstilling?


aCa

Recommended Posts

Yoshi var på besøk hos en inkompetent dyrlege i dag for blodprøve og vi fikk returnert hund med barberte flekker på begge forben og en 4x4 flekk på nakken (bilde), selv om vi hadde gitt klar beskjed om at vi hadde en utstillingshund. Vi er mildt sagt forbanna for dette, spesielt når vi i ettertid har funnet ut at dyrlegen faktisk ikke hadde trengt å barbere for blodprøven. Vi skal levere ett langt klagebrev til dyrlegen før vi drar på ferie, slik at forhåpentligvis andre slipper å få samme elendige servicen!

Men det er ikke den inkompetente dyrlegen jeg har lyst å diskutere... det er utstillingene jeg vil diskutere! Bena kunne vi kommet unna med men den store flekken på nakken er det ikke sjans at dommeren ikke legger merke til. Vi har en attest som sier at dette skyldes en blodprøve, burde vi levere denne til ringsektretær før vi går i ringen? Er det noen som har erfaringer med noe tilsvarende? Jeg vet selvfølgelig at Yoshi kommer til å trekke det korteste strået hvis dommeren vurderer han opp mot en annen hund som er likså bra, men kan jeg forvente at dommeren klarer å gi Yoshi en "nøytral" vurdering eller burde vi droppe alle utstillingene i August? Eller kanskje i hvertfall de to utstillingene før Bjerke? August skulle være ett stort høydepunkt vi så fram til så dette er ekstremt irriterende! Er veldig redd at vi plutselig skal få vår første blå sløyfe fordi dommeren henger seg opp i flekken.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handleren min viste attesten for utslåtte tenner samtidig han var til enkeltbedømmingen med hunden. Dommeren var norsk, så han bare leverte det til dommeren. Ellers hadde jeg nok gitt den til ringsekretær.

Og en dommer ser nok at dette er barbert område. Å sende skriftlige klage på litt barbering av pels, er vel å dra det litt langt i mine øyne da. Det vokser tross alt ut igjen, og hunden har ikke tatt skade av det. Hadde nok stilt den som normalt om det var min hund.

At hunden ble barbert på begge forbein + nakke kan det vel kanskje vært at de ikke har funne gode nok blodårer på hunden din til å ta blodprøver fra. Spurte dere om grunnen til at han ble barbert, eller ble dere bare forbannet og stakk fordi litt pels mangler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at skriftlig klage er å ta i. Bare husk neste gang å be om at de ikke barberer hvis det kan unngås. Det gjorde jeg da Symra skulle rabiesvaksineres, de bala litt med å holde pelsen unna, men såpass må de kunne gjøre, jeg skulle liksom på verdensutstilling noen uker senere .... Jeg har ikke all verdens greie på det, men tror ikke en liten barbert flekk (som veldig raskt blir usynlig på litt avstand når hunden er såpass korthåret) har noe å si fra eller til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var synd at hunden ble barbert når dere ba spesifikt om at den ikke skulle barberes. At den ble barbert på tre steder er nok fordi det var vanskelig å finne blodårer/få ut nok blod fra blodårene. På bildet så det jo ikke så ille ut, vokser nok fort ut litt pels så det ikke ser så voldsomt ut. Ellers så er det jo fort gjort å glemme en slik liten detalj når man skal ta blodprøve. Det er menneskelig å feile, og en liten detalj som det er fort å overse når man leser journalen. Håper det går fint på utstillingene likevel :icon_cry:

Edit: Synes jo at det er litt voldsomt å kalle en veterinær inkompetent på bakgrunn av feilbarbering da... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere fikk kortversjonen av dyrlegebesøket, det er er lang historie som jeg har ikke tenkt å legge ut her i helhet, men vi var til stede under hele hendelsen og vi overreagerte på ingen måte :-) Men den saken er over fra vår side med det brevet og vi krever ingen ting av dem men vil bare gjøre dem klar over hvor ekstremt dårlig service opplevelse vi fikk av det dyrlegebesøket... Men dere har nok rett, det er nok ikke riktig å kalle legen inkompetent, burde nok heller kalt henne idot :icon_cry: Men jeg hadde satt pris på om denne diskusjonen ikke blir om dette men heller om utstilling...

