Gå til innhold
Hundesonen.no

Å låne ei tispe på to år?


Sharm

Recommended Posts

Oppdretter av rasen jeg ønsker meg , er det få av i Norge. Nå har jeg fått kontakt med ei kjempehyggelig dame som har drevet med rasen i over 6 år, men lagt ned oppdrettet hennes.. Etter endel mail fram og tilbake, fikk jeg spørsmål om jeg ønsket å passe tispa hennes på 2 år for å lære litt mer om rasen jeg ønsker, og se hvordan den er. Dette er fra hennes eget oppdrett, og har flere av disse titlene de får på utstilling! :lol:

Eneste forbeholdet jeg har er sønnen min på 2 år. Tispa er oppvokst med en haug av andre hunder, men ikke så mye barn. Oppdretter har ei datter på 6 mnd, men er litt mer fart i en på 2 år. Hun sier også at hunden ikke har noe frykt for barn, og jeg tviler at hun ville lånt meg en hund som ikke var sosialisert med barn.

Samtidig forstår sønnen min når hunden skal ligge i fred (når den spiser og sover) er vant til hund, plager aldri.

Tips på min vei? Hvordan introdusere de osv? Vi skal besøke de først da :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist oppdretter sier hun ikke er aggresiv eller noe slikt så får du bare gå utifra at hun ikke er det.

Du kan jo be om å få møte tispa før du passer henne.

Med introduksjon kan du gi barnet godbiter i hånden( noe skikkelig godt) som barnet kan få gi hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passet en dalmatinertispe på 13mnd i seks mnd av oppdretter.

Dette var mens jeg ventet på at valpen fra oppdretter skulle bli leveringsklar ( jepp, jeg ventet en stund på dette kullet )

Hun hadde knapt sett barn før, men det gikk fort!

Gutten min på sju år fikk godis i hånden, og så delte han ut. Posh fikk fort tillit til han, mens min datter på fire år tok det litt lenger tid med. Hun var litt mer forsiktig og turde ikke fore like mye. Men etter en drøy mnd var hun midtpunktet under familiebursdagen hvor ungene lekte med henne. Og om ikke hunden er særlig skeptisk går det sikkert enda fortere.

Jeg anbefaler absolutt og låne en hund for en periode, det gikk kjempefint for oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hva synes du er gjennomtenkt da? Har mye erfaring med hund. Jeg har to voksne hunder fra før av.
    • Hvis det er gjennomtenkt og du kan argumentere godt for det, så kan det jo være greit. Men du skulle vært ganske erfaren med hund og hatt bruk og konkrete planer å vise til hvis jeg skulle vurdert det som oppdretter.
    • Er det negativt å spørre en oppdretter om en kan kjøpe to valper fra samme kull? Virker jeg useriøs da sånn at oppdrtteren ikke velger meg i det hele tatt? Og ja vet om littermate syndrom.
    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...