Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder og ferie.


Kermit

Recommended Posts

Voff, for et hundeliv - NRK Buskerud

Når jeg ser dette oppslaget om hvordan jeg burde ha gitt bikkja mi ferie, får jeg dårlig samvittighet og må sende bekymringsmelding på meg selv til dyrevernet...

Den stakkars bikkja mi må jo være på hytta der den kan vandre fritt inne og ute, den blir nødt til å gå lange turer i fjellet i dagevis og som om ikke det er nok, så må den ligge å purke i sola også. Ikke får den se på flatskjerm eller slikke i seg maling heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke alle som ferierer på hytta. Noen drar jo til syden osv. der de ikke har muligheten til og ha med bikkja. Så om de vill gi bikkja "det lile ekstra" og betale i dyre dommer så er det ikke noe galt i det. De tilbyr jo turer i skog og mark også : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren, og jeg som tenkte jeg skulle feire bursdagen til Chico ved å dra opp på hytta og sykle med ham og sånn!

Huff, nei kanskje jeg heller sender ham på hundehotell, det må han jo ha mye bedre av. Ligge i skinnsofa er jo definitivt noe han mye mer kunne tenke seg enn å løpe rundt på fjellet der rypa, han er avlet til å jakte på, bor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et alternativ til en annen kennel, så ser det jo flott ut, hehe. Og har man nok penger, kan man tydeligvis skreddersy hundepasset, og dét tror jeg ikke mange andre tilbyr.

Men om det skulle stå mellom dette og hyttetur, så er det nok ikke noe tvil for hunden vil jeg tro. Men det er ikke alltid man skal på hyttetur da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del - dette er jo sikkert et godt alternativ til kenneler der hundene sitter i et bur hele døgnet. Jeg er også sikker på at fillebikkja mi ville hatt det kjempebra der, særlig om jeg kunne bestille et opphold som inkluderte noe så originalt som turer i skog og mark. :icon_cry: Men jeg tillater meg å le litt av noen av tilbudene her, siden de virker til å være skreddersydd etter eiernes rare ønsker snarere enn hundenes behov. Jeg tror jo ikke hunden merker forskjell på et diamanthalsbånd til 250 000 kr og et reflekshalsbånd til 100 kr - bortsett fra at eieren blir litt mer hysterisk når bikkja har slitt av diamanthalsbåndet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he he må nesten le litt.. Kanskje jeg skulle ha leid et rom der og :)

Shira er nok storfornøyd bare ho hadde fått en god seng, stille og rolig miljø, og en tur i skog og mark.

Og sef masse kos :banana:

Og det er vel hovedproblemet til hundepensjonat flest; at miljøet ofte er ganske urolig. Hunder kommer og hunder går, og forskjellige hunder bjeffer på forskjellige ting. Og når det kommer nye folk inn i kennelen, starter bjeffekoret, og lydnivået øker til uante høyder. Fordi det skal være lett å vaske, er kennelen ofte laget av mur/flis eller annet hardt materiale, noe som gir en forferdelig gjenklang av lyd. Man trenger ikke være hund for å mislike det akkurat det..

Jeg tror nok at mine hunder hadde trivdes bedre på et hotell som i artikkelen, enn et vanlig pensjonat. Jeg tror det er noe i at hundene får et miljø som ligner det de er vant til, med sofa, bord, TV, osv. Vanlige lyder, som TV, radio osv tror jeg også er med på å gjøre det hjemmekoselig. Dog tror jeg ikke man trenger alle bildene, blomstene osv. Og sofaen trenger ikke være en dyr skinnsofa, pleddet trenger ikke å ha kostet 600 kr, osv. Jeg tror også at det er et bra triks å ha skikkelige vegger i stedet for netting; hundene slipper å stå og "se" på hverandre, det gjør ikke så mye hvem de havner ved siden av fordi de ikke kan stå og ha stirrekonkurranser i et lukket, stressende miljø. Og etter tre dager slipper de å få nye naboer som de må bli kjent med og "finne ting utav" med. Jeg synes at idèen i utgangspunktet er veldig god, men at den kanskje er dratt en smule langt.. :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, skal ikke se bort i fra at pelsen hadde likt seg bedre på det hotellet, enn på den agilityleiren i 25-30 varmegrader i Sverige som vi dro han med på :banana:

(neida, tror nok han foretrekker å være med oss på treningsleir fremfor med fremmede på hotell :banana: )

Selv om dette er litt vel i overkant, så tror nok også jeg at hundene trives bedre i et hjemmemiljø med sofa og ordentlige vegger, fremfor den typiske kennelen, og så er det jo kjempeviktig for trivselen at de faktisk får ordentlige turer.. Noen kenneler gir jo ikke turer i det hele tatt, bare lufting i hundegård..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...