Gå til innhold
Hundesonen.no

Rift på øyet

Recommended Posts

Faren min sin hund har vært i kontakt med en fremmed katt på et sted utenfor Hammerfest. De er på en øy 30min. utenfor Hammerfest by.

Hunden hyler hver gang de prøver å se på øyet, og det renner visst puss og lillesøstra mi sa at hun kunne se riften når hun fikk sett på øyet... Det høres jo helt fæl ut i mine ører og jeg ba de ringe veterinærvakta i hammerfest så fort som mulig, og la ved at i værste fall kunne hunden bli blind/ miste øyet hvis de ikke kom seg til veterinær raskt.

Håper de finner ut av det, har ikke penger på kortet så jeg får ringt å hørt ;) Sendte de nr til en veterinær med vakt-tlf i Hammerfest og ba de spørre om flere nr til andre veterinærer hvis de fikk dårlig svar.

Hva gjør man i en slik situasjon? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar til vet.

Da eldsteman var ca 11-12 uker ble han klora av en katt. Det var ikke noe å se på øyet med en gang, men utover dagen begynte det å renne og han begynte å knipe igjen. Ringte vet og spurte om det virkelig var nødvendig å komme med han, og veten sa klart JA. Dette er en veterinær som ikke ser kroner i alt han gjør, han har ofte sagt at vi skal se ann ting, så det var veldig tydelig at det var viktig å komme. Faren var at katten kan ha perforert hornhinnen, noe som kan i verste fall medføre blindhet. For vår del så var det heldigvis ikke så galt, og han ble helt frisk igjen.

Du kan lese om en episode som deres her, og merk deg at det er viktig å komme seg fortest mulig til veterinær. Lykke til, og oppdater gjerne om hvordan det går :)

http://www.dyreklinikk.no/kunnskap/artikler/veterinaeren-forteller/en-enoyd-banditt.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden må til vet for å få vurdert skadens omfang, og for å få satt igang behandling snarest. Ikke bare må øyet behandles ut i fra hvor dypt såret er (overfladisk eller dypt), men den må også få antibiotika pga infeksjonsfare da katteklør er ikke spesielt rene. Hvis klostikket er overflatisk kan lokal behandling med øyedråper (ofte i kombinasjon med kortison- og antibiotikapiller) hele skaden. Hvis klostikket derimot er dypt, og veterinæren ikke har spesialkompetanse på øyne (eller at hunden er for gammel til at det er noe poeng i å forsøke øyekirurgi), så er det lurest å fjerne øyet. Om øyet skulle være så ille skadd, så husk at de klarer seg fint med bare ett øye når de blir vant til det :)

En av mine hunder ble klort i øyet av en katt en nå i vår, på en lørdag. Vakthavende veterinær kunne ingenting om øyne, og sende med oss kortisontabletter, kloramfenikoldråper og atropindråper (smertestillende som utvider pupillen) med beskjed om å ikke utsette hunden for lys samt å kontakte kompetent veterinær over helga. Klostikket viste seg å være dypt, det gikk helt inn i selve linsen. Linsen var påført en 5mm lang sprekk slik at det oppstod en lekkasje, og vi hadde intet annet valg enn å operere. Hunden har nå fått kunstig linse (tilsvarende en kataraktoperasjon), og operasjonen kan sies å være vellykket. Hun har beholdt synet, har normalt trykk i øyet og alle hinner sitter som de skal. Hun har nå et par skjønnhetsfeil, med arr på øyet etter kloa og misformet pupill, men det kan vi leve med. Det skal sies at vi nok var kjempeheldige, for øyeskader er vanskelige og det er bare et fåtall veterinærer som er kompetente til å utføre slike operasjoner. Og for ikke å glemme, hadde hunden vært eldre enn hun er (4,5 år) så hadde nok fjerning av øyet vært eneste alternativ for henne.

Det gjør vell ikke ting være om de renser øye med noe øyerens? Håper alt går bra, og at de kommer seg til vet! : )

Det går fint an å skylle øyet med litt (steril) saltvannsoppløsning dersom man har det tilgjengelig. Noe annet ville i allefall ikke jeg brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden har sluttet å pipe/hyle og lar lillesøstra mi sjekke øyet nå. Hun kniper det litt igjen, men det er vel helt forståelig! Det væsker ikke mer (enn vanlig) heller. Hunden er en cavalier, og de har jo litt utstående øyne.. Hun har skylt med saltvann.

De har sjekket alle muligheter for å komme seg til veterinær i hammerfest, men det er ingen hjemme med båt (liiiiiten bygd ute på en øy utenfor hammerfest) men de drar til byen med postbåten kl. 9 imorgen tidlig.

