Gå til innhold
Hundesonen.no

Dommere: Per-Harald Nymark og Wenche Eikeseth


SiriEveline

Recommended Posts

Per er en veldig trivelig fyr, som er opptatt av bevegelser og anatomi. Har irsk setter og pointere selv.

Ok, det hørtes jo bra ut, Chico er jo en utrolig pen hund med flott pels, og bevegelsene også (bare ittebitte trang bak). Men han ligger nemlig på nedre del av størrelsen for hannhunder, også er han litt femi av seg, altså, han er utrolig vakker, ikke røff og tøff liksom.

Det hadde vært spennende å stille ham nemlig, men vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wenche Eikeseth er jo en dreven boxeroppdretter som har holdt på i "gamet" i mange år, og kan det hun driver med. Har aldri stillt for henne selv (er ikke aut. for basenji), men hun er iallefall en veldig hyggelig dame med god peil på hund og anatomi :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Wenche Eikeseth er jo en dreven boxeroppdretter som har holdt på i "gamet" i mange år, og kan det hun driver med. Har aldri stillt for henne selv (er ikke aut. for basenji), men hun er iallefall en veldig hyggelig dame med god peil på hund og anatomi :lol:

Vi har stilt Zuma for henne. Zuma fikk da cert+bir.

Trivelig, men streng dame (vet hva hun vil ha/ønsker å se i rasene hun dømmer). Ellers så har jeg også stillt Py for henne. Og med en helt fremmed hund for meg, klarte jeg (med Junior i magen) å stille hunden opp til cert og plassering i BHK. Husker at vi den gangen sprang og sprang og sprang (på NKK på Otta, drittvarmt der), så hun vektlegger bevegelser også (og jeg måtte vel springe litt ekstra med Zuma også den gangen om jeg ikke husker aldeles feil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes jo ut som dommere som egner seg for bruksraser da. Og nå jobber jeg masse med å forbedre bevegelsene hans og få ham i skikkelig god form. Så han kommer nok til å ta seg ut på sitt beste, og mer enn det kan man ikke forvente.

Jeg tror vi blir å stille, om det så blir siste gangen vi stiller ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stillt Fenris, hovawart for Wenche Eikeseth:

"Stor kraftig, meget god type , men må ikke bli tykkere. Utmerket beinstamme, godt hode, men ørestillingen kunne vært bedre. meget gode proporsjoner, kropp. vel vinklet fram og bak. Rygg må bli strammere. Utmerket pels og farge. "

Fenris er ikke tykk, ikke mange gram fett på den kroppen. Så hold hunden tynn. Den kritikken ga flat rød, fikk ikke ck da han pga "han ikke må bli tykkere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Har stillt Fenris, hovawart for Wenche Eikeseth:

"Stor kraftig, meget god type , men må ikke bli tykkere. Utmerket beinstamme, godt hode, men ørestillingen kunne vært bedre. meget gode proporsjoner, kropp. vel vinklet fram og bak. Rygg må bli strammere. Utmerket pels og farge. "

Fenris er ikke tykk, ikke mange gram fett på den kroppen. Så hold hunden tynn. Den kritikken ga flat rød, fikk ikke ck da han pga "han ikke må bli tykkere".

Om jeg ikke husker helt feil så var det siste utstilling hvor Fenris og Zuma kunne stille i unghundklassen. Hun kjente vel ikke på Fenris (?), men fikk "må ikke bli tykkere". Jeg var da spent på Zuma, for om Fenris fikk den kommentaren, så måtte Zuma få betegnelsen "smellfeit" :lol:

Men som jeg skrev tidligere, hun er trivelig men streng ("mer enn 2 ting som kan trekke ned så blir det blått"-følelse :lol: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Per veldig godt. Kaaan jo være fordi han likte Selma så godt :lol: Vi stilte for han da Selma var valp og på kritikken sto det: Litt over 7 måneder gammel tispe som er velutviklet. Rasetypisk hode med god lengde. Korrekt ansatte ører. Allerede harmonisk utviklet kropp med god benstamme og gode vinkler. Utmerket hårlag og gemytt. Allerede harmoniske bevegelser. Framvises særdeles godt.

Må legge til at Selma ble BIS3 på samme valpeshow :lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Per veldig godt. Kaaan jo være fordi han likte Selma så godt :lol: Vi stilte for han da Selma var valp og på kritikken sto det: Litt over 7 måneder gammel tispe som er velutviklet. Rasetypisk hode med god lengde. Korrekt ansatte ører. Allerede harmonisk utviklet kropp med god benstamme og gode vinkler. Utmerket hårlag og gemytt. Allerede harmoniske bevegelser. Framvises særdeles godt.

Må legge til at Selma ble BIS3 på samme valpeshow :lol::lol:

Han virker jo veldig trivelig, og som om han kan sakene. Og da er det mye hyggeligere om man skulle få et dårlig kritikk, for da vet man liksom at det stemmer.