Så til utstilling... da forsto jeg det i hvertfall riktig at i teorien skal man ikke trekke for dette, det er bra. Jeg ble litt lettere til sinns når jeg fikk bekreftet dette. Første utstilling er allerede om to uker og vi har allerede problemer med at pelsen nok ikke er godt nok utvokst til den utstillingen, så vi får se hvordan pelsen ser ut og ta avgjørelsen rett før.

Takk igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Peersen

En inkompetent dyrlege som barberer når han skal ta blodtrest ??????

Hmm, kanskje bedre enn en hund som får en alvorlig infeksjon ?

Men det synes kanskje ikke du ? Bedre med flotte utstillingsresultater, enn sunn hund ?

Vis attesten til ringsekretæren, så får du ingen trekk.

Jeg ville nok valgt denne " inkompetente" vetten, jeg :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En inkompetent dyrlege som barberer når han skal ta blodtrest ??????

Hmm, kanskje bedre enn en hund som får en alvorlig infeksjon ?

Det er som sagt en lang historie jeg ikke kommer til å ta her...

Men det er faktisk fult mulig desinfisere område uten å barbere området. Dette fikk vi vite av en annen dyrlege i etterkant som var overrasket over vi ikke fikk valget.

Uff sa jeg ikke skulle diskutere dette mer men jeg klarer ikke la være å svare på den.... hadde satt pris på om vi holder oss innenfor utstilling som tema, slik topicen sier :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hadde det vært MYE viktigere at blodprøven ble tatt riktig hvis ikke veterinæren fant gode nok årer enn sløyfer på en utstilling.

Du forteller ikke hele historien så vi kommenterer kun det du sier, så lenge vi ikke vet alt så vil vi selvfølgelig syntes at det er rart å bli så forbanna på noen barberte områder, selvom det kanskje setter hunden ned i utstilling så er hunden iallefall frisk, vær heller glade for det og ta premiene senere.

Å kalle andre personer inkompitente uten å forklare hvorfor er ikke bra, sier endel om deg også, så jeg vet ikke hva jeg skal tro om denne historien, den har nok flere sider enn kun en :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke vi burde ta TS sin "inkompetent" utsagt såå bokstavelig, jeg kan tenke meg (du får korrigere TS) at det ble sagt i frustrasjon over at en utstillingshund ble barbert, og en utstillingsesong ble "ødelagt" for TS. Noe jeg skjønner, jeg hadde blitt rimelig forbanna på dyrlegen hvis det var snakk om min hund, når dyrlegen hadde fått klar beskjed om å ikke barbere, da hunden er en utstillingshund, men som allikevel velger å gjøre det. Jeg forstår at dyrlegen så seg nødt til det fordi hun ikke fant blodårer, men det går ann på forhånd innhente samtykke hos eieren da dyrlegen hadde fått beskjed om å ikke gjøre dette. Men jeg kjenner ikke til detaljer om saken, og kan ikke med sikkerhet uttale meg hvorvidt dette ble gjort eller ikke gjort, men dette er ikke poenget heller. Klagebrev synes jeg er helt greit, dyrlegen burde ikke barbere en utstillingshund når den har fått beskjed om å ikke gjøre. Unntaket er hvis det er snakk om en livstruende situasjon, noe det ikke var snakk om her.

Dessuten så har TS flere ganger sagt at hun ikke øsnker å diksutere denne delen av tråden, emnet i tråden er hvorvidt hunden kan dra på utstillinger til tross for den barberte flekken, og jeg synes vi skal respektere dette :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre det står noe i rasestandard om at barbering ikke er tillatt, skal ikke dommer trekke for dette. Jeg har enda ikke sett dette skrevet i noen rasestandard.

Jeg har selv stilt barbert hund ved et par tilfeller, og ikke brydd meg om attest en gang - de fleste dommere er hundemennesker som har hatt hunden sin til veterinær før, og forstår om en forklarer at den måtte ta en blodprøve. Dommer skal fint kunne bedømme hunden og se bort fra barberingen. Muligens kan den forsvunne pelsen gjøre noe med inntrykket av overlinje/hals sett på avstand, men det bør dommer huske hvordan var fra den individuelle bedømmelsen.

Det er ikke tilfelle at du MÅ tape på grunn av barberingen, barbering er som sagt sjelden nevnt i rasestandarder. Er rygglinja under pelsen for øvrig bra, er beinstammen under den bare huden for øvrig bra, er kvalitet og kvantitet på resterende pels for øvrig bra, ja så spiller barberingen ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...