Jump to content
Hundesonen.no

Hunder og ferie.

Kermit

Recommended Posts

Voff, for et hundeliv - NRK Buskerud

Når jeg ser dette oppslaget om hvordan jeg burde ha gitt bikkja mi ferie, får jeg dårlig samvittighet og må sende bekymringsmelding på meg selv til dyrevernet...

Den stakkars bikkja mi må jo være på hytta der den kan vandre fritt inne og ute, den blir nødt til å gå lange turer i fjellet i dagevis og som om ikke det er nok, så må den ligge å purke i sola også. Ikke får den se på flatskjerm eller slikke i seg maling heller. :)

Det er jo ikke alle som ferierer på hytta. Noen drar jo til syden osv. der de ikke har muligheten til og ha med bikkja. Så om de vill gi bikkja "det lile ekstra" og betale i dyre dommer så er det ikke noe galt i det. De tilbyr jo turer i skog og mark også : )

Søren, og jeg som tenkte jeg skulle feire bursdagen til Chico ved å dra opp på hytta og sykle med ham og sånn!

Huff, nei kanskje jeg heller sender ham på hundehotell, det må han jo ha mye bedre av. Ligge i skinnsofa er jo definitivt noe han mye mer kunne tenke seg enn å løpe rundt på fjellet der rypa, han er avlet til å jakte på, bor!

Som et alternativ til en annen kennel, så ser det jo flott ut, hehe. Og har man nok penger, kan man tydeligvis skreddersy hundepasset, og dét tror jeg ikke mange andre tilbyr.

Men om det skulle stå mellom dette og hyttetur, så er det nok ikke noe tvil for hunden vil jeg tro. Men det er ikke alltid man skal på hyttetur da.

For all del - dette er jo sikkert et godt alternativ til kenneler der hundene sitter i et bur hele døgnet. Jeg er også sikker på at fillebikkja mi ville hatt det kjempebra der, særlig om jeg kunne bestille et opphold som inkluderte noe så originalt som turer i skog og mark. :icon_cry: Men jeg tillater meg å le litt av noen av tilbudene her, siden de virker til å være skreddersydd etter eiernes rare ønsker snarere enn hundenes behov. Jeg tror jo ikke hunden merker forskjell på et diamanthalsbånd til 250 000 kr og et reflekshalsbånd til 100 kr - bortsett fra at eieren blir litt mer hysterisk når bikkja har slitt av diamanthalsbåndet...

He he he må nesten le litt.. Kanskje jeg skulle ha leid et rom der og :)

Shira er nok storfornøyd bare ho hadde fått en god seng, stille og rolig miljø, og en tur i skog og mark.

Og sef masse kos :banana:

Og det er vel hovedproblemet til hundepensjonat flest; at miljøet ofte er ganske urolig. Hunder kommer og hunder går, og forskjellige hunder bjeffer på forskjellige ting. Og når det kommer nye folk inn i kennelen, starter bjeffekoret, og lydnivået øker til uante høyder. Fordi det skal være lett å vaske, er kennelen ofte laget av mur/flis eller annet hardt materiale, noe som gir en forferdelig gjenklang av lyd. Man trenger ikke være hund for å mislike det akkurat det..

Jeg tror nok at mine hunder hadde trivdes bedre på et hotell som i artikkelen, enn et vanlig pensjonat. Jeg tror det er noe i at hundene får et miljø som ligner det de er vant til, med sofa, bord, TV, osv. Vanlige lyder, som TV, radio osv tror jeg også er med på å gjøre det hjemmekoselig. Dog tror jeg ikke man trenger alle bildene, blomstene osv. Og sofaen trenger ikke være en dyr skinnsofa, pleddet trenger ikke å ha kostet 600 kr, osv. Jeg tror også at det er et bra triks å ha skikkelige vegger i stedet for netting; hundene slipper å stå og "se" på hverandre, det gjør ikke så mye hvem de havner ved siden av fordi de ikke kan stå og ha stirrekonkurranser i et lukket, stressende miljø. Og etter tre dager slipper de å få nye naboer som de må bli kjent med og "finne ting utav" med. Jeg synes at idèen i utgangspunktet er veldig god, men at den kanskje er dratt en smule langt.. :banana:

Haha, skal ikke se bort i fra at pelsen hadde likt seg bedre på det hotellet, enn på den agilityleiren i 25-30 varmegrader i Sverige som vi dro han med på :banana:

(neida, tror nok han foretrekker å være med oss på treningsleir fremfor med fremmede på hotell :banana: )

Selv om dette er litt vel i overkant, så tror nok også jeg at hundene trives bedre i et hjemmemiljø med sofa og ordentlige vegger, fremfor den typiske kennelen, og så er det jo kjempeviktig for trivselen at de faktisk får ordentlige turer.. Noen kenneler gir jo ikke turer i det hele tatt, bare lufting i hundegård..

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...