Nå er jo Chico-gubben snart 6år så han ser jo ikke like flott ut som da han ble Int Uch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stilt for Nymark 2 ganger og han er en meget hyggelig og pratsom dommer. Han vet i alle fall hva han vil ha; jeg stilte Amigo med 2 års mellomrom for ham og han fikk omtrent identisk kritikk med CACIB og BIG-plassering. Han liker fart og bevegelser :blink:

Eikeseth er ny for meg. Amigo er relativt nedrøyta og mager for tiden så det blir spennende å se hvordan det slår ut på Bjerke :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per-Harald er opptatt av at setterne ikke skal bli for spinkle (de driver jo med hundekjøring, i tillegg til jakt), da mange settere har blitt veldig små og pinglete med tiden.

Wenche er min yndlingsdommer, da hun liker Tia veldig godt, og hun er en veldig hyggelig dame. Hun måler alltid aussiene i høyden, og jeg regner med at hun gjør det på setter også. MANGE aussier trekker seg for henne pga det, og de hundene luker hun ut. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stilt for Nymark 2 ganger og han er en meget hyggelig og pratsom dommer. Han vet i alle fall hva han vil ha; jeg stilte Amigo med 2 års mellomrom for ham og han fikk omtrent identisk kritikk med CACIB og BIG-plassering. Han liker fart og bevegelser :lol:

Eikeseth er ny for meg. Amigo er relativt nedrøyta og mager for tiden så det blir spennende å se hvordan det slår ut på Bjerke :)

Jepp, jeg stilte Amigo for han ved den ene anledningen - og oppfattet ham i grunnen på samme måte som Jaktlykke. Han bemerket også at Amigo var veldig stødig, så han er vel litt opptatt av hvordan de fremstår i ringen ville jeg tro? Ellers var det bare å få fart på oss når vi skulle løpe, for å si det slik :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare stilt valp for Per, men har snakket med han flere ganger, og vært på foredrag med han. Han virker veldig trivelig, og det virker som om han vet godt hva han vil ha. Han er veldig, veldig opptatt av bruksegenskapene; sjekker gjerne poter for å se at disse ikke er slitt feil. Veldig opptatt av at hunden skal være funksjonelt bygget, og dermed også bevege seg bra. Skulle gjerne stilt for han dersom jeg hadde fått sjansen! :blink: Han driver endel med trekk, og hunder som ikke er funksjonelle er liksom utelukket å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men da blir det sykkelturer og joggeturer på dyret. Så snart lønnen ruller inn så kjøpes det inn kløv også.

Chico er en godt liten plugg, men personlig syntes jeg han kan få litt mer muskelmasse. Men så liker jeg utrolig veltrente hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter selv å lure på om man skal stille NEG`en for Per. Hun har desverre litt for kort hale, men siden han tydeligvis fokuserer på bruks og bevegelser så kanskje vi får en ok plassering da. Hun er mer en strømlinjeformet hund, som jeg personlig synes at det må være en bedre form for arbeid i skogen contra mange meget tønneformet (korte kropper) elghunder. Men det er jo min personlig mening.

Har stilt Eurasieren vi hadde for Per, husker vi løp og løp og løp runde etter runde i gruppe finalen, hun fikk i allefall BIG4 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg glad jeg kun har hørt positivt om Nymark, da det virker som jeg skal skrive for ham hele helgen ;) Er det forresten noen som vet sånn ca. hvor lange kritikker han pleier å gi, og om han er rask til å snakke (til skriver) eller hvor tydelig han er og sånn?

Dette er jo bare andre gangen min som skriver, og på en så stor utstilling :) Uff, grugleder meg masse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at han er meget tydelig og påpasselig på at skriveren får med seg det han sier (har han på video da han dømmer Amigo). Trønderdialekt (?) schø ` så han er utrulig koselig og hyggelig :)

At han er konsekvent sees tydelig her - første kritikken er fra våren 2007, den neste høsten 2008:

"Passe stor hann. Utmerket type. Maskulint hode. Korrekte ører. Meget god hals. Sterkbygget harmonisk kropp. Velstilte for- og bakben med gode vinkler. Utmerket hårlag. Harmoniske bevegelser. Stødig gemytt".

"Passe stor, kraftig hann. Utmerket type. Maskulint, rasetypisk hode. Kraftig velutviklet kropp. Meget god benstamme med gode vinkler i beina. Utmerket hårlag og gemytt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at han er meget tydelig og påpasselig på at skriveren får med seg det han sier (har han på video da han dømmer Amigo). Trønderdialekt (?) schø ` så han er utrulig koselig og hyggelig :icon_cry:

At han er konsekvent sees tydelig her - første kritikken er fra våren 2007, den neste høsten 2008:

"Passe stor hann. Utmerket type. Maskulint hode. Korrekte ører. Meget god hals. Sterkbygget harmonisk kropp. Velstilte for- og bakben med gode vinkler. Utmerket hårlag. Harmoniske bevegelser. Stødig gemytt".

"Passe stor, kraftig hann. Utmerket type. Maskulint, rasetypisk hode. Kraftig velutviklet kropp. Meget god benstamme med gode vinkler i beina. Utmerket hårlag og gemytt".

Så bra, da er jeg enda mer betrygget :whistle: Dette kan bare bli gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...