Lillesøstra mi har lest på nettet og tror det må behandles, men at det ikke er så alvorlig. Jeg håper hun har rett. Vondt å sitte så langt unna uten å kunne gjøre noe ;)

Jeg syns det er ekkelt å høre at hun klarer å se riften, for meg høres det ut som om den må være ganske stor/dyp da. Hun sier den er et par-tre mm langt og kanskje en halv mm bredt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos veterinæren med Diego på tirsdag med en rift på øyet. Jeg vet ikke hvordan han fikk det, men han gikk med øyet igjen. Jeg har fått noe som heter kloramfenikol som jeg skal dryppe med 3 ganger om dagen i 10 dager. Etter det skal vi tilbake for å dryppe med kontrastvæske for å se om det har blitt bra igjen.

Er ikke såret dypt så får dere sikkert noe tilsvarede behandling, men det bør sjekkes opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den må til dyrlegen ja. Det samme skjedde med en valp av noen jeg kjenner. Selvsagt på helg, men det er jo en annen sak. De kontaktet først en dyrlege som ba de vente, men dro til en annen som ville ha de inn med en gang. Det ble hasteoperasjon! Jeg ville vært kjapp som FY nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde ingen muligheter til å komme seg til byen og til veterinær før neste morgen. Men nå har de vært der i det minste :)

Hadde fått melding imorges, og da var hunden blitt dårligere igjen, hun klarte ikke åpne øyet og det var kommet mye blank/gul puss iløped av natta. Sikkert betennelse.

2 timer senere var de hos veterinær, og de fikk utskrevet diverse dråper og noe medisin som hunden skulle ta (sikkert for betennelse?) og skulle dra til en ny veterinær om en-to uker. (da må de dra til en annen veterinær siden de kjørte sørover fra hammerfest idag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dagen i dag var en kontrast til i går. Foruten en biltur til nærmeste bygdesentrum for å handle var vi bare hjemme. Vi hang utenfor mens naboen var inne og handlet. Ede var mer ufokusert og distrahert av de enkle omgivelsene med få mennesker enn han var på de travle stedene i går. Halvhjertede pliktsitter med beina i alle retninger med mange failed cues. Ingen iver av mestring, unntatt i det nyeste han har lært, som er å snurre en runde og rygge inn mellom beina. Den var han ivrig med. Ellers lett distrahert av de få forstyrrelsene som var. Hadde det ikke vært for HD-frykten hadde jeg benyttet "terrenget" til parkour trening, men jeg er livredd for hoftene hans, så den typen trening påbegynnes ikke før han er et godt stykke inn i puberteten. Håper fortsatt vi klarer utvikle god kroppsbevissthet og motorikk.  Gikk tom for godbiter til sladretrening et par minutter før naboen kom ut igjen, så jeg måtte overlate Ede til ham uten godis. Det ble visst konsert, med klimaks da Ede gjennom vinduet så meg stå i kassen. Han hadde fått panikkanfall da jeg gikk inn, på tross av at han har en kjempegod relasjon til naboen. Gjensynsgleden var 🐾💕 Fikk meg til å tenke på et visdomsord: — Lås bikkja og kona/mannen ned i bagasjerommet på en sedan i noen timer. Se hvem av de to som er glad for å se deg når du åpner igjen 😉 Viktig å huske om en noen gang befinner seg i konflikt med en kjæreste som stiller ultimatum om hunden. Aldri sett et eksemplar av den illojale arten homo sapiens over hunden. Det er uteliggere med hund som er lykkeligere enn ektefeller med fine hus.    Vi gikk en tur på kvelden som resulterte i sandyner inne, selv etter en grundig tørk i gangen. Riesen har ikke den mest funksjonelle og praktiske pelsen å ferdes på bygda med. Suger til seg. De MENGDENE størknet gjørmesand..  Første gang jeg har fått bruke ullrake på ham uten å måtte skjerme meg mot drapsforsøk. Som om han forstod at Coat Prince'n var hjelpsom nå. Ubehagelig, though, og klagde litt, men lot meg, uten en eneste godbit i nærheten. Etterpå ble det et bad. Beste så langt. Kun et par anledninger av lyst til å rygge ut av dusjen, ellers helt kewl med å bli sjamponert og skylt keitete med en hånd mens den andre holdt et steady supply av frosne kjøttboller å slikke på. Selv skjegget og barten fikk jeg sjamponere og skylle mens han klarte gomle uten å få såpe i munnen. Vi er et supert team 👍🏼 Måtte pause for å sjekke med Grok om han kunne komme opp med et like catchy navn på frosne råkjøttboller som "Ice Cream". Vi ble enige om Frostballs som er gøy å si, men det var mange kandidater i mange kombinasjoner av synonymer, derfor fikk Ede chillballs i dusjen, mens jeg fikk frostbites av å holde de.  Han klagde ikke. Var kosete og god og helt rolig ved håndkletørking uten bestikkelser etterpå. Helt utrolig hva et helt måltid av bare frostballs gjør med relasjonen 🥰 ..eller kanskje han var kald og frøs 🥶 og ville varme seg på meg. Også en mulighet. Nå sover han søtt og intetanende om at muttern har bestemt seg for å bare gå byturer på så ren asfalt som mulig de nærmeste dagene. Trenger lære ham å overlate husarbeid til husmor før han kan dra inn så mye sand igjen. Ikke helt enkelt når mopp og kost og kluter i bevegelse er de aller gøyeste lekene han vet om. I likhet med håndklær og klær og sengetøy og muttern og ting som dingler og gjenstander som ligger stille og whatever, så er rengjøringsutstyr også de morsomste bitelekene som finnes.  Plan for i morgen: Leave it med distraksjoner  Bli sittende/liggende/stående med distraksjoner  Hold posisjon urørlig (fordi vi skal opp i ansiktet nær øynene med saks snart  Klippe klør og potepels. Se an humøret hans og kanskje prøve med maskin på potene igjen. ...eller saks. Det blir antagelig saks fordi jeg blir utålmodig på et punkt hvor han bare øker i stress. Potene er precious. Veldig cautious om de.  Klippe kropp og bein med maskin Gå tur på tørr asfalt  Whatever vi får av innfall som passer i øyeblikket  Også, Milepæl: Første virkelige vokterbjeff, 14 uker. Det var alvor. Nabo som har vært bortreist en uke kom gående gjennom porten i mørket. Silhuett med stor bag. Det var reelt alvor for Ede. Dypeste vokterbjeffene lød plutselig fra den lille valpen, og han gikk selvstendig til enden av båndet med høy hale for å ta seg av denne trusselen selv. Reagerte på kontaktlyd fra meg og kom inn igjen, men lot ikke guard down før han var i nærkontakt og gjenkjente ham.  Usikker på om det var rett av meg å la ham selvstendig gå frem til naboen med den attituden der. Rådene fra de som driver med Den Typen Hund er å utøve lederskap ved å be ham bak meg. Jeg tenkte at siden han kjenner naboen skulle han få gå frem selv og oppdage at det ikke var noen trussel, men en bekjent. Jeg vet ikke helt hva fasitsvaret er. Antakelig er det at han går bak når jeg ber ham, men jeg trenger ikke be ham hver gang. Om jeg reelt ber ham bak fordi jeg frykter for noens liv og helse, så tror jeg ikke det vil berolige ham ^^ Om jeg ber ham bak fordi jeg ikke ønsker at han skal hilse ivrig på personen er det et annet scenario. Jeg ser ikke noe galt i å være inkonsekvent på det. 
    • Ok, det var bra. Ja det gir mer mening i land med større smitttepress. 
    • Dette med beskyttelse opp til 12 uker er en gammel greie, og mest utbredt i Utlandet, ja. Jeg ville definitivt unngår samvær med ukjente hunder fram til andre vaksine, men ikke noe særlig mer enn det tror jeg. Kanskje det hadde vært annerledes om jeg hadde bodd i et land med mer smittsomme dyresykdommer.
    • Hehe, ja tida går. Pax ble gammel og grå, og litt døv. Men ung til sinns hele livet   Godt å høre at de gamle bøkene gjelder enda. Har ikke glemt alt, men litt oppfrisking må nok til. Holder meg nok fortsatt på den positive delen av spekteret.  Blir ny rase også denne gangen så det blir spennende   Der bekrefter du inntrykket jeg også har fått av det som rører seg på sosiale medier. Mange selvoppnevnte eksperter og mer eller mindre kvalifiserte "trenere". Typisk at det går i pendler. Men som Simira sier så er det jo mye US/UK innhold. der, i hvert fall på mine feeds. Som sagt så holder jeg meg til det positive.  Men når sant skal sies høres det jo ganske kjent ut som for 10-15 år siden. Nye aktører, samme show 😋 Hørte/leste forresten noe om at valper ikke skal settes ned på gress/tas med ut i verden før de er vaksinerte? Må bæres rundt om de skal miljøtrenes og sosialiseres før 12 uker (og det bør de jo). Det er vel en UK/US greie? Har ikke hørt om slikt her før. Mener ikke hilse på alt som rører seg altså, men gå på bakken må da gå an? 
    • @MaskotMen alt det du nevner høres ut som amerikanske og europeiske trender. Selv om det såklart er mange som følger ulike sosiale media internasjonalt, så er det ofte ikke representativt for hva som faktisk beveger seg og skjer i de aktive hundetreningsmiljøene i Norge. Heldigvis. Dessuten, om du søker på begrep som "positive reinforcement" "fearfree" etc, så får du garantert masse innhold da også. Det handler litt om hva man velger å fokusere på, følge, og lytte til. Til en viss grad kan det være nyttig å følge med på hva som beveger seg utenfor egne kretser også, men det kan være greit å være litt bevisst på hvordan algoritmer fungerer i sosiale media. Samt at det du ser på blir også vist til din krets, så det spres ytterligere.